اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۴۶۰۹

آیا عربستان قادر است تولید نفت خود را افزایش دهد؟

عربستان در مواجهه با افزایش مصرف داخلی در ماه های آتی و در آب و هوای بیابانی سرزمین حجاز که توان فشار بیش از میزان فعلی بر ماشین آلات و نیروی کار را می گیرد، در خوشبینانه ترین قادر خواهد بود تولیدش را به میزان افزایش مصرف داخلی تأمین کند

از زمان اعلام اتمام موعد معافیت های نفتی برای شرکای ایران از سوی دولت امریکا، بازار نفت از ثبات خود خارج شده و قیمت این ماده حیاتی در بازارهای جهانی روند صعودی به خود گرفته است. ترامپ برای کاهش قیمت نفت و حامل های انرژی، افزایش تولید عربستان و جبران کسری نفت حاصل از تحریم ایران را مطرح کرده است و مدعی شده، کشور عربستان آمادگی خود را برای این امر اعلام کرده است. این در حالی است که در اولین موضع گیری رسمی دولت عربستان در این خصوص، خالد الفالح وزیر انرژی عربستان دیروز طی مصاحبه‌ای با یک شبکه روسی گفت: عربستان برای جایگزین کردن نفت ایران در بازار جهانی اقدام سریعی نخواهد کرد. او هر چند در این مصاحبه از تعهد عربستان برای تأمین نیاز بازار در راستای جایگزین کردن نفت ایران سخن گفته است اما این را نیز گفته که "ما همچنان به توافق اوپکی‌ها برای کاهش عرضه پایبندیم و نیازی نمی‌بینیم که به صورت داوطلبانه سقف تولید تعیین شده را تغییر دهیم."

این اظهار نظر الفالح در حالی مطرح می شود که کارشناسان اقتصادی نیز پیش از این بارها از ناتوانی عربستان در تأمین بلند مدت سبد نفتی ایران در بازار گفته اند و این که خارج کردن ایران از معاملات رسمی نفت، قیمت آن را به مراتب بالاتر خواهد برد.

اما چرا عربستان قادر به افزایش تولید و تأمین نیازهای شرکای نفتی ایران نیست؟

عربستان در حال حاضر بیش از 10 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند و واقعیت آن است که همین مقدار تولید نفت نیز با حداکثر توان چاه های نفتی این کشور انجام  می شود. مضاف بر آن، عربستان بر خلاف کاهش نیاز بازار جهانی در فصول گرم سال، در بهار و تابستان نیاز روزانه داخلی اش به نفت تا 700 بشکه در روز افزایش می یابد. عربستان کشوری بیابانی است و رونق استفاده از سیستم های خنک کننده طی سالیان گذشته در این کشور، مصرف انرژی در ایام گرم سال را به مراتب بالاتر برده است. در سال های گذشته تأمین نیاز داخلی برای دولتمردان این کشور نیز چالش ساز شده است، به طوری که خبر از اصلاح قیمت های سوخت در این کشور و افزایش آن برای کنترل مصرف داخلی شنیده می شود. در واقع عربستان در مواجهه با افزایش مصرف داخلی در ماه های آتی و در آب و هوای بیابانی سرزمین حجاز که توان فشار بیش از میزان فعلی بر ماشین آلات و نیروی کار را می گیرد، در خوشبینانه ترین قادر خواهد بود تولیدش را به میزان افزایش مصرف داخلی تأمین کند و تصور افزایش تولید بیش از این میزان، دور از واقعیت است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات