صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۱۳۹۳۹

شکست کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران

 عضو گروه بین المللی بحران کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران را تنها دارای چهار عضو دانست که ره به جایی نمی برد و گفت: آمریکا در ایجاد اتحاد بیشتر علیه ایران در ورشو و مونیخ شکست خورد.
علی واعظ روز دوشنبه در یادداشت های توئیتری خود نوشت: کنفرانس مونیخ، ورشو و سوچی که با اختلاف کوتاهی از هم برگزار شدند نشان دادند که نظام امنیتی کنونی جهان با خطر از هم گسیختگی روبرو است.
وی افزود: یکی از موارد اختلافی بین بازیگران اصلی صحنه امنیت بین الملل – یعنی اروپا و آمریکا – چگونگی مواجهه با ایران است. شرکت کنندگان کنفرانس مونیخ بیش از هر چیز از خلا امنیتی کنونی جهان نگران بودند.
عضو ارشد گروه بین المللی بحران ادامه داد: اختلافات بین دو ستون اصلی این نظام – یعنی اروپا و آمریکا – مدتی است که بالا گرفته است و مواضع یکجانبه گرایانه نمایندگان دولت ترامپ در مونیخ هیچ کمکی به کاهش این تنش ها نکرد.
واعظ با بیان اینکه پیش بینی ناپذیری دولت کنونی آمریکا و رویکرد یک جانبه گرایانه آن احتمال ایجاد خلاء رهبری در سطح جهانی را بالا برده و همزمانی این وضعیت با قدرت گرفتن چین و روسیه اروپایی ها را بسیار نگران کرده است.
وی تاکید کرد: اگرچه اتحادیه اروپا و آمریکا هر دو به فعالیت های منطقه ای و موشکی ایران معترضند اما بر سر شیوه مقابله با ایران اختلاف نظر دارند. مایک پنس معاون ترامپ از اروپایی ها خواست که از برجام خارج شوند اما آنها همچنان بر حفظ این توافق تاکید دارند.
این تحلیلگر مسایل بین المللی تصریح کرد: مواضع آمریکا در مونیخ و ورشو نشان می دهد که دولت ترامپ در حال یارکشی است چراکه به خوبی می داند کمپین فشار حداکثری علیه ایران با ۴ عضو –آمریکا، عربستان، امارات و اسرائیل – به جایی نخواهد رسید. از آن سو ائتلاف روسیه، ایران و ترکیه هم بسیار شکننده است.
واعظ با بیان اینکه تلاش های آمریکا برای جذب متحدین بیشتر برای مقابله با ایران هم در مونیخ و هم در ورشو با شکست مواجه شد، خاطرنشان کرد: یکی از بدترین لحظات برای آمریکا در مونیخ رقم خورد؛ هنگامی که مکث پنس بعد از بردن نام ترامپ و ابلاغ سلام او، به جای تشویق، با سکوت سنگین حضار مواجه شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات