صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۱۳۶۰۸

اخبار ویژه روزنامه‌ها 4 بهمن ماه

روزنامه کیهان **

شگرد راه بینداز و جا بینداز برای تکرار خسارت محض

برخی مدیران دولتی با بی‌صداقتی، شگرد دوگانه‌ای را نسبت به بررسی دو لایحه از ملحقات FATF در «مجمع» و نظر رهبری در این‌باره در پیش گرفته‌اند.

این طیف از یک سو پس از آن که متوجه شدند احتمالا لوایح مربوط به الحاق کنوانسیون پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام رأی نمی‌آورد، با نامه‌نگاری سعی کردند نظر مساعد رهبر انقلاب را برای دستور تسریع در تصویب لوایح مذکور جلب کنند.

اما به اعتبار اینکه ابهامات جدی درباره نتیجه واگذاری امتیازات جدید وجود دارد و تجربه تلخ و پرخسارت برجام، عبرتی در این باره است، نتوانستند اعتماد و نظر مساعد رهبر انقلاب را جلب کنند یا به پرسش‌های طرح‌شده از سوی ایشان درباره تضمین عدم تکرار بدعهدی غربی‌ها پاسخ روشن بدهند.

با این صورت‌بندی از واقعیت‌ها، طیفی که در برجام نیز صادقانه با مردم و نظام روبرو نشدند، دست به فضاسازی زدند. از یک سو نامه ظاهرا محرمانه هشت وزیر به محضر رهبری با مضمون «درخواست برای دستور تسریع و تصویب در مجمع» را از طریق رسانه‌های وابسته علنی کردند؛ با این توهم که فشار بر مجمع را تشدید کنند - و به زعم باطل خود- فضا را طوری ترتیب دهند که نظام را در صورت عدم تصویب لوایح پر ایراد مذکور، مقصر عدم حل مشکلات اقتصادی وانمود کنند! و این در حالی بود که برخی از همین مدیران با قصور و تقصیر و سوءمدیریت، مسبب اصلی برخی کاستی‌های اقتصادی هستند.

بدتر از همه اظهارات خلاف واقع یکی از وزرا بود که تیتر اول روزنامه ایران هم شد. او کارنامه پرخسارتی در وزارت صنعت و تجارت و رانت‌های پدید آمده برجای‌گذاشت و در معرض استیضاح بود اما به وزارت کار و رفاه منتقل شد. محمد شریعتمداری پریروز در اظهاراتی خلاف واقع گفت: «فکر می‌کنم دو یا سه اظهارنظر مکتوب رهبر معظم انقلاب ذیل نظر شورای هماهنگی سران سه قوه، هم منفردا در مورد هر کدام از این لوایح به صورت جداگانه و هم مجتمعا اخذ شده است؛ یعنی کاملا پیداست که متناسب با روند طبیعی قانونی کار، رهبر معظم انقلاب با تحقق این شرایط موافقت فرموده‌اند»(!)

برخلاف این ادعا، رویه رهبر انقلاب این است که در جزئیات رسیدگی دخالت نمی‌کنند و به رسیدگی در مجاری و روال قانونی اصرار دارند؛ همچنان که در موضوع برجام نیز تصریح کردند. اما با این همه، جریان فاقد صداقت، هم به دروغ ادعا کردند رهبری مؤید و موافق متن تنظیم‌شده برجام است تا نمایندگان مجلس را منفعل کنند و هم، پس از برملا شدن خسارت‌های قابل پیش‌بینی اعتماد به غرب، از مسئولیت خود شانه خالی کردند و مدعی شدند برجام، مورد تأیید و امضای رهبری بوده است!

یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب 30 خرداد امسال در دیدار نمایندگان مجلس و به عنوان یک اصل کلی تصریح کردند.

«همین جا من اشاره کنم به این مسائل کنوانسیون‌ها و این معاهدات بین‌المللی. ببینید؛ این معاهدات بین‌المللی که به آن در لغت فرنگی گفته می‌شود کنوانسیون، در اصل در یک نقطه‌ای پخت و پز می‌شود... یک جایی بالاخره چند قدرت بزرگ در مجموعه‌های هیئت‌های فکری‌شان - به قول خودشان اتاق فکرشان- می‌نشینند برای یک منافعی و مصالحی که برای خودشان تعریف کردند. یک چیزی را پخت‌وپز می‌کنند، بعد این را به وسیله دولت‌هایی که همسوی با آنها هستند یا مرعوب آنها هستند یا دنباله‌رو آنها هستند و خیلی منافعی هم در این کار ندارند، تصویب می‌کنند... حالا چه کار بکنیم؟ بعضی از این معاهدات بین‌المللی و کنوانسیون‌ها مواد مفیدی دارند. خیلی خوب، اشکالی ندارد؛ بنده هم در مورد همین چیزهایی که اخیرا در مجلس مطرح شد در این چند ماه اخیر، گفتم مجلس مستقلا خودش قانون بگذراند. فرض کنیم ]موضوع[ مبارزه با تروریسم یا با پولشویی است؛ خیلی خب، مجلس شورای اسلامی یک مجلس رشید و عاقل و بالغی است و پشتوانه‌های کاری خیلی خوبی هم دارد؛ بنشینند یک قانون بگذرانند؛ این قانون، قانون مبارزه با پولشویی است، هیچ مشکلی هم ندارد. شرایط زیادی‌ای هم ندارد و همان کاری که خود شماها می‌خواهید بکنید، در این قانون مندرج است؛ این مهم است. هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمی‌دانیم ته آن چیست یا حتی می‌دانیم که مشکلاتی هم دارد، به خاطر آن جهات مثبت و جنبه‌های مثبت، قبول بکنیم.»

رهبر انقلاب همچنین دیروز به عنوان یک حکم کلی تأکید کردند: «هیچ‌گاه به برنامه‌ها و توصیه‌های غربی‌ها اعتماد نکنید... همواره باید به توصیه غربی‌ها با سوءظن‌ نگریسته شود».

در عین حال یک پرسش دقیق و حکیمانه نسبت به حامیان عجله در الحاق به FATF و اجرای مطالبات آن (از جمله الحاق به کنوانسیون مورد بحث) مطرح است که حاضر نیستند پاسخ بدهند: چه تضمینی می‌دهید که بعد از واگذاری امتیاز جدید و قبول تعهداتی تازه که بوی خودتحریمی می‌دهد، محدودیت‌ها و تحریم‌ها برداشته شود و قصه برجام تکرار نشود؟!

رهبر انقلاب اول فروردین 95 درباره برجام و بدعهدی طرف غربی تصریح کردند «آمریکایی‌ها گفته‌اند که ما تحریم‌ها را برمی‌داریم و روی کاغد هم برداشتند اما از طرف دیگر جوری عمل می‌کنند که اثر رفع تحریم‌ها مطلقا به وجود نیاید و تحقق پیدا نکند. بنابراین، کسانی که امید می‌بندند به اینکه بنشینیم با آمریکا در فلان مسئله مذاکره کنیم و به یک نقطه توافقی برسیم- یعنی ما یک تعهدی بکنیم، طرف مقابل هم یک تعهدی بکند- از این غفلت می‌کنند که ما ناگزیر باید به همه تعهدهای خود عمل کنیم ]اما[ طرف مقابل با طرق مختلف، با شیوه‌های مختلف، با خدعه، با تقلب سر باز می‌زند و به تعهدهایی که کرده است عمل نمی‌کند. این چیزی است که ما امروز در مقابل چشم خودمان داریم می‌بینیم؛ یعنی خسارت محض».

«قبول کنیم اشتباه کردیم» واقعا، آقای روحانی؟!

رئیس‌جمهور روحانی می‌گوید باید قبول کنیم اشتباه کردیم که اعتقادی به قبول اشتباه ندارد.

آقای روحانی در دیدار وزیر و معاونان وزارت ارتباطات گفت باید قبول کنیم که درباره فیلترینگ اشتباه کردیم.

فارغ از موضوع مدنظر آقای روحانی، این اظهارنظر وی نشان می‌دهد که هرجا اشتباه کردیم باید بپذیریم اشتباه کردیم.

اما این گزاره با عملکرد دولت و شخص آقای روحانی در تناقض کامل است.

به عنوان مثال، اکنون برای عوام و خواص محرز شده که اعتماد یکطرفه به آمریکا و اروپا در قصه برجام، شتابزدگی و استقبال از توافقی نامتوازن، ناهمزمان، فاقد ضمانت، فاقد مکانیسم شکایت و به شکل «نقد- نسیه»، اشتباهی راهبردی و چند لایه بوده که خروجی آن خسارت محض است. اما آقای روحانی همچنان، برجام را برای مردم فاکتور می‌کند.

از برجام روشن‌تر و انکار‌ناپذیر‌تر، عملکرد و تصمیمات اقتصادی دولت در پنج سال گذشته به ویژه یک سال اخیر است؛ از جمله حراج 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کمیاب با قیمت 4200 تومان، کاهش ارزش‌ پول ملی و قدرت خرید مردم، و رکود تورمی کم سابقه. اما دولت و شخص آقای روحانی، نه می‌پذیرند که مرتکب اشتباهات فاحش شده‌اند و نه حاضرند از مردم عذرخواهی کنند. حتی چندماه پیش آقای واعظی رئیس دفتر (سخنگوی روحانی) تصریح کرد روحانی دلیلی برای عذرخواهی نمی‌بیند. مشابه همین اشتباهات فاحش را می‌توان در عملکرد فرهنگی دولت به ویژه در عرصه فضای مجازی و آسیب‌های جدی به فرهنگ و اخلاق عمومی مشاهده کرد؛ خسارتی که از آن به عنوان افتخار یاد می‌کنند!

شورای آتلانتیک: مردم ایران از خیانت‌های اپوزیسیون منزجر هستند

یک اندیشکده آمریکایی تصریح کرد اپوزیسیون جمهوری اسلامی، مردم ایران را به بهای اندک فروخت.

اندیشکده شورای آتلانتیک در تحلیلی نوشت: جمهوری اسلامی ایران از نظر داشتن گروه‌های مخالف هیچ کمبودی ندارد که در خارج از ایران به سر می‌برند. از مجاهدین خلق (گروهک منافقین) گرفته تا جمهوریخواهان سکولار و تجزیه‌طلبان قومیتی همه مدعی معارضه و سرنگونی هستند. اما پس از 4 دهه نتوانسته‌اند کاری بکنند.

یکی از این موانع مزمن در راه موفقیت گروه‌های معارض که می‌توان به آن اشاره کرد، گروهی از معارضان است که در سپتامبر (شهریور) 2018 «فرشگرد» را راه‌اندازی کرد و مدعی براندازی شد.

در دسامبر (دی‌ماه) 2016، برخی افراد که اکنون به عنوان اعضای اصلی این گروه به شمار می‌آیند، نامه‌ای بسیار بحث‌برانگیز به ترامپ فرستادند و خواستار «گسترش» تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران شدند.

با روی کارآمدن دولت ترامپ و خروج وی از توافق هسته‌ای با ایران در ماه می (اردیبهشت) 2018 و از سرگیری تحریم‌های شدید اقتصادی علیه صنعت نفت و بخش بانکی ایران، این گروه از معارضان، مردم و طبقه متوسط را به بهای اندکی فروختند.

به همین ترتیب، طبقه کارگر که گروه‌های تندرو و اپوزیسیون امیدهای بسیاری به آن بسته بودند، از تحریم‌های وضع شده لطمه بسیاری دیده‌اند.

صرف‌نظر از اینکه حرکت فرشگردها غیراخلاقی بود، تلاش‌های اپوزیسیون و امید آنها به اینکه گرسنگی کشیدن ایرانیان سبب قیام آنها می‌شود، می‌تواند نتیجه معکوس بدهد.

کارگران کارخانه‌ها، رانندگان کامیون‌ها و معلمان مدرسه ممکن است بدین ترتیب، خشمشان نسبت به دشمنان خارجی نیز افزایش یابد. نهایتا، معارضان جمهوری اسلامی که اخیرا در یک شبکه تحت حمایت مالی عربستان حاضر شدند، شک و تردیدها در مورد اینکه آیا آنها به منافع عربستان به عنوان رقیب منطقه‌ای ایران اهمیت بیشتری می‌دهند تا منافع ایران، افزایش داده‌اند، آنها از رضا پهلوی حمایت می‌کنند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* اتحادیه اروپا به کشورهائی که ویزای طلائی در آنها متوقف نشود هشدار داد با ادامه این کار، تنبیه می‌شوند. کمیسیون اروپا اعلام کرد بعضی کشورهای عضو اتحادیه با دریافت مبالغ هنگفت به بعضی ملیت‌ها ویزای طلائی می‌دهند و با این کار راه پولشوئی، فساد و گروه‌های تبهکار را به اروپا باز می‌کنند.

* پزشکی قانونی، از افزایش 7 درصدی نزاع در سال جاری خبر داد. براساس گزارش پزشکی قانونی، در 9 ماهه اول سال 97 آمار ارجاعات نزاع‌ها به این سازمان 440/458 مورد بود که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 7 درصد افزایش نشان می‌دهد. همین گزارش می‌افزاید تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین نزاع‌ها را داشته و به ترتیب اول تا سوم بودند. در همین مدت، در ایلام، خراسان جنوبی و بوشهر، کمترین نزاع‌ها رخ داده است.

*********************************

روزنامه خراسان**

آیت‌ا... علوی گرگانی مرجع تقلید گفت: نتیجه‌ حرف زدن و ‌عمل‌ نکردن این است که سروصدای مردم بلند شده و کمتر بخش اقتصادی در کشور وجود دارد که مردم از آن رضایت داشته‌باشند؛ کاری کنید مردم احساس کنند نان‌شان سرسفره‌شان است./ایسنا

محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان با انتقاد از جزیره‌ای عمل کردن بخش‌هایی از ارکان کشور و با بیان این که مدیران و مسئولان باید با صداقت بیشتری با مردم رفتار کنند، تاکید کرد: یکی از چالش‌های امروز دولت بی اعتمادی مردم است که مسبب آن هم دولت و هم رقبا هستند. / ایسنا

عبدا... ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب درخصوص مواضع اخیر روحانی درباره فیلترینگ گفت: این حرف‌ها مانند تمجید آقای احمدی‌نژاد از اندیشه‌های مرحوم بازرگان است.وی مواضع روحانی را پرافت و خیز و متناقض توصیف کرد ./ تسنیم

حجت الاسلام منتجب‌نیا فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: دولت و مجلس، باید به تخصیص برخی از بودجه‌ها برای نهادهایی که به آن یا نیازی نداشته یا کمتر احتیاج دارند، توجه ویژه داشته باشند. امروز میلیاردها تومان اعتبار صرف موسساتی می‌شود که مردم از هزینه‌کرد آن راضی نیستند./ایرنا

سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک گفت: اگر بخواهم صریح و شفاف سخن بگویم، معتقدم که افول سرمایه اجتماعی دولت غیرقابل‌انکار است، اما این سرمایه اجتماعی با پرداختن به دو بحث انسجام و کارآمدی قابل بازسازی و احیا ست. بر این باورم که آقای دکتر روحانی ظرفیت بازسازی شرایط فعلی برای بازگشت به شرایط مطلوب را‌دارد/ انتخاب

*********************************

روزنامه ایران**

رد ادعای شکنجه در زندان زنان

خبر اول اینکه،رئیس دادگستری شهرستان قرچک ادعای شکنجه در زندان زنان استان تهران را رد کرد. به گزارش فارس، محمدجعفر مرتضائیان درباره ادعای خانم الهام احمدی مبنی بر شکنجه نامبرده در زندان زنان قرچک گفت: «برای بررسی موضوع و ملاقات با خانم احمدی شخصاً به زندان رفتم و اعلام کردم در صورتی‌ که حقی از ایشان ضایع‌ شده باشد، قطعاً بررسی، پیگیری و برخورد می‌شود که وی از ملاقات با بنده سر باز زد و رسیدگی به مشکل خود را نپذیرفت.» وی در این باره افزود: «بعد از بررسی پرونده مشخص شد که هیچ‌گونه شکنجه‌ای وجود نداشته و ادعای وی کذب محض و افترا به دستگاه قضایی است.» مرتضائیان در بیان ماجرا گفت: خانم احمدی در ماجرای خیابان پاسداران به جرم اقدام علیه امنیت ملی به دو سال حبس محکوم شد که هم‌ اکنون دوران محکومیت را در ندامتگاه زنان استان تهران (قرچک) سپری می‌کند و در این مدت نامبرده دچار کسالت شده و پس از مراجعه به درمانگاه ندامتگاه، پزشک برای وی دارو تجویز می‌کند. این مسئول با بیان اینکه پزشک زندان به دلیل توهین و ضرب و جرح از احمدی شکایت کرده است، ادامه داد: «زندانی به جرم درگیری با مأموران، پزشک و پرستار، همچنین وجود شاکی خصوصی و برهم زدن نظم زندان و ایجاد تشنج به ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم می‌شود که هنوز هیچ ضربه شلاقی نخورده و حکم اجرا نشده است.» رئیس دادگستری قرچک در خصوص جوسازی رسانه‌های معاند خاطرنشان کرد: «تماس خانم احمدی با رسانه‌های معاند و انتقال فایل صوتی از داخل زندان بوده و در صحبت‌هایی که انجام داده، نسبت به نظام و دستگاه قضایی توهین انجام داده است که خود جرم است اما با رأفت دستگاه قضایی فعلاً با وی برخوردی صورت نگرفته است.»

محکومیت یاشار سلطانی به پنج سال حبس

خبر دیگر اینکه،وکیل مدافع یاشار سلطانی- متهم ردیف اول در پرونده موسوم به املاک نجومی- از صدور حکم محکومیت موکلش توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خبر داد. سیدصادق کاشانی در گفت‌و گو با ایسنا ضمن اعلام خبر صدور حکم موکلش، گفت: اتهامات یاشار سلطانی شامل «جمع‌آوری و انتشار اطلاعات طبقه‌بندی شده مربوط به سازمان بازرسی کشور»، «نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی»، «افترا نسبت به شرکت عمران تکلار» و «تهدید نسبت به شرکت عمران تکلار» است. وکیل مدافع یاشار سلطانی افزود: بر اساس رأی صادره، یاشار سلطانی به استناد مواد ۶۶۹، ۶۹۷، ۶۹۸ و ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در مورد اتهام «نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی» به تحمل ۲ سال حبس، در مورد اتهام «افترا نسبت به شرکت عمران تکلار» به تحمل یک سال حبس و در مورد اتهام «تهدید نسبت به شرکت عمران تکلار» به دو سال حبس محکوم شده است. وی ادامه داد: پرونده در مورد اتهام «جمع‌آوری و انتشار اطلاعات طبقه‌بندی شده مربوط به سازمان بازرسی کشور» مفتوح است و هنوز رأیی در این باره صادر نشده است. کاشانی گفت: یاشار سلطانی همچنین با توجه به محتویات پرونده و ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دستجات سیاسی، فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها و مطبوعات و خروج از کشور محروم شده است. کاشانی، افزود: حکم صادره ظرف مدت ۲۰ روز قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر است.

فرانسه تا کمتر از 7 روز SPV را راه‌اندازی می‌کند

دست آخر اینکه، منبع دیپلماتیک آگاه در بروکسل اعلام کرد فرانسه تا کمتر از 7 روز SPV را راه‌اندازی می‌کند. راهکار فرانسه برای دور زدن تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران و امکان تداوم تعاملات تجاری اتحادیه اروپا با ایران، ایجاد یک صندوق اعتباری مشترک به‌نام «مکانیسم نقل وانتقالات مالی ویژه با نام اختصاری SPV» است.به گزارش «ایران»، خبرگزاری فرانسوی فرونت نیوز «Front news» به نقل از یک منبع دیپلماتیک آگاه در بروکسل اعلام کرد که محل استقرار سازوکار ویژه SPV فرانسه است و این صندوق برای اتحادیه اروپا امکان تبادلات مالی و تجاری با ایران و در عین حال دور زدن تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه تهران را فراهم می‌سازد. این منبع دیپلماتیک آگاه در بروکسل تأکید کرد: SPV بزودی می‌تواند در فرانسه ثبت شود و پیش‌بینی می‌شود که این مکانیسم تا پیش از پایان ماه ژانویه (یعنی7 روز دیگر) رسماً رونمایی و راه‌اندازی آن اعلام شود.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

شکست آمریکا در «به صفر رساندن صادرات نفت ایران»

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در «به صفر رساندن صادرات نفت» ما شکست خوردند، گفت: کمیسیون تلفیق سقف صادرات نفت را 5/1 میلیون بشکه در نظر گرفت که بنده این موضوع را تحسین می‌کنم چرا که این کار، کار عاقلانه‌ای بود. به گزارش میزان، علی لاریجانی با حضور در جلسه صبح دیروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ گفت: همانطور که ریاست کمیسیون تلفیق اذعان داشتند امسال شرایط سختی را از نظر بودجه داریم. البته تنظیم این بودجه وقت زیادی را از اعضای کمیسیون تلفیق می‌گیرد. وی افزود: کمیسیون تلفیق سقف صادرات نفت را 5/1‌میلیون بشکه در نظر گرفت که بنده این موضوع را تحسین می‌کنم، چرا که این کار، کار عاقلانه‌ای بود. رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق تصریح کرد: ممکن است برخی اطلاعاتی که به شما داده‌اند یا می‌دهند یا برخی مسؤولان یا کسانی که صاحب تریبون هستند مطالبی را منتقل کنند که دشمنان هم گاهی از آن سوءاستفاده می‌کنند که به نظر بنده این موارد خیلی با واقعیت انطباق ندارد لذا ما باید قبول کنیم آنچه آمریکایی‌ها می‌خواستند یعنی صادرات نفت را صفر کنند، موفق نشدند و شکست خوردند. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: به هر حال ما در حالا حاضر مشغول فروش نفت خودمان هستیم و با همسایگان خودمان هم ارتباطات اقتصادی خوبی داریم.

وال استریت ژورنال: شاید نشست ورشو لغو شود

نشریه «وال‌استریت‌ژورنال» نوشت: با توجه به انصراف بسیاری از کشورها از حضور سطح بالا در نشست ورشو، برخی دیپلمات‌های اروپایی گمان می‌کنند ممکن است پمپئو این نشست را لغو کند. به گزارش فارس، روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» روز چهارشنبه با اشاره به انتقادات مطرح‌شده علیه نشستی که قرار است به بهانه بررسی وضعیت غرب آسیا در لهستان برگزار شود، نوشته است برخی دیپلمات‌های اروپایی گمان می‌کنند احتمال دارد این نشست لغو شود. «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا 2 هفته پیش اعلام کرد شهر ورشوی لهستان روزهای ۲۳ و ۲۴ بهمن‌ماه از نشستی با موضوع «صلح و امنیت در خاورمیانه» میزبانی می‌کند. به گفته وی، این نشست که به صورت مشترک توسط آمریکا و لهستان برگزار می‌شود، بیش از همه بر ایران تمرکز دارد. در پی اعلام برگزاری این نشست، ایران بشدت از لهستان انتقاد کرده و میزبانی این کشور از یک نشست ضدایرانی را «اقدامی خصمانه» توصیف کرد. با واکنش منفی ایران، ورشو در روزهای گذشته تلاش کرده از تصویر ضدایرانی این نشست بکاهد. معاون وزیر خارجه لهستان نیز این هفته برای توضیح درباره دستور کار این کنفرانس به تهران سفر کرد. سه‌شنبه شب «جاناتان کوهن» نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد هم در واکنش به انصراف شماری از کشورها از شرکت در این نشست، از اظهارات پمپئو عقب‌نشینی کرده و گفت قرار نیست نشست ورشو به محلی برای «بدنام کردن ایران» بدل شود، بلکه صرفا به چالش‌های پیش‌روی غرب آسیا می‌پردازد. به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، دیپلمات‌ها می‌گویند وزارت خارجه لهستان از وزرای خارجه اتحادیه اروپایی خواسته در کنفرانس ورشو شرکت کنند اما دیپلمات‌های اروپایی گمان می‌کنند ممکن است به‌واسطه مشارکت اندک کشورها یا حضور آنها با مقام‌های رده پایین، پمپئو در دقیقه ۹۰ این نشست را لغو کند.

خبرهای خوبی از حوزه دفاعی داریم

وزیر دفاع درباره اخبار دستاوردهای دفاعی به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: خبرهای خوبی از حوزه دفاعی داریم که در روزهای آینده به اطلاع مردم می‌رسانیم. به گزارش مهر، امیر سرتیپ امیر حاتمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حوزه ماهواره و ماهواره‌بر و ایستگاه‌های گیرنده زمینی یک حرکت رو به رشد و دائمی اتفاق افتاده است و این چرخه را ما به صورت کامل در اختیار داریم. وی افزود: ما به صورت خاص درباره ماهواره‌برها امکان قرار دادن ماهواره در مدار ۲۶۰ کیلومتری را با ماهواره سفیر داریم. قرار بود ماهواره پیام را در مدار ۵۰۰ کیلومتری دایروی قرار دهیم که همانطور که گفته شد مرحله پایانی کار با موفقیت همراه نبود، امیدواریم هر چه سریع‌تر ایراد فنی که برای ما کاملا روشن است رفع شود و در مرحله بعد با موفقیت، کار انتقال ماهواره انجام شود. امیر حاتمی درباره اخبار دستاوردهای دفاعی به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: خبر‌های خوبی از حوزه دفاعی داریم که در روزهای آینده به اطلاع مردم می‌رسانیم.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات