صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۵۷۸۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌‌شنبه 11 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ملت ایران در همین تحریم‌های ظالمانه، مظلوم واقع شده لکن ضعیف نیست، مقتدر است. به فضل الهی، ملت ایران با قوت و اقتدار، خودش را به همه‌ مقاصدی که ترسیم کرده خواهد رساند.(1398/4/5)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

توپ در زمین اروپایی‌ها!
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، اعلام عبور ایران از مرز ذخیره‌سازی 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده بازتاب‌های زیادی داشت؛ از مواضع رسمی آمریکا و اروپا تا مواضع غیر رسمی رسانه‌ای و سیاسی کارشناسان خبری و تحلیلی. بامداد امروز سخنگوی کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای ضمن تکرار اعمال فشار حداکثری بر ایران، مدعی شد این ایراد توافق هسته‌ای است که به ایران اجازه غنی‌سازی در هر سطحی را می‌دهد. اتحادیه اروپا از ایران خواست از اقدامات تضعیف‌کننده برجام بپرهیزد و سازمان ملل متحد نیز چنین اقدامی را به ‌زیان برجام دانست. اما در میان اظهارات مشابه گفته شده، معاون سیاسی وزیر خارجه روسیه موضعی واقع‌بینانه‌تر گرفت و با اشاره تلویحی به متعهد نبودن طرف‌های برجام، افزود: «این اتفاق را باید پیامد طبیعی همه رخدادهایی دانست که باعث رقم خوردن چنین شرایطی شد.» وزیر خارجه انگلیس نیز با انتشار پیامی در حساب کاربری خود نوشت: «اعلامیه ایران مبنی بر نقض تعهدات این کشور ذیل توافق هسته‌ای عمیقاً باعث نگرانی ما شده است. انگلیس متعهد است که به اجرای مؤثر توافق کمک کند و از همه ابزارهای دیپلماتیک برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای بهره گیرد.»
فصل مشترک این مواضع و بازتاب‌ها، پایبند ماندن ایران به برجام است؛ در حالی که خود آنها متعهد نیستند. ایران بیش از یک سال به طرف‌های برجام به‌ویژه طرف‌های اروپایی فرصت داد تا به این تعهدات عمل کرده و شرایط بهره بردن ایران از منافعی را که ذیل برجام برای ایران تعریف شده، فراهم کنند؛ اما پس از اینکه نشانه‌ای از تلاش جدی آنها برای عمل به تعهدات‌شان مشاهده نکرد، تصمیم توقف گام به گام و کاهش تعهدات برجامی را اتخاذ کرد که نوع کنش‌ها و بازخوردها در سطوح گوناگون حاکی از مؤثر بودن آن است و از منظر سیاست بین‌الملل پاسخ اولیه معتبری به شمار می‌آید که اگر بدون توجه به حواشی و قاطعانه تداوم یابد، می‌تواند قرین موفقیت باشد. ایران کاملاً طبق حقوق خود بر اساس برجام به ویژه بندهای 26 و 36 اقدام کرده و اکنون نوبت اروپایی‌هاست تا اگر به سرنوشت برجام علاقه‌مند هستند، اقدامات عملی جدی برای حفظ آن انجام دهند. در صورتی که این کشورها به تعهدات خود به ویژه در زمینه مسائل مالی و خرید نفت عمل کنند، اقدامات ایران نیز متناسب با آن، قابل بازگشت خواهد بود.


▼ گزارش روز

بازگشت به سیاست وعده و تهدید
تنها پنج روز مانده به شانزدهم تیر ماه، موعد برداشتن گام دوم از سوی ایران برای کاهش و متوقف کردن تعهدات مندرج در برجام بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و همزمان با تأیید آژانس بین‌المللی هسته‌ای مبنی بر اینکه ایران طبق آنچه در 18 اردیبهشت ماه اعلام کرده بود، ذخایر اورانیوم با غنای 3/67 درصد‌ را از سقف 300 کیلوگرم عبور داده است، همان کشورهای اروپایی که در ابتدای اعلام ضرب‌الاجل 60 روزه از سوی تهران، می‌گفتند هرگونه شرط‌گذاری از سوی دولت ایران را نمی‌پذیریم، سخت به تکاپو افتاده‌اند تا مانع از برداشته شدن گام دوم تهران شوند! گامی که براساس آن قرار است کشورمان از محدودیت غنی‌سازی 3/67 درصد عبور کرده و اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کند.
انگلیس، آلمان و فرانسه برای تأمین این هدف، دو رویکرد را در پیش گرفتند؛ اول ادامه لفاظی‌ها و تکرار وعده‌های نسیه، در کنار اقدامات ناقص و محدود، مانند اجرایی کردن سازوکار اینستکس! سازوکاری که ابهامات فراوانی درباره آن وجود دارد و آن‌گونه که کارشناسان و مقامات مطلع می‌گویند، نمی‌تواند منافع ایران در برجام را تأمین کند؛ دوم بازگشت به ادبیات تهدید! موضوعی که می‌توان آن را در تازه‌ترین اظهارات وزیر خارجه انگلیس مشاهده کرد. «جرمی هانت» در مصاحبه‌ای اعلام کرده است: «اگر ایران از برجام خارج شود انگلیس نیز از آن خارج خواهد شد.» در واکنش به این اظهارات بامزه باید گفت، مگر اروپایی‌ها به طور عملی در برجام هستند؟ اروپایی‌ها کدام یک از تعهدات خود را به درستی انجام دادند و برای تأمین کدام یک از منافع ایران قدم جدی و عملی برداشتند؟ اگر ماندن در برجام به معنای حمایت لفظی از توافق است، ایران نیز حاضر است همزمان با غنی‌سازی 20 درصد و راه‌اندازی آب سنگین اراک و... به صورت لفظی از برجام حمایت کند و در مدح و ثنای توافق هسته‌ای سخن‌ها بگوید!


▼ خبر ویژه

تحلیل از روی بی‌اطلاعی نظامی!
سعید حجاریان گفت: «زمانی که آمریکا می‌گوید همه‌ گزینه‌ها روی میز است، باید به این نکته توجه کرد که یکی از گزینه‌های او و به‌ خصوص هم‌پیمان‌های منطقه‌ای‌اش تجزیه‌ ایران است. چندی پیش، جان بولتون از لفظ مجعول «خلیج عربی» استفاده کرد و بعید نیست، دست‌اندرکاران دولت فعلی آمریکا در هم‌آوایی با کشور‌های خلیج فارس ادعا‌هایی درباره‌ جزایر سه‌گانه مطرح کنند و احیاناً در یک درگیری محدود این جزایر را تصرف کنند.» او همچنین در کنایه‌ای دیگر به عناصر اپوزیسیون می‌گوید: «من معتقدم بسیاری از نیروهای اپوزیسیون وطن‌خواه هستند، اما در نیت بعضی از آنها شک دارم. آنان به ‌دنبال تحریم و جنگ هستند تا صرفاً تکه‌ای از وطن را که هرگز بویی از آن نبرده‌اند، به‌ دست آورند؛ اینها دو دسته‌اند یا بی‌وطن‌ هستند یا وطن‌فروش. من توصیه می‌کنم آنها در همان خارج کشور با یکدیگر معامله کنند و بی‌وطن‌ها از وطن‌فروشان وطن بخرند! اما آن دسته از اپوزیسیون که به‌دنبال وحدت سرزمینی هستند، در گام اول باید به ‌دنبال رفع سایه‌ جنگ و تحریم از سر ایران باشند تا نشان دهند در مدعای خود صادقند. بعد از آن می‌توان به کمپین‌های مشترک فکر کرد.» حجاریان گویا شناخت درستی از توانمندی‌های نظامی و البته بازدارنده کشورمان ندارد که معتقد است در صورت اشغال بخشی از خاک ایران از سوی آمریکا، باز پس‌گیری آن دشوار خواهد بود! همچنین او به این حقیقت ساده هم واقف نیست که اگر آمریکا و متحدان او توانمندی چنین غلط‌هایی را داشتند، حتی برای یک لحظه هم درنگ نمی‌کردند.

 

▼ اخبار
1ـ دستان کاخ سفید کاملاً خالی شده است!
«حجت‌الاسلام ذوالنوری» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با دروغ خواندن ادعای توقف حمله به ایران 10 دقیقه پیش از آغاز عملیات گفت: اگر آمریکایی‌ها بخواهند تعرض کنند ما همه سناریوها را بررسی کرده‌ایم، همه راه‌ها را پیش‌بینی کرده‌ایم، آمادگی کامل داریم که آمریکایی‌ها هر جور عمل کردند جواب تلخ‌تر بشنوند. حجت‌الاسلام ذوالنوری افزود: من به شما عرض می‌کنم که اگر آمریکا حمله‌ای به ما بکند، تمام مدت عمر باقیمانده اسرائیل به نیم ساعت نخواهد رسید. وی همچنین درباره برنامه‌های آمریکا علیه ایران گفت: آمریکا هر اقدامی که در توانش بود، انجام داد و دیگر چیزی برایش باقی نمانده است. هر چه به سمت جلو پیش برویم، وضعیت اقتصادی کشور باثبات‌تر و معیشت مردم بهتر خواهد شد و اتکای ما به نفت کاهش خواهد یافت؛ چرا که جایگزین‌هایی برای درآمد نفت پیش‌بینی کرده‌ایم. ذوالنوری در پایان تأکید کرد: همچنین با حرکت رو به جلویی که خواهیم داشت، اتکای ما به غرب کمتر می‌شود.


2ـ اصلاح‌طلبان باید پاسخگوی عملکرد دولت باشند
«محمد عطریانفر» از چهره‌های اصلاح‌طلب گفت: اعتقاد آقای روحانی این بود که می‌تواند با برجام بر بخش بزرگی از مشکلات کشور فایق آید. در حالی که خروج آمریکا و پس از آن تهدید کشورهای اروپایی مدیریت کشور را برای آقای روحانی و دولتش بیش از پیش سخت‌ کرد. وی درباره نقش جریان مطبوع خود در مشکلات کشور نیز گفت: آقای روحانی دولتی تشکیل داده و حامی اصلی او نیز جریان اصلاحات بوده است. البته نیروهایی که آقای روحانی به عنوان همکار انتخاب کرد، الزاماً به صفت اصلاح‌طلبی یا مرتبط با اصلاح‌طلبان نبودند؛ بلکه بر پایه شناخت فردی و نحوه مشارکتی که بین نیروهای نزدیک به ایشان برقرار می‌شد، اقدام به انتخاب اعضای کابینه کردند؛ اما به هر حال از آنجا که اصلاح‌طلبان اصلی‌ترین حامیان ایشان در انتخابات ۹۶ بودند، طبعاً باید نسبت به عملکرد آقای روحانی به مردم پاسخگو باشند.


3ـ «اینستکس» یک شرکت خصوصی بدون اعتبار است!
«ابومحمد عسگرخانی» کارشناس ارشد روابط بین‌الملل گفت: «اینستکس یک پروژه کاملاً تعریف شده توسط دو، سه بیزینس‌من است، من نمی‌دانم چطور ممکن است ایران به عنوان یک دولت خودش را تا حدی تنزل ‌دهد که بیاید و به یک شرکت خصوصی وابسته امیدوار شود. به نظر من اینستکس را نه خود اروپا قبول دارد و نه آمریکا... اگر دولت ایران وارد یک معامله تجاری و مالی در اینستکس شود، ممکن است بعد از هر معامله مالی و تجاری، اختلافات حقوقی ایجاد شود، در آن صورت آیا ایران به عنوان یک دولت می‌تواند اینستکس را در چارچوب حاکمیت ببیند و در مجامع داوری بین‌المللی مطالباتش را از طریق آن پیگیری کند؟ خیر! چون می‌گویند شما یک دولت هستید؛ اما طرف مقابل یک کارگاه و شرکت خصوصی است، به همین خاطر ما صلاحیت رسیدگی به این پرونده را نداریم.»


4ـ اذعان به روابط دوستانه رژیم‌صهیونیستی و دولت‌های عربی!
رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی «موساد» در اظهار نظری کم‌سابقه، اذعان کرد تل‌آویو نه تنها با مصر و اردن، بلکه با بسیاری از کشورهای عربی رابطه دارد. «یوسی کوهن» که در همایش امنیتی «هرتزلیا» سخن می‌گفت با ادعای اینکه موساد مسئولیت برگزاری سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان را برعهده داشت، توضیح داد: «وزارت خارجه اسرائیل در نشست‌های بعدی در عمان (حول موضوعات منطقه‌ای) نماینده خواهد داشت.» وی در ادامه اتهام‌زنی غربی‌ها به ایران درباره برخی حوادث اخیر در منطقه غرب آسیا، مدعی شد: «فقط یک بازیگر در پس حملات اخیر به نفت‌کش‌ها، فرودگاه‌های عربستان سعودی و ساختمان‌های آمریکا در عراق است. با استناد به منابع بالادستی می‌گویم که آن بازیگر ایران است.»


▼ اخبار کوتاه
امیر سرتیپ «احمدرضا پوردستان» رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش با اشاره به خاطره‌ رهبر معظم انقلاب، گفت: «به خاطر دارم گزارشی در خصوص منطقه غرب کشور و پادگان ابوذر خدمت ایشان ارائه می‌کردم که به یکباره فرمودند: «خاش چه شد؟ خاش... خاش... خاش» ایشان دو، سه بار پشت سر هم کلمه خاش را بیان کردند که من هم گفتم، «خیال‌تان راحت باشد، آب خاش درست شده و الآن سیستم لوله‌کشی را درست کرده‌ایم. از پسآب آن هم برای فضای سبز استفاده کرده و پارکی هم آنجا درست کرده‌ایم. در واقع ایشان به ریزترین مسائل مانند یک فرمانده نظامی اشراف دارند و همین مسائل در نیروهای مسلح ایجاد انگیزه می‌کند.»
«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: آمریکایی‌ها برای پاسخ به حقارت‌شان در برابر اقدام قاطع ایران، مقام معظم رهبری را تحریم کردند. مرعشی با بیان اینکه تحریم رهبر معظم انقلاب به لطیفه بیشتر شبیه است، گفت: این اقدامات نشانه کم آوردن آمریکایی‌ها در برابر ایران اسلامی است. وی ادامه داد: ایران با قدرت به تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم کشورمان پاسخ داد و آنها نتوانستند پاسخ دهند و به تحریم رو آوردند.
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مدعی شد: بار دیگر اعلام می‌کنم اسرائیل [رژیم صهیونیستی] به ایران اجازه دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را نخواهد داد! وی در ادامه ادعا کرد: من امروز از تمامی کشور‌های اروپایی می‌خواهم از تعهدات خود پیروی کنند. شما متعهد شده‌اید هر گاه ایران از توافق هسته‌ای تخطی کرد، مکانیسم تحریم‌های خودکار را که در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد، راه‌اندازی کنید.
«عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان با موضع‌گیری علیه ایران مدعی شد: محمدبن‌سلمان ولی‌عهد سعودی به اطلاع سران جی20 رسانده است که اتخاذ موضع بین‌المللی برای توقف اقدامات تهران ضروری است. الجبیر در ادامه گفت: بن‌سلمان تأکید کرده عربستان در راستای جنگ حرکت نمی‌کند و خواهان جنگ با ایران نیست.
روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» به نقل از مقامات دولت ترامپ که اشاره‌ای به نام‌شان نکرده، نوشت: «بر اساس تحریم‌های جدید اعلام شده از سوی کاخ سفید محدودیت‌های مسافرتی علیه «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران محدود خواهد بود؛ اما ممکن است دارایی‌های احتمالی وی مسدود شود.»


ترنم زندگی
خانم‌ها دوست دارند همسران‌شان همان‌طور که با دوستان خود به خوبی و خوشی برخورد می‌کنند، با خانواده خود به ویژه با همسر‌شان نیز همان‌گونه برخورد کنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات