صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۱۴۶۵۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 14 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اولین چیزی که لازم است، روحیه انقلابی است. خداوند نخواهد گذشت از کسانی که با قلمشان روحیه انقلابی را تضعیف می‌کنند.(1398/2/11)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

فرمان رهبری؛ آرایش جنگی

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با معلمان به مناسبت گرامیداشت مقام معلم، مانند همیشه به نکات مهمی اشاره کردند که هر یک از آنها لازم است در جای خود تبیین شود و برای به کار بستن آنها اهتمام لازم صورت گیرد؛ اما آن بخش از بیانات رهبری که معطوف به اتخاذ آرایش جنگی از سوی ملت است، اهمیت اساسی دارد. رهبر معظم انقلاب فرمودند: «آرایش دشمنان آرایش جنگی است؛ از لحاظ اقتصادی آرایش جنگی گرفته؛ از لحاظ سیاسی آرایش جنگی گرفته؛ فقط از لحاظ نظامی علی‌الظاهر آرایش جنگی ندارد که آن هم البته حواس نظامی‌های ما جمع است؛ همان طور که عرض کردم از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملت ایران گرفته، ملت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد؛ باید خودش را آماده کند در همه بخش‌های مختلف.»
در این زمینه، آنچه از اهمیت ویژه و راهبردی برخوردار است، فراهم کردن الزامات آرایش جنگی در عمل و پایبند بودن به آنهاست؛ در این نوشتار کوتاه برخی از فهرست‌های کلی این موضوع بیان می‌شود:
1ـ موضوع اساسی در این زمینه تلاش برای تحکیم انسجام ملی است که این انسجام و اتحاد ملی با شعار فراهم نمی‌شود؛ بلکه باید به ضرورت‌های آن تن داد. مسئولان باید با تلاش بی‌وفقه و درک مسائل مردم رویکرد جهادی را در پیش گیرند. در واقع، اعتماد و انسجام ملی را باید با کار متراکم و فراگیر تحکیم بخشید.
2ـ تبعیت از فرمانده از الزامات آرایش جنگی و شرط موفقیت در مقابله و خنثی‌سازی تهاجم اقتصادی، سیاسی و اطلاعاتی دشمن است.
3ـ در شرایط آرایش جنگی، نقشه راه و طرح عملیاتی لازم و حیاتی به نظر می‌رسد که باید دربرگیرنده روش‌ها و راهبردهای واقع‌بینانه باشد.
4ـ تلاش برای برطرف کردن نقایص و کاستی‌ها در جبهه خودی، دیگر امری است که برای تحقق و پیش بردن آرایش جنگی ضرورت دارد. در حالی که کشور در جنگ اقتصادی و سیاسی قرار دارد، نباید اجازه داد برخی از وضعیت پدید آمده به نفع شخص و گروه خود سود جویند.
5ـ همچنان که در بخش نظامی، رسیدن به نقطه بازدارندگی مطلوب تلقی می‌شود، در بخش سیاسی و اقتصادی نیز دست یازیدن به نقطه بازدارندگی غایتی است که برای همیشه می‌تواند کشور را از جهات اقتصادی و سیاسی در وضعیت پایدار قرار دهد.

 

▼ گزارش روز

کمی دیر، اما مهم و مبارک

محمدرضا خاتمی در سال 1397 دروغ تقلب در انتخابات 1388 را که حتی امثال تاج‌زاده، تاجیک و... به صراحت رد کردند و حجاریان درباره آن اذعان کرده است: «بنده چند بار گفته‌ام که بحث ما این نیست که تخلف یا تقلب شده است. به نظر من واقعه‌ای اتفاق افتاده است که اسم آن تدلیس سیستماتیک است. در توضیح تدلیس باید بگویم که مثلاً اگر شما در دولت به مردم یارانه و پول یامفت بدهید و رأی بخرید، تدلیس، سیستماتیک است.» تکرار می‌کند؛ او در یک مصاحبه اینترنتی می‌گوید: «در ستاد انتخاباتی وزارت کشور تقلب صورت گرفته است. هشت میلیون رأی به صندوق‌ها اضافه شده است، تعرفه هم نمی‌خواست داشته باشد، آرا در می‌آید و گفته می‌شود در کشور ۳۹ میلیون نفر رأی دادند، درحالی که آرای صندوق‌ها ۳۲ میلیون بوده، نیاز به تعرفه هم نبوده است. ما هنوز هم به روند انتخابات ۸۸ اعتراض جدی داریم و معتقد هستم انتخابات بسیار ناسالمی بود. در آن انتخابات حتماً تقلب صورت گرفته است.»
بیان این جملات از سوی محمدرضا خاتمی موجب شد تا دادستانی با ورود به موضوع، برادر رئیس دولت اصلاحات را فرا بخواند و از مفتوح شدن پرونده اتهام به نظام اسلامی برای او خبر بدهد! پرونده‌ای که حالا در ماه‌های ابتدایی سال 98 اولین جلسات دادگاه آن در حال برگزاری است و خاتمی باید ادعای تقلب را که نزدیک به یک دهه است هیچ مدرک محکمه‌پسند و شاهد و بینه‌ای برای آن وجود ندارد، اثبات کند! اقدامی که اگرچه کمی دیر انجام شد، اما یکی از اقدامات مبارک و مهم از سوی قوه قضائیه به شمار می‌آید که می‌تواند مانع بزرگی بر سر راه دروغ‌پراکنی و شایعه‌سازی از سوی سیاسیون باشد و برای بسیاری از اظهارات فتنه‌انگیز و دروغی که با اهداف خاص سیاسی مطرح می‌شوند، هزینه تعریف کرده و به سلامت فضای سیاسی و کاهش چنین التهاب‌آفرینی‌ها کمک شایان کند! موضوعی که امید است تنها به این پرونده منحصر نمانده و به یک روند بازدارنده در کشور تبدیل شود!

 

▼ خبر ویژه

پشت پرده خبر آلودگی خرمای بم!

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه، نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی گفت: جریانی در کشور به دنبال نابود کردن تولید است و وزارت جهاد کشاورزی هم واکنشی در مقابل این مسئله نشان نمی‌دهد. فردی به نام موسوی که معلوم نیست چه کاره است و سازمان صدا و سیما دائماً با وی درباره قیمت خرما مصاحبه می‌کند، با اظهاراتش سبب التهاب بین کشاورزان می‌شود. وی خود را عضو انجمن ملی خرما معرفی می‌کند؛ اما وقتی من درباره عضویت این فرد از انجمن پرسیدم، در جواب به من گفتند چنین فردی در انجمن ملی خرما عضویت ندارد. نماینده مردم بم در مجلس اظهار داشت: این فرد کذاب، سال گذشته عنوان کرد خرمای مضافتی بم آلوده به مدفوع خفاش است، حال آنکه در منطقه بم و شرق کرمان اصلاً خفاشی وجود ندارد و با این اظهاراتش موجب ضرر و زیان زیادی به کشاورزان شد؛ این فرد امسال هم آمده و در رابطه با قیمت خرما اظهارنظر می‌کند. نیکزادی‌پناه خاطرنشان کرد: دولت چهار نفر را تعیین می‌کند که از طرف کشاورز و دیگران درباره قیمت خرما تصمیم می‌گیرند و هر کاری که دل‌شان بخواهد در این زمینه می‌کنند. ما از دولت نمی‌خواهیم که از تولیدکننده در حوزه کشاورزی حمایت کند؛ بلکه می‌خواهیم مشکلی را برای کشاورزان به وجود نیاورد!

 

▼ اخبار

1ـ حق با دلواپسان بود

مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اصطلاحی به نام «دلواپسان» در میدان سیاست خلق شده و ما به هر میزان که جلو می‌رفتیم، استدلال دلواپسان غلبه پیدا می‌کرد، البته شواهد و قراین بیرونی هم این مسئله را تأیید می‌کند. پاره کردن برجام از طرف رئیس‌جمهور آمریکا، تشدید تحریم‌ها و سپس رفتار اروپایی‌ها که به هر دری زدند تا راهی را باز کنند و در نهایت کوه موش زایید و از دل آن «اینستکس» بیرون آمد، به سازوکار مالی تبدیل شد و مورد احاله قرار گرفت. درباره FATF خود بنده تا مدت‌ها مُردد بودم تا آنکه اروپایی‌ها موضع‌گیری کردند و گفتند: «باید تصویب کنید» یعنی تهدید کردند و این دخالت در امور داخلی ما بود. وی افزود: کسی جواب مُتقن نمی‌دهد و تضمینی نمی‌کند که اگر ما به عضویت شبکه سازمانی FATF درآییم، از اطلاعات‌مان سوءاستفاده نشود. فقط می‌گویند بهانه به دست دیگران ندهیم؛ یعنی اطلاعات ارائه دهیم و آنها کار خودشان را انجام دهند، یعنی تحریم‌ها را تشدید کنند و جلوتر بیایند و ما (ایران) هم ذره ذره تسلیم شویم و عقب‌نشینی کنیم.

2ـ ایران هیمنه آمریکا را فرو می‌پاشد

روزنامه «رأی‌الیوم» نوشت: «هدف اصلی تحریم‌های آمریکا، معامله آمریکایی جدیدی با ایران است که موجب امضای توافق هسته‌ای تازه‌ای شود؛ به نحوی که در‌بردارنده تفاهم‌های آمریکایی‌ـ ایرانی درباره مسائل منطقه و حتی شامل شروطی باشد که وزیر خارجه آمریکا برای امضای یک توافق هسته‌ای جدید تعیین کرد؛ اما ایران اجرایی شدن شروط پمپئو را محال می‌داند؛ از این رو با انجام دیدار‌هایی با چین، اروپا، روسیه و هند، به دنبال ایجاد یک جبهه بین‌المللی مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. اما تلاش‌های ایران تا چه اندازه موفق می‌شود؟ تلاش‌های واشنگتن چطور؟ در روز‌های آینده پاسخ این پرسش‌ها مشخص می‌شود؛ اما ایران هرگز از نفوذ و منافع خود در منطقه ‌چشم‌پوشی نکرده و محور مقاومت را رها نمی‌کند. پیش‌بینی می‌کنیم در نهایت، تلاش‌های ایران برای ایجاد یک جبهه جهانی مخالف تحریم‌های آمریکا علیه تهران موفق شده و بتواند آغازی برای شکسته شدن هیمنه ایالات متحده بر دولت‌های جهان باشد.»

3ـ توجیه توهین و قتل در روزنامه اعتماد!

عباس عبدی، نظریه‌پرداز اصلاح‌طلبان که چندی پیش در یادداشتی کینه‌توزانه و توهین‌آمیز مدعی شده بود «قاتل واقعی طلبه همدانی، بخشی از جریان اصولگراست» و «اوباش در قالب تجمعات دینی بازتولید شدند» این بار و در واکنش به بازخوردهای یادداشت خود، مطلب دیگری در روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» منتشر کرده و ضمن تأیید مطلب تهمت‌آلود خود، نوشته است: «یادداشت ريشه اوباش‌گري در «اعتماد»، موجب عصبانيت برخي افراد شد كه بايد اضافه كرد يكي از علل اين رفتارها در جامعه همين عصباني شدن است. هنگامي كه نويسندگان عصباني مي‌شوند و افراد پا به سن گذاشته به سرعت از كوره در مي‌روند، از يك جوان مثل اين شرور قاتل چقدر بايد انتظار داشته باشيم كه خويشتن‌داري كند؟»

4ـ هر اقدامی جای خود را دارد

سردار اسماعیل کوثری، جانشین قرارگاه ثارالله با اشاره به توطئه‌ها و عهدشکنی‌های آمریکا، گفت: زمانی دائم می‌گفتند «مذاکره مذاکره مذاکره»؛ خب مذاکره انجام شد و نتیجه هم نداد. اکنون هم افراد می‌توانند نظر دهند؛ اما بدانند ملت عزیز ایران هیچ وقت نخواهد گذاشت دیگر با آمریکایی‌های بدعهد و عهدشکن مذاکره‌ای انجام شود. وی یادآور شد: کسانی هم که امروز می‌گویند «مقابله مقابله مقابله» واقعاً الفبا را نمی‌دانند؛ چون این کار همین جوری نمی‌شود، باید محاسبات منافع ملی و شناخت عمیق از طرف مقابل صورت گیرد. به عبارت دیگر، هر اقدامی جای خود دارد، مقابله حساب و کتاب دارد و اگر لازم باشد به موقعش انجام می‌شود.

 

▼ اخبار کوتاه

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت مسکن، گفت: ما از سیاست‌های دولت در حوزه مسکن گلایه‌مند هستیم. دولت هیچ برنامه مشخصی در این زمینه ندارد و بازار مسکن همچنان در رکود به سرمی‌برد. رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه با همین شرایط احتمال افزایش بیشتر قیمت در آینده‌ای نزدیک وجود دارد، افزود: سیاست دولت در حوزه مسکن مبهم و غیر عملیاتی است و تا زمانی که تعادل در عرضه و تقاضای این بازار ایجاد نشود، روند افزایش قیمت ادامه خواهد داشت.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی، از مراجع عظام تقلید در جلسه درس خارج فقه خود با اشاره به گرانی‌های پیش آمده در مایحتاج مردم، گفته است: «دولت باید دست از گرانی‌ها بردارد.» او همچنین با بیان اینکه رئیس قوه قضائیه باید آستین را بالا زده و با قاچاق و سوءاستفاده‌های ارزی برخورد کند، تأکید کرده است: «با شجاعتی که از آقای رئیسی سراغ داریم، باید با شدت و سرعت با این عوامل برخورد کند و مردم باید نتیجه این محاکمه‌ها را ببینند و آنها هم حساب ببرند.»

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در سخنرانی پیش از نماز جمعه این هفته اهواز پس از معرفی حجت‌الاسلام موسوی‌فرد به امامت جمعه اهواز با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب آیت‌الله جزایری را در حکم انتصابش به عنوان زعیم حوزه‌های علمیه استان، حجت‌الاسلام خوانده است گفت: این فرهنگی است که در زمان امام خمینی(ره) هم رایج بود و به این معنا نیست که با گفتن حجت‌الاسلام چیزی از ایشان کم شده است.

علی مطهری، نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی درباره احتمال نامزدی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری گفته است: «در بحث ریاست‌جمهوری باید به شرایط آن روز نگاه کنیم و ببینیم چه افرادی در میان کاندیداها وجود دارند. افراد تندرو داریم یا افراد خوش‌فکری داریم که رأی ندارند یا مثلاً اگر احساس کنم آنجا جایی است که باید بیایم و ممکن است من رأی داشته باشم، ولی کسی دیگر رأی ندارد در چنین شرایطی ممکن است حضور پیدا کنم.»

روسیه که برای قطع وابستگی به دلار آمریکا، خرید طلا را در دستور کار خود قرار داده به بزرگ‌ترین خریدار این فلز گرانبها در جهان تبدیل شده است. شورای جهانی طلا (WGC) اعلام کرده است، روسیه در سه ماهه نخست سال جاری 55/3 تن طلا خریده و چین با خرید ۳۳ تن طلا در این مدت در مکان دوم جهان قرار دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات