صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۱۲۶۹۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 30 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اهداف جنگ رسانه‌ای دشمن، ایجاد اضطراب، ناامیدی و احساس بن‌بست و بدبین کردن و بزرگ‌تر نشان دادن مشکلات اقتصادی در ذهن جامعه است، گاهی در انتقادها مبالغه می‌شود. خودم اهل انتقادم، اما تأکید دارم که نحوه گفتن و اقدام کردن نباید به گونه‌ای باشد که مردم دچار بیماری بدبینی شوند.(1397/6/15)

▼ حرف روز
نمره صفر برای صفر کردن نفت ایران!
دیروز وزیر خزانه‌داری آمریکا با عقب‌نشینی از سیاست صفر کردن صادرات نفت ایران از 4 نوامبر گفت، کشورش در نظر دارد واردکنندگان نفت ایران را از تحریم‌ها معاف کند. استیون منوچین که در مصاحبه با رویترز سخن می‌گفت، با تعیین شرطی که حاکی از تلاش مسئولان آمریکایی برای پنهان‌سازی شکست و عقب‌نشینی آشکار مقامات بلندپایه آمریکا و نمره صفر آنها از سیاست به صفر رساندن و توقف صادرات نفت ایران است، اظهار داشت: خریداران نفت ایران باید بیشتر از رقم ۲۰ درصدی که در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ ملزم بودند، واردات نفت ایران را کاهش دهند تا بتوانند از معافیت‌های آمریکا برخوردار شوند.
این موضع وزارت خزانه‌داری آمریکا که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اتاق جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و از هیچ تلاشی برای آسیب رساندن به اقتصاد و معیشت ملت ایران فروگذار نکرده، از چند منظر تأمل‌برانگیز و مایه امیدواری در داخل است:
1ـ آمریکا با وجود تمام تلاش‌هایی که به ویژه از مرداد ماه به عنوان موعد اعمال مرحله اول تحریم‌های واشنگتن علیه تهران انجام داد و تیم‌های گوناگونی را به کشورهای مختلف برای لابی و اعمال فشار از تهدید تا تطمیع و تشویق به منظور متقاعدسازی و همراه کردن آنها برای تحریم خرید نفت و قطع مبادلات با ایران فرستاد، با سرخوردگی و ناکامی مواجه شده است.
2ـ منوچین قطع مبادلات ایران را نتیجه و هدف مطلوب آمریکا در این مصاحبه ذکر می‌کند، اما اذعان گریزناپذیر وی به محدودیت‌ها و چالش‌های فراوانی که آمریکا و شبکه همکار آن در منطقه با آن روبه‌رو است، نشان از تغییرات کلان در زیست‌بوم جهانی دارد. آمریکا دیگر حکمران جهان نیست و این موضوع اگر درست تبیین شود، تأثیر فراوانی در استقامت ملت ایران و دیگر ملل جهان بر ارزش‌های ملی و هنجارهای عدالت‌خواهانه و ستم‌ستیزانه در دنیای پساآمریکایی خواهد داشت.
3ـ روسیاهی عبرت‌آموز و افتضاح بعدی از آنِ تحلیلگران و یأس‌آفرینان داخلی بود که با اعتمادزدایی از مسئولان داخلی و زیرسؤال بردن اعتبار تحلیل‌های واقعی رسانه‌های وطنی، در دام تبلیغات غرب افتادند و خروجی کارشان تکمیل‌کننده جورچین عملیات روانی و رسانه‌ای مثلث غربی‌ـ عبری‌ـ عربی بود.
4ـ با استقامت و پایمردی همانند تازه مسلمان‌ها همراه پیامبر اسلام(ص) در شعب‌ابی‌طالب و تکیه به داشته‌ها و شکوفاسازی استعدادهای داخلی و مواهب خدادادی می‌توان از سد محاصره‌های سیاسی و اقتصادی دشمنان عبور کرد.

▼ گزارش روز
در آستانه فروپاشی
 اخبار مربوط به قتل خاشقجی و به گوشه رینگ رفتن دولت سعودی را مرور کنید و به تلاش‌های بی‌فایده ایالات متحده برای نجات ولی‌عهد جوانی که سرمایه‌گذاری فراوانی بر روی آن کرده بود، نگاهی بیندازید. به نتیجه خروج آمریکا و به تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها و به صفر رساندن صادرات نفت ایران و مخالفت کشورهای جهان با رویکرد دولت ترامپ در برابر جمهوری اسلامی ایران و تأکیدشان بر ادامه همکاری با تهران توجه کنید؛ هدف‌گذاری ایالات متحده آمریکا در سوریه و آغاز فتنه داخلی در این کشور با هدف حذف دولت قانونی سوریه و کنار گذاشتن بشار اسد را به یاد آورید و با آنچه پس از سال‌ها تلاش و سرمایه‌گذاری واشنگتن امروز در جریان است، مقایسه کنید! حذف دلار به مثابه یکی از مؤلفه‌های قدرت آمریکا از مبادلات تجاری جهان و آغاز تلاش روسیه، ایران، ترکیه، چین و... برای دلارزدایی از اقتصاد ملی‌شان و مراودات بین‌المللی‌شان را در نظر بگیرید! شکست سیاسی آمریکا در عراق و سهم نزدیک به صفر واشنگتن در پیروزی‌های سیاسی در بغداد را کنار دیگر موارد بگذارید! و...
هر روز بر لیست بلندبالای ناکامی‌های سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی آمریکا مانند آنچه برای واشنگتن به عنوان حامی اصلی و مدیر اصلی جنگ در یمن رخ داده است، مواردی تازه افزوده می‌شود و این موضوعی نیست که شما اینجا و در ایران اسلامی به عنوان کشوری که در خط مقدم مقابله با آمریکاست بخوانید یا بشنوید؛ بلکه این روزها حتی در خود آمریکا نیز رسانه‌ها در این باره می‌نویسند، چنانکه پایگاه اینترنتی کالچر نوشت: «آمریکا بخش بزرگی از سلطه خود را از دست داده است؛ سلطه‌ای که پرزیدنت ترامپ تلاش دارد با اتخاذ شعارها و حرّافی‌های قلدرانه و هشدار‌دهنده جبران کند. اما این کار جواب نمی‌دهد و هرچه دولت آمریکا بیشتر تلاش کند به این هدف دست یابد، دلار و قدرت آمریکا بیشتر افول خواهد کرد. واقعیت این است که امپراتوری‌اش محکوم به شکست است.»

▼ اخبار ویژه            
نظرسنجی تلفنی به نام دانشگاه تهران
براساس اخبار رسیده به تازگی فردی با هویت نامشخص طی تماس با برخی از شماره‌های شهرستان رضوانشهر در دو بخش مرکزی و پره‌سر با عنوان نظرسنجی تلفنی از دانشگاه تهران، اقدام به پرسش درباره اوضاع سیاسی، ‌اجتماعی، اقتصادی و امور جاری کشور کرده است. فرد مورد نظر سؤالاتی از جمله اینکه؛ ‌آیا از انقلاب راضی هستید؟ شما با نظام مشکل دارید، یا رئیس‌جمهور؟ کدام کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در شهر شما رأی بیاورد بهتر است؟ میزان رضایتمندی شما از روحانی چقدر است؟ روحانی بهتر است، یا احمدی‌نژاد؟ وضعیت اقتصادی چگونه است؟ وضعیت خانوادگی و سطح زندگی شما چطور است؟ و... را  مطرح کرده است. به نظر می‌رسد این حرکت در راستای فعالیت‌های منافقین و با هدف ارزیابی وضعیت کشور و به دست آوردن اطلاعات معیشتی مردم برای برنامه‌ریزی‌های آینده خود بوده است.

روزنامه «وال‌استریت ژورنال» فاش کرد که بن‌سلمان ولی‌عهد جوان سعودی در هشتمین روز از ناپدید شدن جمال خاشقجی، با «جراد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» تماس تلفنی برقرار می‌کند و از واشنگتن برای سرپوش گذاشتن بر کشته‌شدن خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستان درخواست کمک می‌کنند. در مقابل، داماد ترامپ پیامی قاطع به بن‌سلمان ارسال کرده و بر ضرورت کشف و مشخص کردن ابعاد قتل روزنامه‌نگار منتقد تأکید می‌کند.

▼ اخبار
1ـ التماس‌های بی‌نتیجه سعودی‌ها از ترکیه
«گاردین» در گزارشی درباره پشت پرده مناقشه دیپلماتیک در موضوع پرونده قتل «جمال خاشقجی» نوشت: «سعودی‌ها با التماس از ترکیه خواسته‌اند در سرپوش گذاشتن بر این پرونده به ریاض کمک کند.» این روزنامه درباره اهداف ترکیه از این اقدام نوشته است: «با ادامه [اطلاع‌رسانی] قطره‌چکانی ترکیه‌ای‌ها، به نظر می‌رسید که پای عنصر انتقام در میان است. گویی که داشتند آل‌سعود را با وارد آوردن هزاران زخم می‌کشتند. این شرایط مشخص کرد، این تصور عربستان سعودی که آنکارا بر اساس وضعیت بد اقتصادی‌اش تصمیم می‌گیرد، نادرست بوده است. اینکه عربستان انعامی بدهد و بحران را فیصله دهد، موضوعی بود که سعودی‌ها خیلی راحت با آن کنار می‌آمدند، اما اردوغان به دنبال هدفی به مراتب بزرگ‌تر بوده است. او یک هدف راهبردی دارد؛ فرصتی برای تضعیف یک رقیب مدعی سخنگویی از جانب اسلام اهل سنت و تبدیل دوباره ترکیه به مقر قدرت اسلامی.»

2ـ تکذیب رسمی دروغ شبکه فاکس نیوز
در حالی که فاکس‌نیوز در گزارشی به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکایی و غربی ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران، ارسال تجهیزات نظامی پیشرفته برای حزب‌الله لبنان را افزایش داده است و محموله جدیدی که ایران به لبنان فرستاده است، شامل تجهیزات سیستم مکان‌یابی جهانی (جی‌پی‌اس) است که حزب‌الله را قادر می‌کند راکت‌هایی را که پیش از این قابلیت کنترل نداشته‌اند، به موشک‌هایی با هدایت دقیق تبدیل کند، پایگاه الخلیج آنلاین، نوشت: وزارت راه قطر در بیانیه‌ای شایعه عبور برخی از محموله‌های تسلیحاتی از ایران به لبنان از طریق دوحه را تکذیب کرد. در این بیانیه آمده است: شایعه مربوط به فرود هواپیمای حامل محموله تسلیحاتی ایران در فرودگاه بین‌المللی حمد و سپس پرواز آن به سمت بیروت به هیچ وجه صحت ندارد. گفتنی است، لبنان نیز پیشتر ادعای این رسانه را رد کرده بود.

3ـ سخنانی در راستای فضاسازی نشریات زنجیره‌ای!
معاون اول رئیس‌جمهور در سخنانی تأمل‌برانگیز اعلام کرد: «ما در کشور در این شرایط مدیر ریسک‌پذیر می‌خواهیم و من دستم قلم و کاغذی نیست که کسی را برکنار کند و من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را نداشته‌ام، پس از من انتظار نداشته باشید که وکیل و وزیر را تغییر دهم!» اینکه منظور اسحاق جهانگیری از جملات چه بوده، یا چه عواملی مانع فعالیت وی بوده‌اند، مشخص نیست؛ اما این نکته وجود دارد که رسانه‌های اصلاح‌طلبان با افزایش انتقادات از دولت و نارضایتی مردم از دولت دوازدهم در تلاشند نشان دهند معاون اول رئیس‌جمهور اختیاراتی ندارد! گفتنی است، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نیز در واکنش به اظهارات جهانگیری گفت: «اگر من به‌ جای جهانگیری بودم که حتی نمی‌توانستم منشی خودم را هم تغییر دهم، یک روز هم در کابینه نمی‌ماندم!»

4ـ اصلاح‌طلبان فقط به دنبال قدرت هستند
محمود صادقی از شخصیت‌های جنجالی جریان اصلاحات به تازگی طی اظهاراتی در جمع همفکران خود با اشاره به مشکلات مردم و کشور و با انتقاد از مباحث مطرح شده در میان اصلاح‌طلبان گفته است: «واقعاً مسئله روز ما چیست؟ آیا مسئله ما این است که سهمیه این حزب و آن شخص در شورای عالی چقدر است؟ خانمی عضو دولت باشد یا نباشد؟ چرا غافل شدیم از مسائل جامعه. ما چقدر به دردها توجه داشتیم؟ فراکسیون امید چه می‌کند، ما دیگر به این مسائل فکر هم نمی‌کنیم. سوسیال‌دموکراسی چیست؟ عدالت اجتماعی در کجای معادلات ما قرار گرفته است؟» وی در ادامه با انتقاد تند از جریان اصلاحات تأکید کرده است: «اصلاح‌طلبان هدف‌شان فقط به قدرت رسیدن است و وقتی به قدرت می‌رسند، دیگر برنامه ندارند.»

▼ اخبار کوتاه
«مارتین هینریچ» سناتور دموکرات ایالت نیومکزیکو از رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کرد به دلیل قتل جمال خاشقجی مانع از صادرات نفت عربستان به ایالات متحده شود. وی گفت: ایالات متحده نمی‌تواند اجازه دهد این نقض حقوق بشر بدون پاسخ باقی بماند. بنابراین من خواستار توقف واردات نفت از عربستان هستم تا عالی‌ترین رده از دولت عربستان برای این اقدامات بازخواست شود. این سناتور آمریکایی افزود: سعودی‌ها معتقدند که می‌توانند از پیامدهای واقعی این اقدام با حمایت و همراهی دولت دونالد ترامپ رهایی یابند، اما ما به عنوان یک کشور باید بایستیم و ثابت کنیم که آنها اشتباه می‌کنند.
جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس گفت: ۷۰ درصد ارز ارائه شده به سامانه نیما از طریق پتروشیمی‌ها بوده و ادعای عرضه نشدن ارز پتروشیمی به بازار کاملاً کذب است و اتفاقاً بیش از بقیه ارز خود را وارد کردند و شاید چوب همین را می‌خورند که در این وضعیت بیشترین کمک را به دولت کردند. وی افزود: بسیاری از پتروشیمی‌ها بورسی هستند و اطلاعات آنها در دسترس مردم است و از سوی دیگر تمامی اطلاعات ارز عرضه شده در سامانه نیما شفاف است و مسئولان بانک مرکزی می‌توانند آن را اعلام کنند.
رسول منتجب‌نیا از شخصیت‌های اصلاح‌طلب و از نزدیکان مهدی کروبی با انتقاد از سازوکارهای حاکم در جریان اصلاحات گفت: یکی از اشکالات در شورای عالی سیاست‌گذاری این است که شخصیت‌های حقیقی را کنار احزاب قرار داده‌اند و حتی سایه این افراد سنگین‌تر از احزاب است که این نشانه فردمحوری است. متأسفانه آقای خاتمی و آقای عارف مانع استقلال احزاب شدند که این نشانه توسعه‌نیافتگی سیاسی ماست و برای رسیدن به هدف باید از این نقص عبور کنیم.
حسین میرمحمد صادقی، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان‌ها اعلام کرد: شهردار تهران مشمول ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان است و انتخاب یک بازنشسته یا بازخرید شده برای شهردار تهران از سوی شورای شهر ممنوع بوده و شهردار فعلی نیز ملزم به استعفا است.
محمدنبی حبیبی، دبیرکل مؤتلفه اسلامی گفت: برخی در داخل هم‌صدا با منافقین پمپاژ ناامیدی و تلقین بن‌بست می‌کنند. وی افزود: مشکلاتی که امروز به ویژه در حوزه اقتصادی با آن روبه‌رو هستیم، عمدتاً محصول سوءضعف مدیریت کسانی است که با یک ائتلاف نیم‌بند دولت را اداره می‌کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات