صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۵۶۷۸

حرف روز/ سرپوشی برای استیصال؟

آمریكا در جدیدترین اقدامات خود علیه جمهوری اسلامی ایران، تعدادی دیگر از مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی ایران را به فهرست تحریم‌های خود افزود[...]
پایگاه بصیرت / اکبر معصومی

یادداشت: آمریكا در جدیدترین اقدامات خود علیه جمهوری اسلامی ایران، تعدادی دیگر از مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی ایران را به فهرست تحریم‌های خود افزود. وزارت خزانه‌داری آمریكا در بیانیه‌ای اعلام کرد، در تحریم‌های جدید، فرماندهان ارشد سپاه از جمله سردار حاجی‌زاده، سردار تنگسیری و سردار پاکپور را به همراه فرماندهان مناطق پنج‌گانه دریایی سپاه در فهرست تحریم‌های جدید خود گنجانده است. این تحریم‌ها اوج استیصال ابرقدرتی است که در عرصه میدانی با اسقاط پهپاد پیشرفته چند صد میلیون دلاری‌اش در منظر جهانی تحقیر شد و طبیعی است که به ضعیف‌‌ترین کنش تقابلی یعنی تحریم فرماندهان مقتدر سپاه روی بیاورد. به تصریح شبکه انگلیسی «تله‌سور» «ایران (سپاه) غرور آمریکا را هدف قرار ‌داد؛ جایی که ترامپ، درد را آنجا بیشتر احساس کرد.»
با ساقط شدن پهپاد آمریکا انتظار دوستان آمریکا از جمله عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی، برخورد نظامی ترامپ با ایران بود؛ ولی هراس ایالات متحده از گسترش دامنه درگیری و تنش بیشتر، به تحریم نمادین ایران منجر شد که ناامیدی هرچه بیشتر حاکمان مرتجع عربی در منطقه خلیج‌فارس را فراهم کرده است.
شاخص‌ها و برآوردها حاکی از این موضوع است که جامعه ایران با وجود داشتن مشکلات اقتصادی، به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکای درمانده بی‌توجه است؛ زیرا به بیان نویسنده کتاب «هنر تحریم‌ها» موفقیت آمریکا در اعمال تحریم منوط به موفقیت در عملیات روانی است که آمریکا توفیقی در آن نداشته است. به اعتراف نشریه «بلومبرگ» سیاست تحریم آمریکا علیه ایران به آخر خط رسیده است.
مشکلات اقتصادی کشور دقیقاً زمانی شروع شد که برخی افراد و جریان‌ها در داخل کشور، مذاکره با غرب را راه نجات کشور دانسته، اقدامات آشکار و پنهانی را به منظور اعتمادزایی برای غرب آغاز کردند. این در حالی است که رصد رفتار فعلی آمریکا و اروپایی‌ها نشان می‌دهد به میزان اعتماد به غرب، به مشکلات مردم افزوده شده است. راه علاج مشکلات کشور بازگشت به نسخه پیشرفت و توسعه کشور، یعنی عدم اعتماد و مذاکره با غرب است. اقتصاد ایران زمانی می‌تواند حرکت امیدوارکننده‌ای را شروع کرده و ادامه دهد که از دولت آمریکا و حتی برجام اروپایی قطع امید کرده و به اقتصاد درون‌زا و پایدار داخلی اتکا کند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات