صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۱۴۰۴۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 8 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): هرکس به وعده‌ الهی باور ندارد، به این ۴۰ سال نگاه کند که دشمنان هرکار توانستند کردند. بعد از ۴۰ سال آنها ضعیف‌تر و ما قوی‌تریم.(1397/12/7)

▼ حرف روز
دو توصيه کليدي و يک استعفا
رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز يکشنبه در ابتداي جلسه‌ درس خارج فقه‌شان حديثي از حضرت امام صادق(ع) درباره‌ «عاقبت‌انديشي در امور و لزوم نشاط در کارها» شرح دادند. ايشان با استناد به اين روايت به مسئولان دو توصيه کليدي داشتند: «توصيه‌ من به همه‌ کساني که مديريتي دارند، مسئوليتي دارند، چه در قوّه‌ مجريه، چه در قوّه‌ قضائيه، چه در مديريت‌هاي گوناگون، اين است که افسردگي و ملالت و بي‌حوصلگي را از خودشان دور کنند نااميدي را از خودشان دور کنند، و بدانند که کار دارد پيش مي‌رود، انقلاب حرکت مي‌کند... بنابراين بي‌حوصلگي و مانند اينها را همه، اعمّ از مديران ارشد، مديران متوسّط، مديران پایين کنار بگذارند؛ اين يک. دوّم، عاقبت‌انديشي؛ کاري که مي‌خواهند انجام بدهند، ببينند عاقبتش چه مي‌شود؛ اين تصميمي که شما مي‌خواهي بگيري، اين حرکت را تصويب کني يا رد کني، ببين عاقبتش چه مي‌شود، دنباله‌اش چيست، حرکت دشمن در قبال اين چيست، شما چه کار ميتواني بکني؛ فکر اينها را بکن، بعد آن وقت مخلصاً لله عمل کن.»
همزمان با انتشار اين سخنان بود که روز گذشته خبر استعفای وزير امور خارجه نيز به يکباره انتشار يافت. اين اقدام که ظاهراً از ناهماهنگي‌هايي در درون دولت حاصل آمده، با تعجب افکار عمومي همراه شده است. علل و دلايل اقدام آقاي ظريف هر چه باشد، در ارزيابي اين اقدام مي‌توان گفت که بدون توجه به دو توصيه مذکور صورت گرفته است.
افسردگي، ملالت و بي‌حوصلگي را ميتوان در اين ماجرا مشاهده کرد. آقاي ظريف که اين روزها سياست 67 ماهه حاکميت در دوران مديريتش بر دستگاه سياست خارجي را بدون نتيجه مي‌بيند و آخرين تلاشهايش براي حل مشکلات اقتصادي از طريق ديپلماسي مذاکره با غرب نيز دستاورد چشمگیری نداشته است، گويا ديگر حوصله‌ چنداني براي تداوم راه نداشته و با ايجاد اختلاف‌نظر، فرصت را مناسب يافته و استعفا را بر تداوم کار و پذيرش مسئوليت ترجيح داده است! در حالي که مي‌توانستيم شاهد نوع ديگري از واکنش باشيم که اينچنين هزينه‌اي براي دستگاه ديپلماسي کشور نداشته باشد.
عاقبت‌انديشي نيز در اين تصميم آقاي ظريف به چشم نمي‌خورد؛ همزماني اين استعفا با حضور آقاي بشار اسد در ايران و ديدار با رئيس‌جمهوري و رهبري معظم انقلاب دستاورد مهم منطقه‌اي و بين‌المللي به حساب مي‌آيد که اين استعفا موجب شده اين رخداد مهم تا حدي تحت‌الشعاع قرار گيرد. در خوشبينانه‌ترين حالت مي‌توان گفت نداشتن عاقبت‌انديشي و بي‌توجهي به پیامدهای اين اقدام براي کشور موجب فرصت‌سوزي دستگاه ديپلماسي شده است.

▼ گزارش روز
غرب‌باوری لیبرال‌های وطنی، هزینه از جیب مردم!
از همان روز که ایالات متحده آمریکا کدخدای جهان نامیده شد و گفته شد برای حل مسئله هسته‌ای باید با این کشور پای میز مذاکره نشست تا اکنون که از پشت تریبون‌ها برای پیوستن بهFATF  و تصویب پالرمو و... فشار می‌آورند، یک مسئله مشترک وجود دارد و آن هزینه از جیب مردم است! از همان روزهای حساس مذاکرات که رسانه‌های اصلاح‌طلب تیتر می‌زدند هر روز تأخیر در انجام توافق هسته‌ای و اجرای برجام میلیون‌ها دلار به کشور ضرر و آسیب می‌زند تا امروز که با تیتر «تندروی از افراطیون، هزینه از جیب مردم!» می‌نویسند: «خواسته یا ناخواسته افراطیون داخلی مواضع سیاسی کشور را تضعیف کرده‌اند و از همه مهم‌تر انتخاب هر گزینه‌ای معیشت مردم را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، راهی جز همراهی با عرف جهانی و قواعد بین‌المللی وجود ندارد... با واقع‌گرایی در سیاست خارجی و همراه شدن با عرف جهانی امکان کم کردن اثرات منفی تحریم‌های ظالمانه وجود دارد. همان‌طور که با رد لوایح چهارگانه دست بیگانگان برای فشار بیشتر به ایران بازتر می‌شود.» یک مسئله مشترک وجود دارد و آن، تحمیل خسارت به کشور است! اما نقطه فصل و متفاوت این دو کجاست؟ امروز شاهد هستیم که صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای کشور که هزینه‌های فراوانی برای آن شده بود، عزیزترین جوانان این کشور در مسیر پیشرفت آن به دست سرویس‌های امنیتی صهیونیستی به شهادت رسیدند و می‌توانست زمینه‌ساز گام‌های بلند ایران در مسائل پزشکی، صنعتی و علمی شود، در توافقی که اکنون به صراحت می‌توان گفت تنها نفع آن شناخت دقیق‌تر ایالات متحده آمریکا برای نسل‌های نو انقلاب اسلامی و تجربه عینی از منش و روش و خوی دشمنان ملت ایران بود، تعطیل شد و بسیاری از دستاوردهای این صنعت از بین رفت؛ اما این بار دیگر برای هیچ کس قابل قبول نخواهد بود که به سادگی و با طرح دوگانه‌های معیشت‌ـ توافق مؤلفه‌هایی، چون حضور منطقه جمهوری اسلامی، سامانه‌های دفاعی و... را از دست بدهیم و اجازه هزینه مجدد از جیب مردم به لیبرال‌های وطنی داده نخواهد شد.

▼ خبر ویژه                  
آمریکایی‌ها هم همین را می‌خواهند!
در حالی برخی مقامات دولتی بر ضرورت تصویب لوایح الحاق ایران به پالرمو و CFT در مجمع در راستای مقابله با تحریم‌ها تأکید دارند که مقامات ارشد آمریکایی به شدت موافق ایجاد این زیرساخت‌ها از سوی ایران هستند. رئیس‌جمهور نیز دیروز در مجمع عمومی سالیانه بانک مرکزی درباره این موضوع گفت: اگر رابطه ما با گروه اقدام مالی قطع شود، فعالیت بانکی ما در سطح جهان با مشکل مواجه می‌شود. این اظهارات از سوی برخی مقامات ارشد دولتی در حالی بیان می‌شود که مقامات ارشد آمریکایی و رئیس FATF به صراحت به عکس این ادعا اعتراف و اذعان می‌کنند. در جلسه استماع کنگره آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۸ (شهریور ماه ۱۳۹۷)؛ همزمان با اوج‌گیری قیمت دلار در بازار آزاد و وضعیت بلاتکلیف لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT در مجلس شورای اسلامی، «مارشال بیلینگزلی» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا که همزمان ریاست FATF هم بر عهده دارد، به صراحت اعلام کرد: «تلاش‌های ما همراه با سوء مدیریت و فساد در اقتصاد ایران هم‌اکنون به نتایجی دست یافته است و من امروز یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی این روزهای ایران را به کنگره نشان می‌دهم و این شاخص، ارزش ریال نسبت به دلار آمریکاست. در طول تاریخ تحریم‌های ایران ما چنین افتی را در ارزش ریال ندیده‌ایم. ریال ایران اکنون به اندازه یک صدوچهل هزارم دلار معامله می‌شود [یک دلار معادل ۱۴۰ هزار ریال است] و دوسوم ارزش خود را از دست داده است.»


▼ اخبار
1ـ پیام مهم سفر اسد به ایران برای صهیونیست‌ها
رسانه‌های صهیونیستی سفر بشار اسد به ایران و دیدار او با مقامات ارشد جمهوری اسلامی را نشانه عمق هم‌پیمانی بین ایران و سوریه توصیف کردند. شبکه المیادین در این باره گزارش داد: درست وقتی که بنیامین نتانیاهو خود را آماده سفر به روسیه برای دیدار با ولادیمیر پوتین کرده و موضوع ایران را نقطه محوری مذاکراتش قرار داده، تصاویر سفر بشار اسد به ایران برای دیدار با آیت‌الله[العظمی] خامنه‌ای و حسن روحانی، منتشر شد و پیمان محکم و استراتژیک بین دو کشور را به نمایش گذاشت. «روعی قیس» تحلیلگر نظامی شبکه «کان» رژیم صهیونیستی در این باره می‌گوید: دیدار اسد با رهبر عالی و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، آن ‌هم در حضور قاسم سلیمانی، یعنی ادامه حمایت ایران و عمق پیمان استراتژیک بین دو کشور که بسیار برای اسرائیل دارای اهمیت است. به‌گفته تحلیلگران صهیونیستی، ممکن است همزمانی برنامه‌ریزی سفر نتانیاهو به روسیه با سفر بشار اسد به ایران، اتفاقی نباشد و ملاقات رئیس‌جمهور سوریه در تهران با عالی‌ترین مقامات جمهوری اسلامی ایران، به هیچ عنوان نشانه خوبی برای نتانیاهو نیست.

2ـ تهدید وقیحانه صهیونیست‌ها علیه حزب‌الله
صهیونیست‌ها که در حال فضاسازی علیه حزب‌الله لبنان هستند در اقدامی وقیحانه به طور علنی اعلام کردند، سلاح‌های غیر معمولی در اختیار دارند که در صورت حمله حزب‌الله آنها را علیه حزب‌الله به ‌کار خواهند گرفت. پایگاه ایندیپندنت به‌نقل از یک مقام نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: ارتش اسرائیل فناوری‌ها و سلاح‌های غیر معمولی در اختیار دارد که می‌تواند خسارت‌های بی‌سابقه و پیش‌بینی‌ناپذیری به حزب‌الله و زیرساخت‌هایی از لبنان که در اختیار حزب‌الله است، به‌ویژه در ضاحیه جنوبی و مناطق جنوب لبنان، وارد کند. به‌نظر می‌رسد تلاش صهیونیست‌ها برای فضاسازی علیه حزب‌الله در داخل و خارج لبنان ادامه دارد. اما نکته مهم این است که صهیونیست‌ها بخشی از این سخنان را از سر ترس و برای آرام کردن افکار عمومی خود بیان می‌کنند.

3ـ تکذیب خبر استعفای مدیران و سفرای خارجی
بهرام قاسمي، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه، متن انتشاریافته از استعفای وزیر امور خارجه دستکاری شده و ناقص است، گفت: هر گونه تفسير و تحليل علل استعفاي دكتر محمدجواد ظريف غير از آنچه ايشان در صفحه اينستاگرام شخصي خود آورده‌اند، نادرست و عاري از هرگونه حقيقت است و همان‌گونه كه دفتر رياست محترم جمهوري امروز اعلام داشتند اين استعفا مورد پذيرش قرار نگرفته است. وی ضمن تکذیب خبر برخی از رسانه‌های خبری مبنی بر قصد استعفاي جمعي از مديران و سفراي جمهوري اسلامي ايران، تأکید کرد: وزارت امور خارجه و تمامی مديران و سفراي جمهوري اسلامي ايران با كمال صلابت و جديت تمام به انجام وظايف خطير خود برای پيشبرد سياست خارجي كشور و مصالح، منافع و امنيت ملي ايران ادامه خواهند داد.

4ـ ترامپ هیچ درکی از اقتصاد ندارد
جنت یلن، رئیس کل پیشین بانک مرکزی آمریکا طی مصاحبه‌ای با انتقاد شدید از رویکرد اقتصادی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که ترامپ هیچ درکی از سیاست‌های اقتصادی یا اهداف بانک مرکزی آمریکا ندارد. یلن گفت: حدود یک سال است که چین و آمریکا در تنش تجاری قرار دارند که این امر به اعمال تعرفه بر کالاهای وارداتی چین به آمریکا و بالعکس منجر شده است، این کار وی اشتباه است. او معتقد است: حملات کنونی ترامپ علیه ژروم پاول که هم‌اکنون ریاست بانک مرکزی آمریکا را برعهده دارد، به اعتماد عمومی نسبت به بانک مرکزی این کشور آسیب وارد می‌کند. این مقام اسبق آمریکایی همچنین گفت: به نظر نمی‌رسد ترامپ درکی از دو مسئولیت بزرگ مهار تورم و حمایت از اشتغال بر دوش بانک مرکزی آمریکا داشته باشد.

▼ اخبار کوتاه
محمدرضا عارف اظهار داشت: شخصاً از برخی احزاب اصلاح‌طلب عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان گلایه‌مند هستم؛ چرا که تصور می‌شود رابطین این احزاب جمع‌بندی شورای عالی اصلاح‌طلبان را به حزب متبوع خود منتقل نمی‌کنند، به همین دلیل هیچ‌وقت احساس نکردیم رابطه تنگاتنگی با احزاب وجود دارد. رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان افزود: اگر درباره برخی مسائل جریان اصلاحات صحبت کنم، مطمئنم همان کسانی که بحث سکوت من را مطرح می‌کنند، گلایه‌مند خواهند کرد.
دریادار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج‌فارس گفت: همه شناورهایی که وارد خلیج‌فارس می‌شوند، رصد شده و اشراف کامل اطلاعاتی با آنها داریم. زمانی که ورود یک ناو بیگانه در منطقه صورت می‌گیرد، در دریای عمان ارتش و در خلیج‌فارس سپاه از نقطه ابتدا تا نقطه خروج آنها را رصد می‌کند. خلیج‌فارس خانه ما است و حضور اینها هیچ امنیتی را به ارمغان نخواهد آورد و ما و همسایگان‌مان می‌توانیم با هم‌افزایی و همدلی این منطقه مهم سوق‌الجیشی را نگهداری کنیم.
«جان برنان» رئیس پیشین سیا در گفت‌‌وگو با شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» اظهار داشت: «کره شمالی سال‌ها در حال توسعه جنگ‌افزارهای اتمی و موشک بالستیک است و آن‌ را علیه تلاش بالقوه آمریکا در متحد کردن شبه‌جزیره تحت سلطه کره جنوبی بر می‌شمارد، بنابراین کیم این مسئله را به عنوان یک تهدید عینی می‌بیند و من باور ندارم که رهبر کره شمالی تمایلی به دست کشیدن از زرادخانه اتمی خود داشته باشد.»
پس از کمبود دلار که به بحران ارزی بی‌سابقه‌ای در زیمباوه منجر شد، این کشور دلار را کنار گذاشت. در همین راستا، بانک مرکزی این کشور اعلام کرد امیدوار است این اقدام به نحو مؤثری به بازگشت ثبات به اقتصاد این کشور بحران‌زده آفریقایی کمک کند. گفتنی است، زیمباوه پیشتر به منظور مقابله با بحران ابرتورم خود در سال ۲۰۰۹ میلادی ناچار شده بود دلار را به عنوان واحد پولی خود انتخاب کند.
با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) درباره نحوه فعالیت و عناصر کلیدی دسیسه هرمی و کلاهبردارانه جدید تحت عنوان «ورد واید انرژی»، تعداد ۱۹ نفر از سرشبکه‌ها، افراد شاخص و تأثیرگذار این شبکه هرمی، در استان‌های فارس، گلستان و سمنان دستگیر و تحویل دستگاه قضایی شدند.
شبکه خبری «بلومبرگ» به نقل از «نوآم شار» مقام ارشد صهیونیستی نوشت: هکرهای ایرانی به شکل نگران‌کننده‌ای به سامانه هشداردهنده موشکی اسرائیل نزدیک شده‌اند. این مقام صهیونیست، حملات سایبری جمهوری اسلامی را مخرب‌ترین حملات در فضای سایبری امروزه توصیف کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات