صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۵۶۵۶

ترامپ: به بن‌سلمان زنگ زدم و گفتم عملیات نظامی هزینه دارد، پول بدهید

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای بار دیگر با عباراتی تحقیرآمیز از سران سعودی یاد کرد و گفت ریاض ثروتمند است و واشنگتن باید از سعودی‌ها پول دریافت کند.

ترامپ: به بن‌سلمان زنگ زدم و گفتم عملیات نظامی هزینه دارد، پول بدهید

 «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که پیش از این بارها «پول» را تنها دلیل اهمیت روابط با عربستان سعودی توصیف کرده، در مصاحبه‌ای که یکشنبه پخش شد، بار دیگر با لحنی تحقیرآمیز از سعودی‌ها یاد کرد و گفت ایالات متحده باید از عربستان سعودی که کشوری ثروتمند است، پول بگیرد.
او در این مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» که روز جمعه ضبط شده، محافظت از عربستان سعودی در ازای دریافت پول را یکی از دلایل حضور آمریکا در غرب آسیا برشمرد و گفت بر خلاف گذشته که واشنگتن در قبال این حفاظت «چیزی دریافت نمی‌کرد»، حالا از این محافظت منفعت مالی می‌برد و «عربستان سعودی ۴۰۰ میلیارد دلار از ما خرید می‌کند.»
وی سپس به ذکر محتوای گفت‌وگوی تلفنی‌اش با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی پرداخت و گفت: «امروز صبح، من با ولی‌عهد صحبت کردم. گفت‌وگوی فوق‌العاده‌ای داشتیم. من گفتم "این عملیات بسیار گرانی است. شما و دیگر کشورهایی که از آن‌ها محافظت می‌کنیم، باید پول بدهید..." و او گفت "بله."»
ترامپ سپس از پاسخ به سوال مجری درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی و همچنین آثار حملات عربستان سعودی به یمن طفره رفت و مسئله یمن را به گردن ایران انداخت.
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «باعث و بانی این وضع کیست؟ اگر دقت کنی، ایران است که به یمن می‌رود. آن‌ها شروع می‌کنند به عربستان سعودی موشک شلیک می‌کنند. عربستان سعودی باید از خودش محافظت کند... حرف یک میلیون شغل، یا بیشتر است. آن‌ها خریدهای کلانی می‌کنند، ۱۵۰ میلیارد دلار تجهیزات، که ما آن‌ها را استفاده می‌کنیم. بر خلاف بقیه کشورها که پول ندارند و ما باید برای همه‌چیز به آن‌ها کمک هزینه بدهیم، عربستان سعودی خریدار کلان محصولات آمریکایی است. این برای من معنایی دارد. تولیدکننده کلان شغل.»
وی در ادامه در واکنش به اصرار مجری در مورد قتل خاشقچی و اینکه ترامپ چشم خود را با رفتارهای بد ریاض می‌بندد، باز هم پای ایران را وسط کشید و مدعی شد ایران روزانه تعداد زیادی را می‌کشد. وی همچنین گفت اگر آمریکا به عربستان سعودی سلاح نفروشد، ریاض از روسیه و چین سلاح می‌خرد.
ترامپ گفت: «ایران هر روز تعداد بسیار بسیار زیادی آدم می‌کشد. بقیه کشورهای خاورمیانه هم همینطور. آنجا منطقه خصومت‌باری است. جای پرشرارت و پر از خصومتی است. اگر به عربستان سعودی نگاه می‌کنید، به ایران هم نگاه کنید، به بقیه کشورها هم نگاه کنید، اسمشان را نمی‌برم، ببینید چه چیزی در جریان است. بعد به بیرون از خاورمیانه نگاه کنید. خوب؟ فقط این را می‌گویم که آن‌ها ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیارد دلار در یک دوره زمانی خرج می‌کنند. این همه پول، این همه شغل و خرید تجهیزات... من آدم احمقی نیستم که بگویم "نمی‌خواهیم با شما تجارت کنیم." اگر با ما تجارت نکنند، می‌دانید چه می‌شود؟ با روس‌ها و چینی‌ها تجارت می‌کنند. ما بهترین تجهیزات جهان را می‌سازیم، اما آن‌ها می‌روند و تجهیزات فوق‌العادهخ‌ای ار سویه و چین می‌خرند.»
او سپس خطاب به «چاک تود» مجری برنامه گفت: «چاک، پولشان را بگیر، پولشان را بگیر.»
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات