صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۱۶۱۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 2 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): توصیه‌ من به جوان‌های‌مان این است؛ همه، در هر جایی که هستند، برای کشور کار کنند؛ برای تقویت کشور، برای تقویت اقتصاد کشور، برای تولید داخلی تلاش کنند.(1397/9/21)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

مدعيان تغيير قانون

مسئله تغيير و اصلاح قانون اساسي، از جمله موضوعات مبنايي عرصه سياسي است که همواره در برخي محافل نخبگان سياسي بحث و بررسي شده است. از اين منظر حداقل دو نظر وجود داشته است: برخي معتقدند مشکلات کنوني کشور برخاسته از قانون اساسي نيست؛ بلکه مشکل در اجراي قانون است. قانون اساسي موجود از صلابت و مزاياي بسياري برخوردار است که قابل دفاع بوده و در صورت تحقق کامل و اجراي همه اصول آن مي‌تواند مرتفع‌کننده مشکلات کشور باشد؛ از این رو بايد موانع تحقق آن را از میان برداشت؛ اما برخي معتقدند در قانون موجود نيز ضعف‌ها و نقص‌هايي وجود دارد که بخشي از مشکلات موجود به اين برمي‌گردد و جز با بازنگري و نوسازي آن حل نخواهد شد.
در اين ميان، اصلاح‌طلبان همواره خود را پيشگام تغيير قانون اساسي معرفي کرده‌اند و اين موضع‌گيري را ژستي اصلاح‌طلبانه دانسته‌اند بدون آنکه پاسخ دهند آيا قانون اساسي به تمامي اجرا شده است يا خير؟ و اينکه کدام يک از اصول قانون اساسي تأمين‌کننده منافع ملت نیست؟ الگوي جايگزين آنان نيز همواره الگويي وام گرفته از بيگانه بوده و بوي سکولاریسم می‌دهد؛ به گونه‌ای که دغدغه‌مندان نظام اسلامي را حساس کرده و خطر استحاله نظام اسلامي را در مواجهه با اين ادعاها مطرح کرده‌اند.
به تازگي حزب کارگزاران سازندگي تعبير «جمهوري سوم» را براي تغيير قانون اساسي مطرح کرده و سردبير روزنامه سازندگي آن را شرح و بسط داده است. وي بار دیگر در گفت‌وگو با هفته‌نامه «مثلث» سخنان گذشته خود را تکرار کرده و جمهوري سوم را راهکاري براي اصلاح وضعيت کشور معرفي کرده است. تعبير جمهوري سوم را بايد فرايندي نرم براي نرماليزاسيون ساختار حقوقي جمهوري اسلامي دانست که غايت نهايي آن عرفي‌سازي سياست در جمهوري اسلامي يا سکولاريزاسيون است! در اين پيشنهاد نهادهاي تضمين‌کننده اسلاميت نظام، از جمله جايگاه رهبري، شوراي نگهبان و مجلس خبرگان رهبري مورد بيشترين هجمه قرار گرفته‌اند.
نبايد فراموش کرد که همواره مخالفان اسلاميت نظام تلاش‌هاي خود را با دوگانه‌سازي در قبال جمهوريت نظام دنبال کرده‌اند و اين بار نيز چنين است. در حالي که مشخص نيست رفع مشکلات کشور و کارآمدسازي نظام چه نسبتي با پيشنهاد‌های فوق دارد! موارد مذکور بيش از آنکه گره از مشکلات مردم بگشايد، به کار بازي‌هاي سياسي اصلاح‌طلبان براي کسب قدرت مي‌آيد!

 

▼ گزارش روز

چه کسی نرمال رفتار می‌کند؟

این‌ روزها مقامات کاخ سفید یک خط در میان درباره ایران صحبت می‌کنند! وزیر خارجه آمریکا در تازه‌ترین گفته‌هایش درباره سیاست واشنگتن در قبال تهران، اعلام کرده است: «ایران باید در نهایت تصمیم‌گیری کند. آنها باید همانند یک کشور نرمال رفتار کنند و اگر آنها این کار را انجام دهند ما آماده مذاکره درباره طیف وسیعی از موضوعات بدون هیچ پیش‌شرطی خواهیم بود.» مرور همین چند جمله، به سادگی دروغ بودن ادعای «مذاکره بدون پیش‌شرط» را به اثبات می‌رساند؛ چرا که «مایک پمپئو» در همین عبارات کوتاه، «مذاکره بدون پیش‌شرط» را به «نرمال رفتار کردن» ایران منوط می‌کند؛ اما فارغ از این دروغ آشکار، پرسش اصلی این است که رفتار نرمال، چگونه رفتاری است و به چه عملکردی در روابط بین‌الملل، عملکرد نرمال می‌گویند؟
آن کشوری که به هزاران کیلومتر دورتر از مرزهایش نیروی نظامی می‌فرستد و به بهانه‌های واهی علیه ملت‌ها جنگ‌های خانمان‌سوز راه می‌اندازد که به مرگ هزاران نفر انجامیده است، آن دولتی که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند و حقوق مسلم کشورها در بهره‌مندی از دانش و علوم را محدود می‌کند، یا به بهانه‌های مضحک تحریم‌های ظالمانه علیه دیگران اعمال می‌کند، چنانکه حتی دسترسی به دارو و ابزارهای پزشکی و درمانی را هم با محدودیت‌هایی مواجه می‌سازد، آن دولتی که از ماشین‌های جنگی‌ای که بزرگ‌ترین جنایات و کشتارها را رقم می‌زنند، تمام‌قد حمایت می‌کند و در مقابل در پی محدود کردن و از بین بردن توان دفاع مشروع کشورهای مستقل است، آن نظام سیاسی که از کودتاهای ضد مردمی حمایت می‌کند و سابقه استفاده از سلاح کشتار جمعی در کارنامه خود دارد، رفتارش نرمال به شمار می‌رود یا کشوری که به دنبال تأمین منافع ملی و امنیت خود، پایان دادن به ظلم علیه ملت‌ها و مبارزه با تروریسم است؟! همه اینها به خوبی نشان می‌دهد، دولتی که باید به یک دولت نرمال تبدیل شود، نه جمهوری اسلامی، بلکه دولت ایالات متحده آمریکا با سیاهه بلند بالایی از جنایت است! دولتی که اگر نرمال رفتار کند و به تعبیر امام راحل «آدم شود»، آن‌موقع می‌توان به پیشنهاد مذاکره‌اش فکر کرد!

 

▼ اخبار ویژه

تلاش برای اعاده حیثیت!

شبکه «العربیه» در گزارشی مدعی ‌شد، «در حالی که در رسانه‌ها به جان بولتون و مایک پمپئو به عنوان رهبران جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران اشاره می‌شود؛ یک زن آمریکایی در بالاترین رده‌های این جنگ قرار دارد و فرماندهی جنگ اقتصادی علیه ایران را عهده‌دار شده که البته در پشت پرده فعالیت می‌کند. این زن «سیگال مندلکر» نام دارد که معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی است.» به نظر می‌رسد، پس از شکست‌های متعدد و پی در پی آمریکا و متحدانش در مقابل ایران به ویژه در هفته‌های اخیر، از سرنگونی پهپاد جاسوسی تا بازداشت 17 جاسوس آمریکایی، اکنون شبکه العربیه می‌کوشد با یاری جستن از یک زن آمریکایی و توصیف آن به عنوان یک زن آهنین که رهبری جنگ اقتصادی ضد ایران را به عهده گرفته، اندکی از آبروی خود و همچنین آمریکا و رژیم صهیونیستی را بازگرداند.

سردار «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه با تأکید بر اینکه امروز به لطف انقلاب اسلامی شرایط ایران و دیگر کشورها در منطقه کاملاً متفاوت است، به اقتدار نیروهای دریایی جمهوری اسلامی در برخورد با بیگانگان در منطقه اشاره کرد و افزود: «صدای ضبط شده بیسیم آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها را داریم که خطاب به نیروهای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌گویند: خفه شوید.»

 

▼ اخبار

1ـ ایران هژمونی غرب را در هم شکسته است

روزنامه لبنانی «البناء» با تأکید بر اینکه ایران در حال تغییر دادن معادلات بین‌الملل است، به ماجرای اسقاط پهپاد آمریکایی و توقیف نفت‌کش انگلیسی اشاره کرد و نوشت: «ایران یک عرصه بین‌المللی راهبردی و مهمی را ترسیم می‌کند که فراتر از معادله «هواپیما در ازای هواپیما و نفت‌کش در ازای نفت‌کش» است. تأثیرات آنچه ایران انجام می‌دهد، فراتر از چارچوب روابط بین‌الملل است و شامل همه معادلات جهانی می‌شود و الگوی جدیدی مبتنی برخودباوری و شکستن هژمونی غربی را به جهان عرضه می‌کند که به واسطه آن دیگر استعمار نمی‌تواند کشورها را به تسخیر خود درآورده و اموال و حقوق آنها را به یغما ببرد. وقتی چنگ و دندان غربی‌ها کشیده ‌شود، آن زمان مسیر برای آزادی‌خواهان واقعی باز می‌شود. ایران به نیابت از آزادگان و مظلومان جهان برابر استعمارگران ایستاده است و این نشان می‌دهد، نگرانی از غرب بیشتر از اینکه واقعی باشد، خیالی است. امروز ایران با در هم شکستن هژمونی غرب، دیگران را هم به مقابله با آن تشویق می‌کند.»

2ـ نگرانی فرماندهان پنتاگون از قدرت ایران!

روزنامه «رأی‌الیوم» نوشت: «یک هفته از ادعای دونالد ترامپ مبنی بر اینکه ناوشکن «یواس‌اس باکسر» یک پهپاد ایرانی را سرنگون کرده، گذشته است؛ ولی او هیچ‌گونه اطلاعات و شواهد مستندی ارائه نکرده است و همین امر نادرست بودن این اظهارات را نشان می‌دهد.» این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «نیویورک‌تایمز، واشنگتن‌پست و نشریه‌هایی مانند نیوزویک یک‌سره رئیس‌جمهور آمریکا را به دروغ‌گویی و حرف مفت زدن متهم می‌کنند؛ ولی هیچ‌کسی فکر نمی‌کرد او اظهاراتی دروغ درباره ساقط کردن پهپاد ایران در آب‌های خلیج‌فارس مطرح کند؛ چرا که این امر با هیبت و اعتبار ارتش آمریکا ارتباط دارد. فراتر از دروغ ترامپ مسئله این است که قدرت ایران نگرانی واقعی را بر رهبران پنتاگون حاکم کرده است، آنها متعجب هستند که چگونه ایران موفق به ساخت پهپادهایی شده است که می‌توانند از ناوشکن‌های این نیرو تصویربرداری کنند بدون آنکه رادارها توان رهگیری‌شان را داشته باشند.»

3ـ سرنوشت انتقال روزانه ۱۵ میلیون بشکه نفت در دستان ایران

خبرگزاری «بلومبرگ» با تأکید بر اینکه توقیف «استنا امپرو»، یک اقدام تلافی‌جویانه مستقیم به توقیف نفت‌کش ایرانی «گریس 1» در اوایل این ماه در جبل‌‌الطارق بود، نوشت: توقیف نفت‌کش «استنا امپرو» نشان می‌دهد، چقدر برای ایران آسان است که مانع کشتیرانی در تنگه هرمز شود و سرنوشت انتقال روزانه 14/7 میلیون نفت از این آبراه در دستان ایران است. این خبرگزاری آمریکایی افزود: ترامپ با اعمال تحریم‌های فراسرزمینی بر همه خریداران نفت ایران از طریق تهدید به ممانعت از دسترسی به دلار آمریکا و سیستم بانکی این کشور که مبادلات بین‌المللی به آن وابسته است، به میزان زیادی همه را مجبور کرده است تا نفت ایران را نخرند. انتظار اینکه ایران بدون هیچ منفعتی از مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری که قرار بود دریافت کند به توافق هسته‌ای پایبند بماند، ساده‌لوحی است.

4ـ رهبر ایران قلب‌ها را فتح کرده است

«ارجان دولاپچی» از روزنامه‌نگاران شاخص ترکیه در یادداشتی درباره شخصیت رهبر معظم انقلاب با تأکید بر اینکه «رهبر ایران قلب‌ها را فتح کرده است» سال‌های زعامت رهبر معظم انقلاب را مرور کرده و نوشته است: «وی ایران را همانند قلعه‌ای تسخیرناپذیر و یکپارچه نگه داشت و امکان روی پای خود ایستادن این کشور را فراهم کرد. پای بسیاری از پیشرفت‌های اقتصادی و توسعه در بسیاری از عرصه‌ها، امضای وی قرار دارد.» این ستون‌نویس روزنامه ترکیه‌ای «آیدینلیک» در بخش دیگری از یادداشت خود می‌آورد: «او چهل سال توطئه‌ها و نقشه‌های شوم امپریالیسم جهانی برای به شکست کشاندن جمهوری اسلامی را خنثی کرده است.»

 

▼ اخبار کوتاه

«کنستانتین کاساچوف» رئیس کمیسیون امور بین‌الملل مجلس فدرال روسیه گفت: «آمریکا در تلاش است از طریق ایجاد ائتلاف برای گشت‌زنی در تنگه هرمز، به زور منافع خود را تقویت کند.» گفتنی است، پس از ردّ طرح آمریکا برای ایجاد گشت دریایی در تنگه هرمز از سوی کشورهای گوناگون، به نظر می‌رسد دونالد ترامپ از این طرح عقب‌نشینی کرده، چنانکه گفته است: «این غیرمنصفانه است که آمریکا نقش پلیس تنگه هرمز را ایفا کند و از کشتی کشورهای ثروتمندی همانند عربستان سعودی، چین و ژاپن حفاظت کند.»

«کاظم پالیزدار» دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی از دستور رهبر معظم انقلاب برای رسیدگی به زمین‌خواری گسترده در استان گلستان به ویژه منطقه روستای زیارت خبر داد. گفتنی است، روستای زیارت در سال ١٣٨٥ به عنوان یکی از ۱۰ روستای دارای بافت با ارزش تاریخی در فهرست آثار ملی کشور فقط با شش خانه ثبت شد و الآن بیشتر از ۷ هزار واحد مسکونی غیرمجاز در جنگل و کوه و حریم رودخانه در آن ساخته شده و تمام بافت طبیعی تخریب شده است.

به نوشته خبرگزاری «شینهوا»، «هوآ چونینگ» از سخنگویان وزارت خارجه چین اقدامات مخرب آمریکا علیه ایران را عامل تنش‌های حال حاضر دانست و اظهار داشت: «ضروری است که ایالات متحده اقدام اشتباه خود در اعمال فشار حداکثری بر ایران را کنار بگذارد و در اجرای توافق جامع هسته‌ای مانع‌تراشی نکند. ایالات متحده باید حقوق مشروع و منافع همه طرف‌های برجام را رعایت کند.»

«سبین ویاند» مدیر‌کل کمیسیون تجارت در اتحادیه اروپا تأکید کرد، این اتحادیه آمادگی دارد تا درجهت اصلاح ساختار سازمان تجارت جهانی و چالش‌های کنونی برای تجارت با واشنگتن همکاری کند؛ اما با این حال هشدار داد در صورتی‌ که آمریکا به تهدید خود برای اعمال تعرفه‌های تجاری بر واردات خودرو از اروپا عمل کند، اروپایی‌ها نیز این اقدام را تلافی خواهند کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حاجی‌صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: «همان گونه که بار‌ها گفته شده است، سپاه پاسدار تمامیت انقلاب و دستاورد‌های آن به ویژه در شرایط خطیر و تاریخی کنونی است، ما بصیرت سیاسی را در سپاه واجب و جناح‌پذیری سیاسی را حرام می‌دانیم.»

«ضاحی خلفان» معاون رئیس پلیس دبی با اشاره به تحولات خلیج‌فارس و اقدامات انقلابی ایران در برابر تجاوزات کشورهای غربی در توئیتر خود نوشت: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در برابر اعراب شیر است؛ اما در برابر ایران، مانند یک خرگوش است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات