صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۵۶۱۵

از بی‌معنا بودن مذاکره تا افزایش انتقادات به ترامپ

1ـ مذاکره در این شرایط بی‌معنا است

«عباس عبدی» تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب، در روزنامه «ایران» نوشت: تنش در روابط ایران و آمریکا به سرعت در حال افزایش است. این روند قابل پیش‌بینی بود، زیرا بر یک زورگویی آشکار از سوی ترامپ استوار است. اگرچه بنده نسبت به سیاست خارجی ایران نقدهایی دارم، ولی درباره برجام هیچ حقی برای ایالات متحده وجود نداشت که بدون هیچ توجیهی و به صورت یک‌سویه از آن خارج شود و بدترین نوع تحریم یا تروریسم اقتصادی را علیه ایران برقرار کند و از همه مسخره‌تر اینکه اراده ایران برای افزایش غنی‌سازی را مخالف همان برجامی بداند که پیشتر خودش آن را پاره کرده و کنار گذاشته است. در این میان و متأسفانه برخی نیز ساده‌انگارانه می‌گویند با ترامپ مذاکره شود. در چنین شرایطی مذاکره بی‌معناست. هیچ دستوری برای مذاکره نیست. هیچ چشم‌اندازی برای رسیدن به یک تفاهم وجود ندارد. آغاز هر مذاکره‌ای در این شرایط به معنای پذیرفتن ادعاهای زورگویانه و غیر منطقی طرف مقابل است و هیچ دستاوردی نخواهد داشت.

2ـ تحریم ایران را تحریم خود می‌دانیم

«ماهاتیر محمد» در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان بی‌سی» در پاسخ به این پرسش که چه کشوری را مسبب اتفاقات اخیر در خلیج‌فارس می‌داند، گفت: «فکر می‌کنم تا آنجا که در جریان هستم، این آمریکا است که همه اقدامات تحریک‌کننده را انجام می‌دهد. آنها نخست از معاهده هسته‌ای خارج شدند و اکنون کشتی‌های جنگی به خلیج‌فارس اعزام می‌کنند.» وی همچنین هشدار داد: «اگر آنها وارد جنگ شوند، ایران تنها علیه آمریکا نخواهد بود، بلکه جنگ جهانی رخ می‌دهد.» نخست‌وزیر مالزی با انتقاد از تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، گفت: «اعمال تحریم‌ها و مجبور کردن کشورهای دیگر به رعایت آن، غیر دموکراتیک و عین قلدری است و ما تحریم‌های ایران را تحریم علیه مالزی هم می‌دانیم؛ زیرا مانع همکاری ما با یک شریک تجاری خوب است.»

3ـ می‌خواهیم محوریت تعیین نرخ ارز در داخل کشور باشد

«عبدالناصر همتی» رئیس بانک مرکزی کشور درباره بازار متشکل معاملات ارز گفت: خیلی از نرخ‌های ارز کنونی در بازار در کشورهای همسایه شکل می‌گیرد و بازار متشکل به دنبال واقعی‌سازی نرخ ارز است و می‌خواهیم محوریت تعیین نرخ ارز در داخل کشور باشد. وی با بیان اینکه عرضه و تقاضای عمده اسکناس صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی اتفاق خواهد افتاد، افزود: امسال امتیازات بزرگی را به صادرکنندگان داده‌ایم و عرضه خیلی خوبی هم در جریان است. رئیس شورای پول و اعتبار تأکید کرد: هرکجا صادرکنندگان نتوانند ارز صادراتی خود را در بازار بفروشند، بانک مرکزی آن را خریداری خواهد کرد؛ زیرا ما می‌خواهیم خرید و فروش‌ها شفاف باشد و نمی‌خواهیم این‌طور باشد که خرید ۱۰ هزار دلاری مبنای تعیین نرخ خرید یک میلیون دلاری باشد.

4ـ ترامپ در مقابل ایران اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد

«المانیتور» در گزارشی با تأکید بر اینکه ایرانی‌ها در سیاست خبره‌اند و نمایش توانایی‌شان در لبه آتشفشان چشمگیر است، نوشت: هدف ایران این است که به دولت ترامپ ثابت کند تهران پتانسیل زیادی برای ضربه زدن به منافع آمریکا و متحدانش در منطقه دارد. این پایگاه تحلیلی در ادامه با اشاره به افزایش انتقادات به رئیس‌جمهور آمریکا در تل‌آویو، آورده است: اینکه آمریکا به ساقط شدن پهپادش و حمله به نفت‌کش‌ها پاسخ نداد، از یک طرف پیام ضعف این کشور را منتقل می‌کند و از طرف دیگر اعتماد به نفس ایران را افزایش می‌دهد؛ ترامپ در مواقع حساس اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد و از عمل کردن اجتناب می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات