صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۵۲۰۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 11 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): گشت‌وگذار علمی و دیدن پیشرفت‌های علمی کشور باید در برنامه‌ اساتید و دانشجویان قرار بگیرد تا با آگاهی از این توانایی‌ها و چگونگی دستیابی به آنها، امید ایجاد شود.(1398/3/8)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

پیام نه به معامله قرن

هر چند بنا به اقتضائات زمانی و تحولاتی که پدید می‌آید روز قدس هر سال متمایز از سال پیش در نظر می‌آید، با این حال باید اذعان کرد راه‌پیمایی روز قدس امسال با همه سال‌های دیگر تفاوت‌های معناداری داشت و از این رو اهمیت راه‌پیمایی در آن نیز معنا و پیامد دیگری خواهد داشت؛ پیامی که دیروز از راه‌پیمایی روز جهانی قدس انتشار پیدا کرد «نه به معامله قرن» بود. معامله‌ای که دولت آمریکا به عنوان بازیگر و طراح اصلی آن و با ژست ابرقدرتی که از خود بروز می‌دهد، به زعم خود در پی آن است به وسیله آن مشکل فلسطین را برای همیشه حل کند! در اینجا فرصت پرداختن به جزئیات این طرح وجود ندارد؛ اما در شکل کلی و مطابق این طرح، رژیم صهیونیستی در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند. جالب اینجاست که بدانید رئیس‌جمهور آمریکا، داماد خود «کوشنر» را دلال این معامله تعیین کرده است! گذشته از اینکه تقریباً همه گروه‌های فلسطینی مخالفت خود را با این طرح ابراز کرده‌اند، حتی مردم فلسطین نیز قاطعانه در برابر این طرح ظالمانه موضع مخالفت گرفته‌اند. با این اوصاف، بهتر می‌توان درک کرد که راه‌پیمایی روز جهانی حمایت از قدس و فلسطین که دیروز در نقاط گوناگون جهان برگزار شد، تا چه اندازه حائز اهمیت بوده و می‌تواند تأثیرگذار باشد.
اما در آن سوی ماجرا، جریان خیانتکار به آرمان فلسطین با طراحی از پیش معین شده درصدد فرافکنی و به انحراف کشاندن و به حاشیه راندن مسئله اصلی جهان اسلام است؛ در حالی که آمریکا و رژیم صهیونیستی مصمم هستند تا طرح معامله قرن را عملیاتی کنند، عربستان سعودی سردمدار جریانی شده که بر اساس آن می‌خواهد ایران را تهدید اصلی منطقه بنامد و راه را برای جنایت‌های آمریکا و تحمیل طرح معامله قرن بر فلسطینی‌ها هموار کند؛ اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد؛ اولاً طرح معامله قرن اولین طرحی نیست که با شکست مواجه شده و ثانیاً قدرت و توان جریان مقاومت از جهت اعتماد به نفس سیاسی و اقتدار منطقه‌ای قابل مقایسه با گذشته نیست؛ از این رو در شکست این طرح‌ها و تلاش‌ها ذره‌ای نباید تردید کرد.

 

▼ گزارش روز

سقوط اخلاقی یک جریان!

شبکه‌های اجتماعی، پایگاه‌های خبری و روزنامه‌ها، همه و همه چندین روز است که پر از تصاویر محمدعلی نجفی در لباس متهم است! تصاویر او و همسرش در صفحه اول روزنامه‌ها به چاپ رسیده و همه ما از محل، ساعت و حتی نحوه دقیق مرگ میترا استاد خبر داریم! اما خبر اصلی این حادثه هولناک نه چگونگی شلیک پنج گلوله از سلاح شخصی محمدعلی نجفی است! نه مشخصات فردی و سابقه سیاسی قاتل است، نه نامزدی مقتول در انتخابات شورای شهر یا بازی او در یک یا دو برداشت چند فیلم سینمایی است! مهم‌ترین خبر این حادثه بهت‌آور، بی‌ارزش شدن حقیقت و ذبح اخلاق و انصاف پای مسائل حزبی، جناحی و سیاسی است! قدیس‌سازی و تعریف و تمجیدهای مبالغه‌آمیز از یک قاتل، تقلیل قتل یک انسان به اشتباهی که هر کسی می‌تواند مرتکب آن شود با تکرار این جمله که هر انسانی ممکن است خطا کند، طرح تهمت‌های کذایی به زنی که کشته شده و دیگر فرصتی برای دفاع و رد اتهام از خود ندارد، حمله به جریان سیاسی رقیب و طرح مسائل واهی برای ارتباط دادن آشنایی محمدعلی نجفی و میترا استاد با آنچه آن را مبارزه با فساد می‌خوانند و در نهایت هم بدون هیچ‌گونه نگرانی از قرار گرفتن در کنار یک قاتل، علیزاده طباطبائی وکیل خانواده‌ مشهور جریان اصلاحات‌ـ اعتدال با سفارش آن خانواده محترم‌ـ به ادعای رسانه‌ها!‌ـ به عنوان وکیل آقای نجفی به پرونده ورود پیدا می‌کند! ورودی که بیش از پیش می‌تواند بر سیاسی شدن روند پیگیری یک قتل تأثیرگذار باشد و نتیجه دادرسی را هر چه که باشد با تردید روبه‌رو کند! مرتبط کردن ماهرانه و استادانه موضوع قتل یک زن به دست همسرش به موضوعات جناحی و سیاسی مهم‌ترین خبر این ماجراست که در حقیقت خبر سقوط اخلاقی یک جریان سیاسی است!

 

▼ خبر ویژه

ما به ربع آخر بازی رسیده‌ایم

«بروس ریدل» که همزمان با وقوع انقلاب اسلامی در بخش ایران سازمان سیا مشغول به کار شد،‌ در نشست اندیشکده «بروکینگز» گفته است:‌ «انقلاب ایران، ‌دولت آمریکا را غافلگیر کرد؛ اما بیش از هر کشور دیگری این عراق بود که غافلگیر شد... صدام مرتکب این اشتباه شد که درست در عنفوان انقلاب، رهبر آن را از کشورش اخراج کرد. البته حمله صدام به ایران در 1980 با حمایت سعودی‌ها صورت پذیرفت که به بدترین جنگ متعارف در دوران معاصر تبدیل شد... زمانی که انقلاب رخ داد، دولتمردان و کارشناسان امر در واشنگتن اطمینان داشتند که دوامی نخواهد داشت و می‌گفتند این افراد بلد نیستند کشور را اداره کنند. چگونه تعدادی آیت‌الله می‌توانند عملاً‌ اداره‌کننده یک کشور باشند؟ اما ما در سازمان سیا می‌گفتیم اینها را دست کم نگیرید، زیرک‌تر از آن هستند که تصور می‌کنید. آنها نفرات خود را نه تنها در داخل کشور، در عراق و حتی در آلمان دارند. ظرافت کار آنها که به اطلاع ما رسیده بود،‌ نشان می‌داد ایرانی‌ها آگاهانه و حساب شده عمل می‌کنند. اینکه نظام آنها طی این مدت به حیات خود ادامه داده،‌ نشان می‌دهد دست بالا را در رقابت با عربستان دارند. این ایران است که بیش از هر کشور دیگری در عراق اعمال نفوذ می‌کند، رژیم بشار اسد در سوریه را نجات داده و با حمایت حز‌ب‌الله،‌ کشور لبنان را اداره می‌کند. ایران و متحد آن یعنی حوثی‌های یمن کنترل بخش اعظم شمال یمن را در دست دارند. اگر بخواهیم به قضاوت بنشینیم، باید بگوییم ما به ربع آخر بازی رسیده‌ایم و ایران به مراتب،‌ به مراتب و به مراتب جلوتر است.»

 

▼ اخبار

1ـ ایران قدرت اول منطقه است نه عربستان

«سیدحسن نصرالله» به مناسبت روز جهانی قدس و تحولات منطقه در سخنانی گفت: «ایران قدرت اول و عظیم منطقه است. کسانی هستند که می‌گویند قدرت اول منطقه، عربستان سعودی است؛ ولی ترامپ می‌گوید اگر هواپیماهای سعودی بدون حمایت ما بلند شوند، نمی‌توانند بر زمین بنشینند.» دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره «تیم ب» و تلاش‌های آنها برای سوق دادن آمریکا به جنگ با ایران هشدار داد و گفت: «ترامپ به خوبی می‌داند در صورت وقوع جنگ در منطقه، قیمت هر بشکه نفت به 200 یا 300 دلار خواهد رسید و در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا شکست خواهد خورد.» وی به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه جنگی نخواهد شد، اشاره کرد و گفت: «بر حسب تحلیل ما نیز اگر ایران ضعیف بود، سال‌ها پیش آمریکا علیه این کشور جنگ راه می‌انداخت.» سیدحسن نصرالله به بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب در مکه هم اشاره کرد و از اینکه این بیانیه فقط یک سطر و نصف به فلسطین پرداخته، به شدت انتقاد کرد و گفت: «این همان حجم توجه سران عرب به مسئله فلسطین است.»

2ـ اروپا به جای حمایت لفظی به برجام عمل کند

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان با انتقاد از پایبند نبودن دولت‌های اروپایی به برجام و اشاره به اینکه ما تنها با آمریکا توافق نکردیم و کشورهای اروپایی نیز تعهدات مشخصی در برجام دارند، گفت: همه می‌توانند طرفدار توافق هسته‌ای باشند. دولت‌های اروپایی می‌توانند به زبان حامی توافق باشند، ما هم می‌توانیم با زبان از توافق حمایت کنیم. من از دولت‌های اروپایی سؤال می‌کنم چند شرکت اروپایی در حال حاضر در ایران فعالیت می‌کنند؟ چند دولت اروپایی الآن دارند به ایران اعتبار بانکی می‌دهند؟ چند بانک اروپایی در حال کار با ایران هستند؟ وزیر امور خارجه افزود: اروپایی‌ها به جای آنکه زبانی بگویند از توافق حمایت می‌کنند، توافق را اجرا کنند و حمایت‌شان را در عمل نشان دهند. ما هم می‌توانیم همه ابعاد توافق را نقض کرده؛ اما بگوییم از توافق حمایت می‌کنیم.

3ـ فرافکنی به جای قبول اشتباه

«محمدرضا خاتمی» از فعالان اصلاح‌طلب که در جریان فتنه 88 نقش فعالی داشت، گفته است: «این اولین دادگاهی است که به طور خاص به مسئله انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ می‌پردازد و از این نظر مهم است که می‌تواند زخم ناسور ۸۸ را مرهم بگذارد و تصمیم دادگاه در علنی برگزار کردن دادگاه را من به معنای این اراده در حاکمیت می‌دانم که تمایل به عبور از این گردنه دارد. من مطمئن هستم جریان رسیدگی به این پرونده سبب ختم این موضوع اختلاف‌برانگیز و محل انسجام و وحدت ملی به خصوص در زمان پرمخاطره فعلی خواهد شد، اگر لجبازی نباشد.» گفتنی است، سران فتنه که به دلیل کوتاه نیامدن از مواضع غلط خود، انگشت اشاره را به سمت حاکمیت می‌برند، در سال ۸۸ به هیچ عنوان حاضر نشدند مسیر قانونی را برای رسیدگی به ادعای خود طی کنند.

4ـ پس از پنج سال ادعا درباره اختیارات غیر قابل قبول است!

«احمد مازنی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: آقای روحانی بعد از پنج سال نمی‌تواند مدعی شود اختیاراتش کم است! وی افزود: اگر منظور آقای روحانی از اختیارات کم، اختیارات تعریف شده در قانون اساسی است، که معتقدم این‌طور نیست؛ منظور آقای روحانی اختیارات فراتر از قانون اساسی نیست و ایشان درباره تمرکز مدیریت در شرایط بحران در دیدار رهبری سخن گفتند. مازنی در ادامه گفت: تمرکز مدیریت به این معنا است که رهبری بخشی از حوزه‌هایی که زیر نظر ایشان اداره می‌شود، در شرایط بحرانی به ریاست‌جمهوری تفویض اختیار کنند.

 

▼ اخبار کوتاه

فرماندار اوکیناوا در نامه‌ای به مقامات آمریکا خواستار خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه دریایی فوتنمای ژاپن شد. «دنی تاماکی» گفت: در صورت تداوم حضور نیروهای آمریکایی در پایگاه دریایی فوتنما مانند گذشته احتمال قوت گرفتن جریان اعتراضات ضد آمریکایی در شهر اوکیناوای ژاپن بسیار است. وی تصریح کرد: عملیات هوایی‌ـ دریایی آمریکا باید به طور کامل در این جزیره متوقف شود؛ زیرا با تهدیدات اخیر چین و کره شمالی هر آن احتمال دارد که نیروهای آمریکا هدف ناوگان دریایی و نیروی هوایی این کشورها قرار بگیرند.

«فرزاد طلاکش» دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار گفت: ایران سالیانه ظرفیت صادرات بیش از ۱۰۰ هزار تن تخم‌مرغ را دارد. وی با بیان اینکه اکنون قیمت منطقی هر کیلوگرم تخم‌مرغ با نهاده‌های دامی یارانه‌ای و سود ۱۰ درصد بین ۷۵۰۰ تا ۷۸۰۰ تومان است، گفت: اما امروز قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری‌های کشور به طور متوسط ۴۴۰۰ تومان است که حداقل ضرر 3000 تومانی را برای‌شان در پی دارد.

«صلاح زواوی» سفیر فلسطین در ایران با قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی از آرمان فلسطین گفت: اگر امام خمینی(ره) این انقلاب را ایجاد و مسئله حمایت از فلسطین را آغاز کردند، امام خامنه‌ای بدون تردید از این تفکر و این عملکرد حفاظت کردند و به زودی نماز جماعت را به امامت آیت‌الله خامنه‌ای در قدس شریف برگزار خواهیم کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد تعدادی از کشورهای عربی منطقه خلیج‌فارس آماده بررسی و امضای پیشنهاد ایران برای انعقاد معاهده منع تعرض هستند. گفتنی است، وزیر خارجه کشورمان در جریان سفر به عراق پیشنهاد انعقاد معاهده منع تعرض بین جمهوری اسلامی و کشورهای عربی منطقه خلیج‌فارس را مطرح کرده بود.

«مارک شورت» رئیس دفتر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا از شرکت «هوآوی» چین خواسته است به همکاری با ایران پایان دهد. به نوشته «سی‌ان‌بی‌سی»، وی گفته است این شرکت می‌تواند در مذاکرات تجاری جاری میان آمریکا و چین نقش‌آفرینی کند، اما باید همکاری با ایران را متوقف کند.

به نوشته فارین پالیسی، «کاترین ویلبرگر» دستیار موقت وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت بین‌المللی درباره گسترش «خزنده» نفوذ روسیه و ایران هشدار داد و ادعا کرد، هر دو کشور «برنامه‌های تجدیدنظرطلبانه‌ای» در دستور کار دارند که بر شرکای آمریکا در منطقه اثر منفی خواهد گذاشت.

 

اسامی برندگان مسابقه بزرگ سیاسی گام دوم انقلاب (معاونت سیاسی) در شماره این هفته «صبح صادق» منتشر شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات