صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۱۵۶۸۱

از سردرگمی آمریکا تا تحریم ظریف

1ـ باهوش‌تر از سه رئیس‌جمهور آمریکا!

نشریه «آتلانتیک» با اشاره به جمله «جنگ با آمریکا به معنی پایان کار ایران خواهد بود» که ترامپ پس از سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا به دست ایران در توئیتر خود منتشر کرد، نوشت: «تهدیدات ترامپ بلوفی بیش نیستند و او در حال ضربه زدن به اعتبار آمریکا است.» این نشریه در ادامه با اذعان به اینکه آمریکا در مقابل ایران دچار سردرگمی شده، افزود: «معمار اصلی سیاست موفقیت‌آمیز ایران، قاسم سلیمانی است؛ فرمانده‌ای که به خوبی اوضاع منطقه را درک می‌کند و حتی از تحلیلگران آمریکایی دولت ترامپ را بهتر می‌شناسد. سلیمانی از سه رئیس‌جمهور قبلی آمریکا باهوش‌تر عمل کرده و از سیاست‌های کوته‌بینانه آنها برای پیشبرد اهداف بلندمدت خود بهره گرفته است. این فرایند با حمله به عراق شروع شد و در نهایت با بقای رژیم بشار اسد در سوریه و شکست دادن گروه داعش به عنوان مهم‌ترین چالش امنیتی در منطقه ادامه پیدا کرد.»

2ـ پذیرش FATF شرایط را سخت‌تر می‌کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اظهارنظر اخیر رئیس‌جمهور درباره لزوم تصویب هرچه سریع‌تر پالرمو و CFT گفت: اولین بار نیست که آقای روحانی به دور از واقعیات فرا‌فکنی می‌کند. احمد توکلی افزود: وقتی برجام با آن اهمیت جهانی به چنین سرنوشتی دچار شده، دیگر چگونه می‌توان به تعهدات غربی‌ها در قالب FATF اعتماد کرد؟ آمریکا و اروپا آنجا که درِ باغ سبز نشان می‌دادند، به این وضع درآمد، در رابطه با FATF که مدام در حال تهدید هستند، وضعیت دیگر خیلی روشن است. با پذیرش این لوایح همین قدر ارتباطاتی هم که هست، امری مغایر قواعد بین‌المللی تلقی شده و کشورهایی که اکنون ریسک روابط با ایران را کم می‌دانند و با وجود فشار آمریکا، با ما مراوده تجاری و بانکی دارند، دیگر نخواهند توانست به همکاری ادامه دهند.

3ـ «تهران» پایتخت ارزی کشور

«محمود شکسته‌بند» مدیرعامل بازار متشکل ارزی گفت: سامانه اصلی این بازار به سامانه‌های بانک‌ها، صرافی‌ها و چند بخش مختلف در بانک مرکزی متصل است، به گونه‌ای که کوچک‌ترین ایراد می‌تواند همه فعالیت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد؛ به همین دلیل افزایش دقت سامانه در اولویت است. وی با بیان اینکه راه‌اندازی این بازار، «تهران» را به پایتخت ارزی کشور تبدیل خواهد کرد، افزود: در حال حاضر نرخ ارز در کشور ما بر اساس نرخ سلیمانیه، دوبی، استانبول و هرات تعیین می‌شود، در حالی که این روند قابل ادامه یافتن نیست. شکسته‌بند با تأکید بر اینکه نرخ ارز در بازارهای خارج از کشور حدود ساعت ۱۱ ظهر مشخص می‌شود، گفت: بازار متشکل ارزی این امکان را ایجاد می‌کند که ساعت نه صبح هر روز، نرخ متوسط مشخص و معاملات بر اساس آن انجام شود.

4ـ امکان هرگونه مذاکره از بین رفت!

«میشل کوزینسکی» تحلیلگر ارشد بین‌الملل شبکه «سی‌ان‌ان» با انتقاد از اقدام ترامپ در تحریم مقامات ایران گفت: سابقه نداشته است دولتی در آمریکا رهبر یک کشور را تحریم کند. ترامپ از این دستور به عنوان مثال تازه‌ای برای کاهش تنش در خاورمیانه استفاده می‌کند؛ حال آنکه بنا بر نظر بسیاری از ناظران بین‌المللی اقدامات آمریکا شرایط کنونی را پدید آورده است. این اقدامات آمریکایی‌هاست که تنش‌زا بوده است. اگر آمریکا از ابتدا از توافق هسته‌ای خارج نمی‌شد، آیا اصولاً چنین مسائلی که اکنون شاهد آن هستیم پیش می‌آمد؟ اگر هدف آمریکا از این اقدامات این است که اول به تغییر در رفتار ایران منجر شود و دوم این کشور را به پای میز مذاکره بکشاند، باید گفت وضع تحریم علیه ظریف عملاً احتمال هر گونه دیپلماسی را از بین برد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات