صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۶۳۹۱
به بهانه اقدام انقلابي مهندس فتاح در بنياد مستضعفان

خبري كه به گوش همه رسيد

پایگاه بصیرت / امين پناهي

مهندس پرويز فتاح را همه مي‌شناسند، وزير نيروي دولت نهم كه چهار سال رئيس كميته امداد امام خميني(ره) بود و تحول اساسي در كميته امداد ايجاد كرد. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي فتاح در اين نهاد انقلابي اين بود كه توانست اعتماد عمومي به آن را به بيشترين حد آن برساند. اعتماد عمومي به يك سازمان يا نهاد مي‌تواند بزرگ‌ترين سرمايه آن نهاد شمرده شود. مديريت مهندس فتاح در كميته امداد در اين دوره چهار ساله به گونه‌اي بود كه سبب شد همه موافقان و مخالفان از نوع مديريت او تعريف و تمجيد كنند.

 

دوره موفق 4 ساله

دوره مديريت چهار ساله موفق پرويز فتاح بر كميته امداد بدون حاشيه و تنها با كار و تلاش براي دستگيري از مستضعفان گذشت. پس از آنكه كميته امداد امام خميني(ره) به سطح مطلوبي از خدمت‌رساني به محرومان و مستضعفان رسيد، رهبر معظم انقلاب اسلامي وي را به مديريت يكي ديگر از نهادهاي برآمده از دل انقلاب گماردند. نهادي عريض و طويل كه گفته مي‌شود پس از شركت ملي نفت بزرگ‌ترين نهاد اقتصادي كشور است؛ اما متأسفانه مستضعفان از منافع آن بهره‌مند نبوده‌اند. حالا با تغيير مديريت اين نهاد انقلابي و انتصاب مديري انقلابي از سوي رهبر فرزانه انقلاب بارقه‌هاي اميد در دل همگان ايجاد شده تا اين بنياد خانه مستضعفان شود؛ به گونه‌اي كه در متن پيام انتصاب رهبر معظم انقلاب هم اين‌گونه آمده است: «اهمّ توصيه‌‌هاي اينجانب اولاً اهتمام به توانمندسازي تهيدستان و مصروف كردن اين امانت ملّي در جهت آباداني و پيشرفت جامعِ مناطق محروم [است].»

البته اين موضوع تازه‌اي نبود و حضرت آيت‌الله‌العظمي خامنه‌اي در متن پيام انتصاب مديران قبلي هم اين موضوع را گوشزد كرده بودند كه ظاهراً تبديل بنياد مستضعفان به يك هلدينگ اقتصادي سبب شده بود رويه كار طور ديگري رقم بخورد؛ اما حالا داستان قدري متفاوت است. اكنون با حضور مهندس فتاح با آن كارنامه درخشان در كميته امداد باعث شده تا اميدها براي آنكه اين سازمان دغدغه‌اش به دغدغه واقعي انقلاب يعني مستضعفان و محرومان تبديل شود، افزايش يابد.

 

هشدار و عمل انقلابي

شروع طوفاني در همان جلسه توديع و معارفه رقم مي‌خورد، زماني كه رئيس جديد بنياد مستضعفان به كساني كه مال و اموالي را تحت سيطره خود قرار داده‌اند، هشدار مي‌دهد: «آنهايي كه مالي دست‌شان است بايد تخليه كنند و به بنياد برگردانند، با زبان خوش بياورند تا ما به زبان ناخوش متوسل نشويم.» اين اولتيماتوم بار ديگر در جريان بازديد مهندس فتاح از پروژه آزادراه تهران‌ـ شمال تكرار مي‌شود. او باز هم درخواست مي‌كند تا خود افراد داوطلب شوند و اموال بنياد را به آن بازگردانند؛ اما حركت بعدي قدري عملي‌تر انجام مي‌گيرد.

صبح روز سه‌شنبه هفته گذشته تعدادي از مأموران بنياد اقدام به پلمب دانشكده خبر وابسته به خبرگزاري ايرنا مي‌كنند كه ساختمانش متعلق به بنياد مستضعفان است و آن‌گونه كه گفته مي‌شود مديريت دانشگاه مدتي طولاني از پرداخت اجاره‌بهاي ساختمان سر باز زده است. در حالي كه همه در شوك اين خبر بودند، خود فتاح چنين واكنش نشان داد: «عمداً از دانشكده خبر شروع كرديم تا خبرش به گوش همه برسد عزم جدي است. اموال مستضعفان دست هر مقام و منصبي باشد بايد برگردد. مخلص و ارادتمند اهالي رسانه و دانشجويان عزيز هستيم. گفتيم فعلاً ملاحظه و فك پلمب كنند، ولي مهلت تا پايان مرداد خواهد بود. اين بار را ملاحظه كرديم، ولي بعداً ملاحظه‌اي در كار نيست.»

پلمب اين واحد دانشگاهي هرچند حركت مثبتي در جهت بازپس‌گيري اموال مستضعفين ارزيابي مي‌شود؛ اما ظاهراً نحوه اجراي چنين حكم به شكلي بوده كه دستمايه رسانه‌هايي شده است كه علاقه‌اي به رسيدن حقوق محرومان به خودشان ندارند و همين سبب شده است از كاه كوه بسازند و در همين ابتداي كار پروژه ترور شخصيتي مهندس فتاح را كليد بزنند. از طرفي هم پس از پايان قضاياي پلمب و سپس فك پلمب دانشكده مزبور شاهد توئيت‌پراكني‌هاي جرياني بوديم كه خيلي تمايل ندارند فتاح را در قامت يك خدمتگزار به محرومان ببينند.

هياهوي سياسي و انتخاباتي

در ميان كساني كه به پلمب دانشكده خبر واكنش نشان داده‌اند، شاهد دو دسته كلي هستيم؛ دسته اول كه بيشتر به نظر مي‌رسد به صورت هماهنگ و سازماني در حال صحبت كردن درباره اين واقعه هستند، تلاش مي‌كنند پلمب اين واحد را فقط به دليل حضور دانشجويان در آن به يك هياهوي سياسي تبديل كنند. به اين معنا كه فتاح با مفهوم دانشجويي و خبرنگاري مشكل دارد؛ اما كسي به اين موضوع نمي‌پردازد كه مديريت خبرگزاري جمهوري اسلامي بايد اجاره مكاني را كه در آن سكونت دارد، بپردازد؛ چرا كه اين پول‌ها همه متعلق به محرومان و مستضعفان است و قطعاً محرومان بيشتر مستوجب آن هستند.

برخي ديگر هم سعي كردند بازگرداندن اموال بيت‌المال را شوآف فتاح براي آمادگي به منظور حضور در انتخابات رياست‌جمهوري آينده عنوان كنند. جالب اينجاست كه فتاح در همين چهار سال گذشته كه در كميته امداد مشغول به خدمت بوده، نشان داده است نه به دنبال حواشي و منافع شخصي است و نه خدمت به محرومان را به پله‌اي براي رياست‌جمهوري آينده تبديل خواهد كرد؛ بلكه به قول خودش در هر سنگري كه سرباز بخواهند، در آنجا حاضر به خدمت است.

 

دغدغه‌هاي رئيس جديد

اما دسته ديگري هم وجود داشتند كه از اين اقدام فتاح حمايت كردند. كساني كه مي‌دانند فتاح اگر دغدغه‌اي داشته باشد، فقط و فقط دغدغه محرومان است همان‌طور كه در كميته امداد نشان داد. البته دسته دوم به خوبي مي‌دانند كه اين سروصداها طبيعي است و فرقي نمي‌كند در برخورد با كدام نهاد باشد و هميشه اتفاق خواهد افتاد. يكي از كاربران در اين باره نوشت: «اگر از اشخاص حقيقي‌ كه الآن از بنياد مستضعفان ملك در اختيار دارند شروع كنند يك بامبول در مي‌آوردند، از مكان‌هايي كه در اختيار سازمان‌ها و نهادهاست مثل دانشكده خبر شروع كنند يك بامبول ديگر. اين كار سوزش و درد به همراه دارد.»

 

مديران در تراز گام دوم

حركت فتاح آغازي بود براي مبارزه با رانت‌خواران و نجومي‌بگيراني كه سال‌هاي سال از اموال مستضعفين و بيت‌المال ارتزاق كرده و به كسي هم پاسخگو نبوده‌اند. قطعاً اين حركت رئيس جديد بنياد با مخالفت‌ها، تخريب‌ها و كارشكني‌هايي همراه خواهد بود كه هر كسي توانايي ايستادگي ندارد؛ اما رويه فتاح در كميته امداد نشان مي‌دهد در بنياد هم منشأ خدمت و تحول خواهد شد.

با انتصاب فتاح به رياست جديد بنياد مستضعفين و البته برخي ديگر از مديران انقلابي در نهادهاي كليدي به پا خاسته از دل انقلاب، بي‌شك شاهد شروع فصل نويي از انقلاب اسلامي پس از چهل سالگي و در جهت تحقق گام دوم انقلاب اسلامي هستيم. كم نيستند مديران انقلابي كه پس از گذشت چهل سال از عمر جمهوري اسلامي همگام با آرمان‌هاي خميني كبير و رهبر معظم انقلاب حركت مي‌كنند. كساني كه نه تنها دچار باندبازي و فساد و عافيت‌طلبي نشده‌اند؛ بلكه تنها فكر و دغدغه‌شان رسيدگي به محرومان و مستضعفان است. بي‌شك وجود چنين مديراني كشور را يك گام ديگر به سمت تحقق تمدن اسلامي نزديك‌تر مي‌كند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات