سمنان >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۵۱۷۰

چند نکته در خصوص پاسخ‌های رئیس جمهور محترم به اصحاب رسانه

مردم ایثارگر ایران، همواره پشتیبان نظام اسلامی بوده و هستند و هیچ‌گاه ناتوانی، کم‌کاری و بدسلیقگی مسئولین را به حساب نظام اسلامی نگذاشته‌اند.
رئیس جمهور کشورمان در جریان دیدار روز گذشته با اصحاب رسانه نکته مهمی را متذکر شدند و گفتند؛ شرایط کشور به گونه‌ای است که همه باید آن را به درستی درک کنیم و اگر برداشت و تحلیل ما از شرایط کشور فاصله زیادی داشته باشد، نمی‌توانیم به درستی تصمیم‌گیری کنیم.
بی‌شک این موضوع نکته مهمی است، که مسلماً تحقق آن مستلزم درک متقابل دولت و ملت است، اما طبیعی است که این نکته لزوماً نمی‌تواند به معنای انتظار تأیید همه اقدامات و عملکرد‌های دولت محترم باشد، چرا که برخی از ناهنجاری‌های جامعه مانند؛ رکود بخش تولید، گرانی و تورم افسارگسیخته، موضوعات لاینحلی نیستند که دولتی که کار خود را با شعار تدبیر و امید آغاز کرده، نتواند، آن‌ها را برطرف نماید.
دکتر روحانی در سخنرانی خود با اشاره به برخی از ویژگی‌های حکومت امیرالمومنین علی (ع) گفتند؛ در آن دوران مشکل این بود که رسانه‌هایِ ضد عدل امیر مؤمنان علی (ع) [اعم از خوارج و دیگر دشمنان]توانسته بودند افکار مردم را نسبت به حکومت علوی مشوش کنند و عده‌ای نگذاشتند پیام، صدا و راه امیر مؤمنان در دل مردم بنشیند، و در ادامه افزودند؛ نکند امروز نیز شاهد تکرار تاریخ باشیم.
چنانچه منظور ایشان از تشابه نقش رسانه‌های معاند و مزدور در مشوش نمودن افکار عمومی داخل و خارج کشور نسبت به نقش و جایگاه ولایت فقیه در شرایط کنونی باشد، سخن حقی است که قطعاً باید برای آن تدبیری اندیشید، چرا که رسانه‌های همسو، همواره از همدلی و همنوایی مردم و مسئولین با ولایت سخن گفته و قدرشناس اقدامات مطلوب دولت‌ها نیز بوده و هستند.
رئیس محترم دولت تدبیر و امید، در بخش دیگری از مطالبشان شاید با اتکاء به همان توانمندی‌هایی که گفتند در چهره‌شناسی و تشخیص افکار عمومی از این طریق دارند، صادقانه یادآوری کردند؛ هر چند که کار دولت و خدمات آن حتماً بی‌نقص نبوده، اما مردم هرگز گلایه‌ای نکردند، اما به نظر می‌رسد این نگاه کاملاً خوشبینانه را باید ناشی از کم‌کاری مراجع تنظیم گزارش‌ها و بخصوص روابط عمومی دستگاه‌ها دانست که در مورد نقش خود برای انتقال گلایه‌های مردمی کوتاهی کرده‌اند.
در مورد فعالیت‌های هسته‌ای نیز با این‌که اکثریت مردم ایران همواره از اقدامات دانشمندان ایرانی در این زمینه به طور صریح و قاطعانه حمایت کرده‌اند و نظرسنجی‌های داخلی و حتی خارجی که همانند نوعی همه‌پرسی عمل می‌کند، همواره مؤید این نکته بوده، اما رئیس جمهور در خلال سخنان خود بار دیگراز ضرورت اجرای اصل ۶۹ در این خصوص سخن به میان آورده‌اند، که بیان مجدد آن جای تأمل دارد.
دکتر روحانی در این مراسم با اشاره به اصل ۱۳۴ قانون اساسی و کنایه در مورد محدودیت اختیارات دولت، گفت: اگر قانون اساسی اجرا شود، دولت اختیارات کافی دارد، اما سوال مهم این است که مگر مسئول اجرای قانون اساسی کیست و چه کسی مانع از اجرای آن شده است که وی از این بابت گلایه‌مند هست؟
دکتر روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش یادآوری کرد که؛ این یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید است که در حال حاضر هر روز به ۱۰ روستا گازرسانی می‌شود، به این ترتیب از ابتدای دولت یازدهم تاکنون باید هر سال ۳۶۰۰ روستا و در مجموع ۲۱۶۰۰ روستا از حدود ۵۰ هزار روستای باقیمانده به این شبکه متصل شده باشند، که اگر چنین شده بود بسیار جای تقدیر و تشکر داشت.
این در حالی است که اولاً مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در اردیبهشت سال گذشته از هدفگذاری برای تکمیل توسعه شبکه گازرسانی به روستا‌ها تا ۲ سال آینده خبر داد و افزود: شعار امسال ما این است که هر روز ۱۰ روستا را به شبکه گاز متصل کنیم تا به جایی برسیم که سال آینده گازرسانی به شبکه‌های روستایی که بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ روستا می‌شود، به اتمام برسد.
ثانیاً طرح توسعه گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌ها در کشور که از سال ۱۳۶۵ آغاز شد، تا سال ۱۳۹۲ توانست بیش از ۱۰ هزار روستا از مجموع حدود ۶۰ هزار روستای کشور (یعنی به طور میانگین، سالانه حدود ۸۱۰ روستا) را از نعمت گاز برخوردار نماید و این در حالی است که قبل از انقلاب اسلامی، هیچ روستایی به شبکه گاز شهری متصل نبوده است.
ایشان همچنین یادآوری کردند که در دولت تدبیر و امید، هر هفته ۳۰ روستا از مزایای آب آشامیدنی سالم برخوردار می‌شوند، که اگر این اقدام از آغاز کار دولت یازدهم شروع شده باشد، اکنون حدود ۴۸۰ روستای جدید مشمول این خدمت ارزشمند دولت تدبیر و امید شده‌اند و باز این در حالی است که تا قبل از سال ۹۲ آمار روستا‌های برخوردار از شبکه آب بهداشتی از چند صد روستا در قبل از انقلاب، به حدود ۳۳۲۹۷ روستا در طی این مدت رسید. یعنی اگر کار آبرسانی روستایی از همان سال اول انقلاب شروع شده باشد، (که قطعاً چنین نبوده است)، به طور میانگین سالانه حدود ۱۳۷۵ روستا از نعمت شبکه آب بهداشتی برخوردار شده‌اند.
به این ترتیب اگرچه اقدام دولت محترم در زمینه توسعه زیرساخت‌های شهری ارزشمند و قابل تقدیر است، اما اقدامات صورت گرفته روندی است که انتظار می‌رفت با توجه به ظرفیت‌های بالقوه موجود، روند تکمیل زیرساخت‌های شهری و روستایی با سرعت بیشتری محقق می‌شد و رکورد‌های قبلی در این زمینه را می‌شکست.
رئیس محترم دولت در ادامه سخنان خود گفت: اینکه کشتی باری ایرانی برای ۱۰ روز نتوانسته در یکی از بنادر کشور‌ها پهلو بگیرد و بار خود را خالی کند، در تاریخ ایران بی‌سابقه است، اما در پاسخ به این مطلب باید گفت؛ شاید این اتفاق بی‌سابقه باشد، اما واردات کالا از خارج از کشور چندان افتخار آمیز نیست، زیرا قرار بود کشور ایران در زیر چتر اقتصاد مقاومتی، به خودکفایی نسبی دست یابد و اکنون باید به جای صف ایستادن کشتی‌ها برای تخلیه بار، اکنون در حال بارگیری کشتی‌ها به مقصد سایر کشور‌ها بودیم.
نکته آخر این‌که؛ دکتر روحانی با طرح این سوال که حاکمیت آمریکا تا چه زمان به فشار‌های خود علیه ملت ایران ادامه خواهد داد، گفت: زمانی که آن‌ها متوجه شوند، آثار تحریم بسیار ناچیز است، دست از اقدامات خصمانه خود برخواهند داشت و اثر افکار و قضاوت مردم نسبت به نظام نیز در کاهش فشار‌ها بسیار مهم است.
این بخش از کلام دکتر روحانی نیز نکته کاملاً درستی است که قطعاً اگر زودتر مورد توجه قرار می‌گرفت، اکنون با مشکلات به مراتب کمتری مواجه بودیم، به‌خصوص این‌که مردم ایثارگر ایران، همواره پشتیبان نظام اسلامی بوده و هستند و هیچ‌گاه ناتوانی، کم‌کاری و بدسلیقگی مسئولین را به حساب نظام اسلامی نگذاشته‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات