صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۱۲۵۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها ویژه رزمایش اقتدار عاشورایی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمن مشغول دشمنی است، کارهای گوناگونی انجام می‌دهد؛ منتها به فضل الهی، به توفیق پروردگار، ملّت ایران و مسئولان کشور آبدیده شده‌اند. امروز علی‌رغم میل دشمن و خواست دشمن، ما قوی هستیم؛ ما از ترفندی که دشمن علیه ما به کار بُرد، به نفع کشور و به نفع خودمان استفاده کردیم. دشمنی‌های صریح دشمن، ما را مقاوم‌تر کرد.(1396/5/12)

حرف اول
پایان‌ناپذیری حرکت انقلاب
بسیج نیروی پایان‌ناپذیر و راهبردی انقلاب اسلامی برای تحقق آرمان‌ها و برداشتن موانع از سر راه است. این نیروی بی‌بدیل که حضرت روح‌الله(ره) از آن با عناوینی، چون لشکر مخلص خدا، مدرسه عشق و میقات پابرهنگان یاد کردند؛ در مقاطع حساس و سرنوشت‌ساز، حماسه‌های بزرگی را خلق کرده و در صفحات تاریخ به ثبت رسانده است.
اعزام یکصد هزار نفری بسیجیان از سراسر کشور به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در سال ۱۳۶۵ با عنوان «سپاهیان محمد رسول‌الله(ص)» یکی از رویدادهای مهم در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ملت ایران است؛ در تاریخ دوازدهم آذر ماه ۱۳۶۵، در حالی که بیش از شش سال از آغاز جنگ گذشته بود، سپاه پاسداران با اعزام یکصد هزار نفری سپاه حضرت محمد(ص) از یک سو قدرت الهی ملت ایران را به نمایش گذاشت و از سوی دیگر با این حرکت حماسی بی‌سابقه، اراده دشمنان را بیش از پیش متزلزل کرد. اینک با گذشت ۳۲ سال از آن روز پرافتخار در تاریخ ملت ایران و در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، خلق حماسه‌ای دیگر در تراز آن حرکت ماندگار، دنیا را شگفت‌زده خواهد کرد. رزمایش «محمدرسول‌الله ۲» با شعار «وحدت، ایستادگی و پیشرفت» از سوی سازمان بسیج مستضعفین با سازماندهی بسیجیان در سراسر کشور از نهم شهریور ماه آغاز شده است؛ با پایان مرحله اول این رزمایش، مرحله اصلی و دوم این رزمایش اقتدارآفرین با تجمع چندصد هزار نفری بسیجیان در سراسر کشور، که کانون آن تجمع یکصد هزار نفر در ورزشگاه آزادی تهران است، حماسه‌ای دیگر خواهد ساخت.
به یقین نمایش چنین اقتداری در چهلمین سال انقلاب اسلامی و در شرایط جنگ نرم همه‌جانبه دشمن، تمامی معادلات جبهه استکبار را به هم خواهد زد. تجمع یکصد هزار نیروی بسیجی گوش به فرمان ولایت، این پیام را به جهانیان مخابره خواهد کرد که انقلاب اسلامی حرکتی پایان‌ناپذیر است.
 
دیدگاه
موتور حرکت حل مشکلات
 برای برون‌رفت از وضعیت فعلی  اقتصادی، جریان‌های سیاسی بدون لحاظ منافع ملی و بیشتر بر اساس علقه‌های جریانی و جناحی راهکارهای انحرافی، همچون مذاکره با آمریکا، تجدید نظر در رویکرد منطقه‌ای ایران و حتی حذف نظارت استصوابی و... را مطرح می‌کنند. این جریان‌ها بدون اینکه تجربه برجام را به منزله الگوی ناموفق مدنظر قرار دهند، مذاکره با آمریکا را راهکار خلاصی از این وضعیت می‌دانند. این نسخه‌ها در حالی مطرح می‌شود که بیشتر مشکلات کشور ریشه داخلی داشته و ناشی از سوءمدیریت و ضعف نظارت است و کمتر با مسائل مطروحه سیاسی و جریانی ارتباط دارد. به نظر می‌رسد در چنین وضعیتی نسخه شفابخشی که با مبانی عقیدتی و نظری انقلاب اسلامی همخوانی بیشتری دارد و در بزنگاه‌های حساس نقش مؤثر داشته و موفق عمل کرده، الگوی مدیریت جهادی است. چنین الگویی از نظر عملی در دفاع مقدس، در صنعت دفاعی، در علوم دانش‌بنیان و عرصه سازندگی و... تبلور عینی یافته است.
از آنجا که مدیریت جهادی تلفیق عینی و عملی ایمان و عقلانیت است، استفاده از این مدل برای حل مشکلات امروز و گشودن راهی برای تحقق عملی آرمان پیشرفت و عدالت ضروری به نظر می‌رسد. بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی بیکران کشور تنها با رویکرد مدیریتی پویا و جهادی محقق می‌شود. افزون بر این، ‌به جز اصلاح رویکرد و رفتن به سمت مدیریت جهادی باید تلاش کنیم چنین روحیه‌ای بسط و توسعه یابد و همه ما برای تعمیم آن وظیفه داریم. حال برای عملیاتی کردن آن ابتدا باید گفتمان‏‌سازی در ابعاد گوناگون و لایه‌‌های متعدد جامعه به ویژه بخش علمی و نخبگانی صورت گرفته و پس از تبیین و معرفی و آگاهی دادن در فکر اجرای آن باشیم و با ایجاد انگیزه‌‌های مادی و معنوی گام‌های اساسی برای رسیدن به آن برداریم.
 
پرتو
تصویر اقتدار موشکی
«هلاکت تروریست‌ها در حمله موشکی سپاه به مقر داعش در دیرالزور»، «دقت هدف‌گیری ساختمان برگزاری اجلاس تروریست‌های کومله دموکرات و ویرانه‌های مقر فرماندهی تروریست‌ها در شرق فرات تصویری کاملاً روشن است که چرایی تلاش‌های بی‌پایان و البته بی‌نتیجه ایالات متحده و هم‌پیمانان غربی، سعودی و صهیونیستی‌اش برای متوقف کردن برنامه دفاع موشکی جمهوری اسلامی ایران را مشخص می‌کند؛ چرا که آنها به درستی دریافته‌اند تا زمانی که ایران اسلامی با تکیه بر توان کاملاً بومی و موشکی خود ترورهای کور و عملیات‌های بی‌ارزش تروریستی را محکم و قاطع پاسخ بدهد، نمی‌توانند به آرزوی خود برای عقب نشاندن ایران از موضع حق و منافع ملی ایرانیان دست یابند. برای درک بهتر این موضوع که پرتاب شش فروند موشک ذوالفقار از کرمانشاه و اصابت دقیق آن همزمان با حمله پهپادهای ایرانی به لانه تروریست‌ها تا چه حد اهمیت دارد، باید به اظهارات آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نگاه کرد؛ آنجا که بنیامین نتانیاهو با انتشار خبر هلاکت «ابوعلی المشهدانی» یکی از سرکردگان ارشد داعش در حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ترسی آشکار هرگونه ارتباط میان رژیم غاصب صهیونیستی با عملیات تروریستی اهواز را رد کرد! سخنگوی ائتلاف آمریکایی هم با اذعان و اعتراف به اینکه جمهوری اسلامی ایران عوامل تروریست را هدف قرار داده، از اصابت موشک‌های ایران به نزدیکی مقر نیروهای خود در آن منطقه ابراز نگرانی کرد.
واقعیت این است که سیلی‌های محکم موشکی سپاه به تروریست‌هایی که هر یک در گوشه‌ای از کشور اقدام به عملیات تروریستی کرده بودند، عزم و اراده پولادین فرزندان ملت را در نیروهای مسلح برای تأمین آرامش و امنیت آنان به رخ جهانیان کشید و پاسخ دندان‌شکنی به تروریست‌ها و پشتیبانان آنان داد؛ اما در نگاهی دیگر توانمندی دفاعی در ابعاد گوناگون آن موجب بازدارندگی دفاعی می‌شود و دشمن را از فکر هر‌گونه تعدی و تجاوز نظامی به کشورمان برحذر می‌دارد.
 
گزارش
نمایش اقتدار و آمادگی برای خدمت
 رزمایش اقتدار عاشورایی بسیج با نام «سپاهیان حضرت محمد رسول‌الله‌ ۲» از اوایل شهریور آغاز شد و در دو مرحله به اجرا درآمد،‌ که در مرحله اول هزار گردان بیت‌المقدس به مدت یک ماه تمرینات رزمی را برگزار کردند؛ اما بخش مهم‌تر این رزمایش موضوع خدمت‌رسانی بود.
در این زمینه و در ابتدای رزمایش، هفت هزار و 14 گروه جهادی فعال شدند که در آخرین روز رزمایش شمار آنها به هشت هزار گروه نزدیک شد. 150 هزار نفر بسیجی در قالب این گروه‌ها سازماندهی شده و به صورت داوطلب، خدمت‌رسانی در مناطق محروم و کم برخوردار را انجام دادند. یک هزار و 973 پروژه عمرانی احداث، تکمیل یا بازسازی شد، 168 هزار نفر خدمت پزشکی دریافت کردند. 26 هزار عنوان برنامه فرهنگی اجرا شد. در یک هزار و 187 پروژه برای تحقق اقتصاد مقاومتی در واحدهای کوچک تولیدی فعالیت شد. 362 هزار بسته معیشتی، نوشت‌افزار، اقلام بهداشتی و جهیزیه در بین نیازمندان توزیع شد. همچنین 327 تیم بسیج مهندسین کشاورزی در روستاها برای بهبود عملکرد و بهره‌وری کشاورزان حضور یافتند. در بسیج کارگری در 562 کارخانه 51 هزار نفر کارگر بسیجی 209 هزار ساعت در شیفت ایثار کار رایگان انجام دادند. در بسیج کارمندان در یک هزار و 87 محله و روستا میز خدمت دایر شد و مدیران و مشاوران به 42 هزار و 430 نفر از مراجعه‌کنندگان مشاوره داده یا مشکل‌شان را حل کرده‌اند. در بسیج اصناف نیز با طرح هر کاسب یک دانش‌آموز محروم، 53 هزار نفر از کسبه با مبلغی بالغ بر پنج میلیارد تومان از دانش‌آموزان بی‌بضاعت حمایت کردند.
مرحله دوم رزمایشی از جنس بیعت است، بیعت 700 هزار نفر از بسیجیان سازماندهی شده با امام خویش. این جماعت یک سخن با مولا و مقتدای خویش دارند و آن، اینکه در خدمت به مردم و انقلاب اسلامی همیشه در صحنه حاضرند که این رزمایش نمایش بخشی از آمادگی آنان است.

 اخبار
1ـ به صفر رساندن صادرات نفت ایران ناممکن است
بر اساس اخبار و اطلاعات رسانه‌های غربی، هم اکنون حدود 600 هزار بشکه نفت و میعانات گازی از صادرات نفت ایران کاهش یافته و به حدود 2 میلیون بشکه در روز رسیده است. پیش‌بینی کارشناسان بین‌المللی حوزه انرژی حاکی از آن است که با آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، صادرات نفت خام ایران تا پایان سال جاری میلادی به دو سوم میزان کنونی کاهش خواهد یافت و به حدود یک میلیون و 700 هزار بشکه نیز خواهد رسید و کمتر از این میزان نخواهد شد. در پی خروج یکطرفه آمریکا از برجام این کشور تلاش کرده است دیگر کشورهای جهان را با تهدید به اعمال جریمه‌های مالی به توقف خرید نفت ایران و پایان دادن به مبادلات اقتصادی با کشورمان وادار کند؛ اما به تازگی مقامات آمریکایی با پی بردن به قطعی بودن شکست این سیاست مجبور شده‌اند با تغییر موضع اولیه خود درباره به صفر رساندن فروش نفت ایران، اعلام کردند درخواست‌های معافیت از این تصمیم را بررسی خواهند کرد. گفتنی است در این زمینه هند، ژاپن و کره جنوبی به شدت به دنبال معافیت هستند و بر اساس گزارش خبرگزاری‌های معتبر واردات نفت ایران از سوی چین حتی رشد 2/5 درصدی داشته است.

2ـ عملیات روانی درباره انتقال موشک‌های ایران به عراق
خبرسازی‌ها برای ایجاد تنش‌های روانی بین دو ملت ایران و عراق در چند ماه گذشته شدت بیشتری گرفته است. پس از قطع صادرات برق ایران به عراق، مخالفان جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت تلاش کردند با نفوذ در میان اهل سنت و شیعیان عراق به سیاست ایران‌هراسی دامن بزنند. در این راستا اخبار غیر واقعی درباره زائران عراقی در مشهد مقدس که در ادامه خبرسازی سال گذشته زائران ایرانی شرکت‌کننده در پیاده‌روی اربعین منتشر شد، در جهت ایجاد بدبینی بین دو ملت انجام گرفته است. همچنین خبرگزاری رویترز مدعی شده است، عراق به پایگاه استقرار موشک‌های ایرانی تبدیل شده است که این امر تهدیدی برای منطقه به شمار می‌رود. گفتنی است در حقیقت، هدف این گزارش افزایش تنش‌ها بین تهران و بغداد با هدف برهم زدن رابطه جمهوری اسلامی ایران و عراق است؛ از همین رو رسانه‌های محور آمریکایی، سعودی و عبری به بازتاب و برجسته‌سازی چنین شایعاتی دست زده‌اند.
 
3ـ راهبرد نظامی آمریکا تغییر می‌کند؟
از جمله نشانه‌های تغییر راهبرد در ارتش آمریکا که ناظر به درگیری‌ها
در منطقه غرب آسیا، سیاست آمریکا در مقابله با روسیه، چین، کره شمالی و جمهوری اسلامی ایران است، تغییر رهبران نظامی این کشور است.‌ در این راستا انتصاب فرماندهان ارشد نظامی آمریکا که سابقه عملیات ویژه و عملیات اطلاعاتی دارند، نشان‌دهنده راهبرد نظامی این کشور در سال 2019 میلادی است؛ زیرا در راهبرد مقابله با ایران باید کشورها و گروه‌های مورد حمایت ایران، شناسایی و مشخص شوند؛ از این رو برای اجرای این راهبرد، آمریکا باید مجموعه‌ای از تلاش‌های اطلاعاتی،‌ جاسوسی، تبادل اطلاعات، اقتصادی،‌ تأسیس سامانه‌های دفاع موشکی،‌ افزایش قابلیت‌های سایبری و دفاع سایبری، ‌برنامه‌ریزی، ‌آموزش دفاعی، ‌توسعه دکترین‌ها و تأسیس مؤسسات را در اولویت قرار دهد.

4ـ بازسازی و نوسازی صنعت هوایی
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از تأمین ۲۰۰۰  میلیارد تومان تجهیزات این صنعت خبر داد و گفت: 54 فرودگاه کشور و 152 ایستگاه کمک ناوبری به مراکز سازندگی تبدیل شدند و کمتر نقطه‌ای بود که عملیات عمرانی در آنجا انجام نشود. رحمت‌الله مه‌آبادی افزود: در فاصله کوتاه انعقاد برجام تا خروج آمریکا از آن توانستیم هزار میلیارد تومان تجهیزات خریداری و وارد کنیم، همچنین به میزان هزار میلیارد تومان پروژه اجرا کردیم. همین امر موجب شد تاب‌آوری صنعت هوایی به سه دهه آینده برسد؛ بنابراین در جنگ اقتصادی کنونی تصمیم‌گیران اصلی کشور می‌توانند با قدرت چانه‌زنی بیشتر منویات نظام جمهوری اسلامی را اجرا کنند. وی اظهار داشت: اولین پروژه افتتاح فاز اول سامانه مدیریت ایمنی ناوبری هوایی کشور است. این سامانه به شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمای کشوری اطمینان می‌دهد، هیچ خطری پنهان نخواهد ماند و تهدیدی متوجه شرایط ایمنی نخواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات