صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۴۵۳۷

حرف روز/ روایتی آمریکایی!

اندیشکده «رند» از جمله مراکز تحقیقاتی آمریکا به شمار می‌آید که موضوعاتی را که ماهیت نظامی و امنیتی دارند، بررسی می‌کند. به همین دلیل در آمریکا برای کمک به ارتش این کشور در نحوه تعامل با چالش‌هایی که در حوزه امنیت ملی با آن مواجه است[...]
پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری

یادداشت: اندیشکده «رند» از جمله مراکز تحقیقاتی آمریکا به شمار می‌آید که موضوعاتی را که ماهیت نظامی و امنیتی دارند، بررسی می‌کند. به همین دلیل در آمریکا برای کمک به ارتش این کشور در نحوه تعامل با چالش‌هایی که در حوزه امنیت ملی با آن مواجه است، از این اندیشکده کمک می‌گیرند. حال این مؤسسه درباره اقدام آمریکا در زمینه قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی،گزارش مهمی را منتشر کرده و به پیامدهای احتمالی قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی آمریکا اشاره کرده است؛ به عقیده رند، این اقدام آمریکا، اقدام متقابل ایران را به همراه خواهد داشت و از این پس جان نظامیان ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه بیش از پیش در معرض خطر قرار خواهد بود. رفتار گذشته سپاه در منطقه نشان می‌دهد، ایران توانایی ایجاد چنین خطرهایی را برای نظامیان آمریکایی دارد. بر اساس گزارش رند، سپاه می‌تواند در مناطقی علیه نظامیان آمریکا اقدام کند که یا خود حضور مستقیم داشته و یا اینکه نیروهای وابسته به این کشور نفوذ بالایی در آنجا دارند؛ سوریه و عراق از جمله مناطقی هستند که احتمال تصاعد تنش میان سپاه و نیروهای نظامی آمریکا در این کشورها بالاست. در حالی که شمار نظامیان آمریکایی در منطقه کاهش یافته، اما سپاه با قدرت حضور دارد. این گزارش می‌افزاید آمریکا در وضعیت کنونی دیگر از توان دیپلماتیک گذشته برای مقابله با سپاه برخوردار نیست و حتی اگر سپاه به ناوگان دریایی آمریکا در خلیج‌فارس نیز حمله کند یا نیروهای ارتش این کشور را دستگیر کند، واشنگتن در حال حاضر نمی‌تواند از کانال‌های ارتباطی رسمی و غیررسمی برای تأمین اهداف خود استفاده کند. «رند» در نهایت با اشاره به تحولات جدید پیشنهاد می‌کند، با از میان برداشته شدن داعش، ایران و آمریکا در حال ورود به عصر جدیدی از رقابت در عراق و افغانستان هستند و در شرایطی که ترامپ از جنگ نظامی استقبال نمی‌کند، آمریکا باید راهی برای مصالحه با ایران در مسائل منطقه بیابد.
با توجه به نکات فوق، اقدام آمریکا درباره سپاه، یک نقطه عطف تلقی می‌شود و مشخصه اصلی این دوران شدت گرفتن دوران افول قدرت آمریکا در جهان و منطقه خواهد بود. به طور طبیعی پیامد چنین وضعیتی، تولید فرصت‌ها و انتخاب‌های گوناگون پیش روی جریان مقاومت و مستقل در محیط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خواهد بود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات