صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۲۵۴۹

حرف روز/ ایران در موضع قدرت

گفتمان انقلاب اسلامی یگانه گفتمانی است که با وجود نداشتن رسانه‌های قدرتمند، توانست قدرت‌های غربی را با چالش گفتمانی روبه‌رو کند[...]
پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی
یادداشت: گفتمان انقلاب اسلامی یگانه گفتمانی است که با وجود نداشتن رسانه‌های قدرتمند، توانست قدرت‌های غربی را با چالش گفتمانی روبه‌رو کند. گفتمان پویا و اثرگذار انقلاب اسلامی سبب شد از سال 1358ش (1980م) ایران و امام خمینی(ره) بیشترین پوشش خبری را در رسانه‌‌‌ها، به‌ ویژه در شبکه‌های تلویزیونی آمریکا، به خود اختصاص دهند. افزون بر تلویزیون، روزنامه‌ها، مجلات، رادیو و... همگی به ‌نوعی نشان‌دهنده‌ تلاش رسانه‌های غربی و آمریکایی برای تحقیر و سرزنش ایرانیان بود. همچنین تصاویر غیرواقعی و کلیشه‌ای ارائه‌ شده از سوی رسانه‌های غربی درباره اسلام، به تهدیدات مربوط به «اسلام بنیادگرا» و «اسلام نظامی‌گرا» مربوط می‌شد. در نتیجه‌ تلاش‌‌‌های رسانه‌‌‌ای غرب، ایران به داستانی داغ‌ و جنجال‌آمیز تبدیل شد و رسانه‌های‌ جمعی به تنها منبع خبری و اطلاع‌رسانی درباره‌‌‌ ایران، بحران گروگان‌گیری و انقلاب‌ اسلامی تبدیل شدند. در تصویر ترسیمی رسانه‌‌‌های غربی و به‌ ویژه آمریکایی، ایران تهدیدآمیز، افراط‌گرا، مشارکت‌گریز و آشفته بود. عملیات شیمیایی رسانه‌ها از حدود 40 سال پیش علیه انقلاب اسلامی شکل گرفت و در زمان جنگ تحمیلی این عملیات شیمیایی در فضای حقیقی علیه رزمندگان اسلام که روحیه جهادی فوق‌العاده‌ای داشتند و جنگ رسانه‌ای نمی‌توانست آنها را منفعل کند، شدت گرفت. در برهه فعلی نیز جنگ شیمیایی در تلویزیون‌های ماهواره‌ای با جنگ ترکیبی تحریم‌ها نیز آمیخته شده است تا انقلاب اسلامی که نفوذ خود را در سراسر جهان گسترش داده است، منفعل شود؛ اما همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در تجمع ده‌ها هزار نفری ورزشگاه آزادی فرمودند؛ «با وجود قدرت سخت‌افزاری آمریکایی‌ها، واقعیت آن است که آنها در موضع قدرت نیستند.»
هرچه زمان می‌گذرد پایه‌های انقلاب اسلامی و ابتکارات آن در سراسر جهان افزایش می‌یابد که این نشان از پویندگی، خودباوری و شجاعت انقلاب اسلامی است. عملیات اخیر موشک‌ها و پهپادهای سپاه علیه مواضع داعش در نزدیکی پایگاه‌های آمریکایی و همچنین خروج ناوگان‌های آمریکا از خلیج‌فارس و رزمایش اقتدار عاشورایی بسیج نشان داد جمهوری اسلامی ایران تسلیم تهدیدها و تحریم‌های غرب نشده است و در عرصه‌های گوناگون در حال پیشروی است. پیش‌روندگی انقلاب اسلامی و انفعال آمریکا سبب شده است، فرید زکریا از اندیشه‌پردازان آمریکایی بنویسد: «به دنیای بدون آمریکا نزدیک می‌شویم» و روزنامه واشنگتن‌پست نیز بنویسد: «تاکتیک‌های زورگویی ترامپ در خصوص ایران می‌تواند نتیجه عکس دهد»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات