صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۱۶۶۵۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 28 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فلسفه‌ غدیر ماجرای تعیین ضابطه امامت است. قاعده‌ حکومت و اقتدار و قدرت‌مداری در جامعه اسلامی، با غدیر معیّن شد و پایه‌گذاری شد؛ اهمیت غدیر فقط این نیست که امیرالمؤمنین(ع) را معیّن کردند؛ این هم مهم است امّا از این مهم‌تر این است که ضابطه را معیّن کردند.(1395/6/30) ***فرارسیدن عید غدیرخم بر عاشقان ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) مبارک باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

مسیر سخت ترامپ!

«آنتونی اسکاراموچی» دستیار سابق دونالد ترامپ در مصاحبه با یک نشریه آمریکایی اعلام کرد، ترامپ تا ماه مارس (اسفند 98 یا فروردین 99) از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انصراف خواهد داد. شبکه مورد علاقه ترامپ نیز در اقدامی تأمل‌برانگیز که می‌تواند هشداری برای رئیس‌جمهور آمریکا تلقی شود؛ نتایج یک‌نظرسنجی‌ای را منتشر کرد که حاکی از عقب افتادن وی از همه نامزدهای دموکرات حاضر در صحنه رقابت بود. «فاکس‌نیوز» اعلام کرد طبق نتایج به دست آمده از یک نظرسنجی، ترامپ از رقبای دموکرات خود عقب افتاده است؛ لذا بر اساس گزاره‌های مطرح شده انتخابات 2020 آمریکا ممکن است برای دونالد ترامپ با ناکامی بزرگ همراه باشد. اطمینان نداشتن از نتایج آن (همان‌طور که اسکاراموچی اعلام کرده) می‌تواند موجب کناره‌گیری زودهنگام ترامپ برای فرار از شکست در معرکه انتخابات باشد. در علل و چرایی تردید آمریکایی‌ها در انتخاب مجدد دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا از سال 2020 به بعد مؤلفه‌های متعددی وجود دارد؛
1ـ در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران در حالی بعد از سه سال مورد ارزیابی تحلیلگران قرار می‌گیرد که نتیجه‌ای جز ناکامی برای سیاست خارجی آمریکا نداشته است. شکستی که ابعاد آن امروز در منطقه نمایان شده است. پیروزی جنبش انصارالله در یمن بر ائتلاف سعودی، حاکی از شکننده بودن همه طرح‌ها و سیاست‌های منطقه‌ای آمریکاست.
2ـ ناکامی آمریکا در به صفر رساندن فروش نفت ایران با وجود تبلیغات چندین ماهه، نتیجه سیاست فشار آمریکا در جبهه‌ای دیگر است. بنابراین، خیمه‌شب‌بازی آمریکا با عروسک تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، این روزها نه تنها اعتباری برای این کشور در جامعه بین‌المللی محسوب نمی‌شود؛ بلکه ناتوانی و ضعف آمریکا را بیشتر برملا می‌کند. اعتراض کشورهای مختلف به تحریم ایران افول هژمونی آمریکا را در جامعه بین‌المللی آشکار ساخت و نشان داد دوره ابرقدرتی و یکجانبه‌گرایی ایالات متحده به پایان رسیده است.
بنابراین شکننده بودن آمریکا که سال‌ها در پشت تبلیغات عظیم رسانه‌ای مخفی شده بود با اقدامات نسنجیده ترامپ علنی شد. در چنین وضعیتی باید گفت اگرچه ترامپ در حوزه سیاست داخلی موفقیت‌هایی داشته است؛ ولی تأثیر‌گذاری سیاست خارجی او بر رأی اعضای الکترال به دلیل ساختار ایالتی بیشتر از حوزه داخلی خواهد بود که این وضعیت از شکننده بودن جایگاه دونالد ترامپ خبر می‌دهد.

 

▼ گزارش روز

شکست همه‌جانبه

«گریس‌ـ1 جبل‌الطارق را ترک کرد»؛ این خبر فراتر از آزاد شدن کشتی متعلق به ایران نشان از یک پیروزی بین‌المللی برای تهران در مقابل لندن و یک بی‌اعتباری بزرگ برای انگلستان دارد! چرا که جمهوری اسلامی ایران فراتر از اثبات قدرت و تسلط خود در دریا، نفت‌کش خود را نه در یک بده‌بستان سیاسی و نه در فرایند یک درگیری نظامی و اقدام متقابل، بلکه در یک کارزار حقوقی آزاد کرد و با حکم حقوقی دادگاه جبل‌الطارق، سناریوی آمریکایی را که لندن نقش اول آن را بر عهده داشت، درهم شکست و یک شکست همه‌جانبه را برای دشمنان ملت ایران رقم زد!
در شرایطی که سران کاخ سفید پس از اسقاط پهپاد متجاوز آمریکایی «گلوبال هاوک» به حریم هوایی ایران و آبروریزی برای پنتاگون فکر می‌کردند توقیف نفت‌کش ایران برگ برنده آنها در مواجهه با ملت ایران است، جمهوری اسلامی ایران با هوشمندی تمام این برگ برنده را به یک نقطه ضعف و شکست مهم برای غرب تبدیل کرد. پیگیری حقوقی که در نهایت به حکم قانونی دادگاه جبل‌الطارق منتهی شد، جای هیچ گونه دفاع را برای انگلیس از توقیف نفت‌کش ایرانی باقی نگذاشت و نشان داد، لندن از ابتدا نیز مستمسکی قانونی و حقوقی برای این اقدام نداشته است تا انگلیس در جهان کشوری معرفی شود که خلاف قانون عمل کرده است؛ مسئله‌ای که می‌تواند به کاهش اعتبار حقوقی لندن در نظام بین‌الملل منجر شود.
نکته تأمل‌برانگیز اینکه آزادسازی نفت‌کش ایرانی، آن هم باوجود سفر جان بولتون به لندن و دیدار او با مقامات انگلیسی و اصرار ویژه مشاور امنیت ملی ترامپ بر استمرار توقیف نفت‌کش ایرانی و همچنین تقلای کاخ سفید برای تغییر حکم دادگاه در ساعات پایانی حضور گریس‌ـ1 در جبل‌الطارق به خوبی نشان داد قدرت کاخ سفید و متحد سنتی آن، تا چه اندازه‌ای در برابر ایران تحلیل رفته و معادلات جهانی به سرعت در حال تغییر است.

 

▼ اخبار ویژه

اقدام خودسرانه در ابلاغ قطع بودجه رسانه ملی!

گفته شده است، دولت مصوبه‌ای مبنی بر قطع بودجه سازمان صدا و سیما ندارد؛ بلکه دبیر هیئت دولت در اقدامی غیرقانونی نظر رئیس‌جمهور را مبنی بر اینکه پرداخت بودجه سازمان صدا و سیما از این پس منوط به تأیید نماینده دولت در شورای نظارت بر عملکرد صدا و سیماست، ابلاغ کرده که این اقدام مذکور واکنش کارشناسان و تحلیلگران را در پی داشته است. در همین حال گفته شده است، در پی نامه‌نگاری «علی عسکری» رئیس سازمان صدا و سیما با دولت، این ابلاغیه لغو شده است. «علی ربیعی» سخنگوی دولت نیز مدعی شد، بودجه این سازمان پرداخت می‌شود.

مخالفت با نشست ضد ایرانی در پاکستان

برگزاری یک نشست ضد ایرانی در 6 جولای سال جاری در پاکستان با واکنش‌های بسیاری از سراسر این کشور مواجه شده است. شنیده‌ها حاکی است، مردم شهر لاهور پاکستان با تجمع در گردهمایی عظیمی تحت عنوان ولایت، حمایت خود را از انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی نشان دادند و با هرگونه خصومت با نظام جمهوری اسلامی ایران مخالفت کردند. خبرها حاکی است بسیاری از مردم مسلمان پاکستان، علما و فرهیختگان این کشور در این اجتماع عظیم شرکت‌ کرده‌اند.

 

▼ اخبار

1ـ دولت ترامپ درک درستی از دنیای عرب ندارد

«تی‌آر‌تی» وبگاه سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه نوشت: «همزمان با تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا، نگرانی کشورهای منطقه در مورد بروز یک درگیری خطرناک در خلیج‌فارس افزایش یافته است. رهبران امارات در ابتدا از کمپین فشار حداکثری ترامپ علیه جمهوری اسلامی حمایت می‌کردند؛ اما به نظر می‌رسد ابوظبی در مورد تاکتیک‌های خود برای مقابله با ایران تجدیدنظر کرده است. رهبران امارات به طور ویژه نگران بروز یک جنگ تمام‌عیار با ایران هستند. چنین سناریوی ترسناکی عواقب اقتصادی و ژئوپلیتیکی اجتناب‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. در صورتی که درگیری در منطقه بروز پیدا کند، امارات احتمالاً در بین اولین اهداف ایران قرار خواهد داشت. در چنین سناریویی اروپایی‌ها و آمریکایی‌های فعال در امارات در بین اولین کسانی قرار خواهند داشت که این کشور را ترک می‌کنند.» این پایگاه نوشت: «خاورمیانه منطقه‌ای بزرگ و پیچیده است. ما نمی‌توانیم این منطقه را به کشورهای حامی و ضد ایران تقسیم کنیم. دولت ترامپ متأسفانه درک درستی از دنیای عرب ندارد.»

2ـ انتقاد عضو فراکسیون امید از لیدرهای اصلاحات

«ابوالفضل سروش» از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و عضو فراکسیون امید،‌ با اشاره به حمایت نکردن لیدرهای اصلاحات از این فراکسیون گفته است: «من از منتقدان فراکسیون امید می‌پرسم که اگر به ‌فرض 10 نفر از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان یا به قول خودشان ژنرال‌ها به مجلس دهم می‌آمدند، چه می‌کردند که ما نکردیم‌ و چه می‌گفتند که ما نگفتیم‌؟ مگر مجلس ششم با آن همه ژنرالی که داشت و ساخت، چه کرد؟ خروجی مجلس ششم مگر چه بود؟ غیر از این بود که سبب حذف بسیاری از اصلاح‌طلبان از حضور در مجلس هفتم شد؟ مگر همه مجلس ششمی‌ها شناخته شده بودند؟ مگر مردم 30 نماینده تهران را می‌شناختند یا بعد از چهار سال همه 30 نماینده تهران برای مردم شناخته ‌شده بودند؟ حالا اگر همان‌ها می‌آمدند مملکت گل و بلبل می‌شد، چون ما آمدیم مملکت گل و بلبل نشد؟»

3ـ تونل‌های حماس عامل نگرانی جدی صهیونیست‌ها

«امیر بوخبوط» کارشناس امور نظامی پایگاه «واللا» رژیم صهیونیستی به نقل از «اسرائیل شومر» فرمانده عملیات منطقه جنوبی گفت: به رغم اینکه اسرائیل در جنگ سال 2014 توانمندی حماس در تولید ادوات نظامی و زیرساخت‌های نظامی آن را هدف گرفت؛ اما این گروه تسلیم نشد و به اشکال گوناگون درصدد احیای قدرت خود برآمد. شومر افزوده است: امروز تونل‌هایی که حماس از آنها برای حمله به اسرائیل استفاده می‌کند، موجب نگرانی جدی است. این ژنرال صهیونیست خبر داده است: ما سناریوهایی را از سمت غزه پیش‌بینی می‌کنیم که از جمله آن هجوم ده‌ها هزار فلسطینی به سمت شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل است یا اینکه موتورسواران مسلح فلسطینی عملیاتی را در جبهه داخلی اسرائیل پیاده کنند؛ این سناریوها دور از واقعیت نیست.

4ـ تلاش واشنگتن برای باج‌گیری و معامله شکست خورد

روزنامه «الاخبار» نوشت: موفقیت ایران در ماجرای آزادی نفت‌کش «گریس‌ـ۱»، تنها منحصر به درگیری آن با بریتانیا نمی‌شود. با پایان یافتن معرکه نفت‌کش‌ها به نفع ایران، در واقع تلاش واشنگتن برای باج‌گیری و معامله بین آزادی تجارت دریایی ایران و امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز شکست خورد. ایرانی‌ها در این مرحله مقاومت فعال استراتژیکی را از خود نشان دادند تا هیچ نقطه ضعفی برای سوءاستفاده آمریکا و حمله آن باقی نگذارند. «بوریس جانسون» و دولت جدید او قصد پیوستن به آمریکا و قرار گرفتن در معرض سیلی‌های ایران را ندارد؛ از این رو، بار دیگر مسیر دیپلماسی را برای حفظ توافق هسته‌ای طی می‌کند و این امر در روز‌های آینده نمود بیشتری می‌یابد.

 

▼ اخبار کوتاه

«دریادار علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه به همت دریادلان نیروی دریایی ارتش و سپاه امروز امنیت در خلیج‌فارس برقرار است، گفت: «خلیج‌فارس ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و خلیجی بسته است، اگر یکی از همین ناو‌ها یا زیردریایی‌هایی که سوخت هسته‌ای دارند در این منطقه دچار مشکل شود، سالیان سال برای کشور‌های منطقه مشکل ایجاد خواهد شد، همین کشور‌های جنوبی خلیج‌فارس و همسایه‌های مسلمان ما که آب شیرین کن دارند، آبی برای خوردن نخواهند داشت و اگر اتفاقی در خلیج‌فارس رخ دهد، اینها از تشنگی می‌میرند.»

«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان، درباره اینکه آیا قرار است بنا بر خواسته اصلاح‌طلبان این شورا برای شنیدن نظرات‌شان از آنها دعوت کند، پاسخ داد: «قبلاً هم گفته‌ایم که اگر هر کس حرفی برای گفتن دارد، گوش ما شنواست و درهای شورای نگهبان به روی دوستان باز است؛ اما اگر خدای ناکرده بخواهند سهم‌خواهی کنند، نه؛ درِ شورای نگهبان به روی سهم‌خواهی‌ها بسته است، چون ما یک وظیفه قانونی داریم و بر اساس همان وظیفه قانونی، هم گوش‌مان شنواست و هم درِ شورای نگهبان باز است.»

«سعید لیلاز» فعال اصلاح‌طلب در روزنامه «اعتماد» نوشت: «دولت آقای روحانی در زمینه تحریم‌ها دچار نوعی بی‌عملی است که بخشی از آن به‌خاطر ترسانده شدن دولت از سوی واحدهای خارج از دولت است. اگر از دو سال یا حتی از یک سال پیش این اقدامات اصلاحی در زمینه مدیریت اقتصاد کشور اتفاق می‌افتاد، تا به ‌حال دستاوردهای زیادی حاصل شده بود و کشور از نظر اقتصادی به مراتب جلوتر از جایی بود که الآن هست. طوری که قیمت دلار هرگز به بالای ۹‌ هزار تومان نمی‌رسید.»

«کیوان گردان» مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صمت(صنعت، معدن و تجارت) گفت: از نظر بانک مرکزی، خرید و فروش رمز ارزها در کشور ممنوع است و رمز ارزها در واقع یک کالای صادراتی محسوب می‌شوند که باید از طریق صادرات به فروش برسند و میزان ارز به دست آمده از صادرات در سامانه نیما به ثبت برسد.

«طهماسب مظاهری» رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: تشکیل بازار متشکل ارزی، حلقه دوم بعد از اصلاح نرخ‌هاست. آقای همتی و دوستان‌شان در بانک مرکزی در اصلاحات ارزی یک قدم شجاعانه و جدی برداشتند و به سمت تک نرخی کردن حرکت کردند.


ترنم زندگی

زنان نیاز دارند همسرشان مقتدر بوده و به آنها توجه کافی داشته باشد؛ از بی‌احترامی بپرهیزد و کاملاً درک‌شان کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات