صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۳۶۲۷

اخبار ویژه روزنامه‌ها 7 بهمن ماه

روزنامه کیهان **

علت زبان تهدید‌آمیز اروپا اطمینان از ماندن ایران در برجام!

یک سایت حامی دولت تصریح کرد، اظهارات اولیه اروپایی‌ها مبنی بر حمایت از برجام (پس از خروج ترامپ) اکنون به تهدید تبدیل شده است.

فرارو می‌نویسد: در حالی که بسیاری از ناظران منتظر دیدن اقدامات اتحادیه اروپا برای جبران خسارت‌های اقتصادی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای هستند، ژان ایو لودریان، وزیرخارجه فرانسه، در اقدامی قابل تامل، ایران را به اعمال تحریم‌های شدید تهدید کرد.

در حالی که برخی ناظران منتظر رونمایی از ساز و کار ویژه اروپایی برای تسهیل تجارت میان ایران و اروپا هستند، اروپایی‌ها، به موازات تلاش برای رونمایی از SPV ، خود را برای صدور یک بیانیه مشترک علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و نیز اعمال تحریم‌های جدید بر تهران در روزهای آینده آماده می‌کنند. بنا به گفته منابع اروپایی، اختلاف در اتحادیه اروپا بر سر این است که از دو اقدام - رونمایی از SPV و صدور بیانیه محکوم کننده- کدام یک زودتر اعلام شود. فدریکا موگرینی، نگران است که شتابزدگی اروپا فروپاشی توافق هسته‌ای را تسریع کند. به همین دلیل، مایل است که اول SPV اعلام شود و سپس بیانیه وزرای خارجه اروپا علیه ایران صادر شود.

با این حال اظهارات وزیرخارجه فرانسه نشان داد که اروپایی‌ها حتی قبل از رونمایی از ساز و کار ویژه، مایلند به طور جدی مذاکرات موشکی را دنبال ‌کنند. لودریان، که چند روز پیش از ساز و کار ویژه حمایت کرده بود، گفته است که فرانسه از ایران می‌خواهد فعالیت موشکی‌اش را محدود کند.

شاید بتوان اظهارات لودریان را نشان‌دهنده این مسئله دانست که اروپایی‌ها برای راه‌اندازی کانال مالی SPV از ایران در زمینه برنامه موشک‌های بالستیکی امتیاز می‌خواهند. طبق برخی گزارش‌ها قرار است فرانسه از ساز و کار SPV میزبانی کند.

فرارو می‌افزاید: نکته دیگر آنکه اعلام تاسیس ساز و کار ویژه در ماه جاری میلادی هم صوری خواهد بود. این ساز و کار قرار است در ماه جاری اعلام شود، اما تا چندین‌ماه دیگر عملیاتی نخواهد شد. در واقع، کم‌کاری اروپا در تامین منافع اقتصادی ایران از برجام در اطمینان آنها از عدم خروج ایران از این توافق ریشه دارد. با گذشت چندماه از بازگشت تحریم‌های آمریکا، انگیزه و عزم اروپایی‌ها، برای مقابله با تحریم‌ها ظاهرا کمتر شده است. چرا که آنها معتقدند ایران از برجام خارج نخواهد شد.

اتحادیه اروپا از هراس فروپاشی برجام، چند دقیقه پس از اعلام خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای در ماه می، قویا از این توافق حمایت کرد. اروپایی‌ها برای نجات برجام، چندین‌بار بر تضمین منافع اقتصادی ایران از این توافق تاکید کردند. اما در ماه‌های بعدی این تاکید کمرنگ شد و نهایتا به تهدید تبدیل شد.

ژنرال آمریکایی: قاسم سلیمانی مورد احترام دوستان و دشمنانش است

فرمانده سابق مرکز عملیات ویژه ارتش آمریکا در عراق می‌گوید بسیاری از رهبران نظامی و اطلاعاتی آمریکا آرزو دارند جای قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران باشند.

ژنرال استنلی مک‌کریستال در فارین پالیسی نوشت: این روزها او بیش از هر کسی در مرکز توجهات است. سلیمانی از یک فرمانده نظامی ساده به یک رهبر واقعی در آمده به طوری که با تکیه بر آرامش ذاتی خود به منظور تقویت نفوذ بین‌المللی ایران گام بر می‌دارد. او چه توسط متحدانش و چه دشمنانش مورد احترام است.

مسلما سلیمانی امروز بازیگری قدرتمند و بدون محدودیت در خاورمیانه است. مقامات دفاعی ایالات متحده گزارش دادند که سلیمانی در حال هدایت جنگ داخلی سوریه از طریق نیروهای محلی ایران است.

سخنرانی‌های صریح یکی از ویژگی‌های برجسته سردار سلیمانی است، ویژگی‌هایی که بخشی به ذات آن بر می‌گردد. او در خانواده‌ای ساده در کوه‌های شرق ایران متولد شده و از همان سنین کودکی زمانی که پدرش قادر به پرداخت بدهی‌ها نبود، سردار 13 ساله کار می‌کرد تا مشکلات خانواده‌اش را برطرف سازد.

او با انقلاب ایران به عنوان یک مرد جوان به عرصه وارد شد، در سال 1357، تنها در 22 سالگی، سلیمانی از ارتش ایران شروع به صعود کرد و بعد از فقط شش هفته تمرینات تاکتیکی برای نخستین بار فرماندهی نیروهای سپاه در استان آذربایجان غربی را به دست آورد. او از درگیری خونین به عنوان یک قهرمان برای ماموریت‌هایی که او در سرتاسر مرز عراق رهبری می‌کرد، ظهور کرد اما مهم‌تر از همه، به عنوان یک رهبر بزرگ نظامی ظاهر شد.

سلیماني ديگر فقط یک سرباز ساده نيست او استراتژیستی محاسبه‌گر و عملیاتی به حساب می‌آید، به گونه‌ای روابط پایدار را تقویت کرده تا موقعیت ایران در منطقه تقویت شود. هیچ شخص دیگری در پیوند دادن و توانمند‌سازی متحدان شیعه در سرزمین شام تا این اندازه موفق نبوده است. حمایت او از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، باعث شد تا داعش و سایر گروه‌های شورشی شکست سختی متحمل شوند، در حقیقت ضامن بقای اسد تنها قاسم سلیمانی بود. شاید مهم‌تر از همه، تحت رهبری سلیمانی، نیروی قدس توانایی‌های خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. عمل‌گرایی شگرف او این واحد را به یک عامل اصلی در زمینه‌های اطلاعاتی، مالی و سیاسی فراتر از مرزهای ایران تبدیل کرده است.

با این حال، غیرممکن است که موفقیت سلیمانی را بدون در نظر گرفتن موقعیت او در زمینه‌های ژئوپلیتیک گسترده‌تر بررسی کرد. او چهره‌ای منحصر به فرد برای ایرانی‌ها و محصولی روشن از چشم‌انداز کشور پس از انقلاب 1357 است. مقاومت ایران در برابر دخالت ایالات متحده در خاورمیانه، نتیجه مستقیم درگیر شدن ایالات متحده در جنگ ایران و عراق است که طی آن جهان‌بینی سلیمانی بی‌نظیر بود. مهم‌تر از همه، سلیمانی رهبر جریان ناسیونالیسم حماسی این روزهای ایران است.

دستاورد‌های سلیمانی به علت رویکرد بلندمدت کشورش در زمینه سیاست خارجی به میزان زیادی بوده است. در حالی که ایالات متحده در واکنش به مسائل بین‌الملل به شدت درگیر است، ایران اما در اهداف و اقداماتش یکپارچه و منسجم عمل می‌کند.

کریستال همچنین گفته؛ در سال 2007 قصد ترور سلیمانی در مسیر عزیمت به اربیل را داشته اما از شعله‌ور شدن جنگ با ایران و درگیر شدن نظامیان آمریکایی با نیروهای شبه‌نظامی در منطقه ترسیده است.

نشنال اینترست: تجربه 40 ساله می‌گوید آمریکا باید خاورمیانه را ترک کند

یک نشریه آمریکایی معتقد است کاخ‌سفید باید از چهار دهه مداخله در منطقه خاورمیانه درس بیاموزد و این منطقه را ترک کند.

نشنال اینترست نوشت: دونالد ترامپ اخیرا از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و کاهش نیروها در افغانستان خبر داد. بسیاری از منتقدان که طرفدار مداخله آمریکا در امور منطقه هستند، عدم اقدام شدید ترامپ علیه اسد را تحمل و نسبت به تمایل او برای مذاکره با طالبان نیز سکوت کرده بودند به نظر می‌رسد اکنون از تصمیم اخیر ترامپ عصبانی شده‌اند.

بسیاری از منتقدان گفتند که خروج از سوریه اشتباه است چرا که به نفع ایران و روسیه خواهد بود. این منتقدان اما نمی‌توانند درس‌هایی را از چهل سال حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه نادیده گیرند.

حضور ارتش آمریکا در منطقه لزوما باعث جهت‌گیری سیاسی و شکل‌دهی به آن و شکل بخشی به ساختار جوامع نشده است. عراق و افغانستان نمونه‌های آشکار این موضوع هستند؛ قدرت نظامی آمریکا نیز نتوانسته مانع از تصمیمات دیگر بازیگران در آن کشور شود. آمریکا در زمینه تاثیرگذاری بر معادلات لبنان و رفتار بازیگران فرقه‌ای در آن کشور شکست خورده است. آمریکا پس از دهه‌ها محاصره نظامی نتوانسته سیاست خارجی ایران را تغییر دهد. این استدلال که آمریکا می‌تواند از کنترل خود بر شمال سوریه در دوران پس از جنگ برای خارج کردن ایران از سوریه استفاده کند، صرفا در سطح نظری مطرح است و هیچ راه روشنی برای اجرایی ساختن و عملیاتی کردن آن وجود ندارد.

به گزارش آفتاب، نشنال اینترست در پایان می‌نویسد: «بسیاری از گروه‌های مورد حمایت ایران متشکل از شهروندان سوری هستند. چگونه می‌توان آنان را از کشورشان خارج کرد؟ دولت سوریه نیز کارهای لازم را برای تضمین امنیت آن کشور انجام می‌دهد و منتظر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نخواهد ماند. واقعیت آن است که اکنون ایران و روسیه هستند که منافع سوریه را تامین می‌کنند و در سرنوشت آن کشور نقش مهمی در مقایسه با سایر قدرت‌ها ایفا می‌کنند.

علت تعلل اروپا، آمریکاست نه قبول مطالبات FATF از سوی ایران

«اظهارات رئیس‌جمهور و رئیس کل بانک مرکزی در مورد لوایح مشکل‌دار تناقض دارد؛ مقصر ناکامی اروپا در کانال مالی، آمریکا یا FATF است؟» روزنامه قدس ضمن طرح این پرسش نوشت: اما تعدادی از مسئولان که در پازل حامیان دولت قرار می‌گیرند، به وسیله اظهارنظرهای غیرتخصصی و مداوم سعی در اختلال در سیستم تصمیم‌گیری دارند. حامیان FATF در حالی تاکید موکد به ضرورت تصویب این طرح در مجمع دارند که تاکنون هیچ یک نتوانسته‌اند تسهیل مراودات پولی بانک‌های ایران با اروپا را در صورت تصویب FATF تضمین بدهند.

همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره کانال ارتباطی ایران و اروپا اظهار داشت: «اروپایی‌ها از نظر فنی مشکل دارند و می‌گویند هرچه بگذاریم آمریکا دوباره تحریم می‌کند»

در پنج سال گذشته گره زدن تمام مسائل به طرح در حال بررسی، شگرد مسئولان دولتی در زمان تصویب معاهدات بین‌المللی بوده، همان‌گونه که این اتفاق پیش از این برای برجام رخ داده؛ در حال حاضر هم دیده می‌شود برخی از تحلیلگران به اشتباه SPV و FATF را به هم مرتبط می‌دانند و تعلل اروپا در راه‌اندازی کانال مالی با ایران را به مسئله کارگروه ویژه اقدام مالی گره می‌زنند.

ساز و کار ویژه مالی اروپا یا SPV که پیش از این قرار بود بخش‌هایی از آن در 13 آبان به مرحله اجرا دربیاید و بنا بر بهانه‌تراشی‌های مکرر دولت‌های اروپایی تاکنون به تعویق افتاده است، طبق ادعای مسئولان اتحادیه اروپا به منظور تسهیل در مراودات غذا و دارو و تجهیزات پزشکی است، بنابراین هیچ ربطی به لوایح FATF که در ظاهر برای ممانعت از پولشویی و تامین مالی تروریسم است، ندارد.

مسئله‌ای که رئیس کل بانک مرکزی هم به آن اذعان و تاکید کرد، لوایح چهارگانه FATF هیچ ارتباطی با ساز و کار مالی اروپا ندارد. با توجه به تجربه برجام و با در نظر گرفتن این مسئله که معاهدات بین‌المللی ممکن است تبعات گسترده‌ای برای کشور به همراه داشته باشد، منطقی است لوایح الحاق ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی به دقت توسط نهادهای قانونی بررسی شود و جوسازی برای تصویب سریع این طرح می‌تواند برای آینده کشور مشکل‌ساز شود.

چرخ اقتصاد با FATF نمی‌چرخد؛ قفل می‌شود

«چرخ اقتصاد با FATF می‌چرخد؟». روزنامه جام جم ضمن بررسی ابعاد این سؤال از قول کارشناسان نوشت: پیوستن به FATF خودتحریمی است و درباره این موضوع تحریف و اغراق می‌شود.

جام جم می‌نویسد: براساس خبری که توسط وزیر کار تأیید شد، هشت نفر از وزرای دولت در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب درخواست تسریع در روند تصویب لوایح مدنظر گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را مطرح کرده‌اند. آن‌طور که از گوشه و کنار شنیده شده، وزرای دولت معتقدند اگر لوایح اف.ای.تی.اف تصویب نشود، کشور در دور زدن تحریم‌ها و رفع مسائل اقتصادی دچار مشکل خواهد شد. این در حالی است که اثرگذاری تحریم‌های اخیر علیه ایران، ارتباطی به اف.ای.تی.اف ندارد و صرفاً به خاطر فشارهای آمریکا به بانک‌ها و شرکت‌های خارجی است. هم‌اکنون موثرترین تحریم‌ها علیه ایران، تحریم صادرات نفت و تحریم ارتباطات بانکی است که پیروی کشورها و شرکت‌های خارجی از این تحریم‌ها صرفاً به خاطر فشارهای آمریکاست و ارتباطی به اف.ای.تی.اف ندارد.

نگاهی به مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها در بازارهای مختلف هم نشان می‌دهد این سوءمدیریت‌هاست که عامل التهاب در بازار ارز و هدر رفتن ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی شده است. گرانی شدید مسکن هم که امسال کارگران و مستاجران را دچار مشکل کرد، هیچ ارتباطی به تحریم‌ها و اف.ای.تی.اف نداشته است. چند برابر شدن قیمت موادخوراکی نیز به علت اثرگذاری تحریم‌ها نبوده است، بلکه صرفاً نبود نظارت دولت بر سیستم توزیع، موجب شده میلیاردها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یابد اما این کالاها با نرخ ارز آزاد به دست مردم برسد. دو برابر شدن قیمت خودروهای داخلی نیز علاوه بر خروج پژو و رنو از ایران بر اثر فشار آمریکا، ناشی از تصمیمات متناقض دولت در زمینه ساماندهی بازار، واردات و انتقال ارز بود و هیچ ردی از اف.ای.تی.اف در این نابسامانی‌ها دیده نمی‌شود.

اما به اعتقاد کارشناسان، برآوردن خواسته‌های اف.ای.تی.اف منجر به اشراف اطلاعاتی سازمانی بر شریان‌های مالی و بانکی کشور می‌شود که تحت نفوذ سنگین بلوک غرب است و ریاست آن در دست معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا یعنی اتاق عملیات جنگ اقتصادی ضد ایران است. مطمئنا این اشراف اطلاعاتی در شرایطی که کشور در شرایط جنگ اقتصادی است بسیار خطرناک بوده و حتی ممکن است به جای تسهیل مقابله با تحریم ها، دور زدن آنها را دشوارتر سازد.

ضمنا در صورت اجرای کامل خواسته های این نهاد تازه قرار است وضعیت ایران مورد بررسی قرار گیرد و هیچ امتیاز قطعی برای ایران در نظر گرفته نشده است. با در نظر گرفتن تجربه بدعهدی آمریکا در برجام و همراهی تلویحی اروپا با آن، مشخص است پذیرش خواسته‌های سازمانی که تحت سلطه غرب است احتمالا نتیجه مثبتی در بر نخواهد داشت.

بیژن عبدی، کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص نامه تیم اقتصادی دولت گفت: برخی در دولت و مجلس تمایل دارند با مطرح کردن این قضایا برای تصویب خواسته‌های اف.ای.تی.اف فشار بیاورند، در حالی که شورای‌نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام ایرادات قانونی این طرح را بارها اعلام کرده‌اند؛ اما مهم‌تر از این مسأله این است که وزیر خارجه در مجلس شورای اسلامی گفته بود، فکر نکنید تحول خاصی با تصویب این طرح اتفاق خواهد افتاد و مشکلات اقتصادی ایران برطرف می‌شود.

وی افزود: سؤال این است ما این همه امتیاز به دولت‌های اروپایی داده‌ایم و اگر دوباره با این طرح بیاییم تک تک اطلاعات داخلی خود (شرکت‌ها و افراد) را در اختیار آنها قرار بدهیم، چه گره‌ای گشوده خواهد شد.

عبدی تصریح کرد: بارها مسئولان می‌گویند اگر این طرح به امضا نرسد با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهیم شد؛ اما ما می‌گوییم اگر این طرح‌ها را هم امضا کردیم و دوباره کشورهای غربی ما را تحریم کردند گره‌ها را چه کسی بازخواهد کرد.

وی گفت: با عضو شدن در اف.ای.تی.اف، باید تمامی اطلاعاتی که از ما می‌خواهند به طور کامل در اختیار آنها قرار دهیم، حتی آنها به دنبال این هستند که این طرح، پیوست‌های حقوقی و قضایی داشته باشد تا حق تحفظ‌های ما بی‌اثر شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: در شرایطی که تحریم و تحت فشار هستیم و تنها راهمان دور زدن تحریم‌ها از طریق راه‌های خاصی است، آیا پیوستن ایران به اف.ای.تی.اف که ممکن است این راه‌های دور زدن تحریم‌ها را لو بدهد، منطقی است؟

وی گفت: این امر خودتحریمی و تشدید فشارها بر ایران است به همین دلیل شک‌برانگیز بوده و به حسن نیت افراد باید شک کرد، البته شاید نیت‌های دیگری داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر قوانین مرتبط با پولشویی دغدغه دولت است ما در کشورمان هم قوانین خوبی داشته‌ایم، دولت همان‌ها را عملیاتی کند، به نظر می‌رسد اینها همه بهانه‌جویی است، مگر نگفتند با آمدن برجام همه مشکلات اقتصادی حل می‌شود، چه شد؟

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* انتقاد شفاف استاندار گیلان از کسانی که بیت المال را صرف اموری از قبیل نصب بنرها و خوشامدگویی‌ها می‌کنند، وی را پیشاهنگ مبارزه با هزینه کردن از جیب مردم برای تشریفات زائد مسئولین قرار داده است. وی در جمع مسئولین استان گیلان گفت: با پول مردم بنر چاپ می‌کنید و به اسم خودتان می‌زنید. موقع بازدید صد تا ماشین راه می‌افتد می‌خواهند چه کار کنند؟ وقتی استاندار، فرماندار یا هر مسئول دیگری جائی می‌رود یا کاری می‌کند چرا از پول مردم برای خوشامدگوئی به آنها هزینه می‌شود؟ این هزینه کردن از جیب مردم را قطع کنید و پول مردم را برای خدمت به خود مردم هزینه کنید.

* دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد با افتخار گفته است: اعتبار دانشگاه آزاد در حدی است که یک نامزد مجلس افغانستان در رزومه‌اش نوشته فارغ التحصیل دانشگاه آزاد کابل است. البته آقای ولایتی نه تنها در این صحبت خود اسمی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که دانشگاه آزاد را تاسیس کرده و این افتخار را آفریده نبرد، بلکه در دوران ریاست وی در حذف تمام کسانی که به نحوی با موسس فقید این دانشگاه مرتبط بودند از هیچ تلاشی فروگذار نشده است. لابد اینهم از افتخارات دانشگاه آزاد است!

* ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه با انتشار بیانیه ای، اعلام کرد: اگرچه مذاکرات دشواری را با ایران آغاز کرده ایم. اما اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، تحریم‌های بسیار سخت و فراگیری را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال خواهیم کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، لودریان در ادامه بیانیه خود خواستار توقف تولید موشک‌های بالستیک در ایران شده و ادعا کرده که این موشک‌ها برای گروه‌های مسلح در خاورمیانه ارسال می‌شود، مطلبی که همواره مسئولان ایرانی آن را تکذیب کرده‌اند.

* دادستان مشهد می‌گوید علت بازداشت نظامی سابق آمریکا این است که وی شاکی خصوصی دارد. غلامعلی صادقی در گفتگو با مهر در پاسخ به این سوال که اخیراً فردی به نام مایکل وایت که گفته می‌شود نظامی سابق آمریکا است در مشهد بازداشت شده است. علت بازداشت این فرد چیست؟ گفت: این فرد شاکی خصوصی دارد. وی در پاسخ به این سوال که اتهام امنیتی متوجه این فرد نیست؟ گفت: این موضوع درحال بررسی است و فعلاً محرز و مسلم این است که این فرد شاکی خصوصی دارد. پرونده در مرحله تحقیقات است و پس از کامل شدن نتایج آن اعلام می‌شود.

*********************************

روزنامه خراسان**

توقف پیشنهادهای افزایش تعرفه های دولتی در ایستگاه کابینه

با توجه به اختیاراتی که مطابق ماده ۷۰ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت به دستگاه های اجرایی داده شده تا با کسب مجوز از هیئت وزیران، خدمات خود ‌را با تصویب نرخ جدید به فروش برسانند، گزارش یک مقام مسئول نشان می دهد برخی دستگاه ها که در سال های اخیر تعرفه های خود را افزایش نداده اند، اقدام به ارسال درخواست های رسمی برای تصویب نرخ های جدید کرده اند که این پیشنهادها فعلا به تایید نهایی هیئت دولت نرسیده است.

*********************************

روزنامه ایران**

اذعان به حمایت ریاض از صدام در جنگ با ایران

خبر اول اینکه،بندر بن سلطان رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان در گفت‌وگویی تفصیلی با روزنامه ایندیپندنت، به بازگویی برخی مسائل محرمانه رژیم سعودی پرداخته و از جمله گفته که یکی از تصمیمات اشتباه ریاض، حمایت از صدام در جنگ علیه ایران بوده است. به گزارش ایسنا، وی در رابطه با محمدرضا پهلوی گفت: شاه دشمن عاقل ما بود و دشمن عاقل بهتر از دوست نادان است. بندر بن سلطان در ادامه به روابط میان شاه و ملک فیصل، پادشاه اسبق عربستان پرداخت و گفت که شاه می‌خواست بحرین جزئی از ایران باشد اما تلاش‌های عربستان باعث دست کشیدن شاه از بحرین شد. رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان در رابطه با جنگ ایران و عراق هم گفت: [امام] روح‌الله خمینی در اقامت اجباری در عراق نزد نظام صدام بود اما با این وجود نوارهای کاست تحریک‌آمیز علیه شاه منتشر می‌کرد، در پی آن شاه، صدام را تهدید کرد و گفت در صورتی که (امام) خمینی را از عراق اخراج نکند، شط‌العرب را اشغال خواهد کرد. او که اکنون دبیر شورای عالی امنیت عربستان است، ادامه می‌دهد: صدام تلاش کرد تا شاه را قانع کند این اقدام را انجام ندهد و گفت که (امام) خمینی را از انتشار چنین نوارهایی منع کنند. بنابراین پافشاری‌های شاه منجر به رفتن (امام) خمینی به پاریس شد. سفیر پیشین عربستان در واشنگتن در رابطه با روابط کشورش با ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم گفت: بعد اینکه (امام) خمینی حکومت را در دست گرفت، عربستان منتظر ماند و هیچ موضعی اتخاذ نکرد تا اینکه وی، عراق و پس از آن کشورهای حاشیه خلیج فارس را تهدید کرد. بندر بن سلطان در ادامه اذعان کرد که در آن لحظه و «بعد از تهدیدات» امام خمینی(ره)، عربستان گزینه اشتباهی را انتخاب کرد و آن حمایت از صدام در جنگ با ایران بود. او گفت که در جریان جنگ ایران و عراق، عربستان مقدمات مذاکراتی محرمانه میان تهران و بغداد در ژنو و سپس در قصر سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهد وقت سعودی را فراهم کرد که این مذاکرات انجام گرفت.

احتمال انتخاب رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه

با خبر شدیم که، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: احتمال انتخاب آقای رئیسی برای ریاست قوه قضائیه از همه بیشتر است. محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره احتمال انتصاب آقای رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: درحال حاضر بین اعضا قوه قضائیه و کسانی که در قوه قضائیه مطرح هستند، احتمال انتخاب آقای رئیسی از همه بیشتر است. البته این موضوع هنوز صد درصد قطعی نشده اما احتمال آن بسیار زیاد است. سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی چندی پیش در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به شایعه انتصابش به عنوان رئیس قوه قضائیه در شبکه‌های مجازی گفت: از همان‌هایی که این خبر را منتشر کرده‌اند، بپرسید.

لوایح دولت خوب است اما...

خبر رسیده که، این روزها که موضوع لوایح پالرمو و سی اف تی مورد توجه است، به نظر می‌رسد بحث‌ها از حوزه کارشناسی عبور کرده و بخصوص در رسانه‌ها به سوژه‌ای سیاسی و جناحی بدل شده است. بر اساس شنیده‌های «ایران»، یکی از چهره‌های شاخص مخالف این لوایح در نشستی با اذعان به ضرورت پیوستن ایران به این کنوانسیون‌ها و آسیب‌های مترتب بر نپذیرفتن آنها گفته که اگر مخالفت نکنیم، پاسخ طرفداران خود را چه بدهیم؟ سایت عصر ایران هم در یادداشتی با اشاره به اینکه تصویب لوایح یاد شده برای دولت مهم است، نوشته: اصولگرایی ایرانی از یک طرف در نماز جمعه از گوشت 100 هزار تومانی گله می‌کند و همزمان اجازه نمی‌دهد دولت موانع پیش رو برای ارتباط مالی با اروپا را بردارد. انگار گوشت را باید کاشت و انگار نه انگار که گوشت گران شده چون دامدار درگیر خوراک است و خوراک بدون گشایش ارزی تأمین نمی‌شود و گشایش ارزی در گرو کانال مالی است.

رحیم پور ازغدی:

دختر و پسر دبستانی هم می‌توانند ازدواج کنند

دست آخر اینکه ، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره محدودیت سنی ازدواج در اسلام گفت: اسلام می‌گوید به محض اینکه غریزه جنسی بیدار شد، حتی هنوز کامل هم بیدار نشده ازدواج کنید. اصلاً اسلام شرط بلوغ را هم برای ازدواج نگذاشته است. به گزارش «انتخاب»، او ادامه داد: اسلام به قدری با مسأله رابطه دختر و پسر باز برخورد کرده که می‌گوید حتی دختر و پسر دبستانی هم می‌توانند با هم ازدواج کنند. اصلاً حد سنی ندارد؛ نه از این طرف نه از آن طرف. وی افزود: زن و مرد صد ساله هم می‌توانند با هم ازدواج کنند. یک پسربچه هم که مدرسه ابتدایی می‌رود، اسلام منع نکرده. ممکن است بگوید دختر و پسر فعلاً با رابطه عاطفه که هنوز هم رابطه جنسی نشده، می‌توانند زن و شوهر باشند. ازغدی گفت: اصلاً اسلام محدودیت و عقده جنسی ایجاد نکرده. هیچ شرط سنی برای ازدواج نگذاشته. فقط گفته اگر بچه است چون حواسش به حقوق و مصلحتش نیست، ولیّ او نظارت کند که سر او کلاه نرود.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

رزمایش اقتدار ۹۷ ارتش پایان یافت

رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با دستیابی به تمام اهداف از پیش تعیین‌شده پایان یافت. به گزارش تسنیم، در این رزمایش که به ‌مدت 2 روز در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان برگزار شد، بیش از 12 هزار نیروی هجومی شرکت کردند و انواع عملیات‌های تازش آفندی، تک هماهنگ‌شده و پاکسازی را با استفاده از نیروهای واکنش سریع به ‌اجرا درآوردند. بنا بر این گزارش، یگان‌های زرهی، توپخانه، واکنش سریع، پیاده مکانیزه، مهندسی رزمی، مخابرات و جنگال، پهپاد و هوانیروز با پشتیبانی جنگنده‌های نیروی هوایی در این رزمایش نقش‌آفرینی کردند. در مرحله نخست رزمایش بزرگ اقتدار 97 نزاجا، پس از شناسایی پهپادها و بالگردهای هوانیروز، تیپ 55 ه‍وابرد و تیپ 25 واکنش سریع با تجهیزات کامل توسط بالگردهای ترابری شنوک و 214 با عملیات هلی‌برن وارد منطقه رزمایش شدند و علاوه بر شناسایی، به عملیات پاکسازی و انهدام عناصر، تجهیزات و استحکامات دشمن فرضی پرداختند. در مرحله پایانی رزمایش اقتدار 97 نزاجا، توپخانه‌های ثابت و متحرک نیروی زمینی ارتش با حجم وسیع در کالیبر‌های مختلف مواضع دشمن را از فواصل بین 10 تا 30 کیلومتری با شلیک گلوله‌های هوشمند و نقطه‌زن مورد اصابت قرار دادند. همچنین یگان‌های زرهی و پیاده مکانیزه، با انجام عملیات هجومی و تک هماهنگ‌شده به‌سمت دشمن، مواضع و تجهیزات آنها را منهدم کردند.

تأکید بر هم‌افزایی‌ و همکاری‌ نیرو‌های مسلح

فرمانده نیروی دریایی ارتش و فرمانده نیروی دریایی سپاه در فضایی صمیمی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش سپاه‌نیوز، امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه جمعی از معاونان و مسؤولان نداجا با حضور در ستاد فرماندهی نیروی دریایی سپاه، با دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده این نیرو دیدار و در فضای صمیمی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. فرماندهان نیروی دریایی ارتش و سپاه در این دیدار با اظهار خرسندی از همدلی، برادری و وحدت موجود بین ارتش و سپاه و راهبردی دانستن نیروی دریایی در نگاه رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا، گسترش و تعمیق تعاملات، همکاری‌ها و هم‌افزایی‌ها در اجرای هرچه بهتر مأموریت‌های محوله در صیانت از حریم دریایی ایران اسلامی را مورد تأکید قرار دادند. همچنین در این دیدار امیر خانزادی و سردار تنگسیری اقتدار دفاعی و قدرت بازدارندگی اطمینان‌بخش ایران اسلامی را ثمره وحدت و یکپارچگی نیرو‌های مسلح تحت تدابیر و منویات فرماندهی معظم کل قوا دانسته و بر عزم و اراده راسخ مدافعان دریایی کشور در ارتش و سپاه، بر ناکام گذاردن هرگونه تهدید و توطئه دشمنان علیه حریم دریایی میهن اسلامی تاکید کردند.

انتقاد از عدم ارسال پرونده فریدون به قوه‌قضائیه

عضو کمیسیون آموزش گفت: تخلفات اثبات شده پرونده فریدون باید به قوه‌قضائیه ارجاع شود اما ظاهرا اراده کافی برای این کار وجود ندارد. محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، به اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به تخلف تحصیلی حسین فریدون اظهار کرد: گزارش رسیدگی به این پرونده در کمیسیون آموزش به اتمام رسیده است. وی افزود: طبق آیین‌نامه، کمیسیون آموزش و تحقیقات موظف بود طی 10 روز گزارش بررسی این پرونده را ارائه دهد، درحالی که پس از گذشت یک سال هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است، این امر برای نظام پارلمانی و سوگندی که نمایندگان یاد کرده‌اند بسیار تاسف‌آور است. ابطحی تصریح کرد: این گزارش باید برای قرائت به هیأت‌رئیسه مجلس تحویل شود و تخلفات اثبات‌شده هم باید به قوه‌قضائیه ارجاع شود اما به نظر می‌رسد اراده کافی برای انجام این کار وجود ندارد.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات