تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۴۹۳۶

پهپادهای انتحاری انصارالله برای آل سعود چه پیامی دارد؟

دستیابی انصارالله به انوع موشک های بالستیک و پهپادهای مدرن و حتی سکوهای پرتاب موشک حرفه ای باعث شده است تا امنیت عربستان و امارات مورد تهدید جدی قرار بگیرد. تاکنون ده ها بار مواضع مهم و راهبردی عربستان از جمله کاخ الیمامه در ریاض مورد هدف موشک های انصارالله قرار گرفته است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / مهدی نوری
پهپادهای انتحاری انصارالله برای آل سعود چه پیامی دارند؟ارتش یمن روز سه شنبه با هفت پهپاد انتحاری تأسیسات حیاتی عربستان را هدف قرار داد. این عملیات بزرگ، در پاسخ به ادامه تجاوز و محاصره مردم یمن انجام شده است. منابع نظامی یمن اعلام کرده اند، در صورتی که حملات و محاصره ظالمانه ادامه پیدا کند برای ضربات سخت بیشتر آماده‌ایم. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرده که با هفت پهپاد، ایستگاه پمپاژ نفت عربستان در نزدیکی منطقه ینبع را هدف قرار دادیم که به دنبال آن، فرآیند انتقال نفت به طور کامل متوقف شد. شهر ینبع از مهم ترین بنادر عربستان است که یکی از چهار پالایشکاه اصلی سعودی در این شهر قرار دارد. این گسترده ترین عملیات هوایی یگان های پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن از زمان آغاز تجاوز به این کشور به شمار می رود. حملات پهپادی یمن به عربستان از جانب ریاض نیز تایید شد. سخنگوی سازمان امنیت عربستان اعلام کرد:« رأس ساعت شش تا شش و نیم صبح امروز (سه‌شنبه) به وقت محلی دو ایستگاه پمپاژ نفت متعلق به شرکت آرامکو در استان‌های «الدوادمی و عفیف» به صورت محدود هدف قرار گرفت.» خالد بن عبد العزیز الفالح وزیر انرژی، صنعت و ثروت‌های معدنی عربستان هم اعلام کرد: « دو ایستگاه پمپاژ نفت ویژه  لوله‌های نفتی شرق - غرب که نفت سعودی را از چاه‌های نفتی منطقه شرقی به بندر "ینبع" منتقل می‌کرد، مورد حمله پهپاد‌های بمب‌گذاری شده قرار گرفت و این موضوع منجر به آتش‌سوزی در ایستگاه شماره هشت شد، این آتش‌سوزی خسارت‌های محدودی به جا گذاشت.» بر اساس این گزارش، شرکت آرامکو عملیات پمپاژ نفت در خطوط لوله مذکور را متوقف کرده تا پس از تعمیر خسارت‌های وارد شده به ایستگاه، وضعیت به حالت طبیعی خود بازگردد.  فهمی الیوسفی معاون وزیر اطلاع‌رسانی یمن پس از این حملات موثر پهپادی اعلام کرد، اهمیت این عملیات پهپادی در آمدن ناوگان‌های آمریکا به خلیج فارس است که تهدیدی برای کل منطقه به شمار می‌رود. این پیامی برای نیروهای آمریکایی حاضر در خلیج فارس است، همچنین پیامی برای سعودی است با این مضمون که امروز در تیررس سلاح ما قرار دارد و ناوگان آمریکا نمی‌تواند از آل سعود حمایت کند.  اما اهمیت این حملات چیست؟
تقویت قدرت موشکی و پهپادی مقاومت یمن
دستیابی انصارالله به انوع موشک های بالستیک و پهپادهای مدرن و حتی سکوهای پرتاب موشک حرفه ای باعث شده است تا امنیت عربستان و امارات مورد تهدید جدی قرار بگیرد. تاکنون ده ها بار مواضع مهم و راهبردی عربستان از جمله کاخ الیمامه در ریاض مورد هدف موشک های انصارالله قرار گرفته است. فرودگاه دبی و تاسیسات هسته ای البراکه در ابوظبی نیز چند بار از سوی انصارالله هدف موشک قرار گرفت. علاوه بر این پهپادهای مدرن انصارالله بارها به پایگاه خمیس مشیط، پالایشگاه های سعودی و چند موضع نظامی عربستان در داخل خاک این کشور حمله کردند. اما در مقابل ائتلاف سعودی در باتلاق یمن گرفتار شده و بارها برخی خبرهای سری که به صورت اتفاقی منتشر شده نشان دهنده تقاضای ولیعهد سعودی از مقامات غربی برای پیدا کردن راهی جهت خروج از بحران یمن بوده است. در واقع در عرصه نظامی انصارالله با رونمایی از موشک های زلزال، برکان، قاهر، توشکا و بدر و چند نوع موشک دیگر توانست تا تغییراتی استراتژیک در عرصه میدانی ایجاد کند. علاوه بر موشک، پهپادهای مدرن نیز به مهمترین دستاوردهای نظامی انصارالله یمن تبدیل شده اند. زمانی که «عبدالملک بدرالدین الحوثی» دبیرکل جنبش انصارالله یمن در بهمن ماه سال 95 اعلام کرد که این جنبش به زودی کار ساخت پهپاد را آغاز خواهد کرد، برخی آن را دور از ذهن و بیشتر شعار قلمداد کردند اما در کمتر از یک سال، نخستین پهپاد ساخت یمن با نام «هدهد1» ساخته شد. پس از آن نیز رهبر انصارالله وعده ارتقای توان پهپادی یمن را داد. ارتش یمن  طی دو سال گذشته از پهپادهای جدیدی رونمایی کرده که اسامی برخی از  آن ها «الهدهد1»، «الرقیب»، «قاصف» و «راصد» اعلام شده است. یکی دیگر از پهپادهای مدرن انصارالله که ساخت داخل بوده پهپاد انتحاری "قاصف ک2" است که در ارتفاع ۱۰ متری بر فراز هدف منفجر می‌شود و ترکش‌های متعددی پخش می‌کند؛ منابع نظامی یمن می‌گویند که مساحت انتشار ترکش‌ها، ۸۰ متر طول و ۳۰ متر عرض دارد.  سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرده که رادارها نمی‌توانند این پهپاد را رهگیری کنند و ما این توانایی را داریم که هر روز یک پهپاد تولید کنیم.
 روزنامه وال‌استریت ژورنال چاپ آمریکا اخیرا در گزارشی به نقل از برخی منابع آگاه آورد، حملاتی که انصارالله با پهپادهای خود علیه دشمنانش آغاز کرده، دقیق‌تر و فراتر از آن چیزی است که کشورهای عضو ائتلاف عربی و آمریکا رسما اعلام می‌کنند. یک مسئول آمریکایی در گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال تاکید کرده که عربستان و امارات به شکل گسترده‌ای برای تکنولوژی‌های ضد پهپاد سرمایه گذاری کردند اما تولید نسبتا آسان این پهپادها مقابله با آن را دشوار کرده است. این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت، نیروهای انصارالله پهپادها را جایگزین موشک‌های بالستیک کرده و در مدت کوتاهی به ماهرترین گروه‌ها در استفاده از پهپاد تبدیل شدند.
تغییر معادلات نبرد
 در واقع انصارالله یمن با استفاده از دانش بومی خود توانسته با طراحی انواع پهپادهایی که سامانه های دفاعی ائتلاف سعودی در برابر آن ناکام است معادلات نبرد را دچار تغییراتی راهبردی کند و اکنون انصارالله در ردیف بزرگترین گروه های نظامی منطقه به شمار می رود. این در حالی است که این گروه در محاصره شدید قرار گرفته و عملا با دنیای خارج ارتباطی ندارد. اما در این شرایط توانسته است با ارتقای انواع موشک ها و طراحی پهپادهای پیشرفته، ائتلاف سعودی را در موضع ضعف قرار دهد. در واقع انصارالله یمن اکنون به مرحله ای از بازدارندگی رسیده است که دیگر  نمی توان آن را تنها گروهی دانست که در حال دفاع از خود است. عربستان 50 ماه پیش با وعده پیروزی یک هفته ای به یمن حمله کرد اما بیش از 4 سال سال از آن زمان می گذرد و اکنون تاسیسات حیاتی آل سعود به راحتی توسط انصارالله مورد هدف قرار می گیرد. در واقع قدرت پهپادی نیروهای یمنی در کنار قدرت موشکی آن ها، معادلات قدرت در جنگ یمن را به نفع گروه‌های مقاومت تغییر داده است. امروز این قدرت پهپادی گسترده در کنار قدرت موشکی این پیام را به سعودی‌ها و متحدان آن ها مخابره می‌کند که در صورت تداوم تجاوزگری در یمن، پاسخ‌های به مراتب دردناک‌تری از آنچه که تاکنون دریافت کرده‌اند، در انتظار آنهاست.
ضربه بزرگ به آل سعود
حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان موجب شد خط لوله نفت شرق به غرب این کشور هدف قرار گیرد و پمپاژ نفت از طریق این خط لوله قطع شود. خط لوله ۱۲۰۰ کیلومتری "شرق به غرب"، یکی از خطوط مهم انتقال نفت عربستان است که ظرفیت انتقال حداقل ۵ میلیون بشکه نفت در روز را دارد (این میزان معادل حدود 50 درصد تولید نفت عربستان است). این بدان معنی است که در صورت استمرار اینگونه حملات و قطع پمپاژ نفت عربستان، تولید نفت این کشور در بلندمدت به طور جدی به چالش کشیده می شود و استراتژی امنیت عرضه انرژی که همواره مورد تاکید آمریکا و غرب بوده و عربستان در آن مهمترین نقش را بر عهده داشته، زیر سوال می رود. علاوه بر این حمله پهپادی یمن به شدت بر بازار بورس عربستان تاثیر گذاشت. روزنامه الشرق قطر در گزارشی اعلام کرد، شاخص اصلی بورس عربستان روز سه شنبه پس از اذعان دولت به هدف قرار گرفتن ایستگاه پمپاژ نفت شرکت آرامکو توسط 7 هواپیمای بدون سرنشین یمنی 2 درصد کاهش یافت و خسارتی بالغ بر حداقل 31میلیارد دلار بر سهام آن وارد شد. از سوی دیگر یک رسانه معارض سعودی، به یک برگ سند داخلی وزارت دفاع عربستان دست یافته که حاکی از وحشت نظامیان این کشور از حملات انفجاری اخیر در تأسیسات نفتی است. این سند، نامه‌ای است به امضای سرهنگ ستاد «محمد بن ناصر الحربی» فرمانده نیروی وظیفه 162 نیروی زمینی ارتش سعودی در منطقه "الشرقیه" خطاب به معاون فرمانده این نیرو در خصوص آماده‌باش برای استقرار نیروها در مناطق مأموریت خود ظرف 72 ساعت آینده. کانال اطلاع‌رسانی سعودی‌لیکس که با افشای اسناد محرمانه رژیم سعودی شهرت یافته است از این نامه‌نگاری با عنوان سند وحشت محمد بن‌سلمان و رژیم آل‌سعود از عملیات پهپادی روز 9 ماه رمضان ارتش یمن یاد کرده است. این کانال تصریح کرده که دستور اعزام نیروهای گارد ملی سعودی به سمت منطقه "الشرقیه"، با هدف حفاظت از چاه‌های نفت و پالایشگاه‌ها و بنادر صادرات نفت، صادر شده است. در این نامه همچنین تأکید شده است که تمام مرخصی‌های فرماندهان و سربازان در برهه آمادگی نیروها برای انجام این مأموریت لغو شود.
نتیجه
این که هفت پهباد بیش از 700 کیلومتر را در آسمان عربستان طی کنند و به قلب این کشور و نزدیکی پایتخت - ریاض- برسند و لوله های انتقال نفت، از شرق به غرب کشور، را هدف قرار دهند فی النفسه دستاوردی است که نگرانی های زیاد و درس های مهمی برای متجاوزان به همراه دارد. آل سعود دریافته که نه فقط در یمن و مرزها بلکه در عمق عربستان هم امنیت ندارد. نه توان نظامی آمریکا و نه تجهیزات مدرنی که سعودی ها از واشنگتن دریافت می کنند و نه سلاح های اروپایی نتوانسته است مانع عملیات پهپادی یمنی ها شود. عربستان خود را در مقابل پیشرفت سریع توانمندی ها و تاکتیک های نظامی یمنی ها می بیند. پاسخ های نیروهای نظامی یمن بر سه پایه توانمندی در حوزه فناوری نظامی، نیروی رزمی کارآمد در جبهه ها و دقت در هدف گذاری استوار است. در واقع عملیات پهپادی اخیر به عنوان بزرگترین عملیات پهپادی در 50 ماه گذشته علیه متجاوزان به شمار می رود و می تواند معادلات نبرد را به سود انقلابیون یمن تغییر دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات