تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۱۲۵۲۵
تحلیل گزارش بوستون گلوپ در مورد ارتباط آل سعود با تروریسم

10 سندِ پیوند عمیق عربستان و تروریسم

بررسی تنها گوشه ای از اسناد و اعترافات مقامات غربی نشان دهنده این است که عربستان را به درستی می توان مادر گروه های تروریستی در خاورمیانه دانست. در این شرایط طنز ماجرا اینجا است که آمریکا به دلیل منافع مالی، ایران را به عنوان حامی تروریسم می داند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / مهدی نوری

10 سندِ پیوند عمیق عربستان و تروریسمپیوند وهابیت با تروریسم مسئله ای است که نیازی به اثبات نداشته و بسیاری از شبکه های غربی نیز به این امر اعتراف کرده اند. در این راستا روزنامه «بوستون‌گلوب » در تحلیلی از دوگانگی‌های سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران و سعودی انتقاد و خاطرنشان کرده هیچ کشوری مستمرتر از ریاض، حامی تروریسم نبوده است. روزنامه «بوستون‌گلوب » نوشت: «در تمام مطالعات جدی در قرن ۲۱ درباره تروریسم جهانی این نتیجه حاصل شده که غالب پول‌های مصرف‌شده برای حمایت از القاعده، طالبان، داعش و سایر گروه‌های تبهکار هم‌فکر آنها توسط عربستان تأمین می‌شوند.» این روزنامه سپس به نقش شهروندان عربستان در حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ اشاره کرده و نوشته است: «تصادفی نیست که اسامه بن لادن (سرکرده معدوم القاعده) و اکثر هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر تبعه عربستان بودند. هیچ کشور دیگری، حتی پاکستان به اندازه عربستان ، به طور بی‌وقفه از تروریسم حمایت نکرده است.» از میان ۱۹ فرد دخیل در هواپیماربایی و انجام حملات تروریستی در آمریکا در روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، پانزده نفر شهروند عربستان بودند. هیئت حاکمه آمریکا معمولاً سوابق عربستان در تأمین تروریسم را نادیده گرفته و در مقابل، بدون ارائه مستنداتی، تهران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند. بوستون‌گلوب نوشته است: «تنها راهی که می‌توان ایران را یک کشور تروریستی قلمداد کرد این است که تروریسم را به عنوان مخالفت با قدرت آمریکا تعریف کنیم. این تنها گناه ایران است.»

مصداق های پیوند عربستان با تروریسم

بررسی برخی از مستندات و اعتراف مقامات و رسانه های غربی به حمایت عربستان از تروریسم به خوبی می تواند پیوند آل سعود و تروریسم را نشان دهد.

1-هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مبارزات انتخاباتی خود به صراحت اعلام کرد، عربستان مهمترین منبع کمک مالی به گروه های تروریستی سنی در سراسر جهان است. سند سری منتشر شده در پایگاه ویکی لیکس نشان می دهد هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اذعان کرده است عربستان اولین منبع حمایت مالی از گروه های تروریستی در جهان است. کلینتون در این سند هشدار داده است که حامیان سعودی قوی ترین منابع حمایت مالی از تروریست ها در جهان هستند. این سند همچنین نشان می دهد کلینتون از مسئولان عربستان خواسته است این مسئله را به عنوان یک اولویت استراتژیک که چالشی موجود و مداوم به شمار می رود حل و فصل کنند. وی می افزاید القاعده، طالبان و گروه لشکر طیبه در پاکستان از جمله بارزترین گروه های تروریستی هستند که چنین کمک هایی دریافت می کنند.

2-شبکه‌های تلویزیونی آلمان و انگلیس فیلم مستندی را با عنوان «اسرار سعودی» درباره حمایت رژیم عربستان از تروریسم و ترویج افراط گرایی در جهان ساخته اند که به تازگی پخش شده است. این فیلم مستند، نقاب از چهره نظام سعودی به عنوان رژیمی بسیار ثروتمند که ده‌ها سال است درآمد‌های نفتی خود را برای ترویج افراط گرایی هزینه می‌کند برداشته است. این فیلم مستند را مجمع آلمانی - اروپایی به نمایش گذاشته است و آن را شبکه تلویزیونی رسمی آلمانی زد دی اف و شبکه بی بی سی انگلیس به صورت مشترک تولید کرده اند. در این فیلم مستند با اشاره به تصاویر گلوله‌های تانک خریداری شده توسط سعودی‌ها در سوریه آمده است: شواهد نشان می‌دهد این شاهزادگان و شخصیت‌های سعودی هستند که به افراط گرایان کمک می‌کنند و شاهدش نیز پیدا شدن گلوله‌های تانک‌ها در مناطق گروه تروریستی داعش است که نظام سعودی این گلوله‌ها را از بلغارستان خریداری کرده و برای داعش در سوریه فرستاده است.

3- روزنامه ایندیپندنت اسنادی را منتشر کرد که بر اساس آن، سلاح های بوسنیایی، صربی، آمریکایی و بلغاری، پس از فروش به عربستان سعودی، به دست نیروهای تروريستي (وهابي صهيونيستي) داعش در سوریه رسیده است تا علیه حکومت سوریه استفاده شود.

4-اسناد سفارت قطر در واشنگتن نشان می‌دهد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و محمد بن زاید، ولیعهد امارات از برخی سرکردگان تروریست‌های القاعده و داعش در یمن حمایت می‌کنند. بر اساس این اسناد، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم گفته است بن سلمان و بن زاید با علی ابکر الحسن و عبدالله فیصل الاهدل یمنی که نامشان در فهرست آمریکایی افراد مرتبط با سازمان تروریستی القاعده است، ارتباط مداوم داشته‌اند. در این اسناد جزئیاتی از فعالیت‌های دو سرکرده سازمان القاعده و همچنین کمک‌های مالی مستقیم از سوی خالد بن علی بن عبدالله الحمیدان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت سعودی به علی ابکر برای خرید ملزومات و ارائه آن به اعضای داعش آورده شده است. معاون وزیر دارایی آمریکا از ارتباط بن سلمان با گروه های افراطی القاعده و گروه‌های تروریستی دیگر بدون هماهنگی با واشنگتن ابراز نگرانی کرده است

5-سند دیگر به چند سال قبل بر می گردد که جفری گلدبرگ، سردبیر آتلانتیک در مصاحبه با اوباما از او درباره بنیادگرایی خشن پرسید که اوباما در جواب گفت: این قرائتی خشن، رادیکال، خشک و پوچ‌گرایانه از اسلام است و توسط بخش بسیار کوچکی از مسلمانان تبلیغ می‌شود. به نوشته گلدبرگ، اوباما معتقد است درگیری‌های سال‌های اخیر در جهان اسلام از سوی کشورهایی تشویق شده است که دوستان آمریکا به شمار می‌آیند. بنا بر این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در دیدار با ترنبال، نخست‌وزیر استرالیا گفته است اندونزی در طول زمان به سمت عقاید افراط‌گرایانه حرکت کرده است. او در پاسخ به این سوال ترنبال که چرا چنین اتفاقی افتاده، گفته است به این دلیل که عربستان و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هزینه زیادی در این کشور کرده‌اند و شمار زیادی از مبلغین را به اندونزی اعزام کرده‌اند. اوباما گفته است که در دهه 1990، سعودی‌ها هزینه هنگفتی برای گسترش مدارس و نشست‌های وهابیت، یعنی نسخه‌ای افراطی‌ از اسلام که مورد حمایت خاندان سعودی است، انجام داده‌اند.

6-موسسه «هنری جکسون» با استناد به تحقیقاتش اعلام کرده که میان ارائه کمک های مالی خارجی به ویژه از سوی عربستان و گروه های مروج خشونت ارتباطی آشکار وجود دارد. موسسه هنری جکسون بر اساس یافته‌ های تحقیقاتش می گوید گروهی از شهروندان و بنیادهای خیریه در عربستان سعودی در زمینه صدور نوعی وهابیت غیرلیبرال متعصب به شدت فعال هستند. از این رو متهم کردن قطر به «حمایت از تروریسم» از سوی این کشور بیشتر به «طنز» می‌ماند. «تام ویلسون» از پژوهشگران «مرکز مقابله با افراط‌ گرایی و تروریسم» و نویسنده این گزارش می ‌گوید: «در حالیکه کشورهایی از حاشیه خلیج فارس برای پیشبرد افراط گرایی گناهکار شناخته شده‌ اند، عربستان سعودی بی‌ تردید باید در صدر این فهرست قرار گیرد.»

7-برآوردها در سال 2007 حاکی از آن بود که عربستان سعودی سالانه دست ‌کم دو میلیارد دلار برای ترویج وهابی گری در سراسر جهان هزینه می‌ کند. این رقم تا سال 2015 به دو برابر رسیده است. بر همین اساس در سال 2007 تعداد مساجد وابسته به جریان سلفی‌ گری و وهابی ‌گری 68 مورد گزارش شده است. حال آنکه این رقم در سال 2014 به 110 مسجد افزایش یافته؛ مساجدی که ظرفیت گردآوری حدود 45 هزار عضو وفادار را داشته است.

8-بنیاد خانه آزادی در گزارشی که چندی پیش منتشر کرده بود نوشت: پشتیبانی مالی و لجستیک عربستان از افراد و مؤسسات و گروه های تروریستی در دنیا، نقش تعیین کننده ای در ترویج فرهنگ کینه توزی و نفرت پیروان سلفیه تکفیری و وهابیت علیه دیگران داشته است. در این گزارش آمده است: همه اسنادی که در تهیه گزارش های خود پیرامون عربستان و اقدامات این کشور برای انتشار فرهنگ کینه توزی و نفرت از آنها استفاده کرده است توسط نهادهای رسمی این کشور یا سفارت خانه های عربستان و یا نهادهای مذهبی رسمی این کشور و مساجد و مدارس دینی آن تهیه و توزیع شده است.

9-رادیو فرانسه سال 95 اعلام کرد که می توان گفت در ١۵ سالی که از یازده سپتامبر می‌گذرد، رابطه عربستان با پدیده تروریست، رابطه پدر و فرزندی است.

10-با اینکه اسناد و شواهد تاریخی نشان می دهد که تروریسم وهابی سعودی ریشه در سه سده اخیر دارد اما اظهارات جیمز وولسی مدیرکل سابق سیا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی در 22 می 2002 هرچند اشاره به این ریشه ها ندارد لیکن اعترافی به حمایت های سعودی ها از تروریسم است. وولسی می گوید: ارتباط عربستان با گروه های تروریستی واکنشی به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و حادثه جهیمان العتیبی در مسجد الحرام بود. او در ادامه می گوید: پس از سال 1979 تغییرات عمیقی در روابط ریاض و واشنگتن به وجود آمد. پیروزی انقلاب ایران و اشغال مسجد الحرام توسط افرادی که مدعی اسلام گرایی بودند (العتیبی) شوک بزرگی به سعودی ها وارد کرد. وولسی معتقد است سعودی ها پس از این سال بحرانی بود که پشتیبانی از جریان ها و گروه های تندرو وهابی را آغاز کردند. نه فقط در داخل بلکه در سرتاسر دنیا اقدام به انتشار فرهنگ کینه توزی کردند. تندروهای وهابی توانستد کنترل خود را بر نظام آموزشی عربستان بسط بدهند وحاکمیت نیز پشتیبانی بزرگی از فعالیت های آنان در خارج کرد.

بررسی تنها گوشه ای از اسناد و اعترافات مقامات غربی نشان دهنده این است که عربستان را به درستی می توان مادر گروه های تروریستی در خاورمیانه دانست. در این شرایط طنز ماجرا اینجا است که آمریکا به دلیل منافع مالی، ایران را به عنوان حامی تروریسم می داند. این مسئله نشان دهنده این است که کشورهای غربی خودرا در پشت شعارهای رنگین حقوقی بشری پنهان کرده و تنها ژست بشر دوستانه می گیرند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات