صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۱۳۱۳۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 19 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): جمهوری اسلامی تاکنون به تعهدات خود در برجام پایبند بوده ‌است؛ اما اروپایی‌ها به وظایف خود عمل نکرده‌اند و این قابل قبول نیست که ما به‌ طور کامل به تعهدات خود عمل کنیم، اما آنها تعهدات خود را انجام ندهند. ایران در برجام موضعی را خواهد گرفت که به ‌نفع منافع و عزت کشور و ملت باشد.(1397/6/16)

▼ حرف روز
ضرورت تبیین درست!
حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری درباره چرایی آنچه کوتاهی دولت و شخص رئیس‌جمهوری در وعده رفع حصر خوانده شد، در جمع دانشجویان اظهار داشت: «شرایط حصر تغییر کرده است. آن چیزی که می‌بایست توسط دولت و شخص رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی اتفاق بیفتد، رخ داده است. پس از برخی تسهیل‌ها و گشایش‌هایی که در دوران اخیر ایجاد شده، از نظر من تا برداشته شدن حصر تنها یک پوسته باقی مانده است.» آشنا همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نحوه اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گفت: «قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نیز قانون خوبی بود؛ اما در مرحله اجرا به واسطه پیگیری افرادی خاص، معافیت‌هایی متوجه آن شد که به گمانم اصلاحیه نمایندگان بر این قانون، وضع را بهتر کند.»
پرسش‌هایی که طیف دانشجویی کشور مطرح می‌کنند، حائز اهمیت است؛ چرا که دانشجو حلقه واسط کف جامعه با مسئولان و قشر نخبگان جامعه است و می‌تواند در اقناع جامعه خود نقش‌آفرین باشد به شرط آنکه خود قانع شود. درباره پاسخ‌های جناب آشنا به ویژه در زمینه این دو پرسش نکاتی وجود دارد که بازخوانی آنها خالی از لطف نیست.
1ـ جناب آشنا خوب بود برای تبیین و روشنگری ذهنی دانشجویانی که از حصر پرسیدند، قدری هم به تحلیل تاریخی و چرایی وقوع فتنه آمریکایی‌ـ صهیونیستی 88 می‌پرداختند و از اصرار کسانی که به راه‌های غیر قانونی برای حل آن می‌اندیشیدند و هنوز هم بر برخی از آن خواسته‌های نامشروع پافشاری می‌کنند، پرده بر می‌داشتند.
2ـ جناب مشاور باید توضیح می‌داد که از باب تناسب جرم و جزاء، اتهام تقلب به نظام، تشجیع دشمنان و امیدوار‌سازی آنها به تداوم دشمنی‌ها و تشدید تحریم‌ها علیه ملت ایران که بخشی از پیامدهای رفتاری آنها در انتخابات 88 بوده، چه کیفر و جزایی دارد و رفتار نظام اسلامی با محصوران چگونه بوده است
3ـ درباره بازنشستگی نیز از قضا، مسئولان منسوب به دولت از رهبری خواستند از اختیارات‌شان برای تداوم کار برخی مدیران استفاده کنند. در ضمن باید توجه داشت همان‌طور که وارد نکردن نیروی جوان متخصص دارای انگیزه خدمت به چرخه مدیریتی کشور خسارت‌بار است، حذف مدیران مجرب بدون جایگزین نیز خسارت‌آفرین است و عقل حکم می‌کند با مد نظر قرار دادن این دو موضوع تدبیری در راستای حفظ منافع کشور اندیشید.

▼ گزارش روز
پاسخی به یک پرسش اساسی!
اگرچه اینجا در تهران، اعتراض جلیقه‌زردهای فرانسه را به تقابل پوپولیسم و لیبرالیسم تقلیل می‌دهند و مقاله‌هایی در حمایت از امانوئل مکرونی می‌نویسند که برای سرکوب مردم ارتش را به خیابان آورده، بیش از هزار را نفر دستگیر و چندین نفر را کشته است؛ اما انتشار منشور جنبش جلیقه‌زردهای فرانسه در روز گذشته نشان داد واقعیت اعتراضات بسیار عمیق‌تر از آن است که لیبرال‌ها و غرب‌گرایان ایرانی می‌گویند! منشوری که طبق آن معترضان فرانسوی خواستار قانون اساسی جدید، ممنوع کردن لابی‌ها و شبکه‌های نفوذ، خروج از اتحادیه اروپا، توقف فوری خصوصی‌سازی‌ها و پس گرفتن اموال عمومی، مقابله با انحصارگرایی بانک‌ها، شکستن انحصار رسانه‌ای، تضمین آزادی شهروندان، خروج فوری از ناتو، توقف غارت و مداخله سیاسی و نظامی در آفریقا، احترام به معاهده‌ها و حقوق بین‌الملل، چهار برابر کردن بودجه اختصاصی برای تأمین عدالت اجتماعی، باز صنعتی‌سازی کشور به منظور کاهش واردات و آلودگی و موارد دیگر هستند که نشان می‌دهد سطح نارضایتی‌های اجتماعی در فرانسه، در کشوری که خود را مهد دموکراسی و آزادی و... می‌داند، از مسائل بنیادینی چون قانون اساسی تا موضوعات اجتماعی و زیست محیطی و سیاست خارجی و فساد سیاسی و اقتصادی گسترده است! گستردگی که کلیت نظام سرمایه‌داری در غرب را زیر سؤال برده است! جدای از آنکه پیش‌بینی برخی از کارشناسان مبنی بر اینکه جنبش جلیقه‌زردها، بیداری فرانسوی یا بهار اروپایی است تا چه حد واقعیت دارد و فارغ از آنکه که آیا دولت فرانسه خواهد توانست با سرکوب مردم به راه خود ادامه دهد و آتش اعتراضات را خاموش کند یا خیر، باید برای این پرسش اساسی پاسخی یافت که چرا برخی جریان‌ها در داخل ایران به دنبال پیاده کردن نسخه‌ (لیبرالیسم) هستند که نتیجه ناموفقش اکنون پیش روی ماست؟!

▼ اخبار ویژه
اعتکاف ساختگی!
به تازگی تجمعی در قالب اعتکاف با حضور 70 زن و هشت مرد از نقاط گوناگون ایران در تالار مهرنگار شهرستان مهریز از سوی یک فرد روحانی با گرایش اصلاح‌طلبی برگزار شده و به افراد شرکت‌کننده توصیه شده است برای اینکه خداوند از شما راضی باشد، باید همه تعلقات را کنار گذاشته و در یک گوشه‌ای اعتکاف کنید. به این افراد هیچ‌گونه غذایی در جریان این اعتکاف ساختگی داده نشده است و حتی این روحانی به آنها گفته است نماز هم نخوانید و برای اینکه گناهان‌تان بخشیده شود، آنها را در کاغذی نوشته و داخل آتش بیندازید و هنگامی که این کار را انجام داده‌اند، به رقص و پایکوبی به صورت مختلط دست زده‌اند که نیروی انتظامی شهرستان مهریز آنها را دستگیر کرده است. روحانی دستگیر شده این گروه انحرافی فردی به نام [ع‌ـ ف] بوده که پس از  بازداشت، گفته با برخی از سران اصلاح‌طلب استان در ارتباط بوده است و ضمن تماس با آنها خواسته است برای آزادی آنها اقدام کنند و سرانجام این افراد با وساطت برخی از افراد اصلاح‌طلب شهرستان‌ آزاد شده‌اند. حضور عموم مردم در شبکه‌های اجتماعی و اطلاع نداشتن آنان از نقشه‌های شیطانی گروه‌های سیاسی که با موضوعات اعتقادی و مذهبی وارد می‌شوند، ضمن اینکه به ترویج خرافه‌گرایی، جهالت و تفرقه‌های مذهبی می‌انجامد، سبب بهره‌گیری جریان‌های استعماری از این فرصت‌ها برای ضربه زدن به شیعیان می‌شود.
مدیر عامل شهرک‌های صنعتی استان قم به اتهام زمین‌خواری دستگیر شده است. نامبرده رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در سال 1392 در استان قم بوده است. گفتنی است رسانه‌های اصلاح‌طلب در مواجهه با این خبر سکوت کرده‌اند و صرفاً یکی از نویسندگان روزنامه «ایمان» به نام جواد قاسمی در کانال شخصی خود این خبر را منتشر کرده است.

▼ اخبار
1ـ نشانه‌های شکست آمریکا به روایت روزنامه الوطن

«حسين عطوي» مقاله‌نویس مشهور عرب در «الوطن» نوشت: «هر کس در شرایط ایران و واقعیت روابط بین‌الملل تأمّلی کند، عوامل تضعیف قدرت واشنگتن برای منزوی کردن ایران را تأیید می‌کند؛ عواملی که عبارتند از: 1ـ موفقیت ایران در ایجاد یک اقتصاد پیشرفته، خودکفایی در زمینه‌های گوناگون غذایی و دارو، تولید انرژی هسته‌ای و...، همین نکته به خوبی شکست آمریکا و دول غربی و ناچار شدن آنها در ورود به مذاکراتی دشوار با تهران را که در نهایت به تسلیم شدن آنها در برابر حق برخورداری ایران از برنامه‌های هسته‌ای منجر شد، نشان می‌دهد. 2ـ التزام بین‌المللی به تحریم‌های دور قبل ایران زیاد بود و این تحریم‌ها مورد حمایت شورای امنیت قرار داشت و حتی روسیه و چین نیز از نظام تحریم‌ها حمایت می‌کردند؛ اما امروز، واقعیت کاملاً برعکس است. 3ـ برعکس تحریم‌های پیشین، تعدادی از دولت‌های هم‌پیمان آمریکا اعلام کرده‌اند موافق پایبندی به تحریم‌های جدید نیستند.

2ـ اگر آمریکا نباشد، بن‌سلمان باید فارسی حرف بزند!
«لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوریخواه بن‌سلمان را یک گوی مخرب و دیوانه خواند و گفت: ولی‌عهد سعودی تصور می‌کرده که می‌تواند فردی را به کنسولگری بکشاند و به شکلی چنین بی‌رحمانه به قتل برساند و قسر در برود. گراهام در پاسخ به مجری که گفت عربستان سعودی مهم‌ترین شریک آمریکا در مقابله با ایران است، اظهار داشت: «بگذارید این‌طور بگویم، می‌خواهم خیلی صریح با شما صحبت کنم. اگر ایالات متحده نبود، آنها باید ظرف یک هفته در عربستان سعودی فارسی حرف می‌زدند. ارتش آنها عرضه جنگیدن ندارد. آنها ۹ درصد واردات نفت ما را تأمین می‌کنند. نیاز ما به آنها به مراتب کمتر از نیاز آنها به ماست.» وی افزود: «من این فرض را قبول ندارم، که ما برای محافظت از آمریکا در برابر ایران باید با یک رژیم قاتل و آدم‌کشی مثل بن‌سلمان رابطه داشته باشیم، برعکس، ما با ارتباط با او به توانایی خود برای اداره آن منطقه آسیب زده‌ایم.»

3ـ تلاش می‌کنیم ایران را از سوریه خارج کنیم!
به گزارش «فلسطین الیوم»، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی سخنانی مدعی شد: ما تلاش می‌کنیم ایران از سوریه خارج شود و در این راه موفقیت زیادی به ‌دست آورده‌ایم؛ اما مأموریت ما به پایان نرسیده است! او گفت: من با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره ایران صحبت کردم و گفتم که ما تلاش می‌کنیم موشک‌های هوشمند لبنان و تونل‌های حزب‌الله را از بین ببریم. وی افزود: ما موفق شدیم تحریم‌هایی علیه حزب‌الله و ایران تحمیل کنیم؛ اکنون ما به‌ فکر شعله‌ور شدن جبهه فلسطین نیستیم. اظهارات نتانیاهو در حالی مطرح شده است که این رژیم در نبرد اخیر خود با مقاومت در غزه متحمل شکست سنگینی شده است و صهیونیست‌ها از آغاز نبردی جدید با مقاومت در باریکه غزه نگران هستند.

4ـ انکار حمایت از روحانی، نه جوانمردانه است، نه واقعیت دارد
«احمد شیرزاد» طی یادداشتی با انتقاد از همقطاران سیاسی خود در اعلام برائت از دولت نوشت: «اینکه گفته شود اصلاح‌طلبان عقد اخوت یا ائتلاف سیاسی با روحانی نبسته و نداشته‌اند، شاید اکنون چندان جوانمردانه نباشد و با واقعیات همخوانی نداشته باشد... در عین حال شرایط به گونه‌ای هم نیست که تمامیت جریان اصلاحات از دولت دور بوده و احساس بیگانگی با دولت روحانی داشته باشند. بنابراین جدا کردن کامل جریان اصلاحات از دولت به نظر نمی‌رسد راهکار مناسب و صحیحی باشد.» گفتنی است، در روزهای گذشته «سعید حجاریان» گفته بود: «ما با دکتر روحانی عقدی‌ـ به‌ صورت ائتلاف‌ـ نبسته بودیم. ایشان وعده‌هایی به مردم دادند و مردم هم به‌دلیل همان وعده‌ها پای صندوق رأی رفتند. دفاع ما بر اساس همین وعده‌ها بود و نه خواسته‌های حداکثری خودمان.»(!)

▼ اخبار کوتاه
حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران با بیان اینکه جبهه اصلاحات هم از نظر جایگاه مردمی و هم از نظر ساختار و تشکیلات روزهای بدی را می‌گذراند، افزود: به دولت و شورا انتقاد وارد است و در واقع توانایی جبهه اصلاحات درباره تحقق برنامه‌ها و قول‌هایی که به مردم داده، زیر سؤال است؛ ‌زیرا آنها از ما کارکرد و نتیجه می‌خواهند و انتظار داشتند دولت روحانی مسائل و مشکلات را حل کند؛ اما احساس می‌کنند دولت نتوانسته است فضای اقتصادی کشور را مدیریت کند. ما ظرف دو سال، سه شهردار عوض کردیم و این می‌تواند در ذهن مردم گویای ناکارآمدی باشد.
محمدباقر قالیباف در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران گفت: چالش اقتصادی این کشور از یک سو در ضعف مدیریت و ضعف ساختار و نحوه سازماندهی و نهادسازی در کشور ریشه دارد و از سوی دیگر به‌ دلیل قدرت‌دوستی و تلاش برای ماندن در قدرت به هر قیمتی است؛ تا زمانی که در حوزه کارگری و مدیریتی به ‌سمت شایسته‌گزینی، توجه به موضوعات اصلی و دغدغه مردم، وقت‌گذاری، در میدان بودن، با مردم مستقیم سخن گفتن به‌ جای مذاکره با بیگانگان نرویم، این مشکلات حل نمی‌شود.
مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس و سخنگوی اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه پس از اتفاقات 4 نوامبر که وارد مرحله جدیدی از برجام شدیم، روابط بانکی ما و چین متأثر از این اتفاق باید بازطراحی می‌شد، افزود: خوشبختانه روز جمعه گذشته این قضیه حل و فصل شد و امروز نقل و انتقال مالی میان ایران و چین از طریق بانک کونلون به منزله تنها بانک طرف مبادله با بانک‌های ایرانی آغاز می‌شود.
اکبر ترکان، دبیر پیشین شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری‌ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و مشاور رئیس‌جمهور از مقام خود استعفا داد. وی علت استعفای خود را بازنشستگی عنوان کرد و گفت: رئیس‌جمهور با استعفای بنده موافقت کرده است. از زمان اجرایی شدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان حدود 10 نفر از مسئولان نهاد ریاست‌جمهوری از مقام خود کنار رفته‌اند.
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  اظهار داشت: اروپایی‌ها خودشان در مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) بودند؛ اما حاضر نشدند رفتار آمریکا را محکوم کنند و همان حرف‌های آمریکا را به نوعی دیگر تکرار می‌کنند؛ ولی این خوابی که اروپایی‌ها برای برجام دیدند تا آن را با هزینه از جیب ملت ایران حفظ کنند، تعبیر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات