صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۱۳۵۷۲

نشریه اخبار و تحلیل‌‌ها یک‌شنبه 30 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز برنامه‌ دشمن ایجاد شکاف بین نظام جمهوری اسلامی و ملّت عزیز ایران است. این حماقت آنها است؛ نمی‌دانند که نظام جمهوری اسلامی چیزی جز ملّت ایران نیست.(1397/4/9) * سالروز شهادت جانسوز و مظلومانه حضرت فاطمه‌زهرا(س) را تسلیت می‌گوییم *

▼ حرف روز
خطرات جنگ شناختی
در حالی که مردم ایران اسلامی خود را برای یک جشن ملی در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی آماده می‌کنند، دشمنان با به راه انداختن جنگ شناختی و ادراکی درصددند فعالیت‌های براندازانه خود را به نتیجه برسانند. در گذشته دشمن روی جنگ روانی متمرکز بود و اکنون با گسترده شدن فعالیت مردم در شبکه‌های اجتماعی و افزایش دسترسی به اطلاعات، بُعد عمیق‌تری از جنگ به اجرا در آمده است که دارای ویژگی‌ها و تاکتیک‌های ذیل است:
1ـ در جنگ شناختی (Cognitive warfare) اعتقادات، نگرش‌ها و رفتار  نخبگان و عامه جامعه هدف قرار می‌گیرد. به عبارت دقیق‌تر، در جنگ‌ شناختی مدیریت ادراک صورت می‌گیرد  که ترکیبی از طرح‌ریزی، عملیات امنیتی، پوشش و فریب و عملیات روانی است و به تغییر و دستکاری شناخت جامعه نسبت به نظام سیاسی منجر می‌شود.
2ـ از بین بردن سرمایه‌های اجتماعی و معنوی نظام که سال‌ها با نظام همراه و همدل بوده‌اند، یکی از ویژگی‌های این جنگ است؛ برای این منظور دشمن با مستندسازی‌های پیچیده و حیله‌های رسانه‌ای زیرساخت‌های فکری و مذهبی نظام را زیر سؤال برده و اعتقادات گذشته مخاطبان را با تردید روبه‌رو می‌کند.
3ـ پیروزی در جنگ شناختی سبب می‌شود دشمن در کوتاه‌مدت توانایی اثرگذاری بر رفتارهای جامعه را به دست آورد و رفتارهای آنان را در امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی دیپلماتیک به سمت مورد نظر خود سوق دهد.
4ـ تغییر باورهای نظام اسلامی یکی از کارویژه‌های اصلی جنگ ادراک است که در آن باور به اسلام، باور به کارآمدی نظام اسلامی و باور به امکان تداوم نظام اسلامی هدف قرار می‌گیرد و حتی با روش‌های پیچیده درصدد بر می‌آید دوستان انقلاب را نسبت به آینده ناامید و مأیوس کند!
حمله به منبع ادراک به کمک اسلحه اطلاعات اساس جنگ شناختی را تشکیل می‌دهد و راهکار مقابله با آن نیز دفاع از منبع ادراک با کمک اسلحه اطلاعات است؛ در چنین وضعیتی، سانسور و سکوت نمی‌تواند به حل مسائل و مشکلات کمک کند؛ بلکه اصل متقاعدسازی و اقناع مخاطبان را باید در دستور کار قرار دهیم. اکنون یک بار دیگر سخنان مدافعان برجام، سینه‌چاکان CFT و حامیان مذاکره موشکی را به منزله بهره‌های جنگ شناختی مطالعه کرده و تأمل کنید چگونه مردم را علیه منافع خودشان بسیج کردند!

▼ چلچراغ/ 24
میدان‌داری جوانان مؤمن و انقلابی
یکی از مهم‌ترین تحولاتی که انقلاب شکوهمند ملت ایران رقم زد، کنار زدن افراد ناتوان، خودباخته، ناکارآمد و میدان دادن به جوانان با انگیزه بود. مصطفی چمران، محمدجواد تندگویان، مهدی باکری، حسن تهرانی‌مقدم، حسن باقری، مجید شهریاری، ابراهیم همت، عباس کریمی، محسن رضایی، احمد کاظمی، قاسم سلیمانی، داریوش رضایی‌نژاد، مصطفی احمدی‌روشن، سعید کاظمی‌آشتیانی و محمدباقر قالیباف تنها چند نام از هزاران هزار جوان مؤمن، متخصص، کاربلد و با اعتماد به نفس هستند که در سایه انقلاب اسلامی ایران، زعامت امام خمینی (ره) و راهبری حکیمانه ‌حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به میدان آمدند و از دانش هسته‌ای و فضایی کشور تا صنعت دفاعی ایران اسلامی و سازندگی کشور را پیش بردند و در دوران دفاع مقدس آن رشادت‌ها و ظفرها را رقم زدند و اجازه ندادند دشمن تا بن دندان مسلح حتی یک وجب از خاک مقدس ایران را از آن خود کند؛ روندی که توانست تحولی شگرف در کشور ایجاد کند و آنچه امروز بیش از همیشه در جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی مهم و ضروری به نظر می‌رسد، امتداد این اتفاق مبارک و امتداد میدان‌داری جوانان در کشور است. متأسفانه، در سال‌های اخیر و به واسطه قدرت گرفتن برخی جریان‌ها اعتماد به جوانان کم‌رنگ‌تر شده است و شاهد آن هستیم که برخی افراد در برابر تغییر نسلی در مدیریت کشور و میدان دادن به جوانان مؤمن انقلابی مانع ایجاد می‌کنند! چنانکه رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) می‌فرمایند: «مشکل کنونی کشور متأسّفانه به‌خاطر وجود آدم‌های بعضاً بی‌خیال و بعضاً سهل‌اندیش [است‌] که البتّه معدودند، اقلّیّتند؛ در مقابل انبوه عظیم جمعیّت انقلابی و آگاه و بصیر کشور چیزی نیستند امّا فعّالند: می‌نویسند، می‌گویند، تکرار می‌کنند؛ تکرار می‌کنند! دشمن هم به اینها کمک می‌کند... علاج کار کشور عبارت است از بیداری مردم، حفظ انگیزه‌های ایمانی مردم، به‌کار گرفتن جوانان پُرانگیزه و مؤمن و تقویت درونی کشور؛ این راه علاج است؛ این همان راهی است که تا امروز ملّت ایران رفته است.»

▼ اخبار ویژه
همکاری قاهره و ریاض در قتل خاشقجی
«محمد المسعری» معارض عربستانی سندی درز شده از دیوان پادشاهی سعودی را منتشر کرده که نقش مصر در هماهنگی با تیم امنیتی سعودی برای ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد در دوم اکتبر در استانبول را نشان می‌دهد. دیوان پادشاهی سعودی در این سند با عنوان «بسیار سرّی و نامه‌ای سرّی» که به «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر و مدیر دفتر «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر ارسال کرده است، به پیشنهاد دولت مصر برای همکاری امنیتی و اطلاعاتی در پرونده قتل خاشقجی پاسخ می‌دهد. طبق این نامه درز شده، سه نفر از اعضای تیم ترور خاشقجی عازم قاهره شدند که شامل «ماهر المطرب» یکی از اعضای تیم حمایت از «محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی، «صلاح الطبیقی» پزشک متخصص کالبدشکافی و سرهنگ «منصور ابا حسین» بودند. این تیم رأس ساعت 10 صبح روز جمعه 28 سپتامبر 2018 با یک هواپیمای متعلق به نیروهای هوایی پادشاهی سعودی، وارد قاهره شد. در پایان این سند، از رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر به دلیل هماهنگ‌شدن در عملیات ترور خاشقجی، با اسم رمز «شکار گرانبها» تقدیر شده است.

امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: رؤسای قوا هر سال در بودجه سالیانه برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی اعتباری را دریافت می‌کنند که در بودجه سال آینده ۷۰ میلیارد تومان در اختیار رئیس‌جمهور قرار گرفته است. گفتنی است، این رقم در سال ۹۷ هم به همین میزان بود؛ اما درباره رئیس مجلس اعتبار ۴۱ میلیاردی وی در سال جاری با کاهش 31 میلیارد تومانی در سال 98 به 10 میلیارد تومان رسیده است.

▼ گزارش روز
قابل حدس!

«حسین مرعشی» از وابستگان مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به بهانه دومین سالگرد وی همان شبهه‌افکنی‌هایی را که پیشتر از سوی فاطمه هاشمی، دختر مرحوم هاشمی و چند نفر دیگر از نزدیکان وی صورت گرفته بود، تکرار کرده و می‌گوید: «در مورد رحلت آقای هاشمی کسی به هیچ سندی نرسیده که این اتفاق ناگوار ناشی از یک توطئه یا یک ترور باشد، اما جامعه هم نپذیرفته که این کار طبیعی اتفاق افتاده است. بله، ایست قلبی اتفاق افتاده، اما چرا؟ چون در سن بالا وقتی ایست قلبی اتفاق می‌افتد ناشی از سکته نیست، نقصی هست که در برخورد با این موضوع دقت کافی صورت نگرفته است.» واقعاً سؤال‌برانگیز است که چرا پس از گذشت دو سال از درگذشت آقای هاشمی، خانواده ایشان همچنان از ایست قلبی یک فرد هشتاد و چند ساله! یک مسئله عجیب و مشکوک می‌سازند؛ در حالی که حتی خود نیز اعتراف می‌کنند هیچ دلیل و مدرکی بر غیر طبیعی بودن فوت وی وجود نداشته است و البته عجیب‌تر از این تردیدافکنی، بیان این جملات از زبان جامعه است یا به عبارت دقیق‌تر شبهه ایجاد کردن برای مردم در این باره است! حال هدف نزدیکان رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت از این تردیدافکنی‌ها چیست و چه منافع سیاسی احتمالی برای بیان چنین اظهاراتی متصور هستند، پرسشی که حدس پاسخ آن چندان دشوار نیست!

▼ اخبار
1ـ بازگشت دروغ «جنگ بزرگ»
«علی خرّم» از چهره‌های نزدیک به دولت در مطلبی نوشت: «اگر مایک پمپئو موفق شود اجلاس تبلیغاتی لهستان را به اجلاس سیاسی تبدیل کند، پیش‌درآمد یک ائتلاف نظامی علیه ایران تلقی می‌شود!» او در ادامه تصریح می‌کند: «با اینکه تشکیل چنین اجلاسی در لهستان با اصول حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد در تضاد و تناقض است، ولی اگر اکثریت کشورهای دعوت شونده ابراز آمادگی بر هدفی نمایند و اجماع حاصل شود، خود به یک قانون نانوشته بین‌المللی تبدیل می‌شود که حتی توسط بقیه کشورها علیه ایران می‌تواند به‌کار گرفته شود.» این اظهارات در حالی است که متأسفانه دروغ «جنگ بزرگ» پیش از این و در جریان برجام هم به مردم گفته شد! اما مدعیان هرگز به مردم توضیح ندادند چرا آمریکا هم پیش از برجام و هم پس از شکست آن نتوانست علیه مردم ایران دست به اسلحه ببرد؟

2ـ 15 درصد یارانه انرژی دنیا در ایران!
محسن دلاویز، مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: ما از نظر مصرف انرژی در وضعیت مطلوبی نیستیم. با ۸۰ میلیون نفر جمعیت ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهیم؛ این در حالی است که چین با 1/5 میلیارد نفر، ۳۸ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهد؛ لذا عزم جدی برای مصرف بهینه ضروری است. وی افزود: این حجم عظیم یارانه انرژی در ایران ۱۵ درصد یارانه دنیا است و کشش اعتباری بودجه هم جوابگوی این میزان یارانه نیست. دلاویز گفت: ما در هر صد کیلومتر، 8 لیتر مصرف سوخت داریم؛ اما این رقم در اروپا 5/5 لیتر است و به سوی مصرف 4 لیتر حرکت می‌کنند.

3ـ صهیونیست‌ها اجازه ورود ندارند
«ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی در زمینه عدم مجوز ورود به شناگران تیم رژیم اشغالگر قدس به این کشور گفت: «یک کشور این حق را دارد تا مرزهای خود را بر افرادی بسته نگه دارد. ما اصلاً رابطه دیپلماتیک با اسرائیل نداریم و هرچند خیلی‌ها جرئت حرف زدن علیه آن‌ها را ندارند، اما در هر حال بر این باوریم که آنها اقدام‌های نادرست بسیاری انجام می‌دهند و ما دوست آنها نیستیم.» در همین راستا، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس فلسطین با ارسال پیامی به ماهاتیر محمد، از مواضع وی در جلوگیری از ورود ورزشکاران رژیم صهیونیستی به مالزی قدردانی کرد.

▼ اخبار کوتاه
سیدکمال خرازی در دیدار با هیئتی از مؤسسه ایتالیایی امور بین‌المللی(IAI) با بیان اینکه هدف ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا فقط اعمال فشار بر ایران نیست؛ بلکه تضعیف و تجزیه اروپا را دنبال می‌کند، تصریح کرد: منافع اروپا ایجاب می‌کند که گام‌های عملی در قبال برجام بردارد. خرازی با تصریح اینکه تن دادن اروپا به فشارهای آمریکا در این مقطع موجب فشارهای بیشتر آمریکا بر اروپا در آینده خواهد شد، هشدار داد: شکست برجام، امنیت اروپا را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
گزارش جدید پایش محیط کسب‌وکار اتاق بازرگانی ایران در فصل پاییز نشان می‌دهد، وضعیت محیط کسب‌وکار به روند نامناسب خود ادامه داده و در پاییز 1397 شاخص ملی محیط کسب‌وکار به 6/49 (نمره بدترین ارزیابی 10 است) رسیده است. همانند چهار فصل گذشته، نامساعدترین مؤلفه در محیط کسب‌وکار از دیدگاه فعالان اقتصادی قابل پیش‌بینی نبودن و تغییرات قيمت مواد اوليه و محصولات بوده است.
«ناظم دباغ» نماینده منطقه کردستان عراق در تهران از اقدام آمریکا برای تحت فشار قرار دادن اربیل و بغداد به منظور همراهی با تحریم‌های ضد ایرانی انتقاد کرد. این عضو حزب اتحادیه میهنی کردستان گفته است، اربیل و بغداد نباید به آمریکا باور داشته باشند و باید منافع جغرافیایی خودشان را بررسی کنند. وی تأکید کرد، به آمریکا اجازه داده نخواهد شد از خاک عراق برای حمله به ایران استفاده شود.
عزت‌الله یوسفیان‌مولا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه قیمت واقعی دلار در کشور ۷ تا ۸ هزار تومان است، گفت: علت اصلی توقف روند کاهشی قیمت ارز، آن است که موضوع سیاست بر قیمت ارز در کشور همچنان سایه ‌افکنده است و تا زمانی که ارز سیاسی باشد با یک سخنرانی یا یک موضع‌گیری شاهد این افزایش و کاهش خواهیم بود.
جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران خطاب به کسانی که ادعای برپایی همه‌پرسی برای حجاب را دارند، گفت: حجاب از سیاست‌های الزام‌آور و پایه‌ای نظام اسلامی است و این نظام بر مبنای رأی مردم و توجه به اسلام تشکیل شده است.

هشتصدوهشتادوسومین شماره صبح صادق منتشر شد
در این شماره می‌خوانید:
«از جنگ نظامی تا کودتای مخملی و جنگ اقتصادی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با سردار محمد کوثری؛ روی پای خود ایستاده‌ایم!/ نگاهی به حواشی پررنگ‌تر از متن دومین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی؛ هاشمی با کدام روایت؟/ جولان وابستگان پهلوی و قاجار و...»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات