اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۵۲۸۲

پوتین: دلار ابزار فشار شده است؛ باید در نقش آن تجدید نظر کرد

رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه در همایش بین‌المللی «سن‌پترزبورگ» خواستار تجدیدنظر در نقش دلار با توجه به استفاده دولت آمریکا از آن به عنوان ابزار فشار شد.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه امروز جمعه (۱۷ خرداد/ ۷ ژوئن) با اشاره به اینکه دولت آمریکا از دلار به عنوان ابزار فشار استفاده کرده خواستار تجدید نظر در نقش این ارز شد.

رئیس‌جمهور روسیه که در همایش بین‌المللی «سن‌پترزبورگ» سخنرانی می‌کرد گفت آمریکا به دنبال آن است که صلاحیت قضایی خودش را به تمام دنیا گسترش دهد.

پوتین پیش از این هم اقدام دولت آمریکا در اعمال محدودیت‌هایی علیه مبادلات دلاری را «اشتباه» توصیف کرده و گفته چنین سیاستی اعتماد به دلار به عنوان ارز ذخیره‌ای را تضعیف خواهد کرد.

چند روز پیش وزیر توسعه اقتصادی روسیه با بیان اینکه دلار به تدریج جایگاه خود را به عنوان ارز مرجع در جهان از دست می‌دهد گفت که مسکو روند «دلار زدایی» را آغاز کرده است.

در همین راستا، رؤسای جمهور چین و روسیه چهارشنبه برای کند کردن لبه تحریم‌های آمریکا قراردادی امضا کردند که به موجب آن دلار از مبادلات تجاری دو کشور حذف می‌شود. طبق این توافق، مبادلات دو کشور از این پس با ارز ملی «روبل» و «یوآن» انجام خواهد شد.

توسل مفرط آمریکا به تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای پیشبرد سیاست‌های خود و به خصوص استفاده از آن به عنوان ابزاری برای جنگ اقتصادی با رقبای تجاری مدت‌ها است حتی متحدان آمریکا را به جستجوی راه‌هایی جایگزین برای کنار گذاشتن استفاده از دلار وادار کرده است.

آنچه این روند را تسریع کرده روی کار آمدن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و به خصوص تصمیم او برای احیای تحریم‌های تجاری علیه ایران بعد از خروج «برنامه جامع اقدام مشترک» یا توافق هسته‌ای ایران بود.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات