صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۴۷۲۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 18 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکاییها بی‌شرمانه حرف می‌زنند. غیر از تحریم دو چیز دیگر را مطرح می‌کنند: یکی جنگ و یکی مذاکره. شبح جنگ را مطرح می‌کنند تا ترسوها را بترسانند. در مسئله مذاکره هم یک بازی پیش پاافتاده می‌کنند. دو کلمه در این باره به مردم بگویم: «جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد.»(1397/5/22)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

انسجام ملی در برابر آرايش جنگي

مواجهه جمهوري اسلامي ایران با دشمنان خود در عرصه بين‌المللي به نقطه عطف ديگري رسيده است. صبح امروز سفيران سه کشور اروپايي، روسيه و چين به وزارت امور خارجه دعوت شدند و نامه‌اي که حسن روحاني رئيس‌جمهور ايران براي‌شان نوشته است، دريافت کردند. روحاني در اين نامه با اشاره به بدعهدي‌هاي آمريکا و اجرا نکردن تعهدات متقابل از شرايط جديد ايران براي همکاري با برجام گفت و اينکه به دلیل تعلل اروپايي‌ها در اجراي تعهدات‌شان به برجام در قبال بدعهدي‌هاي آمريکا، از جمله اجرا نکردن اينستکس، تهران اين را حق خود مي‌داند که بر اساس ماده ۳۶ برجام، بخشي از تعهدات خود را در قبال اين تعهد بين‌المللي به حالت تعليق در ‌آورد؛ خواسته‌ای که نص صريح توافق‌نامه برجام و حق روشن مردم ايران است.
بدون‌شک، این اقدام جمهوری اسلامی بدون واکنش نخواهد ماند و آمریکایی‌ها که این روزها به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی «آرایش جنگی» در عرصه‌های غیرنظامی به خود گرفته‌اند، هجمه رسانه‌ای‌ـ تبلیغاتی خود را با به کارگیری شگردهای جنگ روانی آغاز خواهند کرد. در این میان دو ترفند بیش از همه مورد استفاده قرار خواهد گرفت:
الف‌ـ تفرقه‌افکنی و ایجاد دودستگی اولین سناریویی است که برای ایجاد شکاف و گسست در جامعه متحد ایران در دستور کار دشمن است و تمایل دارد با دوگانه‌سازی، «مردم را در برابر مردم» قرار دهد. این در حالی است که در طول ماه‌های اخیر و به ویژه پس از اقدام جديد آمریکایی‌ها در راستای «به صفر رساندن فروش نفت ایران»، نوعی اجماع و انسجام ملی برای ایستادگی در برابر آمریکا ایجاد شده است. امروز نیز دولتی پیشگام تدوین اولتیماتوم به اروپایی‌ها شده است که خود پیش از این، پیشگام تدوین برجام بوده است!
ب‌ـ ترفند دیگر بزرگنمایی سایه جنگ نظامی است که سناریوی آن مدتی است از سوی رسانه‌های بیگانه کلید خورده است و برخی از مرعوبین داخلی در روزهای اخیر در این مسیر قدم برداشته‌اند و از این به بعد نیز با شدت بیشتری دنبال خواهند کرد. این در حالی است که آمریکایی‌ها نه در شرایط مناسبی برای حمله نظامی به جمهوری اسلامی هستند و نه از توان لازم برای این اقدام برخوردارند. فلسفه ناوهای نظامی آمریکا نیز تنها این است که توازن معادلات را به نفع این کشور سنگین کنند که با ایستادگی و هوشمندی ملت ایران و حمایت از مسئولان عبور از این گردنه نیز آسان خواهد بود.

 

▼ آخرین خبر

اعلام دو برنامه متقابل ایران در برجام

رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیئت دولت گفت: امروز یک سال از خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام و زیر پاگذاشتن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد و ما مصمم هستیم تصمیم ملی و راهبردی مهمی را به عرض ملت ایران برسانیم. اساس برجام یک تصمیم ملی و راهبردی بود، برجام نه تصمیم فردی بود و نه تصمیم جناحی و دولتی بود؛ بلکه تصمیم کل نظام بود، مردم ما هم قبل از برجام و هم بعد برجام دو بار پای صندوق ‌آمدند و این راه را تأیید کردند. رئیس‌جمهور تأکید کرد: امروز ما به سران پنج کشور اعلام کردیم از دو اقدامی که تاکنون انجام دادیم، صرف‌نظر خواهیم کرد. این دو اقدام به یک بیان ساده «دو فروش» بوده است، هروقت مواد غنی‌شده به 300 کیلوگرم می‌رسید اضافه بر آن را به کشوری می‌فروختیم و کیک زرد می‌گرفتیم که از امروز این فروش متوقف می‌شود. فروش دوم، آب سنگین بود که اگر از 130 تن تجاوز می‌کرد، مقدار اضافی را می‌فروختیم که فروش آن را هم از امروز‌ متوقف می‌کنیم. روحانی در ادامه اظهار داشت: اگر پس از 60 روز اولتیماتوم داده شده به نتیجه نرسد، دو اقدام دیگر می‌کنیم. ما در برجام توافق‌مان غنی‌سازی در سطح 3/67 بوده که در مرحله دوم از این اقدام خودداری می‌کنیم. وی تصریح کرد: همچنین ما درباره راکتور آب سنگین اراک که بنا بود با مشارکت کشورهای 1+5 نوسازی شود، تصمیم خواهیم گرفت که برنامه‌مان قبل از حصول توافق برجام را ادامه دهیم. در مقابل اگر آنها بخواهند پرونده ما را به شورای امنیت بفرستند، اقدام قاطعی می‌کنیم که در نامه به سفرای پنج کشور آن را گفته‌ام. این کار برای نجات برجام است و اگر نظام و ملت ما یکپارچه در این مسیر حرکت کنند، دنیا پیام ملت ایران را به خوبی دریافت می‌کند. ما آغازگر نقض تعهدات و هیچ جنگی نخواهیم بود؛ اما تسلیم قلدری نمی‌شویم و در برابر هر متجاوزی پاسخ قاطع می‌دهیم.


▼ اخبار ویژه

سفارش رهبر معظم انقلاب درباره بیانیه گام دوم انقلاب

رهبر معظم انقلاب تأکید کرده‌اند، باید فعالیت‌ها و اقدامات تبیینی و تبلیغی مؤثری درباره بیانیه گام دوم انقلاب صورت گیرد. ایشان فرموده‌‌اند در مجموعه نخبگان باید موضوع سپردن کار به جوانان، به یک گفتمان تبدیل شود و اگر این اتفاق شکل گیرد، کارها در نظام خیلی آسان می‌شود. گفتنی است، در جریان نظرسنجی تلفنی سازمان صدا و سیما از حدود 10 هزار نفر در سراسر کشور، حدود 80 درصد از محتوای این بیانیه اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

تحرکات زودهنگام انتخاباتی دولت!

گفته شده است محمدجواد آذری‌جهرمی با به‌کارگیری یک تیم قدرتمند رسانه‌ای شعاری را برای انتخابات آتی با عنوان «تغییر با بهره‌مندی جوانانه، زنانه و فناورانه تا ایران را بسازیم»، طراحی کرده است. دولتی‌ها با طراحی این شعار درصدد ورود به انتخابات با تمرکز بر جوانان دهه‌های 70 و 80 هستند. یکی دیگر از شعارهای این تیم رسانه‌ای بحث توانمندسازی زنان است تا بتوانند بخشی از 50 درصد رأی متعلق به زنان را تصاحب کنند. آذری‌جهرمی همچنین برای ایجاد تشکل میان شرکت‌های فعال در فضای مجازی، مانند دی‌جی‌کالا، اسنپ، تپسی، آپارات تلاش می‌کند. گویا دولتی‌ها با ایجاد این‌گونه تشکل‌ها در فضای مجازی در جریان انتخابات اتاق بازرگانی کرسی‌هایی را تصاحب کرده‌اند.

 

▼ اخبار

1ـ نارضایتی از شکل‌ نگرفتن شورش‌های خیابانی!

«سعید حجاریان» فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی طی یادداشتی با عنوان «تکیدگی و جامعه ایران» تأکید می‌کند: «تکیدگی علاوه بر معیشت و سبک زندگی سیاست را هم نشانه می‌رود. تکیدگی، سیاست را از زندگی مردم حذف می‌کند تا حدی که مردم آن را امری فانتزی می‌خوانند؛ لذا کسانی که از تحریم‌های آمریکا استقبال کرده و آن را مهم‌ترین فرصت برای براندازی می‌خوانند، باید آگاه باشند مردم در تکاپوی نان، به سراغ جنبش اجتماعی نمی‌روند؛ هر چند ترامپ همچنان گمان دارد، تحریم‌ها نهایتاً به جنبش سراسری در ایران ختم می‌شود! البته باید توجه داشت، افزایش «سلطان»ها اعم از قیر و سکه و... ممکن است مردم را از رخوت خارج کند و آنها را به اقدامات نابهنجار و مقطعی وادارد.» حجاریان در حالی آرامش فعلی کشور را مذمت‌گونه «رخوت» می‌نامد که کشف سلاطین و بر دار آویختن محکومان مفاسد کلان، عامل خوش‌وقتی و اعتماد مردم به نظام و نشان‌دهنده سازش نکردن حاکمیت با مفسدان است، نه عامل ایجاد اغتشاش... .

2ـ دولت چقدر دلار ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌ها پرداخت کرد؟

فهرست ارزبگیران دولتی نشان می‌دهد، طی بازه زمانی فروردین ۱۳۹۷ تا ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ حدود ۱۰ هزار و ۴۳ شرکت و فرد حقیقی منحصر به فرد توانسته‌اند جهت واردات کالا‌های مختلف معادل ۲۳ میلیارد و ۹۶ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۸۰۶ دلار ۴۲۰۰ تومانی، ارز دولتی دریافت کنند. بر اساس این فهرست، ارز‌های دولتی به صورت درهم امارات، دلار آمریکا، دینار عراق، روبل جدید روسیه، روپیه هند، ریال عمان، فرانک سوئیس، کرون دانمارک، لیر ترکیه، وون کره جنوبی، یوان چین، ین ژاپن و یورو به شرکت‌ها پرداخت شده است تا واردات کالا به صورت ارزان‌تری انجام شود و این شرکت‌ها و افراد کالا‌ها را به قیمت‌های پایین‌تری به دست مصرف‌کنندگان برسانند؛ اما در عمل در یک سال گذشته شاهد آن بودیم که چنین اتفاقی رخ نداده و قیمت کالا‌ها به صورت چشمگیری رشد داشته است.

3ـ کوتاه آمدن از منافع ملی خیانت به کشور است

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت باید هر چه سریع‌تر تکلیف اروپایی‌ها در برجام را مشخص کند. وی افزود: اروپایی‌ها نشان دادند صرفاً حرف می‌زنند و در عمل هیچ کاری نمی‌کنند؛ در این شرایط ما نگران هستیم که تا چند ماه آینده به جای اینکه از اروپایی‌ها طلبکار باشیم، آنها از ما طلبکار شوند؛ از این رو این وقیحانه است؛ چرا که جمهوری اسلامی ایران از اقتداری برخوردار است که می‌تواند از منافع ملی خود دفاع کند. پورابراهیمی گفت: اروپایی‌ها زمانی آمدند و در جریان برجام سند توافق هسته‌ای را امضا کردند؛ اما در حال حاضر مشغول به پیمان‌شکنی هستند و لذا ما باید از منافع ملی‌مان دفاع کنیم. پورابراهیمی تصریح کرد: ذره‌ای کوتاه آمدن از منافع ملی درباره اقدام آمریکایی‌ها، خیانت به کشور است.

4ـ معامله قرن به دنبال خلع سلاح فلسطین است

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل‌هیوم» از رسانه‌های نزدیک به نخست‌وزیر این رژیم متن سندی را منتشر کرده که ادعا می‌شود پیش‌نویس مفاد طرح آمریکا برای مسئله فلسطین موسوم به «معامله قرن» است. در بخشی از این سند آمده است: «فلسطین جدید حق داشتن ارتش و سلاح ندارد و تنها می‌تواند پلیس مسلح داشته باشد. توافقی میان اسرائیل و فلسطین جدید بسته می‌شود تا بر اساس آن اسرائیل دفاع از فلسطین جدید در برابر هر تهاجم خارجی را بر عهده بگیرد به این شرط که فلسطین جدید هزینه این حمایت را بپردازد. اسرائیل و کشورهای عربی درباره هزینه‌ای که عرب‌ها باید به ارتش اسرائیل به عنوان هزینه حمایت بپردازند، مذاکره می‌کنند.»

 

▼ اخبار کوتاه

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که به صورت ناگهانی به بغداد سفر کرده بود، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه برخی گزارش‌ها حکایت از این دارند که ایران قصد دارد با استناد به مفاد برجام برخی از تعهداتش ذیل این توافق را کاهش دهد، گفت: «شما یا به این توافق پایبند هستید یا نیستید. ما از این توافق خارج شده‌ایم، آنها می‌توانند تصمیم خودشان را بگیرند.» او همچنین در اظهاراتی شیطنت‌آمیز مدعی شد عراق برای داشتن کشوری مستقل و مقتدر بهتر است به انرژی صادراتی ایران وابسته نباشد و چند منبع متفاوت در اختیار داشته باشد!

یک مقام فرانسوی گفت: در صورتی که ایران توافق هسته‌ای را نقض کند، اروپا آماده باز اعمال تحریم‌ها خواهد بود. به گزارش رویترز، این مقام فرانسوی افزود: «ما نمی‌خواهیم تهران اقداماتی را اعلام کند که توافق هسته‌ای را نقض می‌کند، چون در این حالت ما اروپایی‌ها مجبور خواهیم بود بر اساس شرایط توافق، به باز اعمال تحریم‌ها بپردازیم.» گفتنی است، در پی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و لغو معافیت‌های خریداران نفت، دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیمات ویژه‌ای را در واکنش به تحریم‌های یکجانبه آمریکا عملیاتی می‌کند.

خورخه آرئازا، وزیر خارجه ونزوئلا اعلام کرد این کشور امیدوار است مسیرهای جدیدی برای نقل و انتقال دارایی‌های مالی به منظور جایگزین کردن مسیرهای تحت کنترل ایالات متحده ایجاد کند. البته آرئازا تأکید کرد این روش‌های همکاری یک شبه به نتیجه نخواهد رسید. گفتنی است در ماه مارس ۲۰۱۹، خورخه رودریگز، وزیر ارتباطات ونزوئلا اعلام کرده بود، در دو ماه گذشته، بیش از ۳۰ میلیارد دلار به درخواست دونالد ترامپ، ریاست‌جمهوری ایالات متحده، به صورت غیر قانونی از خاک ونزوئلا خارج شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: تا وقتی اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای برجام پایبند بماند، ایران نیز به این توافق متعهد خواهد ماند. ظریف در این مصاحبه با اشاره به راه‌اندازی نهاد ایرانی متناظر با «اینستکس» از کشورهای اروپایی خواست، برای حفظ توافق هسته‌ای برجام در برابر تهدیدهای آمریکا هزینه کنند.

خداداد غریب‌پور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه آمار صادرات و واردات در بخش معدن و صنایع معدنی، گویای آن است که می‌توان تعادل ارزی ایجاد کرد، گفت: سال گذشته 9 میلیارد و 226 میلیون دلار صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی ثبت شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات