صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۶۱۶۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 31 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): جمهوری اسلامی، نظام جهانی ظالمانه را به چالش کشید. [علت] اینکه با نظام اسلامی مخالفت می‌شود این است؛ والا اگر چنانچه اسلام غیر سیاسی، اسلامی که کاری به کار این‌ و آن ندارد، اگر یک چنین اسلامی حاکم باشد، نه، هیچ اهمیتی هم نمی‌دهند و مخالفتی هم نمی‌کنند.(1394/12/25)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

ثمره منطق مقاومت

بولتون تصور می‌کند اگر به تحریم ایران ادامه دهد، جمهوری اسلامی ایران تسلیم شده و برای رسیدن به توافق «التماس می‌کند». این جمله «جک استراو» وزیر خارجه اسبق انگلیس است که تأکید دارد غرب نباید منتظر امتیاز دادن ایران باشد. در روزهای گذشته توقف کشتی ایرانی در جبل‌الطارق و کشتی انگلیسی در تنگه هرمز محوری‌ترین خبر رسانه‌های جهان بود. رفتار انگلیس‌ها در این ماجرا بر اصول زیر بنا شده بود:
۱ـ شوک و بهت: انگلیس در صدد بود که با رفتار قلدرمآبانه و خارج از قواعد بین‌الملل ایران را وادار به تسلیم و انفعال کند و سرشکسته آمریکا در سرنگونی گلوبال هاوک را درمان نماید، اما بلافاصله با موضعگیری عزتمندانه رهبر معظم انقلاب و اقدام قاطع نیروهای مؤمن کشور دست برتر ایران برای همه جهانیان عیان شد.
2ـ ائتلاف‌سازی جهانی: اکنون که ایران با اقدام قدرتمندانه قلدر بازی بریتانیای حقیر را بی‌اثر کرده است، آنها در صدد هستند که با انتشار مدیریت شده بیانیه‌های کشورهای حامی خود فضای سنگین دیپلماتیک را علیه ایران سازماندهی نمایند، اما همانگونه که روزنامه انگلیسی ایندپندنت نوشته است: از نظر ایرانی‌ها، انگلیس یک ببرکاغذی است. این اقدامات کمترین تأثیری در روحیه و اقدام ملت ایران نداشته است.
3ـ التماس زیرکانه: پس از توقیف کشتی انگلیسی آنها ابتدا از امارات خواستند که بپذیرد کشتی آنها متوقف شده است و پرستیژ ابرقدرتی شان صدمه‌ای نبیند اما هنگامی که اماراتی‌ها نپذیرفتند از ایران درخواست کردند که از رسانه‌ای شدن موضوع خودداری کنند، اما بیانیه قاطعانه سپاه در اعلام این خبر نوعی موفقیت در عملیات روانی و جنگ دیپلماسی است.
۴ـ تفرقه شیادانه: انگلیس در صدد است که با دوقطبی‌سازی مردم و مسئولان و همچنین خط‌کشی بین سیاسیون این اقدام را به نوعی تفرقه تبدیل کند، ولی موضعگیری‌های مردم و مسئولان و همچنین جریان‌های سیاسی پیام مهمی را در عرصه بین‌الملل منتشر ساخت که ملت ایران در حمایت از نیروهای مسلح و منافع ملی تردیدی به خود راه نمی‌دهند و شاید به همین خاطر باشد که جک استراو در مقاله جدید خود تأکید می‌کند که؛ دوران تحقیر و تهدید ایرانی‌ها گذشته است.
اقدام‌های مقتدرانه ماه‌های اخیر و انفعال دولت‌های ضد ایرانی نشان از آن دارد که انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب بر اساس منطق مقاومت بسیار مقتدرانه عمل می‌کند و دشمن را وادار به عقب‌نشینی کرده است.

 

▼ گزارش روز

تأثیر واقعی

«ناتو اقدام ایران در توقیف نفت‌کش انگلیسی را محکوم کرد»، «انگلیس به دنبال طرح شکایت علیه ایران در مجامع بین‌المللی است»، «دولت انگلیس قصد دارد در پی توقیف نفتکش توسط ایران تحریم‌های جدید علیه این کشور وضع کند» و تیترها و ادعاهای متعدد دیگر از این دست که رسانه‌های غربی و رسانه‌های نزدیک به دولت‌های وابسته در منطقه منتشر کرده‌اند و همچنان نیز به انتشار خبرهایی از این دست ادامه خواهند داد، اما هیچ یک از جملات را نباید جدی گرفت!
این خبر‌ها و تیترسازی‌ها از جنس همان ادعای دونالد ترامپ درباره سرنگون کردن یک پهپاد ایرانی بر فراز تنگه هرمز است. جملاتی دورغین و پوچ که تنها با هدف گرفتن ژست قدرتمند بودن و برای حفظ آبرو ساخته و پرداخته می‌شوند! واقعیت ماجرا و تأثیر اصلی اقدام جمهوری اسلامی ایران را باید در خبرهای دیگر جست‌وجو کرد، آنجا که رسانه‌ها فقط چند ساعت پس از توقیف نفت‌کش متعلق به دولت انگلیس به دلیل نقض قوانین بین‌المللی در تنگه هرمز، خبر دادند که نفتکش «هپینس ١» متعلق به جمهوری اسلامی ایران، از بندر جده به سمت مقصد خود حرکت کرده است. نفت‌کشی که رژیم آل‌سعود سه ماه پیش به بهانه‌های واهی گروگان گرفته بود و برای پایان دادن به این گروگان‌گیری غیر قانونی خواستار پرداخت مبلغ قابل توجه‌ای شده بود! بازتاب و واکنش اصلی اعمال قانون و برخورد با متخلفین به دست نیروی دریایی سپاه‌ـ به عنوان تأمین‌کنندگان اصلی امنیت آب‌های نیلگون خلیج‌فارس، تنگه استراتژیک هرمز و کریدور حمل و نقل انرژی در غرب آسیا در این تغییر رفتار رژیم آل‌سعود و به زودی در رفتار غربی‌ها بی‌تردید در روزهای آینده اخبار بیشتری در این بار خواهیم شنید.

 

▼ اخبار ویژه

توهم مؤثر بودن در مناسبات و تحولات بین‌المللی

وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرد، این کشور برای فراهم شدن مقدمات طرح آمریکا برای تأمین امنیت خلیج‌فارس آماده میزبانی نشست مربوط به امنیت کشتیرانی و هوانوردی با مشارکت بیش از ۶۰ کشور است. در این بیانیه آمده است: «هدف از این اقدام بحرین، ایفای نقش برای کمک به برقراری امنیت و ثبات منطقه به دلیل خطراتی است که در سایه اقدامات ایران، منطقه را تهدید می‌کند و خطری بزرگ برای دریانوردی و هوانوردی در منطقه محسوب می‌شود.» این توهم مؤثر بودن در مناسبات و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از سوی رژیم دیکتاتور آل خلیفه در حالی است که بسیاری از کشورها به طور رسمی از مشارکت نکردن در طرح از پیش شکست‌خورده آمریکا خبر داده و حتی کشورهایی، چون ژاپن و هند که روابط نزدیکی با آمریکا دارند، از پذیرش آن خودداری کرده‌اند.

مقدمه کنار گذاشته شدن بولتون

در جریان سفر وزیر خارجه کشورمان به نیویورک، ترامپ در حالی مدعی شده است که به درخواست سناتور «رند پال» مبنی بر دیدار با محمدجواد ظریف و گفت‌وگو با او پاسخ مثبت داده است که برخی تحلیلگران معتقدند برخلاف القائات رسانه‌ای، این ترامپ بوده است که از سناتور برجسته حزب جمهوریخواه برای مذاکره با وزیر خارجه ایران و انتقال پیام مقامات آمریکایی دعوت به عمل آورده است. رند پال، سناتور جمهوریخواه سنتی و از مخالفان سرسخت افرادی، مانند «جان بولتون» و «مایک پمپئو» محسوب می‌شود و کارشناسان آمریکایی نزدیکی او به ترامپ را مقدمه کنار گذاشتن بولتون از سوی رئیس جمهور آمریکا می‌دانند. گفتنی است، بنابر گزارش نشریه «المانیتور»، محمدجواد ظریف در ساعات پایانی حضورش در آمریکا با «رند پال» دیدار کرده است.

 

▼ اخبار

1ـ هشدار جدی ایران!

یک حقوقدان بین‌الملل با اشاره به توقیف یک نفت‌کش انگلیسی از سوی ایران گفت: ایران اعلام کرده نفت‌کش انگلیسی «قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی» را رعایت نکرده و بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان توقیف شده است؛ اما دلیل اقدام ایران هرچه باشد، مهم این است که در پسِ این اقدام ایران یک پیام جدی و یک هشدار جدی‌تر نهفته است؛ پیام ایران به طور مشخص به دولت بریتانیا این است که «در برابر شمایی که خود را مجاز می‌دانید به زور متوسل شوید و مانع جریان آزاد دریانوردی شوید تا علیه یک کشور غیر عضو اتحادیه اروپا یک مصوبه اتحادیه اروپا را‌ـ خارج از قلمرو خود و به صورت فراسرزمینی‌ـ به اجرا بگذارید، ما هم دست‌کم خود را مجاز می‌دانیم برای اِعمال قوانین و مقررات بین‌المللی، علیه کشتی‌ها و نفت‌کش‌های شما اقدام کنیم.» اگر بنا باشد دولت‌های غربی علیه ایران و منافع آن اقدامات قهریه اتخاذ کنند، ایران هم می‌تواند برای اجرای قوانین بین‌المللی یا حتی قوانین داخلی خود همین رویکرد را پیش بگیرد. از این پس ایران در برابر پدیده «قوانین فراسرزمینی» دولت‌های غربی به صورت جدی ایستادگی خواهد کرد.

2ـ حق با ایرانی‌هاست!

همزمان با تشدید تنش‌ها میان لندن و تهران، «جک استراو» وزیر خارجه اسبق انگلیس در یادداشتی در نشریه «دیلی میل» به سوابق اقدامات ضدایرانی انگلیس در تاریخ اشاره کرده و نوشته است مردم ایران حق دارند از لندن خشمگین باشند. «آنها دلایل خوبی دارند تا از «روباه حیله‌گر و استعمارگر»‌ـ لقبی که به ما داده‌اند‌ـ خشمگین باشند.» گفتنی است، او پیشتر در کتابش با اعتراف به اقدامات خبیثانه این کشور ضد ایران، نوشته است: «ایران هرگز مستعمره بریتانیا نبوده، اما این به آن معنی نیست که ما از این کشور برای رسیدن به ثروت و قدرت، بهره‌کشی نکرده‌ایم. زمانی که پارلمان ایران مبارزه‌ای هشت ساله را برای ملی کردن پالایشگاه عظیم و شبکه گسترده چاه‌های نفتی «بریتیش پترولیوم» آغاز کرد، پاسخ ام‌آی۶ و سیا راه‌اندازی یک کودتای موفق علیه محمد مصدق نخست‌وزیر منتخب ایران در سال ۱۹۵۳ بود.»

3ـ آنچه ترامپ می‌خواهد، مذاکره نیست

«عباس عبدی» درباره مسئله مذاکره با دولت ترامپ گفت: «ایران با هیچ کشوری در ۴۰ سال گذشته به اندازه ایالات متحده مذاکره نکرده است. در قضیه مک‌فارلین، قرارداد الجزایر، لبنان، افغانستان، عراق و قضیه هسته‌ای مذاکراتی با آمریکا داشته‌ایم و با هیچ‌جا به اندازه آمریکا مذاکره نکرده‌ایم، ولی الآن چرا به اینجا رسیده است؟» وی همچنین افزود: «اصلاً ایده مذاکره اشکالی ندارد؛ ولی آنچه ترامپ می‌گوید مذاکره نیست. اوباما وقتی به ایران پیام داد گفت ما غنی‌سازی شما را می‌پذیریم؛ اما شما باید محدودیت‌ها و نظارت‌هایی را بپذیرید؛ ایران هم گفت این ایده خوبی است. از طرف ترامپ هیچ ایده‌ای نیست و او فقط دوست دارد به وی زنگ بزنند و این کار مسئله‌ای را حل نمی‌کند.»

4ـ اگر جانسون نخست‌وزیر شود کابینه را ترک می‌کنم

به گزارش دیلی‌استار، «فیلیپ هاموند» وزیر خزانه‌داری انگلیس با بیان اختلافات خود با «بوریس جانسون» در زمینه برگزیت گفت: پیش از آنکه جانسون به مقام نخست‌وزیری برسد، من از سمت خود کناره‌گیری می‌کنم. روز سه‌شنبه هفته جاری مرحله نهایی انتخاب رئیس جدید حزب محافظه‌کار انگلیس انجام می‌شود و به احتمال زیاد بوریس جانسون با پیروزی در این مرحله به عنوان نخست‌وزیر جدید انگلیس معرفی می‌شود. با انتخاب رئیس جدید حزب محافظه‌کار، «ترزا می» نخست‌وزیر فعلی انگلیس روز چهارشنبه از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

 

▼ اخبار کوتاه

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان پس از انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌های غربی درباره نقش‌آفرینی مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف ابرنفت‌کش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق در پیام توئیتری نوشت: «دچار اشتباه نشوید: جان بولتون بعد از ناکامی در کشاندن دونالد ترامپ به جنگ قرن (با ایران) و به دلیل ترس از فروپاشی تیم ب، در حال رو کردن پخش کردن سم خود به سمت بریتانیا است به این امید که این کشور را به یک باتلاق بکشاند. فقط احتیاط و آینده‌نگری می‌تواند چنین ترفندهایی را خنثی کند.»

تلویزیون «ان‌بی‌سی» فاش کرد صدها سرباز، چندین جنگنده و سامانه موشکی آمریکایی از یک ماه پیش در پایگاه هوایی «امیر سلطان» در جنوب ریاض، پایتخت عربستان مستقر شده‌اند. گفتنی است، یک روز پس از اعلام موافقت «سلمان‌بن‌عبدالعزیز» شاه سعودی با استقرار نیروهای آمریکا در عربستان که گفته شده هدف از آن تحکیم همکاری مشترک در دفاع از ثبات و امنیت منطقه است، این تلویزیون اعلام کرد: ارتش آمریکا انتقال تجهیزات و نیروهای خود را ماه گذشته میلادی آغاز کرده و به‌کارگیری آنها از سر گرفته می‌شود.

به تازگی وزیر خارجه مستعفی منصور هادی در یک محفل محدود در آمریکا، فساد حاکم بر دولت و سوء مدیریت را علت استعفای خود دانسته است. «خالد الیمانی» همچنین گفته است: «نمی خواهد بخشی از این دولت شکست‌خورده باشد که هیچ اهمیتی برای خواست مردم قائل نیست.» به گفته وی، عربستان و امارات خواسته‌هایی از دولت هادی دارند که به معنای صریح خیانت به آینده یمن بوده و تنها عناصر سرسپرده و فاسد می‌توانند با این شرایط کنار بیایند.

رسانه انگلیسی «دیلی تلگراف» مدعی است، وزرای کابینه لندن در واکنش به توقیف نفت‌کش «استِنا ایمپرو»، به دنبال طرحی برای اعمال تحریم‌های ضدایرانی هستند. به ادعای این رسانه، لندن به دنبال احیای تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپاست که در سال ۲۰۱۶، پس از انعقاد توافق هسته‌ای با ایران برچیده شدند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، در زمینه اصرار مقامات آمریکایی درباره اینکه «ایران حق غنی‌سازی اورانیوم ندارد»، گفت: این اصرار نشان‌دهنده انکارگرایی حقوقی یا جهالت است و ممکن است برای ان‌پی‌تی خسارت‌بار باشد.

«عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی درباره آخرین وضعیت استفاده از بیت‌کوین در کشور گفت: در آینده نزدیک موضوع ارز دیجیتال در دولت مطرح و بررسی می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات