اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۶۰۷۱

سوءاستفاده دلالان ازعدم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم

به دلیل منتفی شدن افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، دلالان با سوءاستفاده از این اقدام دولت، در حال خرید گندم از کشاورزان هستند که این مسئله امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند.
برخی کشاورزان گندم کار می‌گویند: در حالیکه نرخ خرید تضمینی دولت کیلویی ۱۷۰۰ تومان است، اما دلالان پیشنهاد‌های بالاتری همچون کیلویی ۱۸۰۰ تومان تا ۱۸۵۰ تومان می‌دهند و عده‌ای از کشاورزان راغب هستند تا گندم خود را به دلالان بدهند.
عباس عیدی؛ کشاورز گندم‌کار اردبیلی گفت: دلالان علاوه‌بر آنکه گرانتر می‌خرند پول کشاورزان را هم نقداً پرداخت می‌کنند در حالیکه در خرید دولتی پرداخت پول به بعد موکول می‌شود که احتمال دارد یکی دو ماه هم طول بکشد.
این کشاورز گندم‌کار اردبیلی که ۱۰ هکتار گندم و جو کاشته است، افزود: برای تحویل گندم‌ها باید آن‌ها را بار بزنیم و با کامیون‌های دو تنی بعد از طی مسافت حدود ۱۵ کیلومتر به نزدیک‌ترین مرکز خرید تضمینی ببریم.
در همین حال مرتضی سعادتی کیا؛ مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره احتمال افزایش قیمت گندم گفت: با توجه به انتشار مطالبی مبنی بر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، برخی کشاورزان گندم‌های تولیدی خود را نگه داشتند یا اینکه با تأخیر به مراکز خرید تحویل می‌دهند.
وی افزود: آنچه به نظر می‌رسد امسال افزایش قیمت گندم اعمال نمی‌شود بنابراین انتظار می‌رود شورای اقتصاد افزایش قیمت گندم را مطابق قانون تا پایان شهریور اعمال و نرخ‌های جدید را برای سال زراعی آتی اعلام کند تا کشاورزان نگرانی در این خصوص نداشته باشند.
مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون پنج میلیون و ۱۰ هزارتن گندم به ارزش هشت هزار و ۶۸۴ میلیارد تومان توسط مراکز خرید دولت خریداری شده است که از این میزان چهار میلیون و ۸۵۷ هزارتن اطلاعات خرید به بانک کشاورزی ارسال شده است.
سعادتی کیا گفت: پرونده‌های خرید گندم که تا ۱۶ تیر امسال در سامانه خرید بانک کشاورزی ثبت شده به مبلغ هفت هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان به حساب کشاورزان واریز شده است.
وی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در سراسر کشور در حال انجام است اظهار کرد: خوزستان با یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن، فارس ۵۶۲ هزارتن، گلستان ۵۶۴ هزارتن، خراسان رضوی ۳۷۰ هزارتن و کرمانشاه ۳۴۰ هزارتن رتبه‌های اول تا پنجم خرید گندم را به خود اختصاص داده‌اند.
مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران اضافه کرد: خرید تضمینی گندم براساس جدول پاکی شامل افت مفید، افت غیرمفید و سن زدگی خریداری می‌شود بنابراین طبق مصوبه شورای اقتصاد هرکیلوگرم گندم معمولی با افت چهاردرصد مفید و یک درصد غیرمفید ۱۷۰۰ تومان و گندم دوروم یک هزار و ۷۷۰ تومان باید خریداری شود که طبق جدول پاکی به طور متوسط هر کیلوگرم گندم نان با قیمت متوسط یکهزار و ۷۳۶ تومان خریداری می‌شود. از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۹۳ هزارتن گندم دوروم از کشاورزان خریداری شده است.
مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه عاملیت پرداخت پول گندمکاران با بانک کشاورزی است، گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۹۱۷ مرکز خرید فرایند خرید تضمینی گندم را برعهده داشتند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات