صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۲۶۵۳

حرف روز/ دولت و جريان‌هاي سياسي

پس از ديدار مدتي پیش آقاي روحاني با منتخبي از بزرگان جريان اصلاح‌طلب، هفته گذشته خبري منتشر شد که از ديدار قريب‌الوقوع رئیس دولت با اصولگرايان حکايت دارد. هر چند زمان دقيق اين ديدار و قطعيت آن مشخص نشده است؛ اما اين اقدام دولت را بايد به فال نيک گرفت و به استقبال آن رفت[...]
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی
یادداشت: پس از ديدار مدتي پیش آقاي روحاني با منتخبي از بزرگان جريان اصلاح‌طلب، هفته گذشته خبري منتشر شد که از ديدار قريب‌الوقوع رئیس دولت با اصولگرايان حکايت دارد. هر چند زمان دقيق اين ديدار و قطعيت آن مشخص نشده است؛ اما اين اقدام دولت را بايد به فال نيک گرفت و به استقبال آن رفت. در زمینه اين اقدام که می‌تواند در روند سياسي کشور مؤثر باشد، توجه به چند نکته اهمیت دارد:
1ـ دولت دوازدهم براي پيشبرد برنامه‌ها و مديريت کشور و حل چالش‌ها و معضلات، نيازمند تعامل مستمر با همه طیف‌های موجود در اردوگاه دو جریان سیاسی است؛ بازيگران فعالي که نمي‌توان آنان را ناديده گرفت. همراهي و همسويي آنان مي‌تواند کار را براي دولت آسان کند و مخالفت و واگرايي احزاب خود به مثابه مانعي پيش روي دولت عمل خواهد کرد.
2ـ تأثير احزاب سياسي بر افکار عمومي نيز عامل مهم ديگري است که ضرورت تعامل دولت با آنان را دو چندان مي‌کند. احزاب با در اختيار داشتن رسانه‌ها و اثرگذاري بر افکار عمومي مي‌توانند بر پايگاه اجتماعي دولت اثر مثبت و منفي گذاشته و شرايط دولت را براي تعامل با جامعه دشوار يا آسان کنند.
3ـ تعامل با گروه‌هاي سياسي می‌تواند موجب بيرون آمدن دولت از حصار يک تيم بسته شود. بدون شک، نظرات کارشناسي ارزشمندي در حوزه‌هاي گوناگون مورد نياز دولت نزد جريان‌هاي سياسي کشور وجود دارد که در فرایند اين تعاملات مي‌تواند در خدمت دولت قرار گيرد.
4ـ تعامل دولت و فعالان سياسي بايد فعاليتي واقعي و مؤثر باشد و به سمتي برود که اين نشست‎ها از حالت فرماليته و انجام تکليف خارج شود. نشانه اين حرکت، تداوم‌بخشي جلسات و اثرپذيري دولت از پيشنهادهای کارشناسي است.
۵ـ وضعيت کنوني کشور و التهابات ايجاد شده در بازار، در کنار کليد خوردن جنگ تمام‌عيار اقتصادي دشمن عليه جمهوري اسلامي، عامل مهم ديگري است که بر ضرورت تعاملات حداکثري دولت و جريان‌هاي سياسي افزوده است. بدون شک، عبور از اين وضعيت با وحدت حداکثري و به‌کارگيري همه توان کشور ممکن خواهد بود.
۶ـ ارتقای سطح تعاملات دولت و جريان‌هاي سياسي مي‌تواند در ايجاد آرامش در افکار عمومي نيز مؤثر باشد. تشديد تنش‌ها بين دولت و گروه‌هاي سياسي، موجب ناآرامي و تلاطم در افکار عمومي می‌شود که حاصلی جز سرخوردگي نسبت به سياست و کاهش اعتماد عمومي نخواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات