صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۶۰۱۸
گزارش صبح صادق از وخامت وضعيت جسماني ابراهيم زكزاكي، رهبر شيعيان نيجريه

حال شيخ خوب نيست!

پایگاه بصیرت / امين پناهي

اين روزها باز هم خبرها درباره رهبر شيعيان نيجريه داغ شده است. چند روز پيش فرزند شيخ ابراهيم زكزاكي درباره وخامت حال او هشدار داد و اعلام كرد كه تقريباً همه گزينه‌ها براي حفظ جان ايشان از دست رفته است. 

شيخ زكزاكي در ژانويه سال 2018 يك بار دچار حمله عصبي شد كه اين اتفاق منجر به فلج شدنش شد. در حال حاضر فرزند او مي‌گويد كه مقدار زيادي سرب و كادميوم در خون پدرش مشاهده شده است. او در يادداشتي در اين باره آورده است: «شنبه يعني ششم جولاي 2019 با پدر و مادرم ملاقات كردم. همان‌طور كه قبلاً نيز به صورت عمومي اعلام شده است، مقادير بسيار زياد و خطرناك و كشنده‌اي از سرب و كادميوم در خون پدرم وجود دارد. بر همين اساس و در نتيجه مشورت‌هاي متعدد با نخبگان، بستري فوري پدرم در يك بيمارستان مناسب و تخصصي با تجهيزات لازم براي انجام فرايند‌هاي درماني به منظور حفظ جان ايشان توصيه شده است؛ اما تقريباً يك ماه است كه هيچ اقدامي در اين خصوص صورت نگرفته است.»

همچنين در ادامه گزارش نگاري فرزند شيخ ابراهيم از حال وي آمده است: «مي‌شود گفت پدرم شيخ ابراهيم زكزاكي را دارند مي‌كشند. يك قتل هم اكنون در حال انجام و تقريباً رو به پايان است و عاملان، مصممند كه اين امر اتفاق بيفتد.»

نماينده امام در پرجمعيت‌ترين كشور آفريقا

شيخ ابراهيم زكزاكي، دبير جنبش اسلامي نيجريه است كه در سال 1980 در سفر خود به ايران با شخصيت امام خميني(ره) آشنا شد و پس از آن فعاليت خود را براي تغيير حكومت كمونيستي كشورش آغاز كرد. نيجريه پرجمعيت‌ترين كشور قاره آفريقا، بزرگ‌ترين توليد كننده نفت اين قاره و يكي از فقيرترين كشورهاي جهان است. در واقع بيش از 70 درصد مردم اين كشور زير خط فقر زندگي مي‌كنند. همچنين اين كشور محل ظهور گروه تكفيري سلفي بوكوحرام است كه در سال 2002 اعلام موجوديت كرد و در سال 2015 با گروه تكفيري سلفي داعش به بيعت پرداخت. بوكوحرام به معناي «نه به آموزش غربي» است و اين گروه اساساً با مدارس نوين در كشور مخالف است.

برخي نيجريه را كشور كودتا مي‌نامند؛ زيرا به دليل وجود 350 نژاد، 250 زبان و 150 دين محل آمد و شد حكومت‌هاي گوناگوني است كه معمولاً با كودتا بر سر كار مي‌آيند و همين سبب شده كه ثبات در اين كشور وجود نداشته باشد. 

زكزاكي به تنهايي بار هدايت مردم مسلمان نيجريه را به دوش كشيده و در حدود 35 سالي كه از شروع فعاليت او در جنبش اسلامي نيجريه مي‌گذرد، همواره نماينده انقلاب اسلامي بود كه امام(ره) آن را آغاز كرد و حالا دامنه‌هايش را در آن سوي جهان مي‌بينيم.

 

«روز قدس» خونين در نيجريه

روز قدس سال 2014 شيخ ابراهيم از مردم شيعه نيجريه دعوت مي‌كند تا به خيابان بيايند و عليه رژيم صهيونيستي شعار دهند. طي اين راه‌پيمايي كه به تأسي از دعوت تاريخي رهبر كبير انقلاب اسلامي، امام خميني(ره)‌اآ= صورت گرفته بود، پليس نيجريه به تظاهركنندگان يورش برد. به دنبال اين رويداد بيش از 30 نفر از شيعيان نيجريه به شهادت رسيدند كه از جمله آنان مي‌توان به سه فرزند شيخ زكزاكي اشاره كرد. شيخ زكزاكي مجموعاً 9 فرزند داشت كه هفت پسر و دو دختر بودند.  

دسامبر سال 2015 يعني آذرماه 1394، منزل و حسينيه شيخ زكزاكي مورد حمله ارتش قرار گرفت. آنها به بهانه اينكه شيعيان نيجريه به رهبري شيخ ابراهيم زكزاكي قصد ترور فرمانده ارتش را داشته اين حمله را انجام دادند و بسياري را به شهادت رساندند كه برخي معتقدند 350 نفر يا 1000 نفر و برخي ديگر مي‌گويند بيش از 2000 نفر به شهادت رسيدند. روايت شاهدان اين اتفاق حاكي از آن است كه ارتش نيجريه بسياري از مجروحان را زنده زنده در آتش سوزانده و جنازه‌ها را در گور دسته جمعي دفن كرده و با بولدوزر روي آنها خاك ريخته است. در اين حادثه نيز سه فرزند ديگر شيخ ابراهيم در جمع شهدا قرار گرفتند و خود شيخ و همسر و دخترش نيز مجروح شدند. اكنون بيش از 1300 روز از زنداني شدن زكزاكي و همسرش مي‌گذرد. پس از پايان حملات به خانه شيخ و آن كشتار عظيم، اين بار ارتش با ارسال لودر و كاميون باقيمانده حسينيه شيعيان را از جا برداشته و چيزي از آن باقي نگذاشته است.

 

حكمي كه اجرا نشد!

يك سال پس از اين حادثه، يعني در آذرماه 1395، دادگاه عالي فدرال نيجريه حكم آزادي شيخ ابراهيم و همسرش را صادر كرد. رسانه‎ها اعلام كردند كه او و همسرش حداكثر تا 45 روز پس از صدور حكم از زندان آزاد مي‌شوند و به محل امني كه دولت نيجريه مهيا خواهد كرد منتقل مي‌شوند؛ اما اين اتفاق پس از حدود سه سال هنوز رخ نداده است. برخي منابع معتقدند طي اين مدت 45 روزه سران عربستان سعودي گفت‌وگوهايي با محمد بوهاري رئيس‌جمهور نيجريه داشتند كه طي آن اقدام به تطميع او كرده و مانع آزادي زكزاكي و همسرش شدند.

 

سكوت و انفعال در برابر جنايت

پس از انتشار خبر وخامت حال شيخ، بسياري از پيروان او اقدام به برگزاري راه‌پيمايي براي آزادي رهبرشان كردند؛ اما اين اعتراضات و درخواست‌هاي مردم نيز با گلوله‌هاي داغ نظاميان نيجريايي پاسخ داده شده و منجر به شهادت و مجروح شدن عده زيادي از تظاهركنندگان شد.

متأسفانه وزارت امور خارجه كشورمان هم آن‌گونه كه بايد از اين سرباز خميني كبير حمايت نكرده است. تا جايي كه بسيج دانشجويي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران خواستار حمايت وزارت خارجه از شيخ ابراهيم زكزاكي شد؛ اما مهم‌ترين اتفاق در اين باره آن است كه مي‌بينيم نه رسانه‌ها و نه دولت‌هايي كه همواره داعيه دفاع از حقوق بشر دارند، از ابتداي اين جريانات در مقابل اين همه كشتار چند هزار نفري و زنداني كردن رهبر حداقل 10 ميليون نفر از مردم شيعه نيجريه سكوت كرده‌اند و حالا هم كه اين مجاهد انقلابي به مرز شهادت نزديك شده است، باز هم خبري از مدعيان دروغين نيست.

براي نمونه اگر شما در صفحات گوناگون درباره موضوعات دست چندم جهان جست‌وجو كنيد، مي‌بينيد رسانه‌هاي گوناگون حداقل آن را بازتاب داده و به آن واكنش نشان داده‌اند؛ اما سكوت درباره موضوعي به اين مهمي ما را به نقطه‌اي مي‌رساند كه هزينه‌هاي گزاف رژيم سعودي حاكم بر عربستان و دست‌هاي پنهان رژيم صهيونيستي را مشاهده مي‌كنيم.

 

بي‌تفاوتي به واكنش‌هاي جهاني

جالب است كه دولت و نظاميان نيجريه هيچ هراسي از واكنش‌هاي جامعه جهاني به اتفاقات رخ داده در كشورشان ندارند؛ زيرا اين اتفاقات در بايكوت كامل رسانه‌اي رخ مي‌دهد و بسياري از آزاديخواهان جهان حتي خبر آن را هم دريافت نخواهند كرد. دليل ديگر اينكه آمريكا كه خود را مهد حقوق بشر مي‌داند، يك روز حادثه‌اي مشابه همين حادثه نيجريه كه پيروان زكزاكي را در خانه‌اش محاصره كرده بودند، براي فرقه داوودي‌ها رقم زد. آمريكايي‌ها هيچ‌گاه حقيقتاً به دنبال حقوق بشر نبوده‌اند، بلكه فقط و فقط آن را به اهرمي براي فشار به مخالفان‌شان تبديل كرده‌اند.

نكته پاياني و مهم‌تر اينكه شيخ ابراهيم زكزاكي مسيري را در كشورش ترسيم كرده و در جهت آن قدم برداشته كه چه خود باشد يا نباشد اين مسير ادامه پيدا خواهد كرد. هر چند وجود افرادي مانند شيخ زكزاكي براي انقلابي كه خود رؤيايش را در سر مي‌پروراند بسيار بابركت و مفيد است، اما مردم راه حق را يافته‌اند و با حذف افراد ديگر نمي‌توان جرياني را متوقف كرد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات