صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۱۳۳۱۷
بازخوانی فتنه ۸۸

نشست خبری زودهنگام «موسوی» چه هدفی داشت

حجت‌الاسلام محتشمی پور پیش از پایان رأی‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری 88 در پاسخ به این سوال که چه شواهدی برای پیروزی موج سبز دارید، می‌گوید: چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.
مجله فارس‌پلاس: انتخابات ریاست جمهوری 88 در حالی برگزار شد که قبل از شمارش آرا توسط وزارت کشور و تأیید شورای نگهبان، میرحسین موسوی در یک نشست خبری اعلام پیروزی کرد، سؤال اینجاست که این نشست در چه شرایطی و به چه دلیل برگزار شد؟

نشست خبری مقدماتی از سوی نزدیکان موسوی

حجت‌الاسلام علی‌اکبر محتشمی پور، رئیس کمیته غیرقانونی صیانت از آرا میرحسین موسوی، در کنفرانس خبری خود که در ساعت 16 روز جمعه 22 خرداد 88 برگزار شد در جمع خبرنگاران مدعی پیروزی موسوی شد. این ادعای وی با اعتراض برخی از خبرنگاران روبرو شد که خطاب به وی می‌گفتند با توجه به اینکه مسئولان و نهادهای ذی‌ربط در خصوص آرای کاندیداها خبری اعلام نکرده، آیا شما با استفاده از علوم ماوراءالطبیعه به این نتیجه دست یافته‌اید که موسوی پیروز شده است؟

وی در پاسخ به این سوال که برای اعلام پیروزی و اعتراف به شکست چه زمانی را در نظر گرفته‌اید گفت: طبیعتا اعلام رسمی از سوی وزارت کشور انجام می‌شود و اینکه درصد آرای نامزدها چقدر می‌باشد را در سطح کشور از طریق نمایندگان خود و با تجمع تعداد آرا در سیستم به دست می‌آوریم و ممکن است درصد اندکی با آمارهای رسمی تفاوت داشته باشد.
محتشمی پور در پاسخ به این سوال که چه شواهدی برای پیروزی موج سبز و برنده شدن موسوی در کشور دارید، گفت: چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است و در حال حاضر همه ملت ایران که موج سبز در میانشان وجود داشته، تبدیل به این موج شده‌اند(!)
محتشمی پور ادامه داد: میزان رای موسوی نسبت به سایر کاندیداها قابل قیاس نیست و در پایان رای‌گیری شاهد پیروزی موج سبز خواهیم بود و جشن سبز را فردا و پس  فردا خواهیم گرفت.

سایت‌هایی که قبل از انتخابات نتایج را اعلام می‌کردند

تنها اقدام طرفداران میرحسین موسوی، برگزاری نشست خبری در ساعت 4 بعد از ظهر نبود. سایت‌های حامی میرحسین موسوی در اقدامی غیرقانونی از ظهر روز جمعه 22 خرداد، با ذکر نام کاندیدای مورد حمایت خود، مدعی پیروزی کاندیدای متبوع خود شدند.
بر این اساس، سایت قلم نیوز که از سوی ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی اداره می‌شد در اقدامی عجیب در ساعت 11:13 ظهر روز جمعه 22 خرداد 88 به نقل از ابوالفضل فاتح رئیس کمیته اطلاع رسانی رسانه و تبلیغات ستاد موسوی، خبری با عنوان «پیروزی مهندس موسوی با فاصله زیاد قطعی است / همه برای این پیروزی یک سجده شکر بدهکاریم» مدعی پیروزی میرحسین موسوی است.
همچنین در حدود ساعت 12:20 سایت یاری از حامیان میرحسین به نقل از محمد خاتمی ادعا کردند که موسوی در دور اول انتخابات پیروز شده است، اما این پایان کار نبود، چه آنکه قلم نیوز در ادامه اقدامات غیرقانونی خود در ساعت 19:13 به نقل از فرشاد مومنی نوشت: «میرحسین موسوی در آستانه شکستن رکورد 30 میلیون رای است.»
همچنین سایت «جمهوریت» که از سوی مهدی هاشمی رفسنجانی اداره می‌شد از سایت‌های اصلی حامی موسوی به شمار می‌آمد نیز در ساعت 21:06خبری را با عنوان «خاتمی به میرحسین تبریک گفت» منتشر کرد که در آن خاتمی با ادعای کسب اکثریت آرا از سوی موسوی، این پیروزی را به وی تبریک گفته بود، البته خاتمی در هنگام انداختن رای خود به صندوق نیز در اظهار نظری سؤال برانگیز گفته بود: «همه‌ شواهد امر حاکی است، موسوی انتخابات را برده است اما من پیش‌گو نیستم.» سایت قلم نیوز که از ظهر جمعه اقدامات غیرقانونی خود مبنی بر مخابره ادعاهای پیروزی موسوی را پیگیری می‌کرد در ساعت 21:20 مدعی شد که موسوی بیش از 60 درصد آرا را کسب کرده است.[1]

اعلام نشست خبری موسوی قبل از شمارش آرا

این القائات برای پیروز نمایاندن موسوی توسط رسانه‌های جنبش سبز همچنان ادامه داشت، در صورتی که هنوز انتخابات نیز به پایان نرسیده بود. در عصر 22 خرداد به خبرنگاران اعلام شد که آقای موسوی صبح شنبه در یک نشست خبری پاسخگوی سؤالات خبرنگاران خواهد بود.

ستاد میرحسین موسوی در 90 درصد صندوق‌های انتخاباتی کل کشور نماینده داشت. گزارش‌های محرمانه و غیرمحرمانه این نمایندگان کم‌کم به ستاد موسوی رسید و دریافتند برخلاف تصور اولیه، جهت‌گیری‌ آرا به سمت آنان نیست و حتی در جنوب تهران نیز رقیب موسوی از وی پیش است و این تفاوت آرا در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها بسیار فاحش و آشکار است.

هنگامی که ساعت از 9 شب گذشت ناگهان به خبرنگاران ستاد انتخابات کشور اطلاع داده شد که نشست صبح فردای آقای میرحسین به 11 امشب (جمعه 22 خرداد) موکول شده است. با آنکه جزییات نشست به خبرنگاران اعلام نشد، اما همگی حدس می‌زدند که موسوی از جهت‌گیری کلی آرا مطلع شده و احتمالا می‌خواهد بازی انتخابات را به هم بزند.

با رفتن عقربه ساعت به روی 11 خبرنگاران منتظر بودند تا ببینند موسوی در این نیمه شب چه خبر مهمی را اعلام می‌کند. راس ساعت 11 قرار بود انتخابات رسما پایان پذیرد و مسلما هنوز هیچ گونه آمار رسمی و حتی غیررسمی از شمارش آرا اعلام نشده بود؛ چرا که تازه شمارش آرای صندوق‌ها آغاز شده بود. میرحسین  در این نشست در میان بهت اصحاب رسانه خود را رئیس‌جمهور ایران خواند و از رهبری نظام نیز خواست که از آرای وی صیانت کند. این نشست خبری تنها 13 دقیقه طول کشید و هیچ‌یک از خبرنگاران سؤالی از موسوی نپرسید.

این اظهارات در صورتی بود که هنوز نتیجه شمارش حتی یک صندوق نیز اعلام نشده بود و حتی در بعضی شعبه‌ها مردم هنوز در صف رای‌گیری بودند و رای خود را در صندوق نیانداخته بودند. 

هر چه زمان از پایان رای‌گیری می‌گذشت کم‌کم نتایج شمارش صندوق‌ها آشکار و تفاوت آرای احمدی‌نژاد با رقبایش بیشتر و بیشتر می‌شد به گونه‌ای که پس از چند ساعت، این اختلاف به چند میلیون رسید و با پایان شمارش و اعلام رسمی نتایج اختلاف رای 11 میلیون اعلام شد.[2]

اعتراف اصلاح‌طلبان به اشتباه بودن نشست خبری

برخلاف گفته‌های موسوی، اما بسیاری از اعضای ستاد وی، بعدها اعلام کردند که نتیجه انتخابات و تعداد آرا، با آنچه رسما اعلام شد تفاوتی نداشته و پیروزی موسوی در انتخابات، چیزی بیش از یک توهم یا دروغ نبوده. این اعتراف حتی در همان روزهای پس از انتخابات نیز به وضوح توسط اعضای ستاد موسوی صورت گرفت.[۳] سعید شریعتی که سال‌ها عضو حزب مشارکت و اتحاد ملت بوده و در انتخابات ۸۸ در ستاد آقای موسوی فعالیت کرده، درباره نشست خبری موسوی می‌گوید: «حداقل به‌عنوان یکی از افراد دارای مسئولیت در ستاد انتخاباتی آقای موسوی باید در جریان برگزاری آن مصاحبه قرار می‌گرفتم، ولی حین و بعد از برگزاری متوجه چنین نشست خبری شدم! اصل برگزاری آن کنفرانس خبری در آن ساعت مورد نقد من بود و خدمت ایشان هم عرض کردم. آن کنفرانس خبری به مصلحت نبود و با مشورت احزاب حامی ایشان نبود.»[۴]

پی‌نوشت:

[1]- http://kayhan.ir/fa/news/122242/

[2]-http://basirat.ir/fa/news/268779/

[3]-https://www.yjc.ir/fa/news/6378967

[4]-http://www.jahannews.com/news/660954/

انتهای پیام/
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات