صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۲۸۳۷

حرف روز/ تحلیل‌های گمراه‌کننده!

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و نیز مجلس سنا در آمریکا به پایان رسید و بر اساس نتایج اعلام شده، دموکرات‌ها توانستند پس از هشت سال بار دیگر کنترل مجلس نمایندگان را به دست آورند. رأی‌گیری برای انتخاب کرسی‌های مجلس سنا نیز همزمان برگزار شد[...]
پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری
یادداشت: انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و نیز مجلس سنا در آمریکا به پایان رسید و بر اساس نتایج اعلام شده، دموکرات‌ها توانستند پس از هشت سال بار دیگر کنترل مجلس نمایندگان را به دست آورند. رأی‌گیری برای انتخاب کرسی‌های مجلس سنا نیز همزمان برگزار شد که بر اساس نتایج اعلام شده، جمهوریخواهان موفق شدند حاکمیت خود را بر سنا تثبیت کنند. در همین راستا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری عملکرد حزب خودش (جمهوریخواه) را یک «پیروزی بزرگ» نامید و از همه رأی‌دهندگان تشکر کرد. اشاره رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند به تحکیم اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنا و پیروزی در برخی از انتخابات فرمانداران ایالت‌ها باشد.
اختلاف نظر بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان موضوعی دائمی بوده و در درون آمریکا برای کسب قدرت اختلافات جدی بین آنها وجود داشته و دارد؛ البته از زمانی که دونالد ترامپ در کاخ سفید مستقر شده، شکاف سیاسی بین این دو حزب بیش از گذشته شده است.
اما درباره انتخابات آمریکا و نسبت آن با سیاست‌های این کشور در قبال ایران تحلیل‌های متفاوتی ارائه می‌شود. تحلیل‌ها و تفسیرهایی که در ارتباط با ایران، تفاوت‌های جمهوریخواهان و دموکرات‌ها را برجسته می‌کند، گویی یک واقعیت را فراموش کرده‌اند که این دو حزب در مواجهه با جمهوری اسلامی با وجود اینکه در ابزارهای مقابله، تفاوت‌هایی با هم دارند؛ اما در اهداف، بیشترین اشتراک نظر را دارند. کدام رئیس‌جمهور آمریکا اعم از جمهوریخواه یا دموکرات در گذشته بر سر کار آمده، اما به فکر مهار، تغییر رفتار یا براندازی تفکر انقلابی در ایران نبوده است؟ حال تعجب‌آمیز است که عده‌ای در داخل بدون در نظر گرفتن روند تحولات سپری شده در دهه‌های گذشته، بار دیگر به اختلاف‌های جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در آمریکا دل بسته و آرزو می‌کنند به واسطه قدرت گرفتن مجدد دموکرات‌ها برجام احیا شده و مشکلات داخلی کشور حل و فصل ‌شود. سخن بر سر این نیست که دستگاه دیپلماسی از شکاف‌ها و اختلافات سیاسی درون آمریکا استفاده نکند؛ بحث اساسی آن است که فرمول حل مسائل اقتصادی ایران از درون آمریکا نمی‌گذرد؛ ضمن اینکه نباید از یاد ببریم نقض‌های متعدد برجام از طریق اعمال تحریم‌های متعدد‌، مانند قانون ویزا و ایسا، در دوره‌ای رخ داد که دموکرات‌ها و طرفداران برجام در آمریکا بر سر کار بودند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات