صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۱۴۶۹۱

توجیه ناکارآمدی تا اذعان به ناتوانی

1ـ اذعان اصلاح‌طلبان به ناتوانی اروپا

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «حق محفوظ واکنش ایران» نوشت: «با گذشت یک سال از کناره‌گیری آمریکا از برجام، به نظر می‌رسد امکانات بالفعل اروپایی‌ها کمتر از آن چیزی بود که ادعا می‌کردند و رفتار اروپا در میدان عمل در این مدت نشان داده است حتی اگر اراده سیاسی داشته باشند، ابزار زیادی برای اجرایی کردن این اراده در دست ندارند. گویا اروپایی‌ها نمی‌توانند چندان مستقل از آمریکایی‌ها حرکت کنند.» این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «اروپایی‌ها در نوعی هم‌صدایی با آمریکا، با مطرح کردن سایر مسائل و قرار دادن آنها در کنار موضوع توافق هسته‌ای، به نوعی برجام را از هسته اصلی خود خارج می‌کنند. یکی از موضوعاتی که در یک سال گذشته به کرات از زبان اروپایی‌ها شنیده شده، مسئله توانمندی موشکی ایران بوده است و این در حالی است که توان دفاعی ایران موضوعی نیست که بتوان آن را در چارچوب برجام قرار داد. اروپا و آمریکا در حالی در مخالفت با فعالیت‌های موشکی ایران از مذاکره در این باره سخن می‌گویند که این مسئله با امنیت ملی ما گره خورده است.»

2ـ تلاش برای توجیه ناکارآمدی اصلاح‌طلبان

«عباس عبدی» فعال اصلاح‌طلب و از نظریه‌پردازان این جریان با اشاره به تئوری «حضور مشروط در انتخابات» که این روزها در جبهه اصلاحات مطرح می‌شود، گفته است: «اصلاح‌طلبان باید بگویند، توان ما با وجود این حد از حذف استصوابی نیروها در حد همین نیروهایی است که وجود دارد و چون شما این را از ما نمی‌پذیرید، ما با این حداقل صلاحیت‌ها نمی‌توانیم نامزدی معرفی کنیم.» وی افزوده است: «این تنها راهی است که صداقت آنها را نشان می‌دهد و من فکر می‌کنم اگر این خط مشی را پیش بگیرند، شاهد تغییراتی در فضای انتخابات خواهیم بود که در آن زمان شرایط انتخابات به کلی تغییر می‌کند.» به نظر می‌رسد، این جریان با این شگردها به دنبال فریب افکار عمومی و عدم پاسخگویی در قبال عملکرد خود است.

3ـ تصور مذاکره با آمریکا هم منتفی است

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور گفت: دخالت آمریکا از منظر قلدری و زور، آشکار است. آمریکا هم در نهادها و تشکیلات بین‌المللی و هم در پیمان‌ها و تفاهمات جهانی و هم در امور داخلی کشورها، بدعهدی و دخالت می‌کند. رئیس شورای امنیت کشور با مرور سوابق دخالت‌ها و فشارهای ظالمانه آمریکایی‌ها درباره کشورمان و بدعهدی آمریکا در برجام، حتی تصور مذاکره را در شرایط فعلی معادل فشار بیشتر و گام‌های بیشتر علیه ایران دانست و آن را مطلقاً منتفی برشمرد. وزیر کشور با بیان اینکه دشمنان کینه عمیقی نسبت به جمهوری اسلامی دارند، گفت: باید مقاومت و استقامت را تقویت کنیم که آنها به این نتیجه برسند جز پذیرفتن ما و کنار آمدن با ما راه دیگری ندارند.

4ـ ارز کشور را صرف واردات کالاهای مشابه ساخت داخل نکنیم

عباس‌ علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا گفت: تحریم‌ها موجب شد به سمت خودکفایی و خوداتکایی پیش برویم و امروز نتیجه آن را با تلاش جوانان این مرز و بوم شاهد باشیم. وی افزود: برای نمونه توربین گازی MGT-40 یک توربین تمام ایرانی است که از سال 1391 کار تحقیق و توسعه آن آغاز شده و اکنون به نتیجه رسیده و موفق شده‌ایم اولین نمونه آن را در ساخت یک نیروگاه 42 مگاواتی به بهره‌برداری برسانیم. علی‌آبادی با بیان اینکه «محصولات متنوع تمام ایرانی داریم که مشابه آنها نیز از خارج از کشور وارد می‌شود»، گفت: ارزی که با زحمت به دست می‌آید، برای واردات کالاهایی استفاده می‌کنیم که مشابه آنها با کیفیت بهتر و ارزان‌تر در داخل کشور تولید می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات