صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۵۳۱۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 19 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): معنای مقاومت چیست؟ مقاومت یعنی انسان یک راهی را که حق می‌داند، انتخاب کند و در آن حرکت کند و موانع نتواند او را متوقف کند.(1398/3/14)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

مذاکره آمریکایی!

آخر هفته نخست‌وزیر ژاپن به ایران سفر می‌کند. در روزها و هفته‌های اخیر موج خبری و تحلیلی پر حجمی برای مهم و جدی جلوه دادن این سفر و مأموریت ویژه شینزو آبه برای میانجیگری سیاسی بین ایران و آمریکا در رسانه‌های غربی، عربی و بخشی از رسانه‌های داخلی مشوق مذاکره ایجاد شده است؛ اما دم خروس فقدان حُسن‌نیت مقامات آمریکا خیلی زود با اقدام اخیر این کشور در اعمال تحریم‌های جدید علیه شرکت‌های پتروشیمی ایرانی بیرون زد. برخی از تحلیلگران همین اقدام را دلیلی کافی برای نمایش مسخره و دروغین مذاکره به سبک ترامپ می‌دانند که نباید وقعی به آن گذاشت. البته هدف ترامپ از اصرار بر مذاکره و عدول پلکانی از شروط دوازده‌گانه دولتمردان تندرو آمریکا از سناریوهای گوناگونی، نظیر طرح فریب، مهار ایران با هزینه اندک مذاکره و... است که عطف به هر یک از آنها هم می‌تواند زوایای گوناگون و بیشتری از اهداف و انگیزه‌های کاخ سفید را در منظر ما قرار دهد و هم در راستای رفتارشناسی دقیق‌تر آمریکایی‌ها برای آینده و تمهید نحوه مواجهه با آن مهم و حیاتی باشد؛ اما آنچه به نظر مهم می‌آید و مردم عزیز ایران به ویژه نیروهای دلسوز انقلاب و نظام باید در این رابطه بدانند، هدف ترامپ از مذاکره و ماهیت مذاکره آمریکایی است.
ترامپ برای دیده شدن در آستانه تبلیغات انتخاباتی 2020 آمریکا به این مذاکره نیاز دارد و از این رو نگاه راهبردی برای حل واقعی مشکل بین ایران و آمریکا برایش مطرح نیست و اساساً به شکل‌گیری نَفس میز جدید مذاکره می‌اندیشد تا رسیدن به نتایج مذاکره. در واقع، مذاکره با ایران همانند کره شمالی برای ترامپ از این زاویه اهمیت دارد که شوی «تنها من می‌توانم» با ایران انقلابی، پس از چهار دهه مذاکره کنم و هیبت استکبارستیز انقلاب اسلامی را بشکنم، برایش جذاب است. مذاکره با آمریکا با فرض محال جدی بودن درخواست آنها نیز به کار ایران نمی‌آید؛ زیرا حاصل چندین سال مذاکره هسته‌ای منتهی به برجام در رفتار عهدشکنانه آنها دیده شد و لذا هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت بعدی آمریکا زیر تعهدات مذاکره احتمالی با ترامپ نزند! البته اساساً مذاکره‌ای آمریکایی است که هیچ تعهدی برای آمریکا ایجاد نکند و این مقبول نظام جمهوری اسلامی نیست و اصل دعوا هم به همین برمی‌گردد؛ مقاومت و ایستادگی جمهوری اسلامی در برابر فزون‌خواهی‌های استکباری.

 

▼ گزارش روز

مسئله مشکوک

«روز 16 خرداد برای من تقاضایی از سمت این خانم در شهرک قائم تهران آمد که من آن را پذیرفتم. وقتی رسیدم، این خانم همان ابتدا در خیابان بدون روسری بود و من به خودم گفتم طبق روال گذشته وقتی سوار ماشین شد، از ایشان تقاضا می‌کنم به خاطر جریمه نقدى که برای ماشین‌هایی که چنین تخلفی دارند انجام می‌شود، روسری‌اش را سر کند. هنوز 150 متر از محل سوار شدن خانم فاصله نگرفته بودیم که من از ایشان تقاضا کردم روسری خود را سر کنند؛ اما ایشان با لحن تندی گفتند شما بهتر است در کار دیگران دخالت نکنید و رانندگی‌تان را بکنید. بعد از شنیدن این جمله من نگه‌ داشتم و گفتم با این حساب من نمی‌توانم شما را برسانم و دقیقاً همان بلوار قائم و در حالى که تنها 150 متر از مبدأ فاصله گرفته بودیم، نگه داشتم که خود خانم از ماشین پیاده شدند و من از ایشان نخواستم از ماشین پیاده شوند. حتى گفتم مى‌توانم ایشان را به مبدأ برگردانم. بعد از پیاده شدن این خانم به من گفت من با اسنپ تماس می‌گیرم و شکایت می‌کنم. من هم گفتم حتماً این کار را بکنید و من هم این کار را انجام می‌دهم. اما بعد از آن با پلیس 110 تماس گرفت و به پلیس گفت که این شماره پلاک مزاحم من شده است» این روایت «سعید عابد» راننده 54 ساله اسنپ از ماجرای رخ داده است؛ اما این خانم مدعی شده در حالی که وی حجاب داشته، تنها به دلیل مدل مانتوش در وسط یکی از اتوبان‌های تهران مجبور شده از ماشین این راننده پیاده شود؛ لذا وی در تلافی آن اطلاعات شخصی این راننده را منتشر کرده است! فارغ از آنکه کدام روایت به حقیقت نزدیک‌تر است انتشار اطلاعات شخصی راننده، در کنار انتشار دروغ وجود سامانه‌ای برای گزارش بدحجابی به پلیس و تشویق هدفمند برای کشف حجاب و داشتن پوشش‌های نامتعارف در سطح جامعه کاملاً مشکوک و حساسیت‌برانگیز است و به نظر می‌رسد فراتر از خود مسئله پوشش و تلاش مستمر برای زدودن عرف، قانون و فرهنگ ایران، تلاشی برای ایجاد درگیری و تنش در جامعه است.

 

▼ اخبار ویژه

ارتش آمریکا از جنگ خسته شده است

وضعیت نظامی آمریکا در شرایط کنونی با هیچ یک از برهه‌های تاریخی قابل مقایسه نیست. ارتش آمریکا نزدیک به 19 سال است که در جنگ بوده و طولانی‌ترین جنگ در منطقه را دنبال می‌کند و کاملاً خسته و فرسوده شده ‌است. همچنین بیش از 10 سال است که اجازه به روزرسانی و تغییر و جابه‌جایی سلاح به آنان داده نشده است. فرمانده نیروی دریایی آمریکا گفته است، یک سوم این نیرو در جنگ بوده است. ارتش آمریکا در زمینه پروازی به مناطق خود نیز با کاهش توان نظامی روبه‌رو است. این در حالی است که نزدیک به 50 درصد مردم آمریکا آمادگی عملیات نظامی را ندارند.

باید رژیم صهیونیسیتی را به رسمیت بشناسیم!

«فریدون مجلسی» دیپلمات پیشین و از فعالان اصلاح‌طلب در مصاحبه‌ای گفته است: «علت اصلی تقابل ایران و آمریکا در منطقه خاورمیانه تقابل دو شعار متضاد با همدیگر است؛ نخست تهدید ماهیت اسرائیل توسط ایران و دوم تضمین آمریکا برای حفظ اسرائیل و بقای این کشور. بدون‌شک تا زمانی که این دو شعار متضاد وجود داشته باشد و هر دو کشور روی شعارهای خود پافشاری کنند، مذاکره به جایی نخواهد رسید. با ادامه این وضعیت آمریکا سیاست خود را حتی با جنگ نظامی ادامه خواهد داد و در عین حال به خیال خود به تضعیف ایران می‌اندیشد.»

 

▼ اخبار

1ـ کدام دولت حامی تروریسم است؟

«تونی کارتالوکی» از تحلیلگران سرشناس غربی با اشاره به طرح اتهام حمایت از تروریسم علیه ایران نوشت: «ایران به حمایت از حزب‌الله و حماس متهم می‌شود. آیا شبه‌نظامیان القاعده و داعش، لیبی و سوریه و یمن و افغانستان را به خاک و خون نکشیده‌اند و عملیات تروریستی در خاک اروپا و آمریکا انجام نداده‌اند؟ حالا حزب‌الله لبنان بیشتر لایق تعبیر تروریسم است یا القاعده و داعش؟ چه کسی از القاعده و داعش حمایت و جریان انتقال پول و تسلیحات را برای آنان فراهم کرد؟ چگونه است که القاعده و داعش تنها در قلمروهایی از سوریه که تحت نظارت آمریکا و ناتو هست حضور دارند، از جمله در ادلب؟ آمریکا حتی از گروه‌های تروریستی درون ایران، مانند سازمان مجاهدین خلق نیز حمایت می‌کند و اصلاً مشاور امنیت ملی ترامپ که داعیه‌دار اصلی جنگ با ایران است، خود در همایش‌های مجاهدین خلق حاضر می‌شود... تازه باید در نظر داشت گروه‌های مورد حمایت ایران عمدتاً در مقابل گروه‌های تروریستی مورد حمایت واشنگتن در منطقه می‌جنگند.»

2ـ پتروشیمی ایران قابل تحریم نیست

«احمد صرامی» عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: تحریم و ایجاد فشار بر منابع درآمدی ایران تازه نیست و تنها در دوره‌های سیاسی مختلف در آمریکا نوع آن متفاوت بوده است. وی ادامه داد: مطرح کردن تحریم صنعت پتروشیمی ایران، بازی روانی علیه کشورمان است و برخی از پتروشیمی‌های موجود در فهرست جدید تحریمی آمریکا، از سال قبل تحریم بودند. از طرفی باید دقت داشت نوع و میزان تولید محصولات پتروشیمی ایران به نحوی نیست که بتوان آن را از بازار حذف کرد؛ چرا که برخی از محصولات تک محصول بوده و خریداران به آن وابستگی دارند. از سویی دیگر قرارداد خرید محصولات پتروشیمی بلندمدت بوده و قیمت‌گذاری آنها نیز بر اساس نرخ‌های بین‌المللی است. وی افزود: میزان درآمد صادراتی بخش پتروشیمی این اتحادیه در سال ۹۷ حدود 11/2 میلیارد دلار بود که از این میزان نزدیک به ۹ میلیارد دلار وارد کشور شد.

3ـ فرمانده دفاع از بلاد اسلامی

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نه تنها فرمانده کل قوای ایران، بلکه فرمانده دفاع از بلاد اسلامی در عراق، سوریه، فلسطین، یمن و بحرین است که با یک حکمت و دوراندیشی توانسته‌اند انقلاب اسلامی را جلو ببرند. ایشان به طور خاص در مباحث مربوط به مقابله با نظام سلطه به سرکردگی ایالات متحده آمریکا یا مقابله با رژیم صهیونیستی در جهان معاصر بی‌نظیر هستند. سردار سرلشکر صفوی افزود: رهبری ایشان سیاست‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا را با شکست مواجه کرده است. این رهبر متقی، مدیر، مدبر، شجاع، مردم‌دار و عدالت‌خواه یک رهبر بی‌نظیر است و امانت الهی بزرگی برای ملت ایران و ملت‌های اسلامی به شمار می‌آید. اعتقاد من آن است کسانی که به رهبری انقلاب اسلامی دشمنی و خیانت کردند، عاقبت‌بخیر نشدند و نمی‌شوند.

4ـ به زودی قیمت‌های غیر واقعی خودرو خواهد شکست

«محمدرضا نجفی‌منش» رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: با تکمیل و عرضه خودروهای ناقص موجود در دو کارخانه بزرگ خودروسازی قیمت‌های غیر واقعی فعلی در بازار خودرو شکسته خواهد شد. وی افزود: بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در کارخانه‌ها منتظر قطعه هستند و قطعه‌ها نیز در انتظار نقدینگی‌اند که در این زمینه اقداماتی در حال انجام است و به زودی این خودروها وارد بازار شده و قیمت‌های غیرواقعی را در بازار خواهد شکست و به قیمت‌های واقعی نزدیک خواهد کرد؛ از این رو به مردم توصیه می‌کنیم در این شرایط حفظ ارزش دارایی‌های خود را در بازار خودرو جست‌وجو نکنند.

 

▼ اخبار کوتاه

خبرنگار «وال‌استریت‌ژورنال» خبر داد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی هفته جاری به اعضای خود گزارش فنی درباره تولید اورانیوم با غنای پایین ایران ارائه داده که بر اساس این گزارش، ایران در حال حاضر ماهیانه 12 کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین تولید می‌کند که 3 تا 4 برابر بیشتر از میزان تولید قبلی تا گزارش 20 مه (30 اردیبهشت) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. در گزارش 20 مه آژانس، ایران 174/1 کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین داشت.

«ابوالقاسم رحیمی‌انارکی» مدیرعامل بانک مسکن با تشریح جزئیات وام ارزان‌قیمت مسکن، گفت: منابع مالی این وام تأمین شده و با معرفی شرکت بازآفرینی شهری ایران به سازندگان پرداخت خوهد شد، در این بسته به تعادل بین عرضه و تقاضا و بازار رهن و اجاره توجه ویژه‌ای شده است. وی افزود: این وام‌ها به طور متوسط 45 میلیون تومان است که با سود 9 درصد پرداخت خواهد شد.

بررسی مصوبه دولت درباره افزایش حقوق‌ها در سال 98 نشان می‌دهد، در حالی که برخی مدیران با افزایش 3 میلیون تومانی حقوق رو به رو‌ شده‌اند، سقف جدید حداکثر پرداختی از 20 به 23 میلیون تومان افزایش خواهد یافت. البته این میزان پرداختی بعد از کسر مالیات 5 میلیون و 200 هزار تومانی به 18 میلیون و 300 هزار تومان تبدیل می‌شود.

«علی کوهستانی» معاون مدیریت توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی تهران گفت: انحصار مرغ در میدان بهمن شکسته شده و سازمان تعزیرات با ورود خود به این بازار، انحصار 30 ساله را از بین برده است. وی تصریح کرد: 32 نفر در این زمینه بازداشت شدند و قیمت‌ها در بازار مرغ به ثبات رسیده است.

«سردار محمد تولایی» مسئول اشراف کلی سپاه از دستور سرلشکر سلامی به مراکز علمی، مطالعاتی و دانشگاهی سپاه برای نقش‌آفرینی و مشارکت در تدوین نقشه راه و الزامات تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در سپاه به منزله یک اولویت جدی و غفلت‌ناپذیر خبر داد.

 

شماره 900 هفته‌نامه صبح صادق به همراه ویژه‌نامه «زعیم حکیم» با موضوع سه دهه رهبری داهیانه امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) منتشر شد

در این ویژه‌نامه چهره‌های سیاسی از نحوه مواجهه رهبری با جریان‌های مختلف سخن گفته و یک تحلیلگر برجسته سیاسی‌ـ امنیتی درباره اشراف رهبری به مسائل کشور می‌گوید. در ادامه می‌خوانید؛ ترامپ در بن‌بست/ دستاوردسازی برای مذاکره/ دست آمریکا در جیب دولت‌های عربی/ ناپیداهای استعفای وزیر آموزش و پرورش

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات