صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۱۲۷۵۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 7 آبان

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اربعین یعنى میعاد شیعیان در یک کنگره‌ بین‌المللى، جهانى، در یک سرزمینى که خود آن سرزمین خاطره‌انگیز است؛ سرزمین شهدا، مزار کشته‌شدگان راه خدا. اینجا جمع بشوند پیروان تشیّع و دست برادرى و پیمان وفادارىِ هرچه بیشتر ببندند. این اربعین است.(1397/8/2) *فرا رسیدن سالروز اربعین حسینی را تسلیت می‌گوییم*

▼ حرف روز
مقابله با تهدیدات نو شونده
ظهر دیروز و در آستانه هشتم آبان (روز پدافند غیرعامل) رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اهمیت روزافزون پدافند غیرعامل در مقابله با تهدیدهای نو شونده دشمنان، فرمودند: «در مقابل شیوه‌های پیچیده تهاجم دشمنان، پدافند غیرعامل نیز باید کاملاً هوشیار و جدی باشد و به صورت علمی، دقیق، به‌ روز و همه‌جانبه عمل و با هرگونه نفوذ مقابله کند.»
 تأکید معظم‌له بر روی علمی بودن مقابله با تهدیدات دشمن را می‌توان در آرایش‌های جدید دشمن مشاهده کرد. امروز دشمن تهاجم خود را در حوزه‌های علمی به ویژه فناوری اطلاعات، بیوتروریسم، شبکه‌های اجتماعی و... انجام می‌دهد؛ برای نمونه رئیس سازمان پدافند غیرعامل اعلام کرده است، در چند روز گذشته جلوی فعالیت یک ویروس جدید شبیه استاکس‌نت گرفته شده است. بنابراین برای دفاع در مقابل تهدیدات جدید باید در حوزه‌های علمی مربوط توانمند بود.
در توضیح جدی بودن در پدافند غیرعامل باید به سختکوشی و پرهیز از سهل‌اندیشی اشاره کرد. در ماه‌های اخیر تعدادی از مسئولان و بخش‌هایی از مردم نسبت به دشمن و برخی اقدامات جدید آن سهل‌اندیش بوده و به راحتی به حرف‌های دشمن اعتماد کرده‌اند؛ اما مسئولان پدافند غیر عامل باید کاملاً سختگیرانه و به صورت جدی مقابله کنند و از سهل‌اندیشی بپرهیزند. از آنجا که مأموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل شامل دیده‌بانی، تشخیص و هشدار نسبت به تهدیدات در جهت کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌های کشور در برابر تهدیدات و همچنین مصون‌سازی و ایجاد آمادگی‌های ملی در برابر تهدیدات از اهمیت بالایی برخوردار است، جدی نبودن در این حوزه می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به دنبال داشته باشد.
 سومین نکته‌ای که رهبر فرزانه انقلاب به آن اشاره کردند، موضوع همه‌جانبه بودن آن است. امروز دشمن قصد نفوذ از راه‌های متنوعی دارد؛ استفاده از ویروس رایانه‌ای، سرقت اطلاعات از طریق شبکه‌های اجتماعی، نفوذ در پوشش مسائل زیست‌محیطی تنها نمونه‌هایی از تلاش دشمن برای ضعیف کردن ساختار دفاعی کشور هستند. زمانی که ما در میدان‌های چند وجهی و متنوع با دشمن مواجه هستیم، باید آمادگی خود را در همه حوزه‌ها حفظ کنیم. گفتنی است، عضویت سازمان پدافند غیرعامل در پنج شورا همچون شورای عالی شهرسازی، امنیت زیستی، ترافیک، علم و فناوری و فضای مجازی اهمیت جایگاه این سازمان را بهتر نشان می‌دهد.

▼ گزارش روز
به بهانه مرجعیت
واکنش‌ها در زمینه نامه آیت‌الله یزدی به آیت‌الله شبیری‌زنجانی همچنان ادامه دارد. چندی پیش تصویری از یک دیدار در تهران منتشر شد که آیت‌الله شبیری‌زنجانی را در کنار شخصیت‌هایی، چون موسوی‌خوئینی‌ها، غلامحسین کرباسچی، سیدمحمد خاتمی، عبدالله نوری، عبدالمجید معادیخواه و تعدادی دیگر نشان می‌داد. در همین راستا، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی نامه‌ای سرگشاده با پرداختن به این موضوع، از معظم‌له به دلیل این دیدار انتقاد کرد.
جریان اصلاح‌طلب نامه آیت‌الله یزدی را توهین‌آمیز خوانده و می‌گویند این حرکت حریم و حرمت مرجعیت را نقض کرده و باید جبران شود. تنها موضع‌گیری دفتر آقای شبیری این بوده که حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا باباخانی درباره نظر آیت‌الله شبیری‌زنجانی نسبت به این نامه گفته است: «دفتر یا حضرت آیت‌الله شبیری‌زنجانی‌ نظری درباره این نامه ندارند و طلاب و شاگردان ایشان پاسخ می‌دهند.» وی تصریح کرد: «هم دفتر و هم حضرت آیت‌الله موضع خاصی نداشته و فعلاً سکوت را پیش گرفته‌اند.»
شاید نامه آیت‌الله یزدی می‌توانست سرگشاده نباشد یا لحنی ملایم‌تر داشته باشد؛ اما نوع برخورد اصلاح‌طلبان با این ماجرا یک نکته تأمل‌برانگیز در بطن خود دارد. در حالی که مرزبندی با فتنه‌گران یک خط قرمز و اصل در نظام بود، به دلایل گوناگون اکنون به نظر می‌رسد ماجرا وارونه شده و حمایت صریح و آشکار از فتنه‌گران به اصل و خط قرمز جریان اصلاحات تبدیل شده است. جار و جنجال این جریان به بهانه دفاع از مرجعیت و حوزه و آیت‌الله شبیری در واقع پوششی برای خط اصلی آنها، یعنی دفاع از جریان فتنه است. آنچه این موضوع را جدی‌تر و پررنگ‌تر می‌کند، سوابق این جریان در انتقاد و حتی هتاکی به حوزه‌های علمیه و مراجع بزرگوار تقلید است که مشهورترین آنها سخنرانی هاشم آغاجری در سال 81 است که تعابیر زشت و زننده‌ای را درباره رابطه مقلد و مرجع بیان کرد و همین جریان به بهانه آزادی بیان در مقابل این توهین‌های آشکار سکوت کرد و از کنار آن گذشت.

▼ اخبار ویژه
تسلط داعش بر بزرگ‌ترین میدان نفتی دیرالزور
یک منبع در شورای مدنی دیرالزور وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) اعلام کرد، نیروهای تروریستی داعش میدان نفتی «العمر»، بزرگ‌ترین میدان نفتی دیرالزور را محاصره کرده، سپس با هجوم به آن و فرار نیروهای قسد بار دیگر اختیار این میدان نفتی را به دست گرفتند. این منبع افزود: نیروهای داعش به دلیل فرار نیروهای حفاظت از این میدان نفتی تقریباً بدون درگیری موفق شدند به آن وارد شوند. گفتنی است، گروه تروریستی داعش در جبهه شرقی به دلیل عقب‌نشینی نیروهای دموکراتیک سوریه که مورد حمایت آمریکا هستند، کنترل دو شهرک «سوسه» و «باغور» را به دست گرفته و پرچم خود را روی دکل مخابرات باغور نصب کرده است.

مأموریت جدید شرکت‌های آمریکایی در عراق
مک‌گورک، فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش، مأموریت جدیدی در زمینه نحوه مواجهه با نهادها و گروه‌های وابسته به ایران را به سفارت این کشور در عراق ابلاغ کرده است. آمریکا تلاش دارد کلیه افراد وابسته به محور مقاومت اعم از شیعه و سنی که در مناصب حساس حکومتی عراق و ادارات دولتی مشغول هستند، به تدریج از مسئولیت برکنار کرده و افراد سکولار جایگزین آنها شوند.

▼ اخبار
1ـ اولین تجربه عرضه نفت در بورس

محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌ها گفت: دیروز یک میلیون بشکه نفت خام با قیمت ۷۹ دلار و ۱۵ سنت در بورس عرضه شد که چهار خریدار با ۱۱ سفارش وارد رقابت شدند و برای هشت سفارش که از سوی سه خریدار وارد شده بود، معامله انجام شد. وی افزود: در واقع هشت محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای سرجمع ۲۸۰ هزار بشکه عرضه شد که همه خریداران ۱۰ درصد پیش‌پرداخت را پیش از اینکه وارد رقابت شوند، به حساب سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز کردند و طبق اطلاعیه ۱۰ درصد دیگر هم باید به صورت ریالی واریز کنند و ۸۰ درصد هم به صورت ارز خواهد بود. مدیر نظارت بر بورس‌ها تصریح کرد: برای تضمین هم باید ۱۲۵ درصد ضمانت‌نامه بانکی را نزد سپرده‌گذاری تودیع کنند تا پس از تحویل، تسویه انجام شود. وی با بیان اینکه متقاضیان از بخش خصوصی بوده‌اند، درباره دلیل انصراف خریدار چند ملیتی هم گفت: احتمالاً قیمت‌ها برای‌شان جذاب نبود. گفتنی است، نفت در جزیره خارک تحویل داده می‌شود و مابقی مازاد عرضه هم امروز انجام خواهد شد و خریداران می‌توانند از همه کشورها به جز فلسطین اشغالی باشند.

2ـ برخی اصلاح‌طلبان می‌خواهند فضای سیاسی را تند کنند
عباس سلیمی‌نمین درباره اصرار اصلاح‌طلبان تندرو برای ترغیب و تشویق اسحاق جهانگیری به استعفا دادن از معاون اولی رئیس‌جمهور گفت: معقول‌ترین کار برای آقای جهانگیری آن است که در دولت باقی بماند؛ چون آقای جهانگیری سال 1396 تمام قد برای آقای روحانی تبلیغ کرد و اگر الآن از دولت خارج شود، جامعه این کار را نوعی فرصت‌طلبی تلقی خواهد کرد و دیگر فرصتی به او در آینده نخواهد داد. البته اصلاح‌طلبان تندرو می‌خواهند آقای جهانگیری از دولت خارج شود تا فضای سیاسی را تند کنند؛ چون اگر در مجموعه اصلاح‌طلبان انسجام باشد، متأثر از آن، همگرایی نیز بین جناح‌های سیاسی حاصل می‌شود. کسانی که به اختلافات در درون اصلاح‌طلبان دامن می‌زنند، به طریق اولی نمی‌گذارند اختلافات اصلاح‌طلبان با اصولگرایان کم شود.

3ـ در سرزمین خود ایستادگی می‌کنیم
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: بار دیگر تأکید می‌کنیم قدس و فلسطین ‌فروشی و قابل سازش نیستند و هیچ کشوری بدون غزه تشکیل نخواهد شد و تشکیل کشور در مرزهای موقت را رد می‌کنیم. محمود عباس در افتتاحیه نشست‌های شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین گفت: در سرزمین خود ایستادگی می‌کنیم و بر اصول خود پایبندیم و اشتباهات 48 و 67 را مرتکب نخواهیم شد و معتقدیم قدس، تنها پایتخت فلسطین خواهد بود. وی گفت: شهرک‌سازی از زمان آغاز آن غیرقانونی بوده است و باید سرزمین ما را به ما بازگردانند. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه اظهار داشت: حقوق شهدا و اسیران، خط قرمز ماست و اجازه آسیب رساندن به آن را نمی‌دهیم و این مسئله‌ای مقدس برای ما به شمار می‌رود.

4ـ آمریکا ما را معاف کند
علی عبدالکریم‌ موسوی، مدیرکل شرکت گاز عراق وابسته به وزارت نفت این کشور اعلام کرد: عراق طولانی‌ترین مرزهای مشترک با ایران را دارد و دامنه تبادل تجاری طرفین بسیار گسترده است. افزون بر این همکاری دو کشور در زمینه برق و گاز برای راه‌اندازی نیروگاه‌‌های گازی به وسیله گاز جامد به اعتماد طرفین و تخصیص اعتبار مالی فراوان نیاز دارد. بنابراین، تحریم‌های آمریکا به طور مستقیم بر ما اثر منفی دارد. موسوی گفت: «احتمالاً عراق با توجه به راه‌اندازی بسیاری از نیروگاههای برقی و دولتی با استفاده از گاز ایران درخواست معافیت از تحریمهای آمریکا در زمینه همکاری با این کشور را ارائه دهد. ما باید از طریق دلار با ایران مبادله تجاری داشته باشیم که تحریم‌های آمریکا در این زمینه برای ما مشکل‌ساز خواهد بود.»

▼ اخبار کوتاه
شبکه تلویزیونی «ان‌دی‌ تی‌وی» گزارش داده است ترامپ دعوت رسمی هند برای شرکت در مراسم روز جمهوری‌ـ 26 ژانویه 2019 میلادی‌ـ را رد کرده است. این شبکه در ادامه گزارش آورده است موضوعات گوناگونی از جمله مخالفت هند با قطع واردات نفت خام از ایران و تصمیم هند برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس400 از روسیه اختلافات عمیقی را بین دو کشور ایجاد کرده است. مقامات دولت آمریکا تهدید کرده‌اند، هند در صورت پافشاری بر تصمیم خود برای خریداری سامانه‌های دفاع موشکی اس400 از روسیه با تحریم‌های ثانویه مجازات خواهد شد.
با وجود واکنش‌ها و مخالفت‌های جهانی، روزنامه «اسرائیل هیوم» گزارش داد، وزارت ساخت‌وساز و مسکن اسرائیل[رژیم صهیونیستی] 20 هزار واحد مسکونی در جنوب شرق قدس و در شهرک «معالیه ادومیم» می‌سازد. یواف گالانت، وزیر ساخت‌وساز و مسکن صهیونیست اعلام کرد: باید کنترل خود در منطقه قدس را تعمیق بخشیم؛ چرا که این منطقه اهمیت تاریخی، راهبردی و قومیتی زیادی برای ما دارد. حجم کل تسهیلات برای این طرح بزرگ صهیونیستی دو میلیارد و 800 میلیون شیکل ( 756 میلیون دلار) برآورد شده است.
نشریه «فایننشال‌تایمز» از بی‌میلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره میزبانی از سازوکار مالی ویژه ارتباط با ایران خبر داده و نوشته است، این مسئله به مانع تازه‌ای برای ایجاد این سازوکار بدل شده است. اتحادیه اروپا از چند ماه پیش اعلام کرده برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قصد دارد یک کانال ویژه پرداخت مالی ایجاد کند که امکان ادامه همکاری اقتصادی با ایران را فراهم کند. گفتنی است، قرار بود این کانال پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا در روز ۱۳ آبان اجرایی شود.
جیسون رضاییان، روزنامه‌نگار روزنامه «واشنگتن‌پست» آمریکا (از مجموعه رسانه‌های مورد غضب ترامپ‌) که مدتی را در ایران به اتهام جاسوسی در زندان بود، با نگارش مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن‌پست، از استاندارد دوگانه دولت ترامپ در نحوه مواجهه با ایران و عربستان سعودی انتقاد کرده و خواستار تأخیر در اعمال تحریم‌های 4 نوامبر علیه ایران و منوط کردن اجرای این تحریم‌ها به حسابرسی دقیق از حاکمان سعودی بابت پرونده قتل فجیع «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی شده است.
احمد میدری، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست «دام فقر، در جست‌وجوی راه رهایی» با بیان اینکه در دوره‌های گذشته بین ۱۴ تا ۱۸ درصد مردم زیر خط فقر بودند، گفت: این میزان امروز به ۱۸ تا ۳۵ درصد رسیده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات