صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۱۵۱۷۳

«معامله قرن» به جهنم

در شرایطی که امریکا سعی دارد در نشست اقتصادی بحرین، از طرح خود درباره مناقشه فلسطین موسوم به «معامله قرن» رونمایی کند، رهبران فلسطین نسبت به اجرای این سناریوی خطرناک هشدار می‌دهند. به گزارش رویترز، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز سه شنبه در مراسمی در شهر رام‌الله، درباره طرح واشنگتن درباره فلسطین گفت: «حل مسائل سیاسی فلسطین پیش از مسائل اقتصادی آن اهمیت دارد و نباید برای فروش توهم‌های میلیاردی خود که چشمداشتی به آن نداریم تلاش کنند چرا که آن را نخواهیم پذیرفت و مسائل ما در ابتدا سیاسی است». عباس تأکید کرد: «مسئله فلسطین گام به گام به پیش می‌رود و به خواست خدا به زودی به کشور مستقل فلسطین خواهیم رسید که پایتخت آن قدس شریف است و معامله قرن یا معامله ننگ به خواست خدا به جهنم خواهد رفت و نشست اقتصادی که به دنبال برگزاری آن طی ماه آینده هستند نیز به جهنم می‌رود». وی اضافه کرد: «ما با نشست بحرین و نتایج آن مخالفیم چرا آن‌ها سعی دارند توهمات خود را به فلسطینیان بفروشند درحالی که به این هدف خود نخواهد رسید و ما به حمایت آن‌ها نیازی نداریم، چرا که با کمک مردم فلسطین قادر به تشکیل دولتی مستقل و مدرن خواهیم بود.»
امریکا قصد دارد در روز‌های ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۵ و ۶ تیر ۹۸) برای جذب سرمایه‌گذاری در اراضی فلسطین، نشست اقتصادی بین‌المللی در بحرین برگزار کند. گفته می‌شود که بخش اول طرح دولت امریکا برای سازش میان اسرائیل و فلسطین در قالب معامله قرن در این نشست اعلام خواهد شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که حامی اصلی رژیم صهیونیستی است، سعی دارد با معامله قرن به مناقشه فلسطینی‌ها و اسرائیل پایان دهد، اما طرح امریکا به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در وطن جایگزین یعنی کشور‌های دیگر است. به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به شهر قدس طی کمتر از یک سال گذشته در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود. فلسطینی‌ها ضمن مخالفت با معامله قرن، آن را طرحی امریکایی و یکجانبه برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی به عنوان یک کشور مستقل بدون در نظر گرفتن این حق برای فلسطین و تعیین وطن جایگزین برای فلسطینیان می‌دانند.
این طرح که به گفته مقامات واشنگتن به زودی رونمایی می‌شود، با کمک برخی کشور‌های عربی، فلسطینی‌ها را وادار خواهد کرد امتیاز‌های ناعادلانه‌ای به نفع اسرائیل بدهند، حتی اخیراً گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد امریکا برای جلب نظر برخی کشور‌های عربی با معامله قرن، رشوه ۱۱۰ میلیارد دلاری پیشنهاد داده است. طرح امریکایی که قرار است تنها منافع رژیم صهیونیستی را تأمین کند، با چراغ سبز عربستان سعودی تدوین شده است. عربستان و دیگر رژیم‌های عربی در سال‌های اخیر سیاست عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را در پیش گرفته‌اند و به همین منظور با پشت کردن به آرمان قدس تلاش می‌کنند به مناقشه فلسطینی‌ها با اسرائیل پایان دهند. دعوت رسمی بحرین از رژیم صهیونیستی برای شرکت در نشست ضد فلسطینی منامه نشان می‌دهد که آل‌خلیفه پیشقراول عادی‌سازی روابط رژیم‌های عربی با اشغالگران قدس شده است. رژیم سعودی و امارات که از امید‌های اصلی دونالد ترامپ برای پیشبرد توطئه ضد فلسطینی به شمار می‌روند، تأکید کرده‌اند در کنفرانس منامه شرکت خواهند کرد. رژیم‌های سازشکار عربستان، امارات و بحرین مثلث خیانت عربی علیه مسئله فلسطین را تشکیل می‌دهند و ترامپ حساب ویژه‌ای روی دلار‌های نفتی سعودی‌ها و امارات باز کرده است.
هشدار گروه‌های فلسطینی
گروه‌های فلسطینی که حاضر به تن دادن به طرح‌های امریکا نیستند، نسبت به کنفرانس اقتصادی منامه که بر طرح معامله قرن متمرکز است، هشدار دادند. به گزارش روزنامه رأی‌الیوم، گروه‌های اصلی فلسطین متشکل از جنبش‌های فتح، حماس، جهاد اسلامی، جبهه مردمی و جبهه دموکراتیک با صدور یک بیانیه مشترک ضمن هشدار نسبت به کنفرانس اقتصادی منامه، اعلام کردند که این کنفرانس یک کارگاه نابود‌کننده بوده که تحت عنوان گمراه‌کننده صلح برای شکوفایی برگزار می‌شود و تلاشی است از سوی دولت امریکا برای اجرای مرحله اول توطئه معامله قرن. در این بیانیه آمده است: «هدف از کنفرانس منامه سرگرم کردن منطقه با مسائل اقتصادی و انسانی و اختلافات طایفه‌ای به ضرر حقوق ملت فلسطین است. ما برگزاری این کنفرانس را محکوم می‌کنیم و هرگونه مشارکت رسمی و غیر رسمی عربی یا فلسطینی در آن را به منزله خیانت به مسئله ملت فلسطین و نبرد آن برای آزادی و استقلال ملی به حساب می‌آوریم.»
چین و روسیه شرکت نمی‌کنند
در شرایطی که رژیم‌های مرتجع عربی در نشست رونمایی از معامله قرن شرکت خواهند کرد، اما روسیه و چین در نشست بحرین حضور نخواهند داشت. به گزارش روزنامه القدس‌العربی، گو وی، سفیر چین در فلسطین در جریان دیدار با نبیل شعث، مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: «پکن و مسکو در کنفرانس اقتصادی منامه که در راستای اجرای بخشی از طرح صلح امریکا برای فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به معامله قرن برگزار می‌شود، شرکت نخواهند کرد». وی افزود: «روسیه و چین توافق کرده‌اند که در این نشست مشارکت نکنند». سفیر چین در ادامه بر موضع حمایتی کشورش از فلسطین و ملت آن، حق تعیین سرنوشت، استقلال و تشکیل کشور مستقل در مرز‌های ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی تأکید کرد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات