صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۳۰۱۸

از ممنوع‌الخروجی تا بازداشت

1ـ نگرانی یک جریان سیاسی از ثبات بازار ارز!
روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «دولت را برای کاهش نرخ ارز تحت فشار نگذارید» نوشت: «رسانه‌های دولت کاهش مقطعی نرخ ارزها در بازار ایران را برای خود یک دستاورد تلقی می‌کنند و رسانه‌های گروهی داخلی نیز مداوم بر این طبل می‌کوبند که روند کاهشی قیمت سکه و دلار همچنان ادامه دارد. در حالی که منابع معتبر بین‌المللی، چیز دیگری درباره آینده اقتصاد ایران می‌گویند؛ بنابراین در شرایط فعلی امکان کاهش نرخ ارز تا زمانی که تنش‌های موجود در روابط خارجی کشور برطرف نشود و ارتباطات اقتصاد ایران با بازارهای مالی و به ‌ویژه بازارهای سرمایه جهان برقرار نشود، تغییری در اوضاع فعلی اصولاً غیرقابل تصور است.» ناخشنودی اصلاح‌طلبان از کاهش نرخ ارز و بازخورد مثبت این روند در بازار و افکار عمومی در حالی است که «حسین راغفر» کارشناس اقتصادی اصلاح‌طلب چندی پیش گفته بود: «نوسانات بازار ارز مربوط به مافیایی در داخل کشور است و هدف آن این است که القا کند موضع‌گیری‌های رئیس‌جمهور آمریکاست که می‌تواند اقتصاد ایران را متلاطم سازد.»

2ـ مزایای برجام نزدیک به صفر است
سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در سومین سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران با بیان اینکه «اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، بهره‌مندی ایران از مزایای برجام را به صفر نزدیک کرده است»، گفت: برجام متعلق به آمریکا یا ایران نیست، بلکه توافقی بین‌المللی است. این در حالی است که آمریکا این قطعنامه را نقض کرده و دیگر کشورها را در صورت پیروی از آن مجازات می‌کند. وی اقدامات اتحادیه اروپا در راستای حفاظت از برجام را تحسین کرد و گفت: این مسئله نشان می‌دهد اروپا از نظر سیاسی در مسیر درستی قرار دارد؛ اما واقعیت این است که هنوز راهکارهای عملی و سازوکارهایی که ایران بتواند از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند شده و سبب شود تحریم‌های آمریکا این توافق را از بین نبرد، محقق نشده است. عراقچی با بیان اینکه توازن «بده بستان» برجام از بین رفته است، هشدار داد: اگر ایران از مزایای برجام بهره‌مند نشود، این توافق زنده نمی‌ماند.

3ـ بازداشت عوامل نفوذی در حوزه کنترل جمعیت
یکی از نهادهای امنیتی کشور با همکاری دستگاه قضایی تعدادی از عوامل نفوذی در حوزه کنترل جمعیت را بازداشت و احضار کرده است. این افراد با اقدامات شبکه‌ای خود، در پوشش فعالیت‌های علمی اقدام به نفوذ در دستگاه‌های گوناگون حاکمیتی و مانع‌آفرینی در برابر اجرای صحیح سیاست‌های کلی نظام در زمینه جمعیت کرده‌اند. «م.ب» که مدت‌ها با عنوان پژوهشگر فعالیت می‌کرد و دوتابعیتی نیز هست، بازداشت شده و برخی افراد نیز چندین مرتبه احضار شده‌اند. این افراد با نفوذ در برخی نهادها مانند وزارت علوم، وزارت بهداشت، مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و... مانع تحقق صحیح سیاست‌های کلی نظام می‌شدند.

4ـ ممنوع‌الخروج شدن سه آمریکایی به دلیل جرایم اقتصادی
روزنامه آمریکایی «نیویورک‌‌تایمز» در گزارشی اعلام کرد، چین سه شهروند آمریکایی را ممنوع‌الخروج کرده است. بر اساس گزارش این رسانه آمریکایی، این افراد آمریکایی‌تبار که یک زن و دو فرزند ارشد وی هستند و به ظن ارتکاب «جرایم اقتصادی» از خروج از چین منع شده‌اند، در ماه ژوئن سال جاری میلادی وارد چین شده بودند و اکنون از سوی پلیس چین، ممنوع‌الخروج اعلام شده‌اند تا از این طریق پدر آنها که مدیر پیشین یک بانک دولتی چین بوده است، به اتهام فوق به پکن بازگردد. روزنامه «نیویورک‌تایمز» در ادامه مدعی شد، مادر این خانواده هم اکنون در مکان سرّی موسوم به «زندان سیاه» به سر می‌بَرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات