صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۵۵۶۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 29 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج کنیم. روحیه‌ نشستن و انتظار ثروت بادآورده را کشیدن باید از بین برود؛ این را نباید ترویج کنیم. دستگاه‌های مختلف از جمله صدا و سیما باید متوجه این معنا باشند.(1398/2/4)

نشریه اخبار و تحلیل‌‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

شورش عليه رأي ملت

ده سال از فتنه روزهاي پاياني خردادماه سال 1388 مي‌گذرد و يادآوري آن خاطرات، کام ملت را تلخ خواهد کرد. اما بخشي از فتنه‌گران همچنان تلاش دارند بر طبل دروغ بزرگ تقلب در انتخابات بکوبند و به جاي عذرخواهي از ملت ادعاهاي باطل خود را تکرار کنند. اين روزها «مصطفي تاج‌زاده» در فضاي مجازي فعال است تا سالگرد کودتاي سبز را در اذهان حاميان‌شان زنده کند. «محمدرضا خاتمي» نيز در دادگاهي که در حال برگزاري است باز هم مدعي هشت ميليون تقلب شده است! ادعاهاي گزافي که بارها شوراي نگهبان پاسخ آن را داده و پرونده آن براي جامعه و افکار عمومي بسته شده است.
فارغ از اين ادعاها، فتنه 88 را مي‌توان فتنه‌اي عليه مردم‌سالاري ديني و قانون دانست. فتنه‌گران با تسليم نشدن در برابر قانون و با دروغ‌پردازي، نظام اسلامي را به «تقلب» متهم کردند تا نشان دهند برگزيده مردم نه صاحب صلاحيت است و نه از پشتوانه مردمي برخوردار است! چرا که نامزد مورد علاقه‌شان نتوانسته بود اکثريت آرا را کسب کند! نسخه‌های کودتاهای مخملی نیز به خدمت این جریان آمد و با گرته‌برداری از توصیه‌های «جین شارپ» هواداران را به خيابان‌ها ريختند تا با اردوکشي‌هاي خياباني مانع از تحقق اراده اکثريت ملت شوند و با ابطال انتخابات و متهم کردن رقيب به پاکدست نبودن و کشاندن پاي بيگانگان به انتخابات کشور، زمينه به قدرت رسيدن غير قانوني خود را فراهم کنند.
در اين ميان، ايستادگي رهبري در برابر زياده‌خواهان بر اساس اصل صيانت از رأي ملت در نظام مردم‌سالاري ديني قابل تقدير است. بدون شک، اگر رهبر حکيم و فرزانه انقلاب اسلامي در خطبه‌های تاریخی نماز جمعه 29 خرداد سال 88 اعلام نمی‌کردند که «بنده زير بارِ بدعت‌هاي غيرقانوني نمي‌روم، چرا که در هر انتخاباتي طبعاً برخي برنده نيستند و اگر امروز چارچوب‌هاي قانوني شکسته شود در آينده نيز هيچ انتخاباتي مورد اعتماد نخواهد بود و مصونيت نخواهد داشت.» امروز بايد از پايان مردم‌سالاري ديني در کشور سخن مي‌گفتيم!
امروز پس از يک دهه فاصله گرفتن از آن حوادث تلخ، کشور آماده برگزاري انتخاباتي است که مي‌تواند آبستن فتنه‌هاي ديگري مشابه آنچه در سال 1388 اتفاق افتاده، باشد که مقابله با آن هوشياري همه ملت در صيانت از مردم‌سالاري ديني، با تأکيد بر قانون‌گرايي را مي‌طلبد.

 

▼ گزارش روز

بهانه پرتکرار

«داشتن قدرت بدون پذیرش مسئولیت» ساده‌ترین و واضح‌ترین تعریف و توصیفی است که می‌توان درباره جریان اصلاحات به کار برد! در حالی که شش سال است دولت مورد حمایت این جریان سیاسی، قوه مجریه را در دست داشته است و بخش اعظمی از بدنه دولت را مدیران اصلاح‌طلب تشکیل داده‌اند و مجلس دهم با تعداد قابل توجهی از نمایندگان اصلاح‌طلب به سال پایانی خود رسیده است، اما این جریان به جای پاسخگویی به مطالبات مردم و توضیح درباره عملکردش، همواره به دنبال توجیه است؛ از خلق بهانه‌های تازه تا تکرار بهانه‌های قدیمی!
یکی از بهانه‌های پر تکرار موضوع دولت پنهان یا موازی است که در جدیدترین نمونه «علیرضا علوی‌تبار» در مصاحبه با روزنامه «شرق» گفته است: «باید تأکید کنم که در ایران یک دولت در سایه وجود دارد که باید آن را هم به عنوان یک عامل تعیین‌کننده مهم و اساسی به حساب آورد. دولت‌ها گاه در مقابل این دولت سایه مقاومت کرده و ایستاده‌اند و گاه مقابل آن منفعل بوده‌اند.» وی با بررسی رابطه دولت‌های گذشته با آنچه دولت سایه نامیده است، درباره نسبت دولت اعتدال با دولت پنهان گفته است: «دولت اول روحانی اقناع و مقاومت است و دولت دوم او انفعال و گاه تسلیم است»؛ اما خیلی خوش‌خیالانه است که علوی‌تبار و همکارانش خیال کنند با چنین بهانه‌سازی‌هایی می‌توان از دولت سلب مسئولیت کرد! مردم شعارهای انتخاباتی و وعده‌های آقای روحانی، حمایت اصلاح‌طلبان و قول‌های این جریان در انتخابات‌ها را فراموش نکرده‌اند و این جریان سیاسی و حامیانش همچنان باید پاسخ این پرسش را بدهد که اگر چنین موضوعی حقیقت دارد، چرا در زمان انتخابات و زمان رأی گرفتن حرفی از آن به میان نیاورده و مدعی بودند با پیروزی در انتخابات مشکلات را حل خواهند کرد!

 

▼ اخبار ویژه

نتایج یک تحقیق درباره محتوای کانال‌های تلگرامی

نتایج یک تحقیق علمی از سوی دانشگاه تهران درباره حدود دو هزار و 500 کانال تلگرامی پربازدید نشان می‌دهد، سهم محتوای غیرسیاسی این مجموعه کانال‌های تلگرامی 91 درصد است و تنها حدود 1/3 درصد محتوای تولیدی آنها مضامین درگیری و براندازی دارند. همچنین بیش از 99/6 درصد محتوای این کانال‌ها مطالب غیر اخلاقی نداشته و 0/4 درصد دارای محتوای غیر اخلاقی هستند. همچنین نتایج این تحقیق نشان داده است، راهبرد و استراتژی در تولید محتوای کانال‌های تلگرامی از تولید مطالب سیاسی به سمت و سوی تولید مطالب در حوزه اجتماعی و سرگرمی سوق یافته است. این مهم نشان می‌دهد، گردانندگان کانال‌ها دریافته‌اند مقابله مستقیم با عناوین سیاسی و اخلاقی نتایج مورد نظر آنها را تأمین نخواهد کرد؛ از این رو به دنبال این هستند که با انتشار محتواهای اجتماعی و به تدریج برای تغییر ذائقه‌ها تلاش کنند.

گفته می‌شود رئیس‌جمهور موضوع تفکیک وزارت بازرگانی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت به شدت دنبال می‌کند. سال 1390 در راستای اصل سیاست‌های 44 قرار بر این شد که بحث واردات و صادرات کالاهای اساسی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود؛ اما این موضوع به تصویب نرسید. در حال حاضر وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت واردات و صادرات کالاهای اساسی را بر عهده نمی‌گیرند و عملاً در بحث کالاهای اساسی روال واحدی وجود ندارد.

 

▼ اخبار

1ـ حتی تخلف را هم نتوانستند ثابت کنند!

در پایان جلسه چهارم دادگاه محمدرضا خاتمی با موضوع رسیدگی به ادعای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88، نماینده دادستان اسناد ارائه شده از سوی این چهره سیاسی را مخدوش و ناکافی دانست و با تأکید بر اینکه این اسناد حتی تخلف در انتخابات را نیز ثابت نمی‌کند، گفت: «محمدرضا خاتمی اظهاراتی را در خصوص تقلب در انتخابات ۸۸ آن هم بعد از ۱۰ سال از تاریخ انتخابات بیان کرده، که مصداق بارز نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی است. متعاقباً مشارالیه در جریان دفاع از عنوان اتهامی در دادگاه نیز بر آن اکاذیب صحه گذاشته و اتهاماتی را صریحاً به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در یکی از مهم‌ترین موضوعات کشور یعنی انتخابات وارد نموده و بار دیگر نظام را به تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ متهم نموده است. طرح مجدد ادعاهای واهی و پاسخ داده شده آن هم پس از ۱۰ سال از زمان برگزاری انتخابات، نشان از سوء‌نیت متهم و وجود عنصر معنوی جرم دارد که در صورت عدم برخورد با انتشاردهندگان شایعات و اکاذیب در آستانه انتخابات پیش رو ایجاد تردید در اذهان مردم و خدشه به اعتماد عمومی را موجب می‌شود.»

2ـ برای پیروزی به نیروی انتحاری نیاز داشتیم!

«تقی رحمانی» فعال سیاسی ملی‌ـ مذهبی با وجود حمایت صریح و همه‌جانبه آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس از فتنه سبز مدعی شد: «نیروی خارجه در جنبش سبز نقش اصلی نداشت.» او در ادامه نوشت: «با تمام نقدی که به رهبران جنبش در مورد کاستی در رهبری جنبش وارد است، اما آنان می‌دانستند که نیروی اعتراضی و تأثیرگذار هستند نه تعیین‌کننده. این جنبش یا باید انتحار می‌کرد یا باید کنترل می‌شد و در خیابان جمع می‌شد. از طرفی نیروی انتحاری وجود نداشت و اقشار حامی جنبش مردمی مدنی بودند که می‌خواستند زندگی هم بکنند.» رحمانی در ادامه افزود: «سبزی جنبش نمی‌توانست تا ابد ادامه یابد پس جنبش به سوی زردی رفت و زردی گاه به پلاسیدن می‌رود؛ عده‌ای در جنبش معامله‌گر شدند و نام جنبش را برای خود خرج کردند که با آنها کاری نیست.»

3ـ افزایش صادرات غیر نفتی از ۴ درصد به ۵۰ درصد

«محمدرضا مودودی» سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در ششمین جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات غیر نفتی گفت: اگر ایران به شاهراه تبادل کالاهای کشورهای همسایه بدل شود، هیچ نیازی به ارز حاصل از فروش نفت نخواهد بود. وی افزود: کشورهای همسایه ایران سالیانه هزار میلیارد و ۱۱۸ میلیون دلار انواع کالا و خدمات وارد می‌کنند، اگر فقط ۱۰ درصد این کالاها و خدمات فنی مهندسی از ایران تأمین می‌شد، می‌توانستیم سالیانه بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی به کشورهای همسایه داشته باشیم. به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت سهم صادرات غیر نفتی در ۴۰ سال گذشته از حدود ۴ درصد به بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته که بر اساس این ایران در جایگاه نوزدهمین اقتصاد بزرگ جهان قرار دارد.

4ـ کاهش ارزش دلار به کمترین میزان در سه ماه گذشته

در حالی که زمان کمی تا برگزاری جلسه هیئت‌مدیره بانک مرکزی فدرال آمریکا باقی مانده است، ارزش دلار به کمترین میزان در سه ماه گذشته در برابر دیگر ارزهای مرجع رسید. این انتظار در بازار ایجاد شده است که ممکن است بانک مرکزی فدرال آمریکا برای نخستین بار در 10 سال گذشته به سمت کاهش نرخ بهره برود. مؤسسه CME فدواچ احتمال کاهش بهره در نشست کنونی را 20 درصد و در نشست آتی را 70 درصد عنوان کرده است. طی سه هفته گذشته، دلار یک درصد از ارزش خود را از دست داده و برخی کارشناسان معتقدند در صورتی که بانک مرکزی آمریکا موضع خنثی‌تری را نسبت به افزایش یا کاهش نرخ بهره در پیش گیرد، دلار تقویت خواهد شد.

 

▼ اخبار کوتاه

«ناتالی توچی» مشاور ویژه فدریکا موگرینی در مصاحبه با شبکه روسی «راشاتودی» درباره احتمال خروج جمهوری اسلامی ایران از برجام پس از پایان مهلت ۶۰ روزه تهران به اروپا، گفت: فکر می‌کنم و می‌توانم در این رابطه بگویم که اگر به جای تصمیم‌گیرندگان ایرانی بودم، این تهدید را عملی می‌کردم. وی در ادامه افزود: منظور من این است که کاملاً روشن است اگر طرف مقابل قرارداد عمل به تعهدات خود را رها کرده و به قرارداد پایبند نباشد، منصفانه است که من نیز از توافق جدا شوم.

«گریگ اسمیت» مدیر مالی شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا از احتمال اقدام این شرکت در راستای تغییر نام هواپیمای بدسابقه 737 مکس خبر داد. این هواپیما به دلیل دو مورد سقوط در اواخر 2018 و اوایل 2019 در سراسر جهان زمین‌گیر شد. همچنین شرکت هواپیمایی «قطر ایر» قصد دارد به دلیل زمین‌گیر شدن سه فروند هواپیمای بوئینگ 737 تحت مالکیت یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود از شرکت بوئینگ آمریکا درخواست غرامت کند.

«عطاءالله مهاجرانی» در توئیتی به انتقاداتی که از او به دلیل مخالف بودنش با مذاکره با آمریکا مطرح شده، پاسخ داد و نوشت: «حرف قابل توجهی است!‌ می‌گویند شما که نزدیک سی سال پیش درباره مذاکره مستقیم مقاله نوشتی، چرا اکنون مخالف مذاکره هستی؟! دلیلش روشن است، همه عناصر معادله تغییر کرده‌اند، گفته‌اند: کار‌ها در گرو زمانه خویشند، «الأمور مرهونة باوقات‌ها» مدرس گفته بود، برخی از ترس مرگ خودکشی می‌کنند.»

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه از تصمیم ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام دفاع کرد و گفت، مسکو یأس طرف ایرانی از عدم توجه مناسب به درخواست‌های فوری این کشور در زمینه برجام را درک می‌کند و با آن هم‌نظر است. او یادآوری کرد، ایران به همه تعهداتش پایبند مانده و حتی در حال حاضر از نظر فنی محدودیت‌های مشخص‌شده در توافق هسته‌ای را رعایت کرده است.

به‌ دنبال طرح احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، سؤال اساسی آن است که با حذف این ارز، سهم ماهانه هر یارانه‌بگیر از ۱۴میلیارد دلار تخصیصی کالاهای اساسی چقدر خواهد شد؟! سهمی که با احتساب دلار نیمایی و آزاد رقمی بین ۱۳۵ هزار تا ۱۸۱ هزار تومان می‌شود.

آمار گمرک نشان می‌دهد، واردات کره در دو ماه ابتدای سال جاری به دلیل وجود رانت اطلاعاتی برخی واردکنندگان از سال‌های ۹۷ بیشتر است، به همین منظور با وجود برداشته شدن ارز واردات کره قیمت این محصول حداقل یک سال نباید در بازار مصرف افزایش یابد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات