صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۴۴۱۷
صفحات‌مجازی‌سرداران‌سپاه‌مسدودشد

اقدامات علیه سپاه و چاقوکشی اینستاگرام

 روز گذشته و در اتفاقی کم‌نظیر، غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی اینستاگرام پیرو سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا و پس از درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های به اصطلاح تروریستی، صفحات شخصی برخی از سرداران سپاه را مسدود و از دسترس خارج کرد.

اقدامات علیه سپاه و چاقوکشی اینستاگرام




نکته جالب این بود که حتی برخی از کسانی که سال‌هاست از سازمان رسمی سپاه خارج و اکنون فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی دارند هم از گزند این اقدام اینستاگرام در امان نماندند. صفحات منتسب به فرمانده سپاه، سردار قاسم سلیمانی، سردار باقری فرمانده ستادکل نیروهای مسلح، مهندس ضرغامی، دکتر قالیباف و سردار کمالی از جمله این صفحات بودند.

درباره اقدام اینستاگرام نکات متنوعی قابل بیان است. اول این که، شبکه‌ای اجتماعی که در آن صدها صفحه غیراخلاقی، نژادپرست و حتی خشونت‌طلب فعال است، بدون توجه به آن‌ها اجازه می‌دهد آزادانه فعالیت کنند؛ اما با بهانه‌ای سیاسی -که با اصول رسانه‌های آزاد در تضاد است- صفحات فرماندهان نیروی نظامی رسمی یک کشور را مسدود می‌کند.

طبق قوانینی که اینستاگرام درباره فعالیت کاربران در این شبکه اجتماعی منتشر کرده است «مطالب ارسالی نباید دارای محتوای خشونت‌آمیز، برهنگی یا حتی نیمه‌برهنگی، تبعیض‌آمیز، غیر قانونی، دشمنی و کینه‌توزی و مخصوصاً جنسی و پورنوگرافی باشند.» درحالی که در اینستاگرام به راحتی گروه‌های تروریستی دارای صفحه هستند و هیچ ممانعتی از فعالیت انها انجام نمی‌شود و اینکه فعالیت های بسیار جنسی در آن رواج دارد اما مدیران این شرکت آمریکایی هیچ اقدامی برای حذف آن‌ها نمی‌کند.

بنابراین بر اساس همین بند از قوانین اینستاگرام می‌توان به این نکته اشاره کرد که اینستاگرام صفحه کاربری قاسم سلیمانی یا همین طور تصاویر کمک نیروهای حشدالشعبی به سیل‌زدگان را به سبب اقدام اخیر ایالات متحده آمریکا و تروریست خطاب کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مشمول موضوع خشونت برشمرده و حذف کرده است. سردار موسی کمالی، رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح با تأیید خبر انسداد صفحه اینستاگرام با تأکید بر این مطلب که «ما یک پاسداریم» گفت: «معلوم شد که اینستاگرام و تلگرام در خدمت صهیونیسم است؛ این یک نوع مبارزه است و ان‌شاءالله این مبارزه را تا سرنگونی استکبار جهانی و صهیونیسم و برگزاری نماز جماعت در مسجدالاقصی ادامه خواهیم داد.» وی درخصوص جزئیات مطالبی که در صفحه اینستاگرامی منتسب به ایشان منتشر می‌شد، گفت: «ترویج ارزش‌های اسلامی، پرداختن به موضوعات تخصصی و ارتباط با سربازان و خانواده‌های آن‌ها از جمله مطالبی بود که در این صفحه اینستا منتشر می‌شد.» سردار کمالی تأکید کرد: «در این صفحه هیچ مطلبی در ارتباط با خشونت مطرح نشده بود.»

حساب‌های متعدد اینستاگرامی وابسته به این افراد که تا این لحظه مسدود شدند، با توجه به میزان فالورهای‌شان شامل سردار قاسم سلیمانی 888.4k/235.8k/104.5k، حساب سپاه پاسداران 392.9k، سرلشکر عزیز جعفری 374.6k، محمدباقر قالیباف 228k، سرلشکر باقری 214.8k، سردار حاج سعیدقاسمی 140k و سردار موسی کمالی 24.9k است.

تلاش‌های اخیر دولت آمریکا در جهت به انزوا کشیدن ایران نشان‌دهنده ناامیدی آن‌ها از شکست کشورمان است. تحریم‌ها و فشارهای آمریکا روزبه‌روز خنده‌دارتر می‌شود. این که دولت آمریکا روزگاری ایران را تحریم تسلیحاتی و نفتی می‌کرد و امروز به چنین اقدامات سطحی و بی‌هدفی رسیده، به خوبی عمق شکست‌های آمریکا در طول چهل سال اخیر در مقابل ایران را نشان می‌دهد. تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، هرچند که صدماتی به پیکره اقتصادی کشور و معیشت مردم وارد می‌کند؛ اما نکات مثبتی نیز دارد. یکی از آن نکات، آشکار شدن بیش‌ازپیش رویکرد رسانه‌های مدعی آزادی بیان و مستقل بودن است. کارشان به جایی رسیده که از یک پست ساده در اینستاگرام و احتمالاً به‌زودی توییتر هراس دارند. مگر سپاه چه پیامی برای مردم ایران و فراتر از آن دارد که چنین هراسان شده‌اید؟

به نظر می‌رسد با توجه به مخاطب 30میلیونی فارس زبان در این شبکه مدیران باید اقدامی جدی در جهت ایجاد بستری بومی برای فعالیت کاربران ایرانی داشته باشند در آخرین ساعات تنظیم گزارش سخنگوی اینستاگرام بسته شدن صفحات مربوط به سپاه را مرتبط با تحریم های این کشور علیه سپاه دانست.

منبع: الف

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات