اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۱۶۶۸۴

دلواپس رویه شدن صادرات محصول مورد نیاز داخلی هستیم

همانگونه که از نام گذاری این مرکز برداشت می‌شود، این مجموعه نه با هدف های بیان شده، بلکه با هدف بسته بندی تجاری محصول برنج برای صادرات آن در دست احداث است و هدف‌گذاری دولت برای صادرات گسترده برنج تولیدی کشور از این طرح برداشت می‌شود.
خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی گزارش داد؛ دکتر اسحاق جهانگیری بعد از ظهر دیروز «چهارشنبه» از بخش‌های مختلف مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران بازدید کرد و با توضیحات مسئولان این مرکز از جزئیات احداث و فعالیت این مجتمع مطلع شد.
بنا به این گزارش، این مرکز در زمینی به وسعت ۱۷ هکتار و با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان، به طور کامل از سوی فعالان بخش خصوصی احداث شده است و پیش بینی شده است که در فاز اول برای ۲ هزار نفر اشتغال ایجاد شود.
احداث کارخانه سورت و بسته‌بندی مدرن به ظرفیت سالانه ۲۴ هزار تن، احداث کارخانه شالیکوبی مدرن که از تمام ضایعات برنج برای تولید محصولات جانبی استفاده کند، احداث مجتمع گردشگری و احداث و راه‌اندازی ساختمان بورس محصولات کشاورزی به ویژه برنج از جمله طرح‌های پیش‌بینی شده برای فاز‌های بعدی این مجتمع ذکر شده است.
ادعای حذف واسطه‌ها در نظام تولید و توزیع برنج، اصلی‌ترین هدف از راه‌اندازی این مرکز ذکر شده است، هدفی که اگر تحقق پذیرد، می تواند تا حدودی وضعیت نابسامان بسته بندی های متعدد برنج تولیدی کشور را سامان دهد و محصول یکدست با برند تجاری مشخص را به بازار عرضه کند، اما همانگونه که از نام گذاری این مرکز برداشت می‌شود، این مجموعه نه با هدف های بیان شده، بلکه با هدف بسته بندی تجاری محصول برنج برای صادرات آن در دست احداث است و هدف‌گذاری دولت برای صادرات گسترده برنج تولیدی کشور از این طرح برداشت می‌شود؛ این سیاستگذاری در حالی پیگیری می‌شود که طی چند ماه اخیر شاهد تلاطم بازار در محصول برنج ایرانی بوده ایم که تاکنون دود حاصل از آن که منجر به افزایش بیش از دو برابری برنج در کشور شده است، به چشم مصرف کننده نهایی که ملت باشند رفته است.
هر چند در گفت و گویی که اخیراً سایت بصیرت با مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت کشاورزی در خصوص وضعیت برنج کشور انجام داده است، مهندس فرامک عزیز کریمی منکر صادرات برنج ایرانی به خارج از کشور شده و ابراز امیدواری کرده است تا قیمت برنج با شروع فصل برداشت پایین آید. با این حال، با گذشت یک ماه از شروع فصل برداشت هنوز اثر قابل توجه قیمتی در این کالای استراتژیک دیده نمی‌شود و خبر‌های گاه و بیگاه در خصوص سیاست‌های حمایتی دولت برای صادرات برنج نگرانی‌ها از صادرات این محصول و جایگزینی برنج‌های هندی و پاکستانی - که تا کنون توجهی به عوارض احتمالی و بیماری‌های شایع از مصرف این محصولات خارجی مطرح است، نشده است- در سفره ایرانی‌ها را افزایش داده است؛ اتفاقی که تا کنون برای تعدادی از محصولات کشاورزی از جمله، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و ... افتاده و اثرات زیان‌بار تورم قیمتی به دنبال داشته است!
نویسنده: اکبر کریمی
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات