صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۱۴۰۰۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 5 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آن روزی که این انقلاب یک نهال ضعیف بود، همه‌ دشمنان متحد شدند ولی نتوانستند کاری بکنند، بنابراین امروز که آن نهال تبدیل به یک درخت تناور شده است، هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.(1397/11/29)

▼ حرف روز
مستندهای مغفول!
مستند «روایت رهبری»، روایتی از وقایع مربوط به انتخاب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به ‌عنوان رهبر انقلاب اسلامی است که در روزهای گذشته از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد. تشنگی مردم برای دیدن این تصاویر که بعد از 30 سال برای اولین بار صورت می‌گیرد، نشان‌دهنده آن است که رسانه ملی ظرفیت‌های عظیمی دارد که مغفول مانده است. این مستند سه قسمتی در شرایطی به نمایش درآمده است که شبکه‌های ضد انقلاب در دو سال اخیر هجمه گسترده‌ای را علیه انقلاب اسلامی و مهم‌ترین رکن آن، یعنی ولایت فقیه و انتخاب رهبری آغاز کرده‌اند. در روایت‌های متعدد این فیلم‌ها مهم‌ترین نکاتی که مخاطب مشاهده می‌کند عبارت است از:
1ـ مخالفت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با رهبری خود، ایشان مهم‌ترین مخالف انتخاب خود بودند و هیچ‌یک از اعضای خبرگان به این اندازه با صراحت و اصرار این مخالفت را بیان نکردند. در این فیلم ایشان می‌گوید: «اولاً، باید خون گریست بر جامعه اسلامی که حتی احتمال کسی مثل بنده در آن مطرح شود... من حقیقتاً لایق این مقام نیستم.» نمایش چنین صحنه‌ای که نشانه تواضع رهبر معظم انقلاب است؛ مهم‌ترین و بهترین تبلیغ برای جمهوری اسلامی ایران است که ایشان برای رهبر شدن نه تنها نمی‌جنگد؛ بلکه خود مهم‌ترین مخالف است.
2ـ حضرت امام(ره) پیش از رحلت خود دستور اصلاح قانون اساسی و حذف شرط «مرجعیت» را مطرح کردند؛ لذا شرط مرجعیت در بازنگری برداشته شد و به «فقیه عادل و باتقوا» تغییر کرد. با این‌ حال در زمان رحلت امام(ره)، قانون اساسی در حال بازنگری بود و انتخاب رهبر غیرمرجع، در جلسه تاریخی خبرگان موقتی بود. علت انتخاب مجتهد نیز این بود که امام در نامه به مرحوم آیت‌الله مشکینی به انتخاب مجتهد به‌جای مرجع تقلید نظر می‌دهند. لذا انتخاب آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در خرداد 68 از این نظر موقت بود تا قانون اساسی به تصویب برسد و در اجلاس تابستان همان سال دوباره رأی‌گیری شد و ایشان به‌ عنوان رهبر دائم نظام اسلامی انتخاب شدند. تهیه، تولید و پخش این مستند با توجه به وجود فیلم و صوت جلسات در صداوسیما و مجلس خبرگان اگرچه دیرهنگام، اما قابل تقدیر بود.
واقعیت این است که استفاده از مستندات موجود یکی از روش‌های اقناع افکار عمومی و روشنگری درباره شبهات و دروغ‌های رسانه‌ای دشمنان است که متأسفانه آن‌طور که باید از آنها بهره‌گیری نشده است. شیوه‌ای که رسانه‌هایی چون؛ بی‌بی‌سی، من‌وتو و... در سال‌های اخیر در راستای اهداف خود به تکرار از آن استفاده می‌کنند!

▼ گزارش روز 
اگر برجام نبود؟
اگر برجامی وجود نداشت، اوضاع اقتصادی امروز ما چگونه بود؟ تحریم‌ها در چه وضعی قرار داشتند؟ برجامی که قرار بود تمام تحریم‌ها را بالمره بردارد امروز در چه وضعیتی قرار دارد؟ اینها سؤالاتی است که امروز در ذهن مردم وجود دارد، مردم می‌خواهند بدانند برجام که با توجیه حمایت از سفره‌های‌شان منعقد شد، توافقی که برای آمدن سرمایه‌های خارجی، برای رونق اقتصادی و کسب و... پذیرفته شد، حالا با این مسائل چه نسبتی دارد؟! برای پاسخ به این پرسش دو نکته، روشنگر است؛ اول تلاش‌های ویژه و قابل توجه بسیاری از حامیان برجام، از اعضای تیم مذاکره‌کننده تا حامیان رسانه‌ای توافق جامع هسته‌ای است که این روزها مدعی شده‌اند، اهداف برجام اساساً اقتصادی نبوده است و ما برای حل مسائل امنیتی توافق هسته‌ای را به امضا رساندیم، که معنای ساده آن می‌شود؛ تغییر هدف‌گذاری برجام به دلیل ناتوانی این توافق برای حل مشکلات اقتصادی! و نکته دوم اینکه اظهارات برخی از شخصیت‌های سیاسی از جمله اعتراف تلخ وزیر امور خارجه کشورمان است که در مصاحبه‌ای درباره وضعیت فروش نفت ایران در این ماه‌ها اعلام می‌کند: «کمتر از مقداری است که ما قبل از توافق هسته‌ای و زمانی که تحریم‌های سازمان ملل متحد وجود داشت، می‌فروختیم.» یا اینکه علی ربیعی وزیر سابق و حامی امروز دولت اعتدال می‌گوید: «وقتی شرایط به گونه‌ای شود که ارز حاصل از فروش نفت و صادرات غیرنفتی به سختی وارد کشور شود، یا سرمایه‌گذاری خارجی با مانع‌تراشی دشمنان ایران مواجه شود، وضعیت، خاص و متفاوت خواهد شد. حتی تحریم در دوران دولت دهم هم به این شدت نبود. تمام کسانی که تحریم‎ها را دنبال می‏‌کردند می‏‌دانند که این دو تحریم کاملاً با هم متفاوت است.» اظهاراتی که به روشنی میزان موفقیت برجام را نشان می‌دهد. اما سؤال اینجاست که چرا با چنین وضعیتی همچنان برخی برای رفتن به سمت غرب و پذیرش FATF و... اصرار دارند، در حالی که تنها نتیجه برجام؛ بازرسی‌های گسترده، تحریم‌های بیشتر و تعطیلی بخش عمده صنعت هسته‌ای کشور بوده است!

▼ خبر ویژه
اسم رمز تجارت جدید سلطنت‌طلبان
رضا پهلوی، فرزند شاه فراری ایران این روزها با پشتیبانی دلارهای سعودی‌ـ آمریکایی اقدامات فراوانی را در راستای براندازی جمهوری اسلامی پایه‌ریزی می‌کند. چندی پیش بود که جمعی از سلطنت‌طلبان سازوکاری را با هدف براندازی نظام با عنوان «فرشگرد» بنیانگذاری کردند که البته با انتقادات فراوانی از سوی دیگر مخالفان جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. اکنون رضا پهلوی سازوکار جدیدی را برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران با عنوان «ققنوس» و به همراهی جمعی از سلطنت‌طلبان ترتیب داده است تا بتواند از این طریق گاوهای شیرده اطراف خود را بیش از پیش بدوشد. علی علیزاده، کارشناس مسائل سیاسی در توئیتر خود با اشاره به پروژه «ققنوس» نوشت: «جناب رضا پهلوی! شنیده‌ام بیزنس جدید افتتاح کرده‌اید. شنیده‌ام «لاشخور» رنگ می‌کنید‌ و جای «ققنوس» می‌فروشید. مبارک است! ولی یک سؤال؛ هزینه این «رنگ کردن» چقدر است و کدام دولت پولش را داده؟ آیا بخشی از ۳۰۰ میلیون دلاری است که تابستان گذشته در خبرها آمد از بن‌سلمان گرفتید؟ یا بودجه جدید است؟» از نکات جالب و قابل توجه هیئت مؤسس این تشکیلات، حضور فردی سلطنت‌طلب با نام «فرخ زندی» است. زندی از جمله افرادی است که چند سال پیش در پارلمان کانادا خواستار تحریم بانک مرکزی و نفت و گاز ایران شده بود و حالا از اعضای مؤسس تشکیلاتی است که به گفته رضا پهلوی برای کمک به آینده ایران پایه‌گذاری شده است!

▼ اخبار
1ـ گروگان گرفتن معیشت مردم برای امضای معاهدات استعماری

«احمد شیرزاد»، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز با تأکید بر ضرورت امضای لوایح مالی غرب از سوی ایران نوشته است: «قدر مسلم احتیاج داریم، بتوانیم مبادلات پولی و بانکی با نهادهای بین‌المللی داشته باشیم و بدون این مبادلات اصلاً امکان حیات اقتصادی وجود ندارد.» او می‌افزاید: «ما نمی‌توانیم دور ایران دیوار بکشیم و مبادلات را محصور و محدود به دامنه داخل مرزهای‌مان کنیم. حتماً به مبادلات گسترده اقتصادی با خارج کشور نیاز داریم، چه از حیث واردات کالاهای مختلف مورد نیازمان و چه از حیث صادرات کالاهای مازاد؛ نفت و محصولات پتروشیمی که داریم. همین الآن مورد گوشت را نگاه کنید که اگر نتوانیم وارد کشور کنیم، مردم دچار فقر غذایی می‌شوند.» گفتنی است، صحبت‌های شیرزاد که مصداقی از نظریه «گروگان گرفتن معیشت مردم برای امضای معاهدات استعماری» محسوب می‌شود، در حالی است که تجربه جهانی چنین سخنانی را تأیید نمی‌کند.

2ـ دهه‌ها جلوتر از کارشناسان اقتصادی
رئیس اسبق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه، کارنامه اقتصادی دولت مطلقاً قابل دفاع نیست، گفت: اصلاح وضع فعلی به دگرگونی در برخی تفکرات، مدیران اقتصادی و ساختارها نیازمند است. علی‌نقی‌ خاموشی اظهار داشت: بنده معتقدم رهبر معظم انقلاب نسنجیده و بدون توجه به واقعیات صحبت نمی‌کنند. بنده به کرات دیده‌ام که ایشان فهمی متفاوت از بقیه دارند و چیزهایی را می‌بینند که امثال ماها نمی‌بینیم. وقتی می‌فرمایند اقتصاد مقاومتی راهکار عبور از مشکلات است، بنده به فرمایش ایشان باور دارم. برای ناباوران هم دلایل فنی و اقتصادی دارم. اینکه در چهل سالگی انقلاب به دنبال تغییر ساختار اقتصادی و خوشبین به آینده هستند هم نشان می‌دهد که ایشان به وجود راهکارهای فوری باور دارند. گذشت زمان برای امثال بنده که عمری در اقتصاد بوده‌ایم نشان می‌دهد که معظم‌له، دهه‌ها جلوتر از بقیه می‌اندیشند.

3ـ شایعه‌سازی مجدد درباره حصر
«علی یونسی»، فعال اصلاح‌طلب و دستیار سابق رئیس‌جمهور گفته است: «موضوع حصر قدم ‌به ‌قدم به سمت حل شدن پیش می‌رود. الآن در مورد شخص آقای کروبی این اتفاق به ‌صورت آرام در حال وقوع است و پیش‌بینی من این است که مسئله حصر بعد از چند ماه شکسته شده و تقریباً رفع می‌شود.» پیش از یونسی نیز حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور این‌طور گفته بود که از حصر فقط یک پوسته مانده است! این درحالی است که پیش از این بارها اعلام شده است، حصر به دلیل دفاع از حق و رأی مردم در سال ۸۸؛ مادام که فتنه‌گران محصور «عذرخواهی رسمی» نکنند، برداشته نخواهد شد؛ چراکه پر واضح است اگر عذرخواهی رسمی اشاره شده صورت نگیرد و حصر برداشته شود؛ به این معنا خواهد بود که نظام اسلامی تهمت سال ۸۸ مبنی بر تقلّب در آرای مردم را پذیرفته است.

4ـ فشار تهدید و اولتیماتوم برای چیست؟!
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به تمدید مهلت FATF به ایران نوشت: «مجمع عمومی FATF چهار ماه دیگر به ایران برای تکمیل توصیه‌های چهل‌گانه‌اش فرصت داد. دو سال است این سیاست‌ها را در پیش گرفته‌اند. در دو ماه گذشته به جای بحث فنی و استدلال فشارهای سیاسی و رسانه‌ای بسیاری به مجمع تشخیص مصلحت وارد کردند، تا تصمیم عجولانه‌ای گرفته شود. مرتب گفته می‌شد آخر بهمن ما را در لیست سیاه قرار می‌دهند، در حالی که سؤالات و ابهامات فراوانی درباره توصیه‌های ‌FATF وجود دارد. از دولت انتظار می‌رود با دیپلماسی قوی، کشور را از فرو غلتیدن در باتلاقی جدید بازدارد. وقتی می‌توان با کوشش برای رفع ابهام و ایجاد شفافیت پیش رفت، این حجم از فشار تهدید و اولتیماتوم چه هدفی را دنبال می‌کند؟»

▼ اخبار کوتاه
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به موضوع تحریم انتخابات که طی چند روز گذشته برخی فعالان سیاسی مطرح کردند، واکنش نشان داد و در صفحه توئیتر خود نوشت: «تحریم انتخابات حربه‌ای زنگ‌زده است و آنان که بر این تنور می‌دمند، آزاداندیش نیستند، جزم‌‌اندیشند. تحریم انتخابات، نه دوستی، که دشمنی با مردم است. باید به جای تحریم انتخابات، افکار باطل خود را تحریم کنند. البته، همیشه روسیاهی نصیب تحریم‌کنندگان شده است؛ فاعتبروا یا اولی الابصار.»
آیت‌الله هاشم بطحایی، با انتقاد از ژست اپوزیسیون برخی از مسئولان  گفت: همه مسئولان از جمله سه قوه می‌گویند باید مشکلات حل شود؛ چه کسی باید این مشکلات را حل کند؟ همه فریاد می‌زنید، پس فریادرس کیست؟ اگر فقط داد می‌زنید و نمی‌دانید فریادرس کیست که مصیبت است و اگر می‌دانید خودتان فریادرس هستید، ولی فریادزن شده‌اید، اشتباه است. مصیبت فعلی اینجاست که خود فریادرس هستید، اما به صف طلبکار‌ها می‌روید!
رجب طیب اردوغان، در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان ترک گفت: ما هرگز از پیگیری موضوع ترور خاشقجی دست برنخواهیم داشت؛ چرا که این جنایت در خاک ترکیه صورت گرفته است. وی افزود: نمی‌توان بر این جنایت سرپوش گذاشت و اسناد و مدارکی که ما داریم این جنایت را اثبات می‌کند. رئیس‌جمهور ترکیه این سؤال را مطرح کرد که اگر ولی‌عهد سعودی نمی‌داند قاتل خاشقجی کیست، پس چه کسی می‌داند؟
سلمان‌بن‌عبدالعزیز، طی فرمانی سلطنتی، «ریما» دختر «بندربن‌سلطان» سفیر اسبق عربستان در آمریکا را به سمت سفیر جدید ریاض در واشنگتن منصوب کرد. وی همچنین «خالدبن‌سلمان» سفیر پیشین این کشور در آمریکا را به سمت معاون وزیر دفاع منصوب کرد. پیشتر «خالدبن‌سلمان» فرزند پادشاه عربستان سفیر ریاض در آمریکا بود.
خاویر سولانا، در یادداشتی اذعان کرد: چهار دهه خصومت با ایران هیچ دستاوردی‌ـ برای غرب‌ـ نداشت، اما جریان مذاکرات هسته‌ای منجر به برجام شد، شاهد بودیم که تنها در یک دوره تعامل و مذاکره توانستیم به یک توافق هسته‌ای تاریخی با ایران برسیم. باید مشخص شود که کدام رویکرد در مواجهه با ایران مؤثرتر است.

هشتصدوهشتادوهشتمین شماره صبح صادق منتشر شد؛
در این شماره می‌خوانید:
گفت‌وگوی اختصاصی با فرمانده نیروی دریایی ارتش: هر متجاوزی را غافلگیر می‌کنیم/ پرونده ویژه خودرو؛ پراید در مسیر غرور قیمت/ FATF گره‌گشا یا گره‌ساز/ نظریه نظام انقلابی/ پژوهشگاهی برای همه نیروهای مسلح و...
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات