اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۸۰۹۳

با واردات گندم منابع ارزی کشور صرف کشاورزان خارجی می‌شود!

یک مقام آگاه دولتی با انتقاد از واردات گندم اعلام کرد: کشوری که خودش می‌تواند گندم تولید کند باید از تولیدکنندگان خودش حمایت کند، نه اینکه منابع ارزی کشور را به حمایت از کشاورزان خارجی اختصاص دهد.
متاسفانه شورای اقتصاد به رویه سال‌های اخیر، در سال زراعی گذشته نیز حاضر نشد قیمتی منطقی و منصفانه برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان تعیین کند و، چون نرخ تعیین شده، پایین بود، گندمکاران محصول تولیدی سال زراعی گذشته را بطور کامل به دولت نفروختند و تنها حدود هشت میلیون گندم به نرخ تضمینی به دولت فروخته شد.
برهمین اساس، سه میلیون تن از گندم تولیدی در انبار‌ها ماند و به دولت فروخته نشد. در پی عدم تحویل حدود سه میلیون تن گندم از سوی کشاورزان به دولت، مسئولان اعلام کردند دولت قصد دارند کسری موجود را از طریق واردات تامین کند.
این در حالی است که کارشناسان معتقدند واردات گندم ضمن آسیب زدن به دستاورد خودکفایی گندم، منجر به وابسته شدن کشور به واردات و آسیب پذیر شدن کشور در زمینه امنیت غذایی، به‌ویژه در شرایط تحریمی کشور دارد. در حقیقت، قیمت پایین گندم دلیل عدم تمایل کشاورزان به فروش محصولشان به دولت است و واردات نمی‌تواند راهکار آن باشد.
گفته می‌شود اگر دولت یک قیمت توافقی برای گندم اعلام کند می‌تواند کسری ایجاد شده را از محل تولید داخل تامین کند ضمن اینکه وقتی کشاورزان داخلی نیاز به حمایت دارند چرا باید دولت ارز کشور را به کشاورزان خارجی اختصاص بدهد و حامی اشتغال کشاورزان خارجی شود.
در همین زمینه یک منبع آگاه دولتی با اشاره به اینکه در مناطق سردسیر احتمال خراب شدن گندم‌هایی که انبار می‌شود وجود ندارد و در مناطق گرمسیر نیز از جمله خوزستان نیز اگر روش نگهداری را بدانند هیچ مشکلی برای این کار وجود ندارد گفت: کشاورزان گندم‌های خود را به امید اینکه گرانتر بفروشند تحویل دولت ندادند.
وی اضافه کرد: همواره قیمت جو حدود ۴۵ تا ۵۰ دلار (در هر تن) کمتر از قیمت گندم بوده است، اما با بی‌تدبیری شورای اقتصاد و تعیین قیمت غیرمنصفانه، امسال در کشور ما قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم ۱۷۰۰ تومان و قیمت جو بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان متغیر بوده است بنابراین طبیعی است که گندم به سوی مصارف غیرانسانی جذب شود.
به گفته این منبع آگاه، قیمت جهانی گندم بسته به نوع و کیفیت آن متفاوت و هرتن از حدود ۱۹۰ دلار تا ۲۷۰ دلار در مبادی متغیر است. کشوری که خودش می‌تواند گندم تولید کند نباید وابسته به واردات باشد و باید از تولیدکنندگان خودش حمایت و پشتیبانی کند. نه اینکه منابع ارزی کشور را به حمایت از کشاورزان خارجی اختصاص دهد.
وی در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه خودکفایی گندم منابع آب کشور را با خطر مواجه می‌کند، گفت: اولا که چهار میلیون هکتار از گندم تولیدی کشور با آب سبز و آب باران است و بسته به سال حدود پنج تا شش میلیون تن گندم از این طریق تولید می‌شود. در سال گذشته نیز برای گندم آبی حدود ۹ میلیارد متر مکعب آب استفاده شد.
به گفته این مقام مسئول؛ استفاده از روش‌های نوین آبیاری، ارقام جدید بذر و نیز مراعات خود کشاورزان کمک می‌کند به اینکه مصرف آب کاهش یابد. دومین استان تولیدکننده گندم در کشور استان گلستان است که در کنار آن استان مازندران قرار دارد در این استان‌ها گندم نیازی به آبیاری ندارد با آب باران سبز می‌شود.
وی اضافه کرد: دولت اگر بخواهد گندم وارد کنند هر کیلو گندم وارداتی حدود ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ تومان تمام می‌شود این در حالی است که کشاورزان ما به ۲۵۰۰ تومان هم قانع هستند.
البته جای امیدواری است که آیت ا... سید ابراهیم رئیسی از ورود قوه قضائیه به موضوع خرید تضمینی گندم خبر داده و دستور رسیدگی به وضعیت خرید تضمینی گندم را صادر کرده است. رئیسی گفته است: «با توجه به اینکه به استقلال در تولید گندم رسیده‌ایم، مسئولان امر باید خرید تضمینی گندم را در سراسر کشور مورد بررسی قرار‌داده و گزارشی از این بابت به من ارائه دهند تا بلکه امنیت غذایی تهدید نشود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات