صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۱۵۶۰۷

ویژگی‌های پهپاد ساقط‌شده آمریکایی توسط سپاه

 صبح  پنجشنبه بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از هدف قرار دادن یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز استان هرمزگان بعد از تجاوز به حریم هوایی ایران خبر داد.

پهپاد ساقط‌شده آمریکایی توسط سپاه چه ویژگی‌هایی داشت؟

ارتش آمریکا دقایقی بعد با صدور بیانیه‌ای بدون تکذیب واقعه و البته ضمن تایید هدف قرارداده شدن این پهپاد توسط نیروهای ایرانی اعلام کرد این هواپیمای بدون سرنشین که از مدل «تریتون MQ-4C» است هنوز وارد حریم هوایی هرمزگان نشده و برفراز تنگه هرمز نزدیک ایران ساقط شده است.
اما این پهپاد تریتون MQ-4C که متعلق به نیروی دریایی آمریکا است، چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی داشته، چگونه و در کجا هدف قرار داده شده است؟
پهپاد «تریتون MQ-4C» ساخته کمپانی نظامی «نورثروپ گرومن» در ایالت ویرجینای آمریکا، مدل پیشرفت سری هواپیماهای بدون سرنشین موسوم به «گلوبال هاوک» است که به‌صورت ویژه مقاصد اطلاعاتی، شناسایی و جاسوسی برفراز اقیانوس و مناطق ساحلی طراحی شده است.
این پهپاد آمریکایی مجهز به حسگرهای 360 درجه، سیستم‌های ضد یخ‌زدگی (به دلیل پرواز در ارتفاع بالا) و محافظت در برابر صاعقه است. نیروی دریایی آمریکا اولین نیروی مسلحی بود که عملیاتی کردن این هواپیمای بدون سرنشین را آغاز کرد.
پهپاد تریتون MQ-4C توانایی عملیات 24 ساعته (در هر بار بلند شدن) و پرواز در ارتفاعی بالاتر از 16 کیلومتر با برد عملیاتی بیش از 15 هزار کیلومتر را دارد. تولید هر فروند از این پهپادها برای کمپانی نورثروپ گرومن حدود 180 میلیون دلار هزینه به‌دنبال دارد.
 نیروی دریایی آمریکا فعلا دو نمونه اولیه از این نوع پهپادها را تحویل گرفته و برای تکمیل اسکادران خود 68 فرونددیگر را سفارش داده که یک فروند از آن دو نمونه اولیه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از تجاوز به حریم هوایی ایران ساقط شد.
شرکت نورثروپ گرومن از سال 2012 کار تحقیقات و توسعه روی مدل پیشین این پهپاد یعنی گلوبال هاوک RQ-4 (ساخت سال 1998) را آغاز کرد تا با ارتقای توانایی ضد یخ‌زدگی این پهپاد، آن را برای عملیات بر فراز دریاها و اقیانوس‌ها آماده کند.
پهپاد جدید که MQ-4C نام‌گذاری شد در اواخر سال 2015 عملیاتی شده و در می 2018 رسما به خط وظیفه در نیروی دریایی ارتش ایالات متحده ملحق شد. هزینه کلی برنامه تحقیق و توسعه این پهپاد حدود 13 میلیارد دلار برآورد شده است.
دیگر ویژگی‌های کلی این هواپیمای بدون سرنشین به شرح زیر است:
 

خدمه مورد نیاز برای هدایت آن از ایستگاه زمینی

4 نفر برای هر ایستگاه

طول 14.5 متر
عرض بال‌ها 4.7 متر
ارتفاع 4.7 متر
وزن (بدون سوخت) 6779 کیلوگرم
وزن کل 14628 کیلوگرم
مولد نیروی محرکه یک موتور رولزرویس توربوفن AE3007

 

کارکرد

بیشینه سرعت 575 کیلومتر بر ساعت
برد عملیاتی 15186 کیلومتر
مدت پرواز (بدون سوخت‌گیری مجدد) 30 ساعت
سقف پرواز 18 کیلومتر


تغییراتی که در مدل گلوبال هاوک داده شد تا تریتون متولد شود، شامل تقویت بدنه و بال‌های هواپیما برای تاب‌آوردن شرایط جوّی برفراز اقیانوس، اضافه کردن سامانه‌های ضد یخ‌زدگی و محافظت در برابر برخورد صاعقه می‌شود. شعار شرکت نورثروپ گرومن برای ساخت این پهپاد «کوچک کردن اقیانوس‌های جهان» است.
پهپاد تریتون به دلیل پرواز در ارتفاع بالا، در معرض یخ‌زدگی شدید (نسبت به دیگر مدل‌های هواپیمای بدون سرنشین) قرار دارد اما قابلیت‌های مذکور به این پهپاد کمک می‌کند تا بدون مشکل برای عبور از لایه‌های ابرها و جهت داشتن دید بهتر نسبت به کشتی‌ها و اهداف دریایی، ارتفاع کم کند.

 

پهپاد ساقط‌شده آمریکایی توسط سپاه چه ویژگی‌هایی داشت؟


در سال 2018 نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که شش فروند از این پهپادها را برای مصارف شناسایی شناورهای دریایی و همچنین یافتن پناهجوهایی که در خطر غرق شدن در دریا هستند، از آمریکا خریداری کرد. کشورهای هند و آلمان نیز درخواست خرید پهپادهای تریتون را به آمریکا ارسال کرده‌اند.
 روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک" آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی  کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد».  بر این اساس، این پهپاد با آتش سامانه پدافند موشکی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه مورد هدف قرار گرفته و ساقط شد.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات