صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۶۶۲۹

جهاد اميدآفريني با فسادستيزي

پایگاه بصیرت / دكتر يدالله جواني

سياست‌ها و رويكردهاي جديد و جدي قوه قضائيه در موضوع مبارزه با فساد مي‌تواند فصل نويني را در آغاز گام دوم انقلاب اسلامي با هدف سنگين‌تر كردن كفه عدالت به منزله اصلي‌ترين شعار جمهوري اسلامي و نظام ولايي پديد آورد. اگر شعار عدالت از جمهوري اسلامي گرفته شود و در عمل آثاري از عدالت به معناي واقعي در ايران مشاهده نشود، جمهوري اسلامي ديگر هيچ تفاوت اساسي با ديگر نظام‌هاي سياسي در دنيا نخواهد داشت. در سال‌هاي پس از انقلاب، تلاش‌هاي فراواني در حوزه عدالت‌گستري انجام گرفت، اما با وجود پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه در اين مسير همچنان وضعيت موجود با وضعيت مطلوب فاصله بسيار دارد. رهبر حكيم انقلاب اسلامي در بيانيه گام دوم، جايگاه و شأن عدالت در جمهوري اسلامي را اين‌چنين توصيف مي‌كنند: «عدالت در صدر هدف‌هاي اوليه همه بعثت‌هاي الهي است و در جمهوري اسلامي نيز داراي همان شأن و جايگاه است.»

از منظر و ديدگاه معظم‌له، رسيدن به عدالت بدون مبارزه جدي با فساد ناممكن خواهد بود. ايشان در چهارمين توصيه راهبردي در بيانيه گام دوم به اين مهم اشاره كرده و مي‌نويسند: «عدالت و مبارزه با فساد؛ اين دو لازم و ملزوم يكديگرند. فساد اقتصادي، اخلاقي و سياسي، توده چركين كشورها و نظام‌ها اگر در بدنه حكومت‌ها عارض شود، زلزله ويرانگر و ضربه‌زننده به مشروعيت آنهاست و اين براي نظامي چون جمهوري اسلامي كه نيازمند مشروعيتي فراتر از مشروعيت‌هاي مرسوم و مبنايي‌تر از مقبوليت اجتماعي است، بسيار جدي‌تر و بنيادي‌ترين از ديگر نظام‌هاست.»

اكنون در جمهوري اسلامي به دليل ضعف در ستيز با فساد از سوي دستگاه‌هاي مسئول طي چهل سال گذشته، بيشترين نارضايتي مردم از فسادهاي موجود است. براي مردم كاستي‌ها، كمبودها و نداشتن‌ها به راحتي قابل تحمل بوده؛ اما براي آنان، فساد، تبعيض و بي‌عدالتي‌هاي ناشي از ضعف عملكرد مسئولان قابل تحمل نيست.

در چنين شرايطي، دشمن با بزرگنمايي ضعف‌ها و سياه‌نمايي كامل از وضعيت از طريق دروغ‌پراكني، تلاش مي‌كند بر عمق نارضايتي‌ها، گله‌مندي‌ها و بدبيني‌هاي مردم نسبت به وضع موجود بيفزايد و آنان را نسبت به مسئولان كشور و نظام بي‌‌اعتماد و نسبت به آينده نااميد كند. اكنون دشمنان تلاش مي‌كنند با برجسته‌سازي فساد در كشور، نظام جمهوري اسلامي را به فساد سيستمي فراگير و گسترده متهم كرده، مردم را نسبت به كل نظام بي‌اعتماد كنند. رهبر معظم انقلاب در بيانيه گام دوم در زمينه برنامه‌هاي دشمن با هدف نااميدسازي مردم مي‌گويند: «در طول اين چهل سال‌ـ و اكنون مانند هميشه‌ـ سياست تبليغي و رسانه‌اي دشمن و فعال‌ترين برنامه‌هاي آن، مأيوس‌سازي مردم و حتي مسئولان و مديران ما از آينده است. خبرهاي دروغ، تحليل‌هاي مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعيت‌ها، پنهان كردن جلوه‌هاي اميدبخش، بزرگ‌ كردن عيوب كوچك و كوچك نشان دادن يا انكار محسنات بزرگ، برنامه هميشگي هزاران رسانه‌ صوتي و تصويري و اينترنتي دشمنان ملت ايران است و البته دنباله‌هاي آنان در داخل كشور نيز قابل مشاهده‌اند كه با استفاده از آزادي‌ها، در خدمت دشمن حركت مي‌كنند.»

در چنين شرايطي، در بيانيه گام دوم از «اميدآفريني»، با عنوان «نخستين و ريشه‌اي‌ترين جهاد» ياد شده است؛ بنابراين هر يك از قواي سه‌گانه، دستگاه‌هاي حكومتي، اقشار و آحاد مردم بايد نقش و سهم خود در جهاد اميدآفريني را مشخص كنند. بدون ترديد، قوه قضائيه در وضعيت كنوني، نقش و سهم بي‌بديلي در جهاد اميدآفريني دارد. بر اساس آنچه پيشتر در اين نوشتار آمد، مبارزه با فساد در كشور، مهم‌ترين و ضروري‌ترين اقدام قوه قضائيه در وضعيت كنوني، در راستاي اميدآفريني و عدالت‌گستري خواهد بود. با ورود مجدد آيت‌الله سيدابراهيم رئيسي به دستگاه قضا با عنوان رياست ‌اين قوه، بارقه‌هاي اميد در افق پديدار شد و توده‌هاي مردم و به ويژه جريان انقلابي كشور، به اين انتصاب در قوه قضائيه اميد بست.

آشكار شدن عزم و اراده جدي رئيس محترم قوه قضائيه براي مبارزه با فساد در اشكال مختلف، برافراشته شدن پرچم دفاع از حقوق عامه در دستگاه قضا، گشودن باب پرونده‌هاي پر رمز و راز فساد از قبيل واگذاري‌ها در سازمان خصوصي‌سازي، توجه به دانه‌درشت‌هاي مفسد و فسادآفرين در خود دستگاه‌ قضا و ديگر اقدامات در اين فصل جديد، همگي براي كشور، نظام و مردم اميدآفرين بوده و استمرار اين نگاه و رويكرد، كفه عدالت را نسبت به گذشته پررنگ‌تر و سنگين‌تر خواهد كرد. مردم تشنه عدالت بوده و اكنون يكي از بهترين راه‌هاي تحقق عدالت در كنار ده‌ها اقدام ديگر، مبارزه جدي و بي‌امان با مفسدان مالي و اقتصادي است. البته مبارزه با فساد، وظيفه همه دستگاه‌ها و قواي سه‌گانه است و در انحصار يك قوه و آن هم قوه قضائيه نيست؛ اما وقتي فسادهايي شكل گرفته و باندها، شبكه‌ها و افرادي در سال‌هاي گذشته با سوءاستفاده از اعتمادها، با برخورداري‌ از رانت‌ها، با سوءاستفاده از قانون و به دليل ضعف‌ نظارت‌ها و ضعف در برخوردهاي قضايي بدون اغماض، به غده‌هاي چركين تبديل شده‌اند، دستگاه قضا بايد تيغ جراحي برداشته، بادقت و بدون لحاظ كردن خط قرمز در مسير مبارزه با فساد، ريشه‌هاي فساد را از بن خشكانده و با مفسدان در هر سطح، رتبه و جايگاهي طبق قانون برخورد كرده و آنان را مجازات كند. روند جدي مبارزه با فساد از سوي قوه قضائيه، بايد به گونه‌اي دنبال شود كه مردم ديگر تحت تأثير تبليغات دشمنان قرار نگرفته، با تمام وجود احساس كنند مبارزه با فساد در جمهوري اسلامي، هيچ خط قرمزي ندارد. آيت‌الله رئيسي از اين روند بايد مراقبت‌ كرده و جلوي هر نوع اغماض و انحراف در مسير مبارزه با فساد را بگيرد. وظيفه همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها هم كمك به دستگاه‌ قضا در اين جهاد مقدس اميدآفريني و عدالت‌گستري است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات