صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۱۲۷۸۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 12 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر مدیران کشور اهمیت مسئله را درک نکنند و پدافند غیرعامل به‌ طور شایسته توسعه پیدا نکند، کشور در معرض تهدیدهای بعضاً غیر قابل جبران قرار خواهد گرفت.(1397/8/6)

▼ حرف روز
ماهيت استکبارستيزي
نزدیک به چهار دهه از تسخير سفارتخانه آمريکا در تهران که عملاً به کانوني براي براندازي انقلاب اسلامي نوپاي ملت ايران تبديل شده بود، مي‌گذرد. در طول اين سال‌ها بزرگداشت اين حماسه تاريخي به فرصتي براي بازخواني چرايي و ماهيت‌شناسی استکبارستيزي ملت ايران و تقويت اين روحيه در نسل جوان کشور تبدیل شده است و گاه مناقشات کلامي‌ـ سياسي نيز در ذيل آن به ویژه در محافل دانشجويي شکل گرفته است.
درباره منطق استکبارستيزي بايد توجه کرد، واژه «استکبار» که در ادبيات سياسي انقلاب اسلامي همواره به بهره‌برداري مي‌رسد، از تعاليم قرآن کريم مايه مي‌گيرد. اين واژه که مفهوم آن اظهار علو و برتري در زمين و بر ديگران بزرگي فروختن و خود را قاهر و مسلط دانستن است، در آيات گوناگون قرآني و براي نماياندن ماهيت قدرت‌هاي استکباري در هر عصر و زمان و معرفي خصال و صفات و روحيات و عملکردهاي‌شان مطرح می‌شود. انقلاب اسلامي نيز تلاش کرد واژه‌ها و مفاهيم قرآني و اسلامي را در ادبيات سياسي وارد کند که از جمله مهم‌ترين آنها واژه «استکبار» بود. حضرت امام(ره) بارها در طول مبارزه با يادآوري اين نکته که «اين نزاع و مبارزه‌اي كه الآن بين كفر و اسلام است، اين منازعه بين ما و آمريكا نيست، بين اسلام است و كفر» تلاش کردند ماهيت اسلامي و الهي استکبارستيزي را به ملت ايران گوشزد کنند تا بر اثر غفلت سطح مبارزه تا کسب منافع مادي و غيرالهي تنزل نيابد.
باید توجه کرد، بین جبهه حق و استکبار امکان هیچ‌گونه سازشی وجود ندارد؛ چرا که هر گونه تلاش براي نزديكي و مصالحه با استكبار نافي عزت مسلمين است. استکبار در زياده‌خواهي خود حد يقفي ندارد؛ از این رو تلاش براي مصالحه با آن ثمربخش نخواهد بود، مگر آنکه با ذبح عزت جامعه اسلامي همراه شود که این با اساس اسلام و بندگی خداوند متعال ناسازگاری دارد.
اصل اساسي در مبارزه با استكبار جهاني، «تداوم و هميشگي بودن» مبارزه است. به تعبیر حضرت امام(ره) مبارزه ما با استکبار جهاني «جنگ عقيده است و جغرافيا و مرز نمي‏شناسد»، «جنگ حق و باطلي که تمام‌شدني نيست» و «اين جنگ از آدم تا ختم زندگي وجود دارد». داستان مهدویت و ظهور عدالت‌گستر جهانی، سکانس پایانی این مبارزه خواهد بود. ان‌شاءالله

▼ گزارش روز
شکست تحریم‌ها پیش از بازگشت!
خبر مهم امروز، اعلام رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌ها علیه ایران است؛ اما از دیگر سو اخباری که روز گذشته منتشر شده و امروز نیز در رسانه‌ها دیده می‌شود، حاکی از آن است که هشت کشور از معافیت تحریمی آمریکا برخوردار شده‌اند که البته رسانه‌های جهان، معافیت و مستثنی شدن این کشورها را عقب‌نشینی و ناتوانی آشکار آمریکا تفسیر می‌کنند. در این باره، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه از معافیت آنکارا از تحریم‌های ایران خبر داد؛ همین وضعیت درباره معافیت ژاپن، عراق، هند و کره جنوبی نیز در خبرها بازتاب پیدا کرد. این خبر در شرایطی اعلام شد که «آناتولی آکساکوف» رئیس کمیسیون امور مالی دومای روسیه گفت همکاری فنی با ایران در حال انجام است و امکان پرداخت‌های مستقیم با شرکت‌های ایرانی به وجود آمده و روسیه برای هماهنگی با بانک مرکزی ایران، ترکیه و چین در حال مذاکره است. همچنین اتحادیه اروپا روز جمعه در بیانیه‌ای از راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا(SPV) که مسیری جدا از آمریکا و دلار، آن هم در ارتباط با همه کشورهای جهان است، خبر دادند. این خبرها صرف نظر از اینکه تا چه میزان در عمل تحقق پیدا می‌کند و کشورهای نام برده شده چقدر خود را ملتزم به آن می‌دانند، حاکی از آن است که تحریم نفتی ایران که آمریکا قبلاً از صفر کردن صادرات نفت ایران خبر داده بود، همین حالا شکست خورده است. نکته دیگر آنکه دوران یکجانبه‌گرایی آمریکا به اتمام رسیده است؛ هر چند مسیر سختی در پیش است، اما قدرت‌های جهان مصمم شده‌اند از وضعیت موجود استفاده کنند تا مسیر امنی را برای مبادلات تجارت خارجی خود به نحوی که متأثر از سیاست‌های آمریکا نباشند، برگزینند؛ در این میان، یک هشدار برای مسئولان کشورمان نیز وجود دارد؛ نباید تحریم‌هایی که پیشاپیش نشانه‌های شکست آنها آشکار شده است، آرامش روانی و امنیت اقتصادی کشور را به هم بریزد که در این صورت کسانی که بیش از همه ضرر می‌کنند، مردم خواهند بود. ظرفیت‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی که اکنون در دسترس جمهوری اسلامی قرار دارد، نباید موجب شود جنگ روانی پیوست اعلام تحریم‌ها، که از امروز به شکل گسترده و پرفشار آغاز می‌شود، بیش از آثار تحریم‌ها، در ادراک و ذهنیت مردم و نیز تصمیم‌گیران کشور اثر منفی بر جای بگذارد. نشانه‌ها و خبرهای دقیقی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا و شرکایش قصد دارند، ناکارآمدی تحریم‌ها را از طریق به راه انداختن جنگ روانی جبران کنند.

▼ اخبار ویژه
سرمایه‌گذاری عربستان در تونس
به منظور ترویج وهابیت و به دنبال توافق بخش فرهنگی سفارت عربستان در تونس با مسئولان حزب النهضه، مقرر شده است، 368 مدرسه به اصطلاح اسلامی در نقاط گوناگون پایتخت و دیگر استان‌ها تأسیس و راه‌اندازی شود. این مدارس اسلامی با ارائه دروس حوزوی در شاخه‌های علوم حدیث نبوی و علوم قرآنی (حفظ و تفسیر) نسبت به تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی اقدام خواهند کرد. بودجه تخصیصی برای این طرح 16 میلیون دینار تونسی، معادل پنج میلیون خواهد بود که همه آن را عربستان سعودی تأمین و پرداخت خواهد کرد.   

 لابی گروهک کومله در آمریکا!
گروهک تروریستی کومله اواخر ماه گذشته با هدف ایجاد روابط مستحکم با دولت ترامپ و بر اساس قانون «Foreign Agents Registration Act» در وزارت دادگستری آمریکا (به عنوان لابی) نام‌نویسی کرده است. این قانون، ویژه جذب عوامل خارجی در این کشور برای لابی‌گری و اعمال نفوذ قانونی در دولت آمریکا علیه اهداف ویژه صورت گرفته است.

▼ اخبار
1ـ آمریکا در تحریم نفت ایران ناکام ماند

رئیس کل بانک مرکزی ایران در یادداشتی نوشت: «با یاری خداوند متعال امروز دیگر بر همگان مسجل شد که آمریکا در تحریم کامل نفت ایران و به صفر رساندن آن به هر دلیل و بهانه‌ای ناکام شده است. با معافیت تدریجی کشورهای متعدد از تحریم خرید نفت ایران، فضای آتی تجاری و درآمدی کشور مشخص‌تر می‌شود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، که در ماه‌های اخیر ذخایر ارزی خود را به حد مطلوب رسانده است، متناسب با شرایط در حال تغییر، حتی در شرایط بسیار نامحتمل به حداقل رسیدن صادرات نفت، برنامه متناسب با آن دارد. بانک مرکزی با تنظیم دقیق منابع و مصارف ارزی کشور، تلاش خود را، همان‌طور که در هفته‌های اخیر نشان داد، بر ثبات بازار پول و ارز متمرکز کرده و تقویت تدریجی و روزافزون پول ملی و افزایش رقابت‌پذیری اقتصاد و جلوگیری از نوسانات را هدف قرار داده و در کنار برنامه‌ریزی برای تعادل بازار ارز و کنترل تورم، در کنار دولت محترم برای توجه به وضعیت معیشتی و رفاهی مردم، خصوصاً دهک‌های پایین درآمدی، قرار دارد و از هیچ کوششی فروگذار نیست.»

2ـ توقف سفرهای استانی رئیس‌جمهور!
از آخرین سفر استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت دوازدهم، بیش از شش ماه می‌گذرد و مشخص نیست علت توقف این سفرها در این بازه نسبتاً طولانی چه بوده است. روحانی در مدت چهار ساله دولت یازدهم به همه استان‌های کشور سفر کرده و به برخی استان‌ها نیز بیش از یک بار رفته بود. با این حال، او در دولت دوازدهم تنها سه سفر استانی به سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی داشته است. نخستین سفر استانی دولت دوازدهم آذرماه 96 به مقصد سیستان و بلوچستان بوده است؛ یعنی پنج ماه پس از تشکیل کابینه دوازدهم. در ادامه، دولت دوازدهم، دی و بهمن 96 سفر استانی نداشته است. این در حالی است که اسفند پارسال نیز روحانی سفر خود به بندرعباس را که برای افتتاح چند طرح عمرانی انجام شده بود، سفر استانی خواند.

3ـ رونق جمعه‌بازار جواب تهدیدهاست!
در حالی که آمریکا تلاش می‌کند اوضاع ایران را در آستانه تحریم‌های جدید مشوش جلوه دهد، سفیر انگلیس در تهران این نقشه را ناشیانه و غیر اثرگذار می‌داند و می‌نویسد: «امروز بازار جمعه شلوغ است و در ایران خرید و فروش ادامه دارد...» وی این جمله را در آستانه 13 آبان و بازگشت مرحله دوم از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در بازدید از یکی از جمعه‌بازارهای معروف تهران در صفحه توئیتر خود منتشر کرده است. «راب مک‌ایر» سفیر انگلیس در تهران در گشت و گذاری که از جمعه‌‌بازار «پروانه» واقع در خیابان جمهوری در نزدیکی سفارت این کشور داشته، با انتشار تصاویری از این جمعه‌بازار به شلوغی این بازار و روند عادی و قابل توجه خرید و فروش در این بازار اشاره کرده است.

4ـ ضربه حقوق‌های نجومی به خزانه کشور
عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در گذشته حقوق‌های نجومی پرداخت می‌شد و پاداش‌های 100 میلیون تا یک میلیارد در بانک‌ها پرداخت می‌شد، اینکه گفته می‌شود در بانک تجارت نیز 700 میلیون پرداختی وجود داشته، جای تأسف دارد؛ چرا که این بانک دولتی است. یوسفیان‌ملا با بیان اینکه نمی‌توان رقم دقیقی از حقوق‌های بالا ارائه کرد، ادامه داد: پرداخت حقوق‌های نجومی در بانک‌ها و صندوق‌ها سبب شد بانک‌ها از عهده پرداخت سپرده مردم برنیایند و مردم در اعتراض به خیابان‌ها بیایند که در نهایت دولت مجبور شد از بیت‌المال سیستم اعتباری در نظر بگیرد تا خسارت‌ها از خزانه پرداخت شود.

▼ اخبار کوتاه
یک منبع نظامی در یگان تک‌تیراندازهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد، ائتلاف متجاوز سعودی طی ماه اکتبر گذشته تلفات و خسارات زیادی را در جریان رویارویی با نیروهای مقاومت در جبهه‌های گوناگون یمن متحمل شده است. وی افزود: طی این مدت، دست کم ۸۷۹ مزدور وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی در جبهه‌های گوناگون به دست تک‌تیراندازهای یمنی به هلاکت رسیده یا مجروح شده‌اند. همچنین ۵۳ نظامی سعودی و شش نظامی سودانی به هلاکت رسیده یا مجروح شده‌اند.
جمعی از پیش‌خریدکنندگان مسکن مهر از دادستان کل کشور درخواست کرده‌اند با توجه به عملکرد عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی به دلیل اخلال در اجرای سامانه ملی املاک و اسکان، اخلال در تصویب مالیات بر عایدی سرمایه، ایجاد زمینه دلالی و رانت‌خواری در زمین و مسکن، تکمیل نکردن مسکن مهر و تبدیل خانه‌های نیمه‌ساز این طرح به مخروبه، وی را محاکمه کنند.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: آنچه در کنسولگری عربستان در استانبول برای جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی رخ داد، وحشتناک بود و عاملانش باید مجازات شوند؛ اما آنچه برای ثبات منطقه و جهان بسیار اهمیت دارد، این‌ است که عربستان سعودی با ثبات باقی بماند و راهی برای تحقق هر دو هدف ایجاد شود. من بر این باورم مشکل بزرگ‌تر از طرف ایران است!
مولانا سمیع الحق، رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان و پدر معنوی طالبان در شهر راولپندی در منزل شخصی خود کشته شد. حامدالحق، فرزند سمیع الحق اعلام کرده است پدرش بر اثر ضربات چاقو افراد ناشناس کشته شده است. منابع محلی می‌گویند وی هنگامی که محافظان و همراهانش برای رسیدگی به برخی امور به خارج از منزل رفته بودند، هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفته است.
رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: دستور قتل جمال خاشقجی از عالی‌ترین سطح در حکومت عربستان صادر شده؛ اما ملک‌سلمان از شبهه این جنایت خارج است. وی تصریح کرد: روابط دوستی با عربستان به این معنا نیست که ترکیه چشم خود را روی این جنایت می‌بندد.
احمد امیرآبادی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس نوشت: «روز رأی اعتماد به آقای جهانگیری گفتم فقط یک نفر ۲۰۰ میلیون یورو ارز گرفته برده و آزاد فروخته است؛ بهتر نبود همین داخل ایران به هر زائر اربعین ۱۰۰ دلار می‌دادید، هم عزت ایرانی حفظ می‌شد، هم مردم اذیت نمی‌شدند؛ جواب داد قبول دارم ما اشتباه کردیم!»
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات