صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۵۹۸۷

باید با مذاکرات موشکی، برجام را احیا کنیم

 

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «نکته مهم اینکه در شرایط کنونی کاهش تعهدات برجامی ایران سبب تغییر موازنه قدرت در بین کشورهای عضو برجام نخواهد شد. احیای برجام نیازمند تغییر موازنه قدرت است. در چنین شرایطی تنها رویکردی تأثیرگذار خواهد بود که با تأثیرگذاری بر طرف مقابل موازنه قدرت را تغییر دهد. اگر موازنه قدرت تغییر نکند طرف مقابل انعطاف‌پذیری لازم را نشان نخواهد داد. موازنه قدرت نیز در سطح سیاست و اقتصاد جهانی است. موازنه قدرت را می‌توان در قابلیت‌های موشکی و یا نقش منطقه‌ای ایران بررسی کرد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اگر ترامپ بخواهد علیه ایران اقدام نظامی انجام دهد، این کار را در سال ۲۰۲۰ انجام خواهد داد. این فرضیه که ترامپ در مرحله نخست قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به پیروزی دست پیدا کند و سپس علیه ایران اقدام نظامی انجام دهد با ساختارها و رویکردهای تصمیم‌گیری در ایالات متحده آمریکا سازگاری ندارد. اگر قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری علیه ایران اقدام نظامی انجام دهد، انسجام ملی را در آمریکا بیشتر خواهد کرد و در نتیجه میزان حمایت از وی در بین مردم آمریکا بیشتر خواهد شد».

فعالین و رسانه‌های اصلاح طلب همزمان با کاهش تعهدات برجامی ایران، با تکرار دوگانه دروغین «جنگ-مذاکره» مدعی هستند که اگر مذاکرات موشکی و منطقه‌ای را کلید نزنیم، ترامپ به ایران حمله خواهد کرد.

این ادعا در حالی است که ترامپ پس از انهدام پهپاد جاسوسیِ فوق پیشرفته و گران قیمت این کشور توسط غیورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در نهایت از ایران تشکر کرد. در روزهای گذشته، سردار «غلامرضا جلالی» رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به پیغام منفعلانه آمریکایی‌ها پس از سرنگونی پهپاد گفته بود: «پس از سرنگونی پهپاد متجاوز، دشمن از طریق واسطه‌های دیپلماتیک اعلام می‌کند که من برای حفظ آبروی خود می‌خواهم عملیاتی محدود و در منطقه‌ای کم ارزش انجام دهم و شما پاسخ به آن ندهید؛ پاسخ نظام جمهوری اسلامی این است که ما هر عملیاتی را شروع جنگ تلقی می‌کنیم و به آن پاسخ خواهیم داد و زمین جنگ را ما طراحی می‌کنیم و اگر شما آن را شروع کردید، پایانش را ما اعلام می‌کنیم».

در روزهای گذشته، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی نوشته بود: «علی‌رغم آنکه ارتش آمریکا در مقایسه با ایران از تجهیزات نظامی بهتری برخوردار است اما ایران همچنان قادر است حتی یک جنگ محدود را هم  سخت و دردناک کند».

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، مهر ۹۷- در مصاحبه با فرانس ۲۴ گفته بود: «احاطه  کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من همواره بر آن تاکید دارم. برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (دائمی کردن محدودیت‌های برجامی ایران)، کنترل فعالیت  موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه. من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم اختلاف‌نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست».

هدف دشمن این است که محدودیت‌های برجامی ایران دائمی شده و خسارت محضِ برجام به دیگر مؤلفه‌های قدرت کشورمان از جمله توان موشکی و قدرت منطقه‌ای تعمیم پیدا کند. متاسفانه طیف اصلاح طلب در نقش «بلندگوهای ترامپ و شرکا» برای جاانداختن این نقشه ضدایرانی تلاش می‌کنند!

منبع: مشرق

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمد
Netherlands
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
0
0
با اجازه نشر میدم
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات