صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۱۶۵۹۸

حرف روز/ درخشش مجدد رویکرد مقاومت!

غروب پنجشنبه (۲۴ مرداد) به وقت ایران، قاضی دیوان عالی جبل‌الطارق با بیان اینکه درخواست آمریکا برای توقیف کشتی به دست دادگاه نرسیده[...]
پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری

یادداشت: غروب پنجشنبه (۲۴ مرداد) به وقت ایران، قاضی دیوان عالی جبل‌الطارق با بیان اینکه درخواست آمریکا برای توقیف کشتی به دست دادگاه نرسیده، اعلام کرد مجوز آزادی کشتی گریس‌ـ۱ را صادر کرده است. همچنین خبرگزاری هند اعلام کرد، ۲۴ خدمه هندی کشتی گریس‌ـ۱ آزاد شده‌اند. هر چند مطابق با آخرین اخبار، نفت‌کش گریس‌ـ1 هم اکنون به «آدریان دریا» تغییر نام داده و پرچم جمهوری اسلامی را بر فراز خود نصب کرده است، اما آمریکایی‌ها به دنبال توقیف این کشتی هستند. در هر حال، این خبر واکنش‌های گوناگون و تحلیل‌های متفاوتی را در سطح جهان در پی داشته است.
در این زمینه روزنامه «گاردین» نوشت: «ایران برای تلافی یک نفت‌کش انگلیسی را در خلیج‌فارس آن هم جلوی چشمان نیروی دریایی سلطنتی توقیف کرد. این حرکت، علی‌رغم ادعاهای بریتانیا درباره اقدام مستقل جبل‌الطارق [در توقیف گریس‌ـ1] باعث شد کشتی‌های تجاری بریتانیایی در منطقه آسیب‌پذیر به ‌نظر برسند.» در پایان این یادداشت با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای توقف آزادی نفت‌کش حامل نفت ایران و مصادره آن، تأکید شده است: «در هر صورت، بریتانیا بیش از پیش در قدرت‌نمایی اقتصادی آمریکا و ایران کشیده شده و اگر گریس‌ـ1 مجدداً توقیف شود، بحران نفت‌کش‌ها به این زودی‌ها پایان نمی‌یابد.»
«عبدالباری عطوان» تحلیل‌گر سرشناس جهان عرب نیز در «رأی‌الیوم» نوشت: «توقیف نفت‌کش ایرانی با تحریک دولت ترامپ و به دلایل تحریک‌آمیز و غیر قانع‌کننده، اشتباه بزرگ دولت انگلیس بود که این اشتباه خود را در ارزیابی نادرست از واکنش ایران نشان داد؛ زیرا لندن فکر می‌کرد مسئولان ایرانی با التماس خواهند آمد و طلب عذر و بخشش خواهند کرد. به نوشته این تحلیلگر عرب، مسئولان انگلیس دو بار اشتباه کردند. یک بار وقتی به دستورات آمریکا تن دادند و نفت‌کش را توقیف کردند و بار دوم وقتی این اشتباه را اصلاح نکردند و تهدید‌های ایران را به اندازه کافی جدی نگرفتند.
اما جدای از این تحلیل‌ها، واقعیت ماندگار و تاریخی این رخداد آن بود که ایران نه تنها نفت‌کش انگلیسی را آزاد نکرد، بلکه هیچ تعهد و ضمانتی نیز برای آزادی آن صادر نکرد و با اتخاذ رویکردهای مبتنی بر مقاومت، انگلیس مجبور به آزادی گریس‌ـ1 شد. به نظر می‌رسد، پس از ساقط کردن پهپاد آمریکایی، این پیروزی تاریخی دیگری است که در کارنامه اقتدار جمهوری اسلامی به ثبت رسیده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات