صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۱۵۳۱۰
 صبح صادق در گفت‌وگو با نمايندگان ملت بررسي مي‌كند

ناپيداهاي استعفاي وزير آموزش و پرورش

گروه سياسي/ روز پنج‌شنبه 16 خرداد ماه بود كه خبر استعفاي «سيدمحمد بطحايي» وزير آموزش و پرورش منتشر شد. يك روز بعد رئيس‌جمهور با درخواست وي موافقت كرد. اگرچه اين استعفا به بهانه حضور بطحايي در انتخابات مجلس گره خورد؛ اما حرف‌هاي ديگري نيز در اين باره مطرح است كه درباره آن با چند نفر از وكلاي ملت در مجلس شوراي اسلامي گفت‌وگو كرديم.

جبار كوچكي‌نژاد، نايب‌رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به خبرنگار ما گفت: «بنده معتقد هستم بايد با مردم به خصوص فرهنگيان خيلي صادقانه صحبت كنند. ماجراهايي كه در اين استعفا وجود دارد، اصلاً بحث انتخابات نبوده است، چرا كه آقاي بطحايي در اين فضا نبوده، به هر حال ما چون در كميسيون آموزش هستيم و از نزديك ديده‌ايم، متوجه مي‌شويم كه رفتار ايشان اصلاً رفتار انتخاباتي نبوده است.»

عضو فراكسيون نمايندگان ولايي مجلس تصريح كرد: «شب عيد سازمان برنامه و بودجه، 1600 ميليارد تومان پول قانوني آموزش و پرورش را نداد و فقط 200 يا 300 ميليارد تومان داد كه بخشي از آموزش قفل شد و بسياري از مطالبات فرهنگيان باقي ماند. بحث رتبه‌بندي هم يكي از كارهاي ديگري بود كه رئيس‌جمهورهاي دو دوره قبل، قول عملياتي شدن آن را داده بودند.»

وي افزود: «آقاي روحاني قول اين كار را داده بود كه متأسفانه عمل نكرد. ما در برنامه هم آورديم كه دولت دو سال اول برنامه، لايحه رتبه‌بندي را به مجلس تقديم كند. چقدر آقاي بطحايي در مجلس به دليل اينكه چرا اين كار را انجام نمي‌دهيد، مورد سؤال قرار گرفت كه توضيح داد من به دولت داده‌ام، دولت بايد انجام دهد.»

اين نماينده مجلس با اشاره به صحبت‌هاي سخنگوي دولت در صداوسيما، گفت: «سخنگوي دولت در گفت‌وگويي تلويزيوني مي‌گويد ما سه هزار ميليارد تومان براي رتبه‌بندي فرهنگيان گذاشته‌ايم. بر اساس كدام قانون مي‌خواهند اين را اجرا كنند، چون قانون ندارند كه مي‌گويد ما دو ماه ديگر آن را اجرا مي‌كنيم.»

وي با اشاره به عملي نشدن وعده‌ها، گفت: «دومين دوره رياست‌جمهوري آقاي روحاني به نيمه رسيده است، اما به وعده‌هاي داده شده به آموزش و پرورش عمل نشده است. شما كه مي‌گوييد تا دو ماه ديگر 2هزار ميليارد تومان كه براي مطالبات كنار گذاشته‌ايم، پرداخت مي‌شود، اين موضوع براي لايحه دوم بودجه است و اصلاً تحقق پيدا نمي‌كند كه وعده مي‌دهيد.»

نايب‌رئيس كميسيون آموزش مجلس خاطرنشان كرد: «آموزش و پرورش در بحث رديف‌هاي استخدامي دچار يك بحران شديد شده است. همه اين موارد سبب شده در نهايت آقاي بطحايي استعفا دهد كه بعيد مي‌دانم براي بحث انتخابات، استعفا داده باشد.»

سيدحمايت ميرزاده، سخنگوي كميسيون آموزش و پرورش هم در اين باره به خبرنگار صبح صادق گفت: «به عنوان يك فرهنگي و كسي كه در كميسيون آموزش است، عرض مي‌كنم براي آموزش و پرورش مهم اين است كه چه كار بايد كنيم، نه اينكه چه كسي وزير باشد يا چرا مي‌خواهد استعفا دهد!»

عضو فراكسيون اميد مجلس با بيان اينكه وزير نمي‌تواند مشكلات آموزش و پرورش را حل كند، تصريح كرد: «افرادي كه آموزش و پرورش را در ايران مي‌شناسند، مي‌دانند كه مشكلات اين وزارتخانه به دست وزير قابل حل نيست. حل اين مشكلات عزم بالاتري مي‌خواهد كه بايد در كلان دولت تصميم‌گيري شود و در اولويت دولت باشد تا بتوان آنها را حل‌وفصل كرد.» 

حجت‌الاسلام عليرضا سليمي، عضو هيئت‌رئيسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: «برخي شواهد نشان مي‌دهد، آقاي بطحايي مجبور به استعفا شده و به نظر مي‌رسد اختياري نبوده است. يكي از اين شواهد اين است كه هيچ‌گاه يك وزير به اين دليل كه مي‌خواهد نماينده مجلس شود، استعفا نداده كه اين بسيار عجيب است و اي كاش بهانه ديگري فراهم مي‌كردند.»

وي با اشاره به نكته ديگر اظهار داشت: «آشكارا مشخص است كه در هيئت دولت اختلافاتي وجود دارد، يك روز استعفاي قاضي‌زاده‌هاشمي، روز ديگر استعفاي ديگري و الآن هم استعفاي بطحايي مطرح مي‌شود. شاهد سوم اين است كه آقاي بطحايي قول‌هايي داده بود كه در دو يا سه سال ديگر به 300 هزار معلم نياز داريم.»

نماينده مردم محلات و دليجان در مجلس افزود: «ايشان در بحث استخدام‌ها و جايگزيني معلم‌هايي كه بازنشسته شده‌اند، موفق نبود. آموزش و پرورش با سرعت در سراشيبي قرار گرفته است كه بايد به داد آن رسيد. بطحايي در بحث مطالبات، پاداش بازنشسته‌ها و رتبه‌بندي نيز موفق نبود.»

وي با اشاره به صحبت‌هاي سخنگوي دولت، گفت: «ربيعي مي‌گويد رتبه‌بندي معلمان را با 2 هزار ميليارد تومان تا دو ماه ديگر اجرا مي‌كنيم، اما جناب ربيعي، رتبه‌بندي 15 هزار ميليارد تومان بودجه مي‌خواهد.»

سليمي تصريح كرد: «بطحايي كه به عنوان فرمانده مجموعه آموزش و پرورش بوده، چرا الآن ميدان را ترك كرده و سربازان را تنها گذاشته؟آيا اين از يك وزير پذيرفته است؟ همه اين شواهد نشان مي‌دهد ايشان تحت فشار بوده و گفته‌اند كه بايد برويد و او هم مجبور شده برود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات