صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۵۲۱۰

از هشدار سیدحسن نصرالله تا انتقاد محمدجواد ظریف

1ـ ایران قدرت اول منطقه است نه عربستان

«سیدحسن نصرالله» به مناسبت روز جهانی قدس و تحولات منطقه در سخنانی گفت: «ایران قدرت اول و عظیم منطقه است. کسانی هستند که می‌گویند قدرت اول منطقه، عربستان سعودی است؛ ولی ترامپ می‌گوید اگر هواپیماهای سعودی بدون حمایت ما بلند شوند، نمی‌توانند بر زمین بنشینند.» دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره «تیم ب» و تلاش‌های آنها برای سوق دادن آمریکا به جنگ با ایران هشدار داد و گفت: «ترامپ به خوبی می‌داند در صورت وقوع جنگ در منطقه، قیمت هر بشکه نفت به 200 یا 300 دلار خواهد رسید و در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا شکست خواهد خورد.» وی به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه جنگی نخواهد شد، اشاره کرد و گفت: «بر حسب تحلیل ما نیز اگر ایران ضعیف بود، سال‌ها پیش آمریکا علیه این کشور جنگ راه می‌انداخت.» سیدحسن نصرالله به بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب در مکه هم اشاره کرد و از اینکه این بیانیه فقط یک سطر و نصف به فلسطین پرداخته، به شدت انتقاد کرد و گفت: «این همان حجم توجه سران عرب به مسئله فلسطین است.»

2ـ اروپا به جای حمایت لفظی به برجام عمل کند

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان با انتقاد از پایبند نبودن دولت‌های اروپایی به برجام و اشاره به اینکه ما تنها با آمریکا توافق نکردیم و کشورهای اروپایی نیز تعهدات مشخصی در برجام دارند، گفت: همه می‌توانند طرفدار توافق هسته‌ای باشند. دولت‌های اروپایی می‌توانند به زبان حامی توافق باشند، ما هم می‌توانیم با زبان از توافق حمایت کنیم. من از دولت‌های اروپایی سؤال می‌کنم چند شرکت اروپایی در حال حاضر در ایران فعالیت می‌کنند؟ چند دولت اروپایی الآن دارند به ایران اعتبار بانکی می‌دهند؟ چند بانک اروپایی در حال کار با ایران هستند؟ وزیر امور خارجه افزود: اروپایی‌ها به جای آنکه زبانی بگویند از توافق حمایت می‌کنند، توافق را اجرا کنند و حمایت‌شان را در عمل نشان دهند. ما هم می‌توانیم همه ابعاد توافق را نقض کرده؛ اما بگوییم از توافق حمایت می‌کنیم.

3ـ فرافکنی به جای قبول اشتباه

«محمدرضا خاتمی» از فعالان اصلاح‌طلب که در جریان فتنه 88 نقش فعالی داشت، گفته است: «این اولین دادگاهی است که به طور خاص به مسئله انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ می‌پردازد و از این نظر مهم است که می‌تواند زخم ناسور ۸۸ را مرهم بگذارد و تصمیم دادگاه در علنی برگزار کردن دادگاه را من به معنای این اراده در حاکمیت می‌دانم که تمایل به عبور از این گردنه دارد. من مطمئن هستم جریان رسیدگی به این پرونده سبب ختم این موضوع اختلاف‌برانگیز و محل انسجام و وحدت ملی به خصوص در زمان پرمخاطره فعلی خواهد شد، اگر لجبازی نباشد.» گفتنی است، سران فتنه که به دلیل کوتاه نیامدن از مواضع غلط خود، انگشت اشاره را به سمت حاکمیت می‌برند، در سال ۸۸ به هیچ عنوان حاضر نشدند مسیر قانونی را برای رسیدگی به ادعای خود طی کنند.

4ـ پس از پنج سال ادعا درباره اختیارات غیر قابل قبول است!

«احمد مازنی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: آقای روحانی بعد از پنج سال نمی‌تواند مدعی شود اختیاراتش کم است! وی افزود: اگر منظور آقای روحانی از اختیارات کم، اختیارات تعریف شده در قانون اساسی است، که معتقدم این‌طور نیست؛ منظور آقای روحانی اختیارات فراتر از قانون اساسی نیست و ایشان درباره تمرکز مدیریت در شرایط بحران در دیدار رهبری سخن گفتند. مازنی در ادامه گفت: تمرکز مدیریت به این معنا است که رهبری بخشی از حوزه‌هایی که زیر نظر ایشان اداره می‌شود، در شرایط بحرانی به ریاست‌جمهوری تفویض اختیار کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات