صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۵۴۶۳
فارین افرز:

ترامپ سقوط آمریکا را سرعت می‌بخشد

یک نشریه آمریکایی طی تحلیلی که توسط کارشناس رسانه‌های مطرح این کشور نوشته شده است، هژمونی آمریکا را تمام شده دانست و تاکید کرد که «دونالد ترامپ» فروپاشی و سقوط آمریکا را سرعت می‌بخشد.

ترامپ سقوط آمریکا را سرعت می‌بخشد

 

«فرید زکریا» در «فارین افرز» نوشت، دوسال است که هژمونی آمریکا مرده و علت این مرگ نیز عادت‌ها و رفتارهای نادرست خارجی این کشور بوده است. هر چند علت این مرگ را بعدها تاریخ‌دانان باید مورد بحث و بررسی قرار بدهند، ولی از هم اکنون ما می‌توانیم برخی از دیدگاه‌ها را مطرح کنیم.
در این تحلیل فارین افرز آمده است: علائمی که در بسیاری از(قدرت‌های در حال) افول مشاهده می‌شود، در مورد آمریکا هم دیده می‌شود...آمریکا هژمونی خود را به شکل نادرست اعمال و از قدرت خود نیز سوء‌استفاده کرده است.
زکریا سپس، به دوره کنونی آمریکا و دولت «دونالد ترامپ»‌اشاره می‌کند و می‌نویسد: در دوره ترامپ، آمریکا منافع خودش را و در واقع، ایمان(به آمریکا) را از دست داده است؛ ایمان و اعتقاد به ایده‌ها و اهدافی که به حضور بین‌المللی آمریکا طی سه چهارم قرن جان می‌بخشید.
منظور این تحلیلگر آمریکایی از جملات فوق، همان رویای آمریکایی است، که اکنون دیگر کسی به آن اعتقادی ندارد.
مقام معظم رهبری نیز اخیرا ظهور ترامپ را یکی از نشانه‌های افول آمریکا ذکر کرده بودند. ایشان روز 14 خرداد و در اجتماع عظیم مردم در حرم امام خمینی(رض) اظهار داشته‌اند: «برخی از صاحبنظران و اندیشمندان آمریکایی، در توصیف اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشور، از تعبیر «افول موریانه‌وار» استفاده کرده‌اند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با‌ اشاره به آمارهای رسمی که نشانگر افول اقتصادی آمریکا و کاهش عجیب تأثیرگذاری آمریکا در اقتصاد جهانی است، خاطرنشان کردند: «در عرصه سیاسی نیز اقتدار آمریکا افول کرده که انتخاب فردی با مختصات آقای دونالد ترامپ، واضح‌ترین و بهترین نشانه برای افول سیاست آمریکا ست.»
ایشان افزودند: «سپرده شدن سرنوشت بیش از 300 میلیون نفر جمعیت آمریکا به دست فردی که در مورد تعادل فکری و روانی و اخلاقی او ابهامات و تردیدهای جدی وجود دارد، دلیل آشکاری بر افول سیاسی و اخلاقی آمریکا است.»
به اعتقاد زکریا، آمریکا پس از جنگ سرد، دارای هژمونی بود و این نوع هژمونی را هیچ قدرتی از زمان حاکمیت امپراتوری روم باستان تا‌کنون نداشته است. اما، این هژمونی با چالش مواجه شده و چالش مهم، لشکر‌کشی آمریکا به عراق در سال 2003 بوده است. این اتفاق را باید آغازی بر پایان آمریکا دانست.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات